Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi se yhdyssanojen hallitseminen on niin vaikeaa?

Vierailija
09.12.2014 |

Kyllähän sen puhuessakin kuulee, mitkä sanat ovat yhdyssanoja. Eihän koskaan puhuta työ... päivästä vaan työpäivästä. Ei aamulla syödä aamu ... palaa tai kiirehditä linjaaaautoon, vaan suuhun laitetaan aamupala tai aamukahvi, ja pysäkillä odottaa linja-auto.

(Ja nillittäjille tiedoksi: Lisäsin linja-auton väärinkirjoitettuun versioon useamman a:n tahallani. Halusin korostaa sitä, miltä linja-auto kuulostaisi, jos se lausuttaisiin niin kuin se tuossa väärässä muodossa on kirjoitettu)

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitä rentoja Hyviä Tyyppejä TM jotka chillaa ja relaa ja joita nykypäivän työpaikkailmoituksissa haetaan. Muut ovat ikäviä, antisosiaalisia nillittäjiä jotka voisivat poistaa sen sukkapuikon perseestään ja työntää kireään nutturaansa. Tai sitten vaihtoehtoisesti ovat tyhmiä.

Vierailija
22/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nuo ap:n luettelemat yhdyssanat ole niitä kaikkein helpoimpia. Mutta mites on, ap, osaatko kirjoittaa nämä sanat oikein:

nimenomaan - nimen omaan

mukaanlukien - mukaan lukien

alunperin - alun perin

niinsanottu - niin sanottu

samantien - saman tien

jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 01:22"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:00"]

Jep! Mun silmät vuotaa verta jos joudun lukemaan tekstiä jossa on yhdyssanat päin persettä. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.

[/quote]

Minua ärsyttävät myös puuttuvat välimerkit....;-)

[/quote]

Tuossa kommentissasi on muuten virhe... "Minua ärsyttävät..."

[/quote]

Ohis: olet väärässä. Hän käytti monikkoa puuttuvat välimerkit, ja jos ajatellaan kunkin niistä ärsyttävän, monikkomuoto verbistä on aivan oikein. Monet eri asiat ärsyttävät minua, ei ärsyttää minua.

[/quote]

Juup, mutta on eri asia sanoa "asiat ärsyttävät minua" kuin "minua ärsyttää asiat".

[/quote]

Ei se ole väärin, usko nyt vaan. Noilla tiedoillako sinä olet muiden tekstejä arvioinut?

Vierailija
24/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:56"]

Perusyhdyssanoista olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Näin ammatikseni suomen kieltä käyttävänä sanoisin silti, ettei aina ole itsestään selvää (vai itsestäänselvää? ;) ), onko kyseessä sanaliitto vai yhdyssana.

[/quote]

Juu ei todellakaan ole! Itsekin toki nämä perusasiat erotan (linja-auto, lähihoitaja) mutta välillä tuntuu että olen täysin sokea yhdyssanoille!! Kirjoitan paljon ja luen vielä enemmän (ja todella sujuvasti), korkeakoulututkinto työn alla. Mutta ne yhdyssanat! Ne on vaan niin VAIKEITA!!

Vierailija
25/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä jaksat ketjuaa vääntää. :D vittu mikä idiootti et luin. :)

Vierailija
26/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei varmaan opeteta siellä elämän koulussa.

Vierailija
27/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep! Mun silmät vuotaa verta jos joudun lukemaan tekstiä jossa on yhdyssanat päin persettä. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.

[/quote]

Vierailija
28/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavaa on se, että yhdyssanavirheet antavat tietynlaisen, ei aina niin positiivisen, mielikuvan itse kirjoittajasta. Teksti on uskottavampaa, jos se on kirjoitettu oikein, mutta onko sillä merkitystä vauva-lehden mielipidepalstalla, ei niin minkäänlaista.

Vierailija
29/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:07"]Eiköhän nuo ap:n luettelemat yhdyssanat ole niitä kaikkein helpoimpia. Mutta mites on, ap, osaatko kirjoittaa nämä sanat oikein:

nimenomaan - nimen omaan

mukaanlukien - mukaan lukien

alunperin - alun perin

niinsanottu - niin sanottu

samantien - saman tien

jne...
[/quote]

Kysymys olikin perusyhdyssanoista. Nekin kun tuottavat vaikeuksia häiritaevän monille. AP

Vierailija
30/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:12"]Valitettavaa on se, että yhdyssanavirheet antavat tietynlaisen, ei aina niin positiivisen, mielikuvan itse kirjoittajasta. Teksti on uskottavampaa, jos se on kirjoitettu oikein, mutta onko sillä merkitystä vauva-lehden mielipidepalstalla, ei niin minkäänlaista.
[/quote]

Mutta pystyykö ihminen kirjoittamaan miten sattuu vähemmän asiapitoisille ja vakaville palstoille ja sitten "muuntautumaan" yhdyssanat hallitsevaksi tarpeen tullen? Tuskin. Ja jos pystyykin, niin miksi ne on alun alkaen pitänyt kirjoittaa väärin, vaikka tietää osaavansa kirjoittaa ne oikein?

Vierailija
31/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
32/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ja kirosanat. Tulee pakostakin sellainen kouluttamaton white trash -muija mieleen ;)

Vierailija
33/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:12"]Valitettavaa on se, että yhdyssanavirheet antavat tietynlaisen, ei aina niin positiivisen, mielikuvan itse kirjoittajasta. Teksti on uskottavampaa, jos se on kirjoitettu oikein, mutta onko sillä merkitystä vauva-lehden mielipidepalstalla, ei niin minkäänlaista. [/quote] Mutta pystyykö ihminen kirjoittamaan miten sattuu vähemmän asiapitoisille ja vakaville palstoille ja sitten "muuntautumaan" yhdyssanat hallitsevaksi tarpeen tullen? Tuskin. Ja jos pystyykin, niin miksi ne on alun alkaen pitänyt kirjoittaa väärin, vaikka tietää osaavansa kirjoittaa ne oikein?

