Lähikaupan outo ilmapiiri ja vihamielinen palvelukulttuuri
Muutin uudelle asuinalueelle vähän päälle vuosi sitten. Täällä on n. 5min päässä pieni lähikauppa ja hieman kauempana sitten isot marketit.
Huomasin melko pian sen jälkeen, kun aloin asioida tässä lähikaupassa, että kaupan henkilökunnan tapa suhtautua asiakkaisiin on vähintäänkin outo. Olen itsekin työskennellyt myyjänä ja kassalla ja mielestäni on ihan perusjuttuja, että esim. asiakasta tervehditään, ilmoitetaan ostosten summa ja maksun jälkeen sanotaan "kiitos, hei". Lähikaupassa on pikemminkin poikkeus kuin sääntö, että myyjä ylipäätään puhuu sinulle, ja jos puhuu niin että sieltä tulisi mitään ystävällistä.
Esimerkiksi kerran kävin siellä ostoksilla. Tulin kassalle ja huikkasin kassamyyjälle "hei" ja aloin laittaa ostoksia hihnalle. Kassamyyjä ei sanonut mitään, vaan tuijotti ihan todella vihaisesti. Sitä katsetta on vaikeaa edes sanoin kuvailla, niin täynnä syvää inhoa ja halveksuntaa se oli. Kunnon murhaava tuijotus. Tämä tuijotus jatkui koko kassatapahtuman ajan eikä kassa sanonut koko aikana sanaakaan. Maksoin ostokset ja menin kotiin. Kotona piti ihan hetki miettiä, tunnenko tämän ihmisen jostain ja olenko mahdollisesti joskus tehnyt hänelle jotain syvän loukkaavaa. Kerran myös erehdyin kauppaan tullessa moikkaamaan "murhaustuijottajaa", joka oli osittain piilossa hevikuorman takana. Sain tervehdykseen vastaukseksi saman syvän vihaisen tuijotuksen täynnä halveksuntaa.
Kaupassa työskentelee myös myyjä, joka tykkää näpäytellä asiakkaita. Esimerkiksi kerran tulin ostosteni kanssa kassalle, joka oli tyhjä, mutta käytössä ja aloin laittaa ostoksia hihnalle. Ostokset oli hihnalla ja kerkesin siinä jo tovin odotella ja taakseni alkoi kertyä jonoa. Hetken päästä "näpäyttelijä" laahusti kassalle kovin hitaasti ja suurieleisesti nappasi kassapisteeltä pölyrievun, sitten hän kassajonon edessä siirtyi pyyhkimään kassaa vastapäätä olevaa tyhjää tasoa pölyrievulla, samalla kun me asiakkaat seisottiin siinä katselemassa tätä näytelmää ja odotettiin, että hän saa pölyjenpyyhinnän valmiiksi.
Itse kassatapahtuma ei sekään sitten mennyt ihan putkeen. Maksan ostokset yleensä lähimaksulla ja se ei tällä kertaa toiminut. Mutisin siinä sitten itsekseni jotain tyyliin "mikäs tähän tuli" tms. Myyjä välittömästi tarttui sanoihini ja alkoi kovaan ääneen kailottaa niin että koko kauppa raikasi "KYLLÄ SE TOIMII. SE ON TOIMINUT KOKO PÄIVÄN. JOS VAAN ON TILILLÄ RAHAA, SE KYLLÄ TOIMII." Ettei vaan jäisi kenellekään epäselväksi, että tässä nyt on joku tilanne päällä. Hoksasin itse sitten että kas, sehän pyytää pin-koodia ja syötin koodin ja maksu meni ihan normaalisti läpi. Tähän sain vihaisen tuhahduksen ja myyjä mitään sanomatta siirtyi viskelemään seuraavan ostoksia läpi hihnan. Ei anteeksipyyntöä julkisesta nolaamisesta, ei kiitos, ei hei, ei mitään.
Lakkasin jopa asioimasta koko kaupassa vähäksi aikaa ja siirryin alueen marketteihin. Ero oli kuin yön ja päivän välillä. Myyjät tervehtii, kertoo mitä ostokset maksaa ja joskus jopa toivottelee mukavat päivänjatkot ja viikonloput.
