Miksi se yhdyssanojen hallitseminen on niin vaikeaa?
Kyllähän sen puhuessakin kuulee, mitkä sanat ovat yhdyssanoja. Eihän koskaan puhuta työ... päivästä vaan työpäivästä. Ei aamulla syödä aamu ... palaa tai kiirehditä linjaaaautoon, vaan suuhun laitetaan aamupala tai aamukahvi, ja pysäkillä odottaa linja-auto.
(Ja nillittäjille tiedoksi: Lisäsin linja-auton väärinkirjoitettuun versioon useamman a:n tahallani. Halusin korostaa sitä, miltä linja-auto kuulostaisi, jos se lausuttaisiin niin kuin se tuossa väärässä muodossa on kirjoitettu)
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:00"]Jep! Mun silmät vuotaa verta jos joudun lukemaan tekstiä jossa on yhdyssanat päin persettä. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.
[/quote]
Minä en ymmärrä, mikä niissä pilkkusäännöissä on niin vaikeaa...
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:31"]
kaikila ei valitetatavasti ole olllut äitin kielesä kitettävä arvo sana ja josviellä satuu olenaan kiire kun kirjotaa niin melken väkisikin joskus tule kirjotus virhetä kanattaako sitä ottaa hirvetä tressiä eikö hän pää asia ole etttä asia tulee ymäretyksi
[/quote]
Joidenkin mielestä valokuva on hyvä, jos siitä tunnistaa kohteen. Joidenkin mielestä ruoka on hyvää, jos sen pystyy nielemään ja tulee maha täyteen. Joidenkin mielestä juhlat olivat hyvät, jos tultiin känniin. Mutta sitten on meitä, jotka vaadimme enemmän. Myös oikein kirjoitettuja sanoja ja virkkeitä.
[/quote]
Niin, ja ajatteles....
Meitä on sellaisiakin, joiden mielestä sisältö ja mielenkiintoinen sanottava on tärkein anti kommentissa, ei se, ovatko välimerkit ja yhdyssanat tismalleen oikein. Juhlissakin minulle tärkeintä on se, miten ihmiset viihtyvät, ei se, onko heillä oikeanväriset sukat. Ruoassakin tärkeintä on maku, ei lautasen väri. Ja niin edeelleen, sinun vertauksiasi soveltaakseni.
(Ohis)
Sitten, jos yhdyssana osataankin kirjoittaa yhteen, sana sisältää jonkin muun virheen. 19 000 hakutulosta sanalla "yhteistiedot":
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:00"]
Jep! Mun silmät vuotaa verta jos joudun lukemaan tekstiä jossa on yhdyssanat päin persettä. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.
[/quote]
Minua ärsyttävät myös puuttuvat välimerkit....;-)
[/quote]
Ja kirosanat. Tulee pakostakin sellainen kouluttamaton white trash -muija mieleen ;)
[/quote]
Itse en löytänyt kirosanoja kummastakaan kommentista. Eli miksi laitoit tuon kommenttisi?
[/quote]
Vittuuks se sulle kuuluu?? Mullon punainen kananpersetukka ja käsinkääritty sätkä huulessa. Elämän koulua on käyty mutta ei mene kaikki päin persettä! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kylllä jos vatii teksiltä pajlon ladukkkuuta nin kanattaa lukea jotain kauno kirjalisuutta milestäni edeleen on tärkentä että ymärtää asian tai jos oiken paljon ärsytää nin voi sitten jättä lukematta
Niiden hallitseminen on vaikeaa koska suomenkieli (onhan tuo yhdyssana?) on niin helvetin epäjohdonmukainen (onko tuo muuten yhdyssana) eikä siinä ole mitään sääntöjä paitsi että että sääntöjä ei ole!
Aika huonosti on elämä jos pitää jostain helvetin yhdyssanoista alkaa pillittämään!
t: 12-vuotiaana (30 vuotta sitten) suomeen muuttanut ulkomaalainen (kaiketi yhdyssana)
Jaksaa hämmästyttää, kuinka vahvaa aggressiota oikeakielisyyden puolustaminen herättää. Kirosanaa ja huutomerkkiä tulee niskaan oman äidinkielen virheettömyyden puolustamisesta.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:10"]Jaksaa hämmästyttää, kuinka vahvaa aggressiota oikeakielisyyden puolustaminen herättää. Kirosanaa ja huutomerkkiä tulee niskaan oman äidinkielen virheettömyyden puolustamisesta.
