Lähikaupan outo ilmapiiri ja vihamielinen palvelukulttuuri
Muutin uudelle asuinalueelle vähän päälle vuosi sitten. Täällä on n. 5min päässä pieni lähikauppa ja hieman kauempana sitten isot marketit.
Huomasin melko pian sen jälkeen, kun aloin asioida tässä lähikaupassa, että kaupan henkilökunnan tapa suhtautua asiakkaisiin on vähintäänkin outo. Olen itsekin työskennellyt myyjänä ja kassalla ja mielestäni on ihan perusjuttuja, että esim. asiakasta tervehditään, ilmoitetaan ostosten summa ja maksun jälkeen sanotaan "kiitos, hei". Lähikaupassa on pikemminkin poikkeus kuin sääntö, että myyjä ylipäätään puhuu sinulle, ja jos puhuu niin että sieltä tulisi mitään ystävällistä.
Esimerkiksi kerran kävin siellä ostoksilla. Tulin kassalle ja huikkasin kassamyyjälle "hei" ja aloin laittaa ostoksia hihnalle. Kassamyyjä ei sanonut mitään, vaan tuijotti ihan todella vihaisesti. Sitä katsetta on vaikeaa edes sanoin kuvailla, niin täynnä syvää inhoa ja halveksuntaa se oli. Kunnon murhaava tuijotus. Tämä tuijotus jatkui koko kassatapahtuman ajan eikä kassa sanonut koko aikana sanaakaan. Maksoin ostokset ja menin kotiin. Kotona piti ihan hetki miettiä, tunnenko tämän ihmisen jostain ja olenko mahdollisesti joskus tehnyt hänelle jotain syvän loukkaavaa. Kerran myös erehdyin kauppaan tullessa moikkaamaan "murhaustuijottajaa", joka oli osittain piilossa hevikuorman takana. Sain tervehdykseen vastaukseksi saman syvän vihaisen tuijotuksen täynnä halveksuntaa.
Kaupassa työskentelee myös myyjä, joka tykkää näpäytellä asiakkaita. Esimerkiksi kerran tulin ostosteni kanssa kassalle, joka oli tyhjä, mutta käytössä ja aloin laittaa ostoksia hihnalle. Ostokset oli hihnalla ja kerkesin siinä jo tovin odotella ja taakseni alkoi kertyä jonoa. Hetken päästä "näpäyttelijä" laahusti kassalle kovin hitaasti ja suurieleisesti nappasi kassapisteeltä pölyrievun, sitten hän kassajonon edessä siirtyi pyyhkimään kassaa vastapäätä olevaa tyhjää tasoa pölyrievulla, samalla kun me asiakkaat seisottiin siinä katselemassa tätä näytelmää ja odotettiin, että hän saa pölyjenpyyhinnän valmiiksi.
Itse kassatapahtuma ei sekään sitten mennyt ihan putkeen. Maksan ostokset yleensä lähimaksulla ja se ei tällä kertaa toiminut. Mutisin siinä sitten itsekseni jotain tyyliin "mikäs tähän tuli" tms. Myyjä välittömästi tarttui sanoihini ja alkoi kovaan ääneen kailottaa niin että koko kauppa raikasi "KYLLÄ SE TOIMII. SE ON TOIMINUT KOKO PÄIVÄN. JOS VAAN ON TILILLÄ RAHAA, SE KYLLÄ TOIMII." Ettei vaan jäisi kenellekään epäselväksi, että tässä nyt on joku tilanne päällä. Hoksasin itse sitten että kas, sehän pyytää pin-koodia ja syötin koodin ja maksu meni ihan normaalisti läpi. Tähän sain vihaisen tuhahduksen ja myyjä mitään sanomatta siirtyi viskelemään seuraavan ostoksia läpi hihnan. Ei anteeksipyyntöä julkisesta nolaamisesta, ei kiitos, ei hei, ei mitään.
Lakkasin jopa asioimasta koko kaupassa vähäksi aikaa ja siirryin alueen marketteihin. Ero oli kuin yön ja päivän välillä. Myyjät tervehtii, kertoo mitä ostokset maksaa ja joskus jopa toivottelee mukavat päivänjatkot ja viikonloput.
Nyt sitten viime viikonloppuna mukavuudenhalusta ja laiskuudesta johtuen päätin, etten lähde markettiin vaan menen lähikauppaan. Ja eiköhän se meno ollut kutakuinkin ihan samanlaista kuin aina. Syvää hiljaisuutta ja pidetään huoli siitä, ettei asiakkaalle vaan jää epäselväksi että on lähinnä riesta, josta halutaan eroon.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Lähikaupan myyjänä on kyllä ihan kauheaa olla. Kyynistyy viikossa. Usein yksintyöskentelyä ja todella turvatonta. Asiakkaina yhteiskunnan pohjasakka ja persreijät. Ihana kamala työ.
Joo mutta myyjälle maksetaan palkkaa siitä, että palvelee asiakkaita. On väärä ihminen työhön jos vihaa ja halveksii myymälän asiakkaita. Ymmärrän tylyyden ja töykeyden perseileviä asiakkaita kohtaan, mutta jos on tuo asenne lähtökohtaisesti ihan kaikkia kohtaan niin ei ole sopiva asiakaspalveluun eikä myyjäksi.
Varmaan kyseessä pieni K-Market.
Jos näin on niin niissä on työajat syvältä. Auki klo 7-23. Pyörittävät todella pienellä henkilökunnalla kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa palautetta kauppiaalle. Häntä luulisi asiakkaiden tyytyväisyys kiinnostavan.
Mä olen laittanut ja sain siihen vastauksen tyylin kerrotaan Kaijalle että pitäisi hymyillä enemmän tms. Siinä ei ollut ketään allekirjoittajaa ja aloin epäillä että kyseinen henkilö, josta nimellä palaute oli kirjoitettu, vastasi siihen itse. Laitoin siis omalla nimelläni palautteen mutta vastaaja ei kertonut nimeään.
Ei mun mielestä ainakaan myyjän tarvitse hymyillä koko ajan. Johan siinä kasvojen lihakset kipeytyy, jos koko päivän hymyilee ihan kaikille, mutta peruskohteliaisuus ja käytöstavat olisi suotavaa.
Olen kyllä onnekas, kun omat lähikauppani viimeiset 5+ vuotta on olleet moitteettomia asiakaspalvelun suhteen. Toisaalta asun ihan hyvällä alueella. En yhtään kadehdi lähikauppoja, jotka on sijoitettu vähemmän suosituille '' ongelma-alueille. ''
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siistiä. Tuosta saisi heti jonkun ei nyt ihan Twin Peaksin mutta muun jännärin kirjoitettua. Kävisin itsepäisesti kyseisessä kaupassa ja kuvittelisin takahuoneen perällä.paksut muoviverhot ja lihakoukut. Tai jotain.
Paksut muoviverhot siellä kyllä on takana, mutta lihakoukkuja en ole nähnyt. Veikkaan että henkilöstö on ehkä jotain työkokeilijoita, vuokratyöläisiä, joita ei ole perehdytetty eikä heitä ehkä oikein kiinnosta koko kaupassa työskentely. Ap
Kyllä tuollaista paskaa palvelua saa myös useissa autokaupoissa ja autokorjaamoilla. Ei tuo ole mitenkään outoa. Osalla ihmisiä ei vaan ole asiakspalvelutaitoja ja toiset kusettaa ja yrittävät vältellä vastuita.
Autokorjaamoilla on usein ihan käsittämättömän huono palvelu.
Kerro ihmeessä kaupan nimi missä tuollaista kohtelua saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa palautetta kauppiaalle. Häntä luulisi asiakkaiden tyytyväisyys kiinnostavan.
Mä olen laittanut ja sain siihen vastauksen tyylin kerrotaan Kaijalle että pitäisi hymyillä enemmän tms. Siinä ei ollut ketään allekirjoittajaa ja aloin epäillä että kyseinen henkilö, josta nimellä palaute oli kirjoitettu, vastasi siihen itse. Laitoin siis omalla nimelläni palautteen mutta vastaaja ei kertonut nimeään.
Ei mun mielestä ainakaan myyjän tarvitse hymyillä koko ajan. Johan siinä kasvojen lihakset kipeytyy, jos koko päivän hymyilee ihan kaikille, mutta peruskohteliaisuus ja käytöstavat olisi suotavaa.
Siis se vastaus oli jotain tuontyyppistä kun valitin käytöksestä, hymyttömyydestä, tervehtimättömyydestä jne. En enää sanatarkasti muista miten eikä se tämän kommentin pointti ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siistiä. Tuosta saisi heti jonkun ei nyt ihan Twin Peaksin mutta muun jännärin kirjoitettua. Kävisin itsepäisesti kyseisessä kaupassa ja kuvittelisin takahuoneen perällä.paksut muoviverhot ja lihakoukut. Tai jotain.
Paksut muoviverhot siellä kyllä on takana, mutta lihakoukkuja en ole nähnyt. Veikkaan että henkilöstö on ehkä jotain työkokeilijoita, vuokratyöläisiä, joita ei ole perehdytetty eikä heitä ehkä oikein kiinnosta koko kaupassa työskentely. Ap
Kyllä tuollaista paskaa palvelua saa myös useissa autokaupoissa ja autokorjaamoilla. Ei tuo ole mitenkään outoa. Osalla ihmisiä ei vaan ole asiakspalvelutaitoja ja toiset kusettaa ja yrittävät vältellä vastuita.
Autokorjaamoilla on usein ihan käsittämättömän huono palvelu.
Naisia varsinkin joskus palvellaan huonosti, jos ei nyt satu olemaan joku silikoniponttooneilla varustettu megabeibe. Tavallinen nainen on onnekas, jos hänelle ylipäätään suostutaan puhumaan, tai otetaan minkäänlaista katsekontaktia näissä puljuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuommonen kaupan pito kannattaisi jos olisi tuommoista.
No arvaa olenko ihmetellyt samaa? Kas kun ei luudan kanssa jahdata asiakkaita ulos Bernard Black tyyliin myös. Ap
Se on kyllä kumma kun tällaiset asiakaspalvelun helmet porskuttaa vaan, että mitenköhän ne puljut pysyy pystössä. Äskettäin minun piti saada eräs laitteeni korjautettua joten otin yhteyttä lähimpään valtuutettuun huoltoon ja asiallisestihan sieltä ekakerran vastattiin. Sen jälkeen ei enää vastatu mitään ja kun katsoin netistä tarkemmin niin siellä oli annettu aika heikot palautteet puljulle, ilmeisesti sellainen yhden miehen paja ja tyyppi alkaa välttelemään asiakkaita ja eräältä jopa varastanut television. Ilmeisesti nämäkin jotain apurahoja saa, en minä muuta syytä keksi miten bisnes voi kannattaa jos asiakkaat takuulla kaikkoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähikaupan myyjänä on kyllä ihan kauheaa olla. Kyynistyy viikossa. Usein yksintyöskentelyä ja todella turvatonta. Asiakkaina yhteiskunnan pohjasakka ja persreijät. Ihana kamala työ.
Joo mutta myyjälle maksetaan palkkaa siitä, että palvelee asiakkaita. On väärä ihminen työhön jos vihaa ja halveksii myymälän asiakkaita. Ymmärrän tylyyden ja töykeyden perseileviä asiakkaita kohtaan, mutta jos on tuo asenne lähtökohtaisesti ihan kaikkia kohtaan niin ei ole sopiva asiakaspalveluun eikä myyjäksi.
Kun hymyilit silloin se perseilijä vasta kierroksia ottaakin. Ihan normaalisti käyttäytyy siihen asti kun tervehdit/hymyilet/sanot summan. Yhtäkkiä asiakas h*orittelee, näyttää munansa/tissinsä, sylkäisee tms älytöntä. Siinä on mukava jatkaa töitä että mitäs tässä taas tapahtui. Kuten sanoin kyynistyy viikossa ja hiljainen tylyys on suojamuuri.
Jotkut ei ilmeisesti oikein ymmärrä, ettei kannattaisi hakeutua töihin asiakaspalvelualalle jos ihmiset vituttaa. Ei se asiakkaiden vika ole että nämä ihmisvihaajat ovat siellä töissä, vapaa valinta.
Raahaa kamat kassalle ja aina, kun kiukuttelee, jätä maksamatta siihen.
Minä silloin kun oli vielä Siwat sain kokemuksia. Lauantaina menin selvinpäin ilman mitään juopottelua ostamamaan limppaa. Myyjä ihan normaali 35 - 40 v. oli kassalla. Ja minun vuoron tullessa alkoi tivamaan, että ei enään kuuppa kestänyt sitä tiukkaa nyt lantrinkia! Pyysi vielä höngäisemään kohti. :D
Osa ihmisistä on jo kotitaustaltaan semmoisia, että ei pienintäkään sosiaalisten tilanteiden tajua, empatiaa tai edes peruskäytöstapoja. Perintö kulkee ja sikiää lisää näissä lähiöläisporukoissa.
Tiedän pk-seudulta ja kehyskunnista useita tällaisia pikkukauppoja, ja jopa erään lidlin jossa tuollaista "palvelua". Onneksi kauppoja on niin paljon että voin mennä rahoineni muuanne. Sinuna reklamoisin kauppiasta kyseisistä asiakaspalvelun helmistä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei ilmeisesti oikein ymmärrä, ettei kannattaisi hakeutua töihin asiakaspalvelualalle jos ihmiset vituttaa. Ei se asiakkaiden vika ole että nämä ihmisvihaajat ovat siellä töissä, vapaa valinta.
Moni työpaikka, johon ei vaadita tutkintoa, on asiakaspalvelutyötä. Täten näihin valikoituu hyvin laaja kirjo erilaisia ihmisiä, jotkut sellasia, jotka eivät pidä asiakaspalvelusta. Mutta jollain tavalla ihminen, joka ei saa omalla tutkinnolla töitä, tai ei omista yhtäkään tutkintoa, joutuu elantonsa hankkimaan, ja yleensä se on asiakaspalvelutyö, vihasi sitä tai ei.
Noita on dösäkuskeissa paljon, niin finnoissa kuin monio/aajissa.
Meidän lähikaupassa on kailottaja. Jos häneltä kysyy jotain, vastaus kuuluu kaupan perimmäiseen nurkkaan asti.
Tuo ap:n kertoma vaikuttaa tosiaan joltain silmänlumeeksi pystytetyltä firmalta. Rahanpesua ja muita laittomuuksia.