Nyt sitten viime viikonloppuna mukavuudenhalusta ja laiskuudesta johtuen päätin, etten lähde markettiin vaan menen lähikauppaan. Ja eiköhän se meno ollut kutakuinkin ihan samanlaista kuin aina. Syvää hiljaisuutta ja pidetään huoli siitä, ettei asiakkaalle vaan jää epäselväksi että on lähinnä riesta, josta halutaan eroon.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei ilmeisesti oikein ymmärrä, ettei kannattaisi hakeutua töihin asiakaspalvelualalle jos ihmiset vituttaa. Ei se asiakkaiden vika ole että nämä ihmisvihaajat ovat siellä töissä, vapaa valinta.
Moni työpaikka, johon ei vaadita tutkintoa, on asiakaspalvelutyötä. Täten näihin valikoituu hyvin laaja kirjo erilaisia ihmisiä, jotkut sellasia, jotka eivät pidä asiakaspalvelusta. Mutta jollain tavalla ihminen, joka ei saa omalla tutkinnolla töitä, tai ei omista yhtäkään tutkintoa, joutuu elantonsa hankkimaan, ja yleensä se on asiakaspalvelutyö, vihasi sitä tai ei.
Suomessa ei tarvitse kenenkään tehdä sellaista työtä mitä ei halua, onhan meillä senverran hyvät turvaverkot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähikaupan myyjänä on kyllä ihan kauheaa olla. Kyynistyy viikossa. Usein yksintyöskentelyä ja todella turvatonta. Asiakkaina yhteiskunnan pohjasakka ja persreijät. Ihana kamala työ.
Joo mutta myyjälle maksetaan palkkaa siitä, että palvelee asiakkaita. On väärä ihminen työhön jos vihaa ja halveksii myymälän asiakkaita. Ymmärrän tylyyden ja töykeyden perseileviä asiakkaita kohtaan, mutta jos on tuo asenne lähtökohtaisesti ihan kaikkia kohtaan niin ei ole sopiva asiakaspalveluun eikä myyjäksi.
Kun hymyilit silloin se perseilijä vasta kierroksia ottaakin. Ihan normaalisti käyttäytyy siihen asti kun tervehdit/hymyilet/sanot summan. Yhtäkkiä asiakas h*orittelee, näyttää munansa/tissinsä, sylkäisee tms älytöntä. Siinä on mukava jatkaa töitä että mitäs tässä taas tapahtui. Kuten sanoin kyynistyy viikossa ja hiljainen tylyys on suojamuuri.
No minä en ainakaan ole näyttänyt tissejä, kenenkään munaa tai h u oritellut ketään siellä kaupassa. Onko oikein kostaa jonkun huono käytös ihan toiselle ihmiselle? Ap
Te jotka täällä arvostelette, menkää itse johonkin hikiseen lähikauppaan duuniin. Kattellaan parin kuukauden kokemuksen jälkeen miltä tuntuu ja mitä mieltä olette.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka täällä arvostelette, menkää itse johonkin hikiseen lähikauppaan duuniin. Kattellaan parin kuukauden kokemuksen jälkeen miltä tuntuu ja mitä mieltä olette.
Jos se työ on niin kamalaa, että pitää alkaa huonoa fiilistä purkamaan asiakkaisiin, niin eikö kannattaisi vaan tehdä suosiolla jotain muuta?
Eihän sitä saisi sanoa, mutta pieniä k-markettejahan nämä ovat. Paskat palkat ja hinnat pilvissä. En tahtoisi asua alueella.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä saisi sanoa, mutta pieniä k-markettejahan nämä ovat. Paskat palkat ja hinnat pilvissä. En tahtoisi asua alueella.
Ketjun perusteella myös alepat ja ex-siwat.
Siis mä näin tänään lähikaupassa naismyyjän peppureiän. Olen hänen peppuvaon nähnyt monta kertaa, mutta tämä oli liikaa, jos on työhousut niin pitää olla myös alushousut. Harmittaa tämä jätin sipsit ja kokiksen ostamatta.
Joissakin kaupoissa on kyllä aivan luokattoman huono palvelu. Luulen että tämä ihminen on myös perusluonteeltaan tuollainen ja töissä on sitten tietysti oma itsensä. Olen itse ollut pienessä erikoisliikkeessä töissä joka on tunnettu asiakaspalvelustaan. Sieltä olisi tuollainen lentänyt heti ensimmäisen tunnin aikana ulos.
Mutta tunnistan kyllä ihmistyypin. Itsellä oli työkaverina samanlainen (ei kaupan-alalla tosin) ja oli aina ihan sitruunan syöneen näköinen. Ei ollut mukavaa tehdä töitä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mä näin tänään lähikaupassa naismyyjän peppureiän. Olen hänen peppuvaon nähnyt monta kertaa, mutta tämä oli liikaa, jos on työhousut niin pitää olla myös alushousut. Harmittaa tämä jätin sipsit ja kokiksen ostamatta.
Olisit vaan sujauttanut kolikon sinne pajatsoon ikäänkuin tipiksi. Jos tämä olisi tapahtunut oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin kaupoissa on kyllä aivan luokattoman huono palvelu. Luulen että tämä ihminen on myös perusluonteeltaan tuollainen ja töissä on sitten tietysti oma itsensä. Olen itse ollut pienessä erikoisliikkeessä töissä joka on tunnettu asiakaspalvelustaan. Sieltä olisi tuollainen lentänyt heti ensimmäisen tunnin aikana ulos.
Mutta tunnistan kyllä ihmistyypin. Itsellä oli työkaverina samanlainen (ei kaupan-alalla tosin) ja oli aina ihan sitruunan syöneen näköinen. Ei ollut mukavaa tehdä töitä yhdessä.
Tuohan se ongelma on. Kun ollaan töissä, pitäisi jaksaa toimia siinä työroolissa. Tervehditään ja palvellaan niitäkin asiakkaita, joiden pärstä ei ehkä satu itseä henkilökohtaisesti miellyttämään ja silloinkin vaikka ei yhtään huvittaisi.
Meillä oli myös aikanaan lähikaupassa todella yrmeä myyjä, joka ei vahingossakaan hymyillyt tai tervehtinyt, tuijotti vaan pahasti jokaista kauppaan tulijaa. Jossain vaiheessa hänelle ilmeisesti huomautettiin asiasta, minkä jälkeen tällä myyjällä oli jatkuvasti ylimairea tekohymy ja hän puhui korostetun kohteliaasti. Se vaikutti niin teennäiseltä ja ero entiseen oli niin suuri, että alkoi aina naurattaa, vaikka oli se teennäisyyskin parempi kuin vihainen mulkoilu.
Olen muuten itse tehnyt vuosia asiakaspalvelua kaupoissa, ravintoloissa ja kioskeissa enkä ole ikinä keksinyt, miten se yrmeys helpottaisi työntekoa. Suurin osa asiakkaista on mukavia, eikä ole oikein kostaa heille sitä pienen osan töykeyttä.
Hassua. Mulla oli kerran lähikauppa, jossa yksi myyjistä oli tuollainen. Sitten kerran hän yhtäkkiä heittäytyi kovin mukavaksi ja alkoi jutella jostain ostoksestani ja kertoili vaikka mitä. Hymyili, oli aurinkoinen ja iloinen.
Olin jonkin aikaa ilahtunut, että minutkin oli vihdoin "hyväksytty". Sitten törmäsin tähän myyjään kerran kaupungilla. Hän ei kyllä huomannut minua. Hän hengasi täyskännissä aivan sekaisin paikallisen juopon kanssa pankkiautomaatilla sähläten jotain. Tajusin siinä samassa, että hän oli varmaan alkoholisti. Ja että ehkä se "iloinen päivä" oli sellainen työpäiväksi sopimaton, ja ne pari muutakin. Ja sitten myöhemmin huomasin, ettei häntä enää näkynyt siellä kaupassa töissäkään.
Opetus on siis tämä: koskaan ei tiedä millainen murheellinen tarina siellä äkäisen ihmisen takana on. Ei välttämättä tuollainen, mutta jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se täällä Royston Vaseyssa tuppaa olemaan
Tää on ihan paras kommentti, kiitos piristit huonoa päivääni ihan satasella <3 This is A local Shop, for A local people!
Olen törmännyt myös myyjään, joka tervehtii iloisesti miestäni, mutta ei koskaan minua :D Tämä on varmaan se vapaasta kassasta huuteleva kassaneiti!
Olen itsekin ihmetellyt joitakin kassatyöntekijöitä, jotka eivät sano yhtään mitään koko aikana. Eivät tervehdi, eivätkä sano hintaa. Tulee jotenkin hölmö olo. Mutta siinä tilanteessa myös mietin, että ehkä heillä on joku puhevika, äskettäin ollut äänihuulileikkaus tai jotain. Tosin yksikin myyjä on ollut tällainen jo vuosia. Sinänsähän se on ihan hyvä, jos mutistikin pääsee töihin. Toisaalta väkisinkin käy mielessä, että tällainen ihminen on saanut työpaikkansa suhteilla ja vienyt samalla paikan joltain, joka oikeasti hoitaisi asiakaspalvelun paremmin.
Jep. Meillä on paikallisessa marketissa tälläinen daami. Nykyään on " ylennetty" asiakspalvelupisteeseen :D . Ei tervehditä, eikä todellakaan hymyillä, rahat läimitään tiskiin jne. Onneksi nykyään on automaatit ja lähimaksaminen. Vältän myös asiakaspalvelupisteen käyttöä, kun aurinkoinen on töissä. On kuulemma ollut koulussa koulukiusaaja ja ns. pahis, samaa linjaa tuntuu vetävän läpi elämän.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ihmetellyt joitakin kassatyöntekijöitä, jotka eivät sano yhtään mitään koko aikana. Eivät tervehdi, eivätkä sano hintaa. Tulee jotenkin hölmö olo. Mutta siinä tilanteessa myös mietin, että ehkä heillä on joku puhevika, äskettäin ollut äänihuulileikkaus tai jotain. Tosin yksikin myyjä on ollut tällainen jo vuosia. Sinänsähän se on ihan hyvä, jos mutistikin pääsee töihin. Toisaalta väkisinkin käy mielessä, että tällainen ihminen on saanut työpaikkansa suhteilla ja vienyt samalla paikan joltain, joka oikeasti hoitaisi asiakaspalvelun paremmin.
Niinhän siinä tulee, varsinkin jos itse erehtyy mykälle myyjälle puhumaan ja vastassa on pelkkä hiljaisuus. Ehkä heillä voisi olla kaulassa tekstitaulu, jossa lukisi:
"Hei"
"Lue ostosten summa ruudulta."
"Kiitos ja näkemiin."
Kyseessä on varmaan Juuan Tokmanni 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Niin ja toisaalta taas voi olla toistekin päin. Meidän lähi k-marketissa ollut sama hlökunta jo usean vuoden. Kaikki jaksavat aina tervehtiä tai auttaa ja sanoa näkemiin. Joskus jopa juoksevat kassalta pois hakemaan asiakkaalle jonkun tavaran mikä unohtunut ostaa.
Tuossa lähikaupassa on juuri sellainen myyjä, jota asiakaspalvelu ei selvästikään voi vähempää kiinnostaa. Kun hän on kassalla (joka on pienen kaupan ainoa kassa), niin hän tuijottaa jokaista asiakasta avoimen halveksuvasti ja vihamielisesti niin että selvästi näkee, että hän ajattelee asiakkaista, että "Mitä nuokin täällä tekevät minun töitäni häiritsemässä". Kertaakaan en ole kuullut hänen sanovan kenellekään asiakkaalle mitään, hän ei puhu asiakkaille oma-aloitteisesti eikä vastaa esim. tervehdyksiin. Edes asiakkaiden esittämiin kysymyksiin hän ei vastaa saati että hän sanoisi ostosten hinnan, rahalla maksaessa mahdollista vaihtorahaa antaessa rahasumman minkä hän antaa minkä olen monien myyjien sanovan eikä hän taatusti sano asiakkaalle esimerkiksi, että "Hyvää päivänjatkoa" tai "Hyvää viikonloppua". Jos häneltä kysyy jotain, että onko kaupassa vaikka jotain tuotetta saatavilla tai että jokin tuote on hyllyssä lopussa ja että olisiko sitä saatavilla lisää varastosta, niin hän vain mulkaisee murhaavasti eikä vastaa mitään. Minä kun olen lyhytkasvuinen enkä yletä ottamaan tuotteita ylähyllyltä niin jos pyytäisin häntä auttamaan minua, niin hän ei auta vaan mulkaisee vain vihaisesti. Itse hän ei tietenkään auta vaikka näkisi, että yrittäisin jotain tuotetta ylähyllyltä saada. Asiakkaita hän tuijottaa selvästi halveksuen ja katse täynnä vihaa niin ettei jää taatusti selväksi, että hän vihaa ja halveksii kaikkia asiakkaita. Jos maksaa käteisellä ja pitäisi saada vaihtorahaa, niin hän paiskaa ne siihen tiskille siten että vähintään puolet tippuu lattialle ja hyvässä lykyssä kolikot vierivät hyllyjen alle niin että niitä ei saa sieltä millään mikä taas ei häntä liikuta yhtään. Sama on panttirahojen kanssa, sillä jos palautat pulloja tai tölkkejä ja otat pantin rahana, niin nekin hän paiskoo mihin sattuu. Olen kuullut, että hänestä on tehty lukuisia valituksia koska hänellä on aivan olemattomat asiakaspalvelutaidot mutta ihme kyllä hän on saanut pitää työnsä monen vuoden ajan.