[/quote]
Yhyy! !!!!
Jep! Mun silmät vuotaa verta jos joudun lukemaan tekstiä jossa on yhdyssanat päin persettä. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.
[/quote]
[/quote]
Tuossa kommentissasi on muuten virhe... "Minua ärsyttävät..."
Entä sitten nämä, jotka kirjoittavat väliviivoja sinne, minne ne eivät kuulu ja tekevät näin kahdesta eri sanasta muka yhdyssanan; "kiire-päivä töissä". Ja samat ihmiset eivät sitten yleensä osaa yhdyssanoja oikein vaan heillä on ollut "työ pöytä sekaisin".
Yhdyssanojen ohella kamalia ovat myös kaikenmaailman vanilija, pienenpi, kumpa ja vastaavat alkeelliset virheet sanoissa.
En muuten sitten usko lainkaan mihinkään selityksiin, että jossakin netissä tai vapaa-ajalla ei viitsi kirjoittaa oikein. Jos jonkin asian osaa oikein, sen väärin tekeminen on vaivalloisempaa kun se täytyy tietoisesti tehdä väärin. Joten eiköhän syynä ole vain ihan se, ettei osata ja selitellään, että en mä vaan viitsi, koska tämähän on vain netti ja keskustelu palsta, joten on aivan sama miten ne yhdys sanat kirjoittaa ja kieli opilla muutenkaan ole väliä, mutta töissä kyllä kirjoitan joka päivä siellä johtajien kerroksessa täydellisen oikeaa tekstiä :D
Uskomattominta on, että näitä ala-astetasoisia virheitä näkee jopa ammatti-ihmisten teksteissä, lehtiuutisissa ja vastaavissa. Niin ja on vielä pakko mainita todella ärsyttävä virheellinen teitittely yhdeltä ihmiseltä kysyttäessä: "Oletteko jo äänestäneet?". Tätä vasta näkee ja kuuleekin.
Pahempaa on ymmärtämisen ja luettavuuden kannalta se, jos trkstistä puuttuu välimerkkejä ja kappalejako.
:D Jos vaikka oikolukisit tuon tekstistäsi lainaamani lauseen, siinä on hyvä esimerkki siitä, että kannattaisi harjoittaa oikolukua hyvinkin aktiivisesti, sillä ne kappalejaot ja vimerkkien puuttumiset eivät suinkaan ole ainoat asiat jotka tekevät tekstistä luettavaa!
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:12"]Valitettavaa on se, että yhdyssanavirheet antavat tietynlaisen, ei aina niin positiivisen, mielikuvan itse kirjoittajasta. Teksti on uskottavampaa, jos se on kirjoitettu oikein, mutta onko sillä merkitystä vauva-lehden mielipidepalstalla, ei niin minkäänlaista. [/quote] Mutta pystyykö ihminen kirjoittamaan miten sattuu vähemmän asiapitoisille ja vakaville palstoille ja sitten "muuntautumaan" yhdyssanat hallitsevaksi tarpeen tullen? Tuskin. Ja jos pystyykin, niin miksi ne on alun alkaen pitänyt kirjoittaa väärin, vaikka tietää osaavansa kirjoittaa ne oikein?
[/quote]
Kevyesti. Täällä palstailen mobiilisti, ja typoja tulee todella paljon, enkä oikolue, koska someilu nyt muutenkin on kuin tekstiksi muuntautunutta hiekkis-juoruilua. Työssäni hallitsen oikeinkirjoituksen kyllä.
[/quote]
Sinä voit puhua vain omasta puolestasi. Suurin osa yhdyssanavammaisista kirjoittavat väärin, koska eivät osaa kirjoittaa oikein. "Kyllä mä sitten niihin virallisiinpapereihin osaan laittaa yhdys sanat ihan kohdillern" on vain huono hätävalhe. Totuus: Samalla tavalla sielläkin on koti äiti, yksin huoltaja ja sosiaali työn tekiä.
