Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 16-vuotias enkä saa viikkorahaa

Vierailija
08.12.2014 |

Luitte oikein. Nytkin maksan omia kulujani kesätöistä säästyneillä rahoja. Kotitöitä kuitenkin teen, tiskaan, siivoan omaa huonetta, joskus teen myös ruokaa. Käyn lukiota. Harrastustani varten minun täytyy kulkea n. 12 km matka bussilla edestakaisin n. kerran viikossa ja maksan itse bussikorttini, koska vanhemmillani (olevinaan) ei ole varaa. Äitilleni kuitenkin tulee harva se päivä (sic, pari kertaa viikossa) paketteja, enimmäkseen luontaistuotteita mm. iHerbistä.

Viikkorahan maksattomuutta vanhempani perustelevat mm. sillä, että ei heillekään kukaan kotitöiden tekemisestä maksa.

Mitä mieltä olette tällaisesta toiminnasta?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
2/37 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään rahaa en vanhemmilta saa. Kesätöillä pitää kerät rahat jos haluaisi vaikka kavereiden kanssa mennä jonnekkin. Vaatteita uusia saan vain silloin kun on aivan pakko. Muut laskut kyllä porukat hoitavat... Kotityöt teen Ilman palkkaa ja kaikki tienamani rahat menevät tilille Josta en pääse niitä käyttämään joten perjaatteessa elän ilman rahaa. Kaverit kun mrnvät kaupoille shoppailemaan minä jään kotiin siivoamaan
siivoamaan. Tälläinen nuoruus sitten. Ja olen 16v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:06"]

Mitään rahaa en vanhemmilta saa. Kesätöillä pitää kerät rahat jos haluaisi vaikka kavereiden kanssa mennä jonnekkin. Vaatteita uusia saan vain silloin kun on aivan pakko. Muut laskut kyllä porukat hoitavat... Kotityöt teen Ilman palkkaa ja kaikki tienamani rahat menevät tilille Josta en pääse niitä käyttämään joten perjaatteessa elän ilman rahaa. Kaverit kun mrnvät kaupoille shoppailemaan minä jään kotiin siivoamaan siivoamaan. Tälläinen nuoruus sitten. Ja olen 16v

[/quote]

Tee lastensuojeluilmo, jos koet olevasi heitteillä tai jotain.

Vierailija
4/37 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä että sua harmittaa. En kuitenkaan osaa mitään lohduttavia sanoja antaa kun oon ite nyt kanssa 16 ja saan 90 euroa kuussa. :|

Vierailija
5/37 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Missä iässä voi muuttaa opiskelija-asuntoon? Kun jos koet kotona asumisen vaikeana, niin sittenhän se voisi olla vaihtoehtona. Tai taidat olla hippasen liian nuori vielä, mutta vuosi tai kaksi menee nopeasti. Olis oma asunto tai edes solu-asunto, johon kaiketi saisit opintotukea ja asumistukea. Ainoo vaan, että luultavasti joutuisit ottamaan opintolainaa..? Äh, en tiedä.. Mutta sen tiedän, että köyhänä kivassa ilmapiirissä on tietenkin parempi kuin köyhänä tylsässä/huonossa ilmapiirissä..

Voisit kyllä puhua tai kirjoittaa äidillesi tuosta matkalle lähdöstään.. että vaikka vaikutat hänelle ehkä jo kypsältä kun töissäkin käyt, mutta oot kuitenkin alaikäinen ja ei kyllä oo yhtään kilttiä tai ok lähteä noin pikasesti reissaamaan.. Ehkä sun äiti vaan ajattelee ettet kaipaa sen seuraa? Puhukaa. Ehkä sun äippä havahtuu, että nuori tyttöhän sinä vielä olet, lapsi.

Vierailija
6/37 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:33"]Luitte oikein. Nytkin maksan omia kulujani kesätöistä säästyneillä rahoja. Kotitöitä kuitenkin teen, tiskaan, siivoan omaa huonetta, joskus teen myös ruokaa. Käyn lukiota. Harrastustani varten minun täytyy kulkea n. 12 km matka bussilla edestakaisin n. kerran viikossa ja maksan itse bussikorttini, koska vanhemmillani (olevinaan) ei ole varaa. Äitilleni kuitenkin tulee harva se päivä (sic, pari kertaa viikossa) paketteja, enimmäkseen luontaistuotteita mm. iHerbistä.

Viikkorahan maksattomuutta vanhempani perustelevat mm. sillä, että ei heillekään kukaan kotitöiden tekemisestä maksa.

Mitä mieltä olette tällaisesta toiminnasta?
[/quote]
ikävää ettei anna omaa rahaa. Vaikka hieman osallistut kotitöihinkin.

Vierailija
7/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei ole tiskikonetta? Kuinka usein tiskaat?

Vierailija
8/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:45"]

Ei äiti ole työnantaja. Se mitä sä kotona teet on ihan pieni osa kaikesta. 

[/quote]

Sitten tosta iherbistä niin ne on todella tärkeitä paketteja. Mun tytöt popsii ja käyttää sieltä tilattuja tuotteita jotka mä siis kaikki maksan!!! ja ajattelee että vähän halpaa on jenkeissä ja tilataan taas. Luulen että hyödyt äitisi tilauksista.

Vierailija
9/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:45"]

[/quote]

Sitten tosta iherbistä niin ne on todella tärkeitä paketteja. Mun tytöt popsii ja käyttää sieltä tilattuja tuotteita jotka mä siis kaikki maksan!!! ja ajattelee että vähän halpaa on jenkeissä ja tilataan taas. Luulen että hyödyt äitisi tilauksista.
[/quote]

Joo, en hyödy. Äitini tilaa tavaroita ainoastaan itselleen. Tämä onkin varmaan yksi asia lisää, joka osoittaa hänen itsekkyyttään. Viime perjantaina hän lähti ulkomaille, kertoi 3 tuntia ennen lähtöään että palaa viikon päästä. No, onpahan kotona rauhallisempaa ilman häntä.

Vierailija
10/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:49"]Teillä ei ole tiskikonetta? Kuinka usein tiskaat?
[/quote]

No, okei huonosti oli sanottu että tiskaan. Tarkoitin vain että esipesen usein astioita ennen kuin ne laitetaan tiskikoneeseen. Mutta kyllä myös tiskaan kattiloita, pannuja jne. T. ap

Vierailija
11/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:45"]

[/quote]

[/quote]

Nyt en kyllä yhtään ymmärrä miksi jotkut miinustaa.

Vierailija
12/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ole ikinä saanut minkäänlaista viikkorahaa, enkä kyllä ole sitä pitänyt mitenkään epäreiluna. Vanhemmilta kyllä sain raha, jos jotain tarvitsin, mutta sekin loppui siihen kun aloin kesätöistä saada palkkaa. Kävin myös MLL:n hoitajakoulutuksen, ja kävin paljon hoitamassa lapsia iltaisin ja viikonloppuisin.

Vierailija
13/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä alapeukut? Kommentoikaa. T. ap

Vierailija
14/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Itse olen 17, enkä ole koskaan, oikeasti koskaan, saanut viikkorahaa. Kotona teen kotitöitä, en tupakoi tai käytä alkoholia. Perheen rahatilanne vaan sattuu olemaan tällainen.

Vierailija
15/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en saa minäkään viikkorahaa. En saa myöskään opintotukea, koska vanhempien tulot ovat liian suuret. Siltikään en saa esim. talvikenkiä tai -takkia, koska vanhemmillani "ei ole rahaa". En saa myöskään harrastaa tai tehdä kavereiden kanssa mitään, koska "ei ole rahaa". Ja töitä ei ole vaikka olen yrittänyt hakea. Tunnen tuskasi aloittaja. t. 17v

Vierailija
16/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä ainakin maksaisin lapseni bussikortin yms. pakolliset menot ja kulut, ei niitä itse tarvitse isompanakaan maksaa.

Vierailija
17/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ole ymmärtänyt, mistä nämä "ei kotitöistä tarvitse maksaa" -ihmiset kuvittelee teinien sitä rahaa saavan! Sen ikäiset kulkee jo sen verran paljon omia reittejään, että viikko- tai kuukausiraha on usein paljon kätevämpi keino kattaa kustannuksia kuin että vanhemmat maksaisivat kaiken suoraan. Ja esimerkiksi vaatteet ja harrastukset kuuluu kykyjen mukaan kyllä kustantaa 16-vuotiaalle yhtä hyvin kuin 5-vuotiaallekin :/

Vierailija
18/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:45"] Ei äiti ole työnantaja. Se mitä sä kotona teet on ihan pieni osa kaikesta.  [/quote] Sitten tosta iherbistä niin ne on todella tärkeitä paketteja. Mun tytöt popsii ja käyttää sieltä tilattuja tuotteita jotka mä siis kaikki maksan!!! ja ajattelee että vähän halpaa on jenkeissä ja tilataan taas. Luulen että hyödyt äitisi tilauksista. [/quote] Joo, en hyödy. Äitini tilaa tavaroita ainoastaan itselleen. Tämä onkin varmaan yksi asia lisää, joka osoittaa hänen itsekkyyttään. Viime perjantaina hän lähti ulkomaille, kertoi 3 tuntia ennen lähtöään että palaa viikon päästä. No, onpahan kotona rauhallisempaa ilman häntä.

[/quote]

Ota puheeksi ja selitä miten tärkeää sunkin on pysyä terveenä. 

Vierailija
19/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:58"]Joo en saa minäkään viikkorahaa. En saa myöskään opintotukea, koska vanhempien tulot ovat liian suuret. Siltikään en saa esim. talvikenkiä tai -takkia, koska vanhemmillani "ei ole rahaa". En saa myöskään harrastaa tai tehdä kavereiden kanssa mitään, koska "ei ole rahaa". Ja töitä ei ole vaikka olen yrittänyt hakea. Tunnen tuskasi aloittaja. t. 17v
[/quote]

Juuri samanlainen tilanne. Olen katsonut myös opintotukea varten vanhempien tulorajoja ja tilanne on se, että vanhempieni tulot ovat liian suuret, että saisin opintotukea. Minäkään en saa harrastaa mitään kallista, tämä mitä nyt harrastan kerran viikossa on täysin ilmaista.

Vierailija
20/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:49"]Teillä ei ole tiskikonetta? Kuinka usein tiskaat? [/quote] No, okei huonosti oli sanottu että tiskaan. Tarkoitin vain että esipesen usein astioita ennen kuin ne laitetaan tiskikoneeseen. Mutta kyllä myös tiskaan kattiloita, pannuja jne. T. ap

[/quote]

Meillä taas ei ole tiskikonetta ja kaikki joutuu osallistumaan tiskaamiseen ja siitä mä pidän kotona huolen. Käytetään myös jonkun verran kertakäyttöastioita eikä esim kuppeja ja laseja tiskata yhden käytön jälkeen.