Mikä on sinusta varma tyhmyyden merkki?
Minusta se, ettei osaa kirjoittaa selkeästi. Jos ei pysty muotoilemaan ajatuksiaan sanallisesti, eivät ne voi kovin hyvässä järjestyksessä olla päässäkään.
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:55"]
Mullekin täysin selvä (ja lähes ainoa; mulla ei ole vara arvostella ketään) merkki tyhmyydestä on tuo asioiden ja elämän katsonta ainoastaan siitä omasta näkökulmasta. Tyhmä ei tajua, että toisilla voi olla täysin erilainen elämäntilanne kuin itsellä, tai ei tajua ettei joka asiaa voi arvioida objektiivisesti. Esimerkkeinä vaikka tällä palstalla keskustelu siitä, että raha kyllä riittää elämiseen jos niin haluaa. Ap:n lisäksi ketjussa oli pari muutakin kommentoijaa jotka olivat samaa mieltä; ei ole mahdollista että rahat loppuvat.
[/quote]
Nyt oli kyllä niin epäselvästi ilmaistu etten tiedä oletko sitä mieltä ettei objektiivisesti katsottuna rahat voi loppua, vai että ne voivat?
[/quote]
Joo, olipa tosiaan epäselvästi ilmaistu. Sillä, ettei kaikkea voi objektiivisesti katsoa, tarkoitin lähinnä tuota väsymysasiaa, eli ettei toinen voi arvioida sitä kuinka väsynyt toinen on. Tuolla raha-asialla taas tarkoitin sitä, että katsotaan niitä raha-asoita vain omasta näkökulmasta... Sorry, oli huono jäsentely :-(
Pidän ihmistä automaattisesti vajakkina jos sosiaalisessa mediassa koulutuksen kohdalla lukee "elämän koulu" tai muuta vastaavaa.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 11:28"]
Keskustelukumppanin kykyjen & osaamisen aliarviointi. Tähän olen törmännyt usein.
Minulle on suoraan sanottu, etten osaa jotain juttua yms oikeasti tietämättä faktoja. Joku it-ääliö luulee, ettei kukaan muukaan osaa käyttää mitään ohjelmia, laitteita yms kun hän ei itsekään osaa. Sukupuuoleen sidotut osaamiset, kuten rakentamiseen tai muuhun tekniseen osaamiseen liittyvät jutut.
Vihaan tyhmiä ihmisiä.
[/quote] No mitenkä tulet sitten itsesi kanssa toimeen?
No, jos ei osaa derivoida ja integroida sujuvasti, esim. neliöjuurilausekkeilla joutuu usein tuota yhdistetyn funktion sääntöä käyttämään. Tai mitä jos joutuu vaikka derivoimaan lausekkeen ln(ln(lnx^2)). Sekä tietysti integrointi substituutiolla ja osittaisintegrointi. Miten integroitaisiin esim. x^n*cos(x), jossa n>0, ja n kokonaisluku? Myös logiikkaa olisi hyvä hallita, esim. kvanttorit, skolemointi ja resoluutio- sekä tableautodistukset. T. DI-mies.
Yleissivistyksen puute. Ei tiedetä, kuka on pääministeri, missä on Norja tai vaikka Oulu. Ei eroteta varista ja harakkaa. Ei lue koskaan kirjoja. Ei osata kertotaulua...Luulee tietävänsä kaiken muista (vaikka homoista tai maahanmuuttajista) vaikkei edes näitä yhtään tunne. Syö vain roskaruokaa. Juo liikaa alkoholia. Ei harrasta ollenkaan liikuntaa. Katsoo lähinnä tosiTV:tä. Onhan näitä. Mutta varmin tyhmyyden merkki on pohjaton itsekkyys ja itsensä korostus.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 11:16"]
Minusta se, ettei osaa kirjoittaa selkeästi. Jos ei pysty muotoilemaan ajatuksiaan sanallisesti, eivät ne voi kovin hyvässä järjestyksessä olla päässäkään.
[/quote]
Sinänsä huvittava aloitus. Monissa ap:n tänne kirjoittamissa viesteissä hänen virkkeidensä sanajärjestys ei ole kieliopin ja loogisuuden mukainen.
Hermoton lisääntyminen vaikkalähtökohdat ovat heikot. Serkku keräsi vaateapua entiselle luokkakaverille joilla on 8 lasta ja äiti on taas raskaana.
kotona on kyllä siistiä ja aina on myymässä pieniä vaatteita huutiksessa, kasvattaa perunoita takapihalla. Sossu maksaa vuokran, isä sairaseläkkeellä, tää koulukaveri ei ole tehnyt päivääkään töitä ja elää vain lasten kautta.
vanhin lapsi sai käytetyn iPhone n ja siihen meni monen kk kirppismyynnit, haluavat lapsille parasta mutta tyhjästä on paha nyhjästä. Serkku kävi joskus kylässä ja siellä kuivakaapitkin ammottivat tyhjyyttä , vanhemmat laihoja ja koko ajan lisää lapsia.
kun lapsilisät tulevat, mennään kauppaan ja ostetaan kaapit täyteen.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:36"]
Hermoton lisääntyminen vaikkalähtökohdat ovat heikot. Serkku keräsi vaateapua entiselle luokkakaverille joilla on 8 lasta ja äiti on taas raskaana.