[/quote]

Tätä minäkin mietin. Monet sanoo että ei jaksa eikä viitsi olla huolellinen kun kirjoittaa tällaisille palstoille, mutta en mä ymmärrä miksi pitää kirjoittaa sukka puikko, jos kerran tietää miten se pitäisi kirjoittaa. Ei mulle tulisi mieleenkään huvikseni alkaa kirjoittaa yhdyssanoja väärin, varsinkaan jos se ei edes nopeuta kirjoittamista mitenkään. Puhekieltä kirjoitan ja slangiakin, mä ja sä ja me mennään ja onks välii ja silleen, mutta joku järki sentään ettei yhdyssanoja erottele.

Vierailija
34/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:12"]Valitettavaa on se, että yhdyssanavirheet antavat tietynlaisen, ei aina niin positiivisen, mielikuvan itse kirjoittajasta. Teksti on uskottavampaa, jos se on kirjoitettu oikein, mutta onko sillä merkitystä vauva-lehden mielipidepalstalla, ei niin minkäänlaista. [/quote] Mutta pystyykö ihminen kirjoittamaan miten sattuu vähemmän asiapitoisille ja vakaville palstoille ja sitten "muuntautumaan" yhdyssanat hallitsevaksi tarpeen tullen? Tuskin. Ja jos pystyykin, niin miksi ne on alun alkaen pitänyt kirjoittaa väärin, vaikka tietää osaavansa kirjoittaa ne oikein?

[/quote]

Kevyesti. Täällä palstailen mobiilisti, ja typoja tulee todella paljon, enkä oikolue, koska someilu nyt muutenkin on kuin tekstiksi muuntautunutta hiekkis-juoruilua. Työssäni hallitsen oikeinkirjoituksen kyllä.

Vierailija
35/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikila  ei valitetatavasti ole olllut äitin kielesä kitettävä arvo sana ja josviellä  satuu olenaan kiire kun kirjotaa niin melken väkisikin  joskus tule kirjotus virhetä  kanattaako sitä ottaa hirvetä tressiä  eikö hän pää asia ole etttä asia tulee ymäretyksi

Vierailija
36/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:18"]

[/quote]

[/quote]

Ja kirosanat. Tulee pakostakin sellainen kouluttamaton white trash -muija mieleen ;)

[/quote]

Itse en löytänyt kirosanoja kummastakaan kommentista. Eli miksi laitoit tuon kommenttisi?

Vierailija
37/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"]

[/quote]

Kevyesti. Täällä palstailen mobiilisti, ja typoja tulee todella paljon, enkä oikolue, koska someilu nyt muutenkin on kuin tekstiksi muuntautunutta hiekkis-juoruilua. Työssäni hallitsen oikeinkirjoituksen kyllä.
[/quote]

Kyllä tuo huolimattomuus hiipii työhönkin. Et vain huomaa sitä, jos sun oikeasti pitää oikolukea teksti ennen kuin huomaat yksinkertaisetkin yhdyssanavirheet.

Vierailija
38/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:25"]

[/quote]

Tätä minäkin mietin. Monet sanoo että ei jaksa eikä viitsi olla huolellinen kun kirjoittaa tällaisille palstoille, mutta en mä ymmärrä miksi pitää kirjoittaa sukka puikko, jos kerran tietää miten se pitäisi kirjoittaa. Ei mulle tulisi mieleenkään huvikseni alkaa kirjoittaa yhdyssanoja väärin, varsinkaan jos se ei edes nopeuta kirjoittamista mitenkään. Puhekieltä kirjoitan ja slangiakin, mä ja sä ja me mennään ja onks välii ja silleen, mutta joku järki sentään ettei yhdyssanoja erottele.

[/quote]

Niin, ja turha väittää, että pilkut puuttuvat kirjoituksestasi siksi, että kirjoitat puhekieltä...

Vierailija
39/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanojen hallitseminen on vaikeaa, koska koko kouluopetus on aivan sekaisin ja opetus hoidetaan hälläväliä-tyylillä. Opettajat eivät painosta yhdyssanoja (ja käytän nyt sanaa painostaa siten, kuin sitä käytettiin 1930-luvulla, tarkoittaa siis painottamista). Koulukuri on olematon ja opettajilta puuttuu auktoriteetti. Ennen asiat opetettiin kunnolla niin että jokainen  ne varmasti oppi, mutta nyt kun luokat ovat täynnä erityisryhmien alaryhmien sivutiimejä, asioita jätetään opettamatta, "kun pikku Tiivi-Taavi on erityislapsi, eikä me voida vaatia häneltä liikoja kun se loukkaisi hänen ihmisyyttään ja itsemääräämisoikeuttaan".

Vierailija
40/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:31"]

kaikila  ei valitetatavasti ole olllut äitin kielesä kitettävä arvo sana ja josviellä  satuu olenaan kiire kun kirjotaa niin melken väkisikin  joskus tule kirjotus virhetä  kanattaako sitä ottaa hirvetä tressiä  eikö hän pää asia ole etttä asia tulee ymäretyksi

[/quote]

Joidenkin mielestä valokuva on hyvä, jos siitä tunnistaa kohteen. Joidenkin mielestä ruoka on hyvää, jos sen pystyy nielemään ja tulee maha täyteen. Joidenkin mielestä juhlat olivat hyvät, jos tultiin känniin. Mutta sitten on meitä, jotka vaadimme enemmän. Myös oikein kirjoitettuja sanoja ja virkkeitä.