En mäkään ymmärrä, että miten muka ns. rennosti kirjoittaessa alkaisi yhtäkkiä tulla yhdyssanavirheitä, jos kerran oikeasti osaa kirjoittaa ne oikein. Mulle ainakin olisi vaivalloisempaa kirjoittaa väärin, kun oikein kirjoittaminen tulee ihan automaattisesti. Minua ihmetyttää myös nämä "en oikolue av-tekstejä" -kommentit. No en mäkään, mutta jos osaa kirjoittaa oikein niin ei tarvitse käydä tekstiä uudelleen läpi korjatakseen kaikki yhdys sana virheet. Typot on ihan oma juttunsa, niitä nyt tulee kaikille. Yleensä kyllä tekstistä huomaa, jos kyse on vain typosta (tällöin teksti kokonaisuudessaan on hyvää).
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:10"]
Jaksaa hämmästyttää, kuinka vahvaa aggressiota oikeakielisyyden puolustaminen herättää. Kirosanaa ja huutomerkkiä tulee niskaan oman äidinkielen virheettömyyden puolustamisesta.
[/quote]
Totta. Jos kyselet, miksi market tarjoaa tuotetta nimeltä "Jauhe Liha Suomi", niin hyvin pian saat kuulla olevasi "kiree piponen vitun lespo pihtari huara" tai muuta somaa. Mutta kaikkea se tyhmyys ihmisellä teettää.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:26"]
[/quote]
[/quote]
Tuossa kommentissasi on muuten virhe... "Minua ärsyttävät..."
[/quote]
Ohis: olet väärässä. Hän käytti monikkoa puuttuvat välimerkit, ja jos ajatellaan kunkin niistä ärsyttävän, monikkomuoto verbistä on aivan oikein. Monet eri asiat ärsyttävät minua, ei ärsyttää minua.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:18"]
[/quote]
[/quote]
Ja kirosanat. Tulee pakostakin sellainen kouluttamaton white trash -muija mieleen ;)
[/quote]
Itse en löytänyt kirosanoja kummastakaan kommentista. Eli miksi laitoit tuon kommenttisi?
[/quote]
Itse en pyytänyt kommentoimaan. Eli miksi laitoit tuon kommenttisi?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"] [quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:12"]Valitettavaa on se, että yhdyssanavirheet antavat tietynlaisen, ei aina niin positiivisen, mielikuvan itse kirjoittajasta. Teksti on uskottavampaa, jos se on kirjoitettu oikein, mutta onko sillä merkitystä vauva-lehden mielipidepalstalla, ei niin minkäänlaista. [/quote] Mutta pystyykö ihminen kirjoittamaan miten sattuu vähemmän asiapitoisille ja vakaville palstoille ja sitten "muuntautumaan" yhdyssanat hallitsevaksi tarpeen tullen? Tuskin. Ja jos pystyykin, niin miksi ne on alun alkaen pitänyt kirjoittaa väärin, vaikka tietää osaavansa kirjoittaa ne oikein? [/quote] Kevyesti. Täällä palstailen mobiilisti, ja typoja tulee todella paljon, enkä oikolue, koska someilu nyt muutenkin on kuin tekstiksi muuntautunutta hiekkis-juoruilua. Työssäni hallitsen oikeinkirjoituksen kyllä. [/quote] Sinä voit puhua vain omasta puolestasi. Suurin osa yhdyssanavammaisista kirjoittavat väärin, koska eivät osaa kirjoittaa oikein. "Kyllä mä sitten niihin virallisiinpapereihin osaan laittaa yhdys sanat ihan kohdillern" on vain huono hätävalhe. Totuus: Samalla tavalla sielläkin on koti äiti, yksin huoltaja ja sosiaali työn tekiä.
[/quote]
Älä puhu omiasi. Kukaan ei ole tutkinut sitä, mistä yhdyssanavirheet johtuvat. Eli väitteesi "suurin osa yhdyssanavammaisista..." on ihan mutua. Mobiilipalstailu lisääntyy koko ajan, ja sen myötä typot lisääntyvät kovasti, ja sen kanssa kannattaa oppia elämään ilman, että joka kerta vetää kilarit.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itse en pyytänyt kommentoimaan. Eli miksi laitoit tuon kommenttisi?
[/quote]
Jos kirjoitat julkiselle foorumille, jossa on tapana kommentoida aloituksen lisäksi myös muita viestejä, tavallaan annat luvan jo siinä sille, että sinunkin viestiäsi voidaan kommentoida. Siihen ei tarvitse erikseen kysyä lupaa tai kehottaa. *ohis*
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"] [quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:12"]Valitettavaa on se, että yhdyssanavirheet antavat tietynlaisen, ei aina niin positiivisen, mielikuvan itse kirjoittajasta. Teksti on uskottavampaa, jos se on kirjoitettu oikein, mutta onko sillä merkitystä vauva-lehden mielipidepalstalla, ei niin minkäänlaista. [/quote] Mutta pystyykö ihminen kirjoittamaan miten sattuu vähemmän asiapitoisille ja vakaville palstoille ja sitten "muuntautumaan" yhdyssanat hallitsevaksi tarpeen tullen? Tuskin. Ja jos pystyykin, niin miksi ne on alun alkaen pitänyt kirjoittaa väärin, vaikka tietää osaavansa kirjoittaa ne oikein? [/quote] Kevyesti. Täällä palstailen mobiilisti, ja typoja tulee todella paljon, enkä oikolue, koska someilu nyt muutenkin on kuin tekstiksi muuntautunutta hiekkis-juoruilua. Työssäni hallitsen oikeinkirjoituksen kyllä. [/quote] Sinä voit puhua vain omasta puolestasi. Suurin osa yhdyssanavammaisista kirjoittavat väärin, koska eivät osaa kirjoittaa oikein. "Kyllä mä sitten niihin virallisiinpapereihin osaan laittaa yhdys sanat ihan kohdillern" on vain huono hätävalhe. Totuus: Samalla tavalla sielläkin on koti äiti, yksin huoltaja ja sosiaali työn tekiä.
[/quote]
Älä puhu omiasi. Kukaan ei ole tutkinut sitä, mistä yhdyssanavirheet johtuvat. Eli väitteesi "suurin osa yhdyssanavammaisista..." on ihan mutua. Mobiilipalstailu lisääntyy koko ajan, ja sen myötä typot lisääntyvät kovasti, ja sen kanssa kannattaa oppia elämään ilman, että joka kerta vetää kilarit.
[/quote]
Puhe ei ollut typoista vaan helpoista yhdyssanavirheistä, joita ei voi oikein selittää huonoilla näppäilytaidoilla. Jos sama näppäilyvirhe (esim. työ päivä) toistuu tekstissä usein samanlaisena, se ei voi olla vahinko.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"] [quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:12"]Valitettavaa on se, että yhdyssanavirheet antavat tietynlaisen, ei aina niin positiivisen, mielikuvan itse kirjoittajasta. Teksti on uskottavampaa, jos se on kirjoitettu oikein, mutta onko sillä merkitystä vauva-lehden mielipidepalstalla, ei niin minkäänlaista. [/quote] Mutta pystyykö ihminen kirjoittamaan miten sattuu vähemmän asiapitoisille ja vakaville palstoille ja sitten "muuntautumaan" yhdyssanat hallitsevaksi tarpeen tullen? Tuskin. Ja jos pystyykin, niin miksi ne on alun alkaen pitänyt kirjoittaa väärin, vaikka tietää osaavansa kirjoittaa ne oikein? [/quote] Kevyesti. Täällä palstailen mobiilisti, ja typoja tulee todella paljon, enkä oikolue, koska someilu nyt muutenkin on kuin tekstiksi muuntautunutta hiekkis-juoruilua. Työssäni hallitsen oikeinkirjoituksen kyllä. [/quote] Kyllä tuo huolimattomuus hiipii työhönkin. Et vain huomaa sitä, jos sun oikeasti pitää oikolukea teksti ennen kuin huomaat yksinkertaisetkin yhdyssanavirheet.
[/quote]
Ei. Typot siistin oikolukiessa, sama koskee majdollisia yhdyssanavirheitä, joita minulle tulee kännykällä kirjoittaessa yleensä niin päin, että en paina välilyöntiä tarpeeksi kovaa, ja sanat, jotka pitäisi kirjoittaa erikseen, jäävät yhdyssavaksi. Kyse ei ole siis tiedosta, vaan huolimattomuudesta, joka johtuu kömpelöstä välineestä ja kiireestä ja siitä, etten pidä tuota ymmärtämisen kannalta olennaisena.
Pahempaa on ymmärtämisen ja luettavuuden kannalta se, jos trkstistä puuttuu välimerkkejä ja kappalejako.