Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi se yhdyssanojen hallitseminen on niin vaikeaa?

Vierailija
09.12.2014 |

Kyllähän sen puhuessakin kuulee, mitkä sanat ovat yhdyssanoja. Eihän koskaan puhuta työ... päivästä vaan työpäivästä. Ei aamulla syödä aamu ... palaa tai kiirehditä linjaaaautoon, vaan suuhun laitetaan aamupala tai aamukahvi, ja pysäkillä odottaa linja-auto.

(Ja nillittäjille tiedoksi: Lisäsin linja-auton väärinkirjoitettuun versioon useamman a:n tahallani. Halusin korostaa sitä, miltä linja-auto kuulostaisi, jos se lausuttaisiin niin kuin se tuossa väärässä muodossa on kirjoitettu)

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"] [quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:12"]Valitettavaa on se, että yhdyssanavirheet antavat tietynlaisen, ei aina niin positiivisen, mielikuvan itse kirjoittajasta. Teksti on uskottavampaa, jos se on kirjoitettu oikein, mutta onko sillä merkitystä vauva-lehden mielipidepalstalla, ei niin minkäänlaista. [/quote] Mutta pystyykö ihminen kirjoittamaan miten sattuu vähemmän asiapitoisille ja vakaville palstoille ja sitten "muuntautumaan" yhdyssanat hallitsevaksi tarpeen tullen? Tuskin. Ja jos pystyykin, niin miksi ne on alun alkaen pitänyt kirjoittaa väärin, vaikka tietää osaavansa kirjoittaa ne oikein? [/quote] Kevyesti. Täällä palstailen mobiilisti, ja typoja tulee todella paljon, enkä oikolue, koska someilu nyt muutenkin on kuin tekstiksi muuntautunutta hiekkis-juoruilua. Työssäni hallitsen oikeinkirjoituksen kyllä. [/quote] Sinä voit puhua vain omasta puolestasi. Suurin osa yhdyssanavammaisista kirjoittavat väärin, koska eivät osaa kirjoittaa oikein. "Kyllä mä sitten niihin virallisiinpapereihin osaan laittaa yhdys sanat ihan kohdillern" on vain huono hätävalhe. Totuus: Samalla tavalla sielläkin on koti äiti, yksin huoltaja ja sosiaali työn tekiä.

[/quote]

Älä puhu omiasi. Kukaan ei ole tutkinut sitä, mistä yhdyssanavirheet johtuvat. Eli väitteesi "suurin osa yhdyssanavammaisista..." on ihan mutua. Mobiilipalstailu lisääntyy koko ajan, ja sen myötä typot lisääntyvät kovasti, ja sen kanssa kannattaa oppia elämään ilman, että joka kerta vetää kilarit. 

[/quote]

Jos typo ilmenee aina samoissa sanoissa (kuten aina väärin kirjoitetuissa yhdyssanoissa), kyse ei ole typosta vaan osaamattomuudesta. Typo = kirjoitus/näppäilyvirhe. Miten voi jatkuvasti tulla virhe yhdyssanoissa? Kun ei osaa eikä tiedä, milloin sanat kirjoitetaan yhteen, milloin erikseen, milloin väliviivalla.

Ja ihme raivostumista tämäkin asia nyt saa aikaan. Jos ei ole opiskelu erityisemmin kiinnostanut, lienee selvä että sen huomaa kirjoitetusta tekstistä; fakta on, että mitä vähemmän opintoja, sitä huonompaa on kirjoitettu teksti.

Vierailija
62/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"typoja tulee todella paljon, enkä oikolue"

En minäkään oikolue, en töissä enkä nettipalstalla. Kun osaa 10-sormijärjestelmän näppistä vahtaamatta ja kieliopin, ei tarvitse oikolukea. Jos tarvitsee tarkistella omaa tekstiään, toista tai molempia ei osaa kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:36"] [quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:18"] [quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:11"] [quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:00"] Jep! Mun silmät vuotaa verta jos joudun lukemaan tekstiä jossa on yhdyssanat päin persettä. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa. [/quote] Minua ärsyttävät myös puuttuvat välimerkit....;-) [/quote]   Ja kirosanat. Tulee pakostakin sellainen kouluttamaton white trash -muija mieleen ;) [/quote] Itse en löytänyt kirosanoja kummastakaan kommentista. Eli miksi laitoit tuon kommenttisi? [/quote]   Itse en pyytänyt kommentoimaan. Eli miksi laitoit tuon kommenttisi? [/quote] Jos kirjoitat julkiselle foorumille, jossa on tapana kommentoida aloituksen lisäksi myös muita viestejä, tavallaan annat luvan jo siinä sille, että sinunkin viestiäsi voidaan kommentoida. Siihen ei tarvitse erikseen kysyä lupaa tai kehottaa. *ohis*

[/quote]

Et sitten tajunnut pointtia. Ei se mitään, mutta ehkei kannattaisi huudella vieraisiin pöytiin...??

Vierailija
64/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanavirheiden kirjoittajien teksteissä esiintyy usein muitakin virheitä, josta voi päätellä että kyse on osaamattomuudesta ylipäätään. Esim. "Minnalla ovat suuret luulot itsestään", "Pekalla on uusi auto, joka on insinööri" ja pilkkua käytetään väärin (väärässä paikassa tai ei lainkaan). Usein huono suomen kielen taito tarkoittaa myös huonoa vieraiden kielten taitoa, joten ehkä nämä osaamattomat ovat kielellisesti heikkoja.

Vierailija
65/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

58,  lukihäiriö yleensä ilmenee tekstissä siten, että kirjaimet vaihtavat paikkaa. Kaksoiskonsonantit ja pitkät vokaalit voivat tuottaa päänvaivaa. Pitkien sanojen loput tai lyhyet sanat saattavat puuttua tekstistä. Mutta dysleksia ei ainakaan tietääkseni näy yhdyssanavirheinä. 

57, joka ei pilkkaa yhdyssanavirheitä, vaan pitää niitä somekeskustelussa melko jonninjoutavina puutteina

Vierailija
66/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:00"]

Jep! Mun silmät vuotaa verta jos joudun lukemaan tekstiä jossa on yhdyssanat päin persettä. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.

[/quote]

Minua ärsyttävät myös puuttuvat välimerkit....;-)

[/quote]

Tuossa kommentissasi on muuten virhe... "Minua ärsyttävät..."

[/quote]

Ohis: olet väärässä. Hän käytti monikkoa puuttuvat välimerkit, ja jos ajatellaan kunkin niistä ärsyttävän, monikkomuoto verbistä on aivan oikein. Monet eri asiat ärsyttävät minua, ei ärsyttää minua.

[/quote]

Juup, mutta on eri asia sanoa "asiat ärsyttävät minua" kuin "minua ärsyttää asiat".

Vierailija
67/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:28"]

Entä sitten nämä, jotka kirjoittavat väliviivoja sinne, minne ne eivät kuulu ja tekevät näin kahdesta eri sanasta muka yhdyssanan; "kiire-päivä töissä". Ja samat ihmiset eivät sitten yleensä osaa yhdyssanoja oikein vaan heillä on ollut "työ pöytä sekaisin".

Yhdyssanojen ohella kamalia ovat myös kaikenmaailman vanilija, pienenpi, kumpa ja vastaavat alkeelliset virheet sanoissa.

En muuten sitten usko lainkaan mihinkään selityksiin, että jossakin netissä tai vapaa-ajalla ei viitsi kirjoittaa oikein. Jos jonkin asian osaa oikein, sen väärin tekeminen on vaivalloisempaa kun se täytyy tietoisesti tehdä väärin. Joten eiköhän syynä ole vain ihan se, ettei osata ja selitellään, että en mä vaan viitsi, koska tämähän on vain netti ja keskustelu palsta, joten on aivan sama miten ne yhdys sanat kirjoittaa ja kieli opilla muutenkaan ole väliä, mutta töissä kyllä kirjoitan joka päivä siellä johtajien kerroksessa täydellisen oikeaa tekstiä :D

Uskomattominta on, että näitä ala-astetasoisia virheitä näkee jopa ammatti-ihmisten teksteissä, lehtiuutisissa ja vastaavissa. Niin ja on vielä pakko mainita todella ärsyttävä virheellinen teitittely yhdeltä ihmiseltä kysyttäessä: "Oletteko jo äänestäneet?". Tätä vasta näkee ja kuuleekin.

[/quote]

Olen kanssasi samaa mielta, MUTTA et kylla itsekaan osaa kirjoittaa hyvaa suomen kielta. Nopeasti katsottuna olet tehnyt ainakin seuraavat yhdyssanavirheet: keskustelupalsta on yhdyssana, yhdyssanat on yhdyssana, kieliopilla on yhdyssana. Nama ovat juuri niita perusyhdyssanoja, jotka pitaisi mielestani osata kirjoittaa oikein. Kirjoitan itse ulkomailta, joten pyydan anteeksi tiettyjen merkkien puuttumisen tekstistani. 

[/quote]

Et sitten ymmärtänyt, että nuo virheet oli kirjoittaja tehnyt tarkoituksella ("eiköhän syynä ole vain ihan se, ettei osata ja selitellään, että en mä vaan viitsi, koska tämähän on vain netti ja keskustelu palsta, joten on aivan sama miten ne yhdys sanat kirjoittaa ja kieli opilla muutenkaan ole väliä"), esimerkkinä niiden tekstistä, jotka selittelevät osaamattomuttaan viitsimättömyydellä kun kirjoittavat vain netin keskustelupalstoille ja selitellessäänkin tekevät kielioppivirheitä.

Olisi tuon luullut tajuavan kun lukee koko viestin ajatuksella.

Vierailija
68/69 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:30"] [quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"] [quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:12"]Valitettavaa on se, että yhdyssanavirheet antavat tietynlaisen, ei aina niin positiivisen, mielikuvan itse kirjoittajasta. Teksti on uskottavampaa, jos se on kirjoitettu oikein, mutta onko sillä merkitystä vauva-lehden mielipidepalstalla, ei niin minkäänlaista. [/quote] Mutta pystyykö ihminen kirjoittamaan miten sattuu vähemmän asiapitoisille ja vakaville palstoille ja sitten "muuntautumaan" yhdyssanat hallitsevaksi tarpeen tullen? Tuskin. Ja jos pystyykin, niin miksi ne on alun alkaen pitänyt kirjoittaa väärin, vaikka tietää osaavansa kirjoittaa ne oikein? [/quote] Kevyesti. Täällä palstailen mobiilisti, ja typoja tulee todella paljon, enkä oikolue, koska someilu nyt muutenkin on kuin tekstiksi muuntautunutta hiekkis-juoruilua. Työssäni hallitsen oikeinkirjoituksen kyllä. [/quote] Sinä voit puhua vain omasta puolestasi. Suurin osa yhdyssanavammaisista kirjoittavat väärin, koska eivät osaa kirjoittaa oikein. "Kyllä mä sitten niihin virallisiinpapereihin osaan laittaa yhdys sanat ihan kohdillern" on vain huono hätävalhe. Totuus: Samalla tavalla sielläkin on koti äiti, yksin huoltaja ja sosiaali työn tekiä. [/quote] Älä puhu omiasi. Kukaan ei ole tutkinut sitä, mistä yhdyssanavirheet johtuvat. Eli väitteesi "suurin osa yhdyssanavammaisista..." on ihan mutua. Mobiilipalstailu lisääntyy koko ajan, ja sen myötä typot lisääntyvät kovasti, ja sen kanssa kannattaa oppia elämään ilman, että joka kerta vetää kilarit.  [/quote] Puhe ei ollut typoista vaan helpoista yhdyssanavirheistä, joita ei voi oikein selittää huonoilla näppäilytaidoilla. Jos sama näppäilyvirhe (esim. työ päivä) toistuu tekstissä usein samanlaisena, se ei voi olla vahinko.

[/quote]

Ei ole todennäköistä, että se olisi typo, jos virhe toistuu. Mutta et sinä nyt alunperin mitään tuollaista rajausta tehnytkään, vaan väitit muka faktana, että suurin osa yhdyssanavirheitä tekevistä tekee niitä tietämättömyyttään, ei vahingossa. Siis riippumatta siitä, onko täsmälleen  sama virhe monasti tekstissä vai ei.

Bytheway, osa virheistä kyllä on semmoisia, että ne voivat myös toistua. Esim. Itse kirjoitan nyt Ipadilla, ja tämä tarjoaa aina pisteen jälkeen isoa kirjainta, silloinkin, kun piste on ollut lyhenteessä. Kuten nyt tuo esim. Ja sen jälkeen tuleva iso J-kirjain. Kaltaisesi besserwisseri ajattelee, että jopa taas on moukka liikenteessä, kun järjestelmällisesti kirjoittaa isoja kirjaimia lyhenteiden perään, mutta kuinkas se nyt oikeasti onkaan.... 

Minä en viitsi aina palata tekstissä taaksepäin korjailemaan tuollaisia, koska kirjoitan erittäin nopeasti, enkä pidä tuollaisia olennaisina ymmärrettävyyden kannalta, varsinkaan puhekielenomaisessa jutustelussa. Ja hei, täytyyhän sitä nyt antaa vähän mielihyvää ihmisille, joiden itsetunto riippuu typojen bongailusta!

Vierailija
69/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan lukihäiriö kenties tuttu sana?