Matkustan julkisella liikenteellä