kotona on kyllä siistiä ja aina on myymässä pieniä vaatteita huutiksessa, kasvattaa perunoita takapihalla. Sossu maksaa vuokran, isä sairaseläkkeellä, tää koulukaveri ei ole tehnyt päivääkään töitä ja elää vain lasten kautta.
vanhin lapsi sai käytetyn iPhone n ja siihen meni monen kk kirppismyynnit, haluavat lapsille parasta mutta tyhjästä on paha nyhjästä. Serkku kävi joskus kylässä ja siellä kuivakaapitkin ammottivat tyhjyyttä , vanhemmat laihoja ja koko ajan lisää lapsia.
kun lapsilisät tulevat, mennään kauppaan ja ostetaan kaapit täyteen.
[/quote]
Tässä malliesimerkki siitä, ettei osata kirjoittaa. En tiedä, onko tyhmyyttä, mutta ei kovin fiksuakaan kuvaa anna. Sinänsä kova lisääntyminenkään ei ole fiksua, jos ei ole varaa eikä oikein sosiaalista pääomaakaan.
Jatkuva ostamisen hamstraamisen tarve. Ostetaan lähikaupasta 3 huulirasvaa, seuraavalla viikolla Seppälässä pari huulikiiltoa ja ihmetellään kun tuli on tyhjä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:26"]Sellanen tunkeutuminen ja liika yhteyden pito.
Ei ymmärrä ,että joku toinen ei Halua tiheää yhteydenpitoa.Vaan kaikki lähtee omista tarpeista.
[/quote]Joo joo mää oon sitkeä, rämpytän ja rämpytän. Jos mulla on se fiilis että soitan niin en mieti sen enempää kenelle. Ihan sama jospa joku vastais.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:26"]Sellanen tunkeutuminen ja liika yhteyden pito.
Ei ymmärrä ,että joku toinen ei Halua tiheää yhteydenpitoa.Vaan kaikki lähtee omista tarpeista.
[/quote]Joo joo mää oon sitkeä, rämpytän ja rämpytän. Jos mulla on se fiilis että soitan niin en mieti sen enempää kenelle. Ihan sama jospa joku vastais.
[/quote]Valitatko sitten jollekkin jos kukaan ei vastaa?
Ei mitään tällaista merkkiä ole. Ei tyhmyys näy päälle päin, ja esim. tupakointia, heikompien kyykyttämistä jne. voivat harrastaa ihan kaikki älykkyydestä riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:26"]Sellanen tunkeutuminen ja liika yhteyden pito.
[/quote]Tietenkin koska en voi ymmärtää miksi mun seura ei kiinnosta joka viikko.
Varman tyhmyyden merkin etsiminen. Esimerkkinä aloittajan esimerkki. Tiedän matemaattisesti erittäin lahjakkaan nuoren, jonka kirjoitus on hyvin omintakeista. Toinen on vanhempi suurisydäminen herra, tunneälyssä löytyy. Teksti tosin polveilee.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:26"]Sellanen tunkeutuminen ja liika yhteyden pito.
[/quote]Tietenkin koska en voi ymmärtää miksi mun seura ei kiinnosta joka viikko.
[/quote]Tiedätkö on paljon ihmisiä jotka ei Valitettavasti jaksa sellasta roikkuja ,rämpyttäjä tyyppiä.Sorry.
Liian pikainen vastapuolen arvioiminen, omaan napaan tuijottaminen, jankuttaminen, kaikenlainen jähmeys ja suu raollaan seisominen hartiat lysyssä. Ym, ym...
[/quote]
Ketkä haluavat alapeukuttaa tätä ...
Yleistäminen. Suomalaiset on tuommosia, naiset tämmösiä, miehet tommosia jne. Niputtaminen johonkin lokerikkoon usein tuntematta ihmistä ja tietämättä hänen elämästään mitään; femakko, sovinisti, ituhippi, kommari, snobi, elätti, sossupummi jne.jne. Koska minä en tunne ketään joka tekee noin niin sellaisia ei sitten ole-asenne. Koska minä en tee näin niin en ymmärrä niitä jotka tekee-asenne. Eli se ettei kykene näkemään ihmisiä yksilöinä eikä ymmärtämään minkäänlaista erilaisuutta tai erilaisia valintoja, se on todella suurta tyhmyyttä.
[/quote]
Sinäpä sen keksit, esim. lääkärit on yleisesti tyhmiä koska käsiala on niin sekaista että siitä ei saa selvää.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:08"]
-genetiivin kanssa kirjoitetaan erikseen, vaikka asioita onkin vain yksi, esim. Jukan koira
Ai että päivän säde, kanan muna, veden keitin? Just...
[/quote]
Genetiivi = omistusmuoto. Jukka omistaa koiransa, mutta 'vesi' ei omista sitä keitintä. Vrt. Jukan veden keitin - Jukan vedenkeitin. Ensimmäinen on jokin keitin, mikä keittää Jukan vettä, jälkimmäinen Jukan omistama vedenkeitin.
Kananmuna on kyseisen asian nimi, eikä sillä viitata minkään tietyn kanan omistamaan tiettyyn munaan.