Miksi helsinkiä ei saa sanoa hesaksi
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:24"]?
[/quote]
Voi veikkonen, sano vaan hesaksi. Mitäpä se haittaa ja mitäpä kukaan sulle voi, suu on sun. Ei muuta kuin hesattelemaan.
Siks kun se vaan kuulostaa niin typerältä. Stadi se on.
Minä saan, saan sanoa jopa neekeriä neekeriksi eikä siihen ole kellään mitään sanomista.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:45"]Uusio-helsinkiläiset ei tykkää, sukupolvia Helsingissä asuneita ei kiinnosta mitä muut sanovat, mutta voivat itse puhua Hesasta ja Stadi merkkaa vain keskustaa.
Me espoolaiset mennään kaupunkiin, kun mennään Helsinkiin...
[/quote]
Niin just, itse olin Hesaan muualta muuttanut (ja nyt onneksi jo takaisin palannut). Mun paras ystävä oli siellä sellainen monta sukupolvea Helsingissä asunut ja hän nimenomaan puhui Hesasta :)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:29"]
Mä oon huomannu, että kaikki juntit ja landet puhuvat hesasta. Hesasta puhuminen alkaa viimeistään pohjoisvantaalle mentäessä.
Jos haluat leimaantua juntiksi niin puhu vaan hesasta.
[/quote]
Apua, itse asun ulkomailla miljoonakaupungissa (asunut viimiset 20v) ja sanon Hesa...minusta Hesa on oikeesti ihan landekaupunki, mutta mitä sillä on väliä??!! Juntti sitten taidan olla, mutta Helsinki nyt vaan on Hesa.
[/quote]
Niin mitä merkitystä tällä on? Se kertoo sinusta sen, että et ole Stadista sinne ulkomaille muuttanut, vaan olet jostain maalaiskunnasta lähtöisin. Samasta "hesasta" ne maalaiset puhuvat, olkoot Stadissa tai Pariisissa.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:29"]
Mä oon huomannu, että kaikki juntit ja landet puhuvat hesasta. Hesasta puhuminen alkaa viimeistään pohjoisvantaalle mentäessä.
Jos haluat leimaantua juntiksi niin puhu vaan hesasta.
[/quote]
Tämä on ainoastaan wannabee stadilaisten ja nuorison ongelma. Suurimmalle osalle meistä paljasjalkaisista helsinkiläisistä se ei aiheuta minkäänlaisia näppylöitä. Se tuppaa olemaan lähes aina niin, että kun joku hirveesti haluaa kuulua johonkin joukkoon, niin tämä koittaa olla enemmän kyseisen joukon jäsenten kaltainen, kuin joukon jäsenet itse ja sehän tietysti aiheuttaa melko koomisia tilanteita.
Ei yhdenkään tosi helsinkiläisen identiteetti voi olla kiinni siitä, millä nimellä heitä kutsutaan. Toki tämä on ennen muuta ikäkysymys. Teineille tällaiset asiat ova kovastikin tärkeitä, kun taas meille keski-ikäisille melko yhdentekeviä.
t: keski-ikäinen paljasjalkainen hesalais-stadilainen helsinkiläinen.
[/quote]
En mä sanonu, että mulla olisi mitään identiteettiongelmaa. Kunhan totesin miten asia on. Maalaiset puhuvat hesasta ja helsinkiläiset yleensä stadista. tämä on fakta.
Juntit sanoo stadi. Ei me mitään vitun ruotsalaisia olla
Nummi-Pusulasta Helsinkiin valunut opiskelukaveri aina valisti, ettei saa sanoa Hesa. Pitäjänmäestä kotoisin ollut kaveri ja Lauttasaaresta kotoisin ollut työkaveri taas kutsuivat Helsinkiä Hesaksi. :) Heh heh.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:45"]Uusio-helsinkiläiset ei tykkää, sukupolvia Helsingissä asuneita ei kiinnosta mitä muut sanovat, mutta voivat itse puhua Hesasta ja Stadi merkkaa vain keskustaa. Me espoolaiset mennään kaupunkiin, kun mennään Helsinkiin... [/quote] Niin just, itse olin Hesaan muualta muuttanut (ja nyt onneksi jo takaisin palannut). Mun paras ystävä oli siellä sellainen monta sukupolvea Helsingissä asunut ja hän nimenomaan puhui Hesasta :)
[/quote]
Aamen! Enpä ole koskaan kuullut yhdenkään monen sukupolven takaa Helsinkiläisen edes millään tavalla karsastavan sanaa Hesa. Äitinikin sitä käyttää, ja isänsä ennen häntä. Itse puhun Helsingistä yleensä, ja jos menen stadiin, menen keskustaan.
Saa sitä kutsua ihan millä nimellä lystää. Itse puhun yleensä Helsingistä ja tuttujen kanssa hieman pilke silmäkulmassa stadista. Hesa kieltämättä vie ajatukset muualta kotoisin oleviin kaupunkiin muuttaneisiin. Nykyään sitä tosin monet käyttää vain kettuillakseen niille helsinkiläisille, jotka ottaa asian liian vakavasti.
T: paljasjalkainen stadilainen 5. polvessa.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:02"]HeSa on Helsingin Sanomat.
[/quote]
Hesari.
Stadi on keskusta. Kyllähän kaikilla muillakin paikkakunnilla on lempinimiä eri kaupunginosia jne. kuvaamaan.
Mun mielestä kaikki isompi slangiviäntäminen ja -kiäntäminen on junttia. Stadi on slangisana ihan kuin mie ja sie, eli junttia.
T: paljasjalkainen hesalainen
Säälittää näiden "stadilaisten" "suur" kaupungissa asumisesta johtuva uho. Kertaakaan käyneet kehä ykkösen ulkopuolella esimerkiksi New Yorkissa tai Tokiyossa, joita nimittäisin stadeiksi. Taitaa juntit löytyä sisäsiittoisen kuplan sisältä..
Itse käytän usein sanaa hesa, jo tarkoitan helsinkiä alueena. Stadia käytän kun puhun ydinkeskustasta. Ei kai sillä mitäön väliä ole mitä sanaa käyttää, pääasia että tulee ymmärretyksi.
T. 4. polven stadilainen (vai hesalainen kun en ole keskustassa asunut?)
Vierailija kirjoitti:
?
saa sanoa jos haluaa
Hesa on ihan hyvä sana, ei täällä oikeasti olla niin tarkkoja tai kiinnostuneita asiasta. Ellei nyt kysy joltain uhoavalta teiniltä ja en tiedä haittaako niitäkään. Ihan mukavaa porukkaa ollaan, yksilöllistä on küsipäisyys, eikä sellasten kanssa kannata aikaansa tuhlata, oli postinumero mikä tahansa. Ei tämä elämä niin vakavaa ole. T. Helsingissä asuva.
Tietysti saa sanoa, mutta se kuulostaa korvaani hassulta. Jos se ei sanojaa haittaa, niin antaa mennä vaan.
Siksikö snadilaiset kutsuvat sitä tsadiksi.
Minusta Helsinki vaan kuulostaa kauneimmalta vaihtoehdolta. En tiedä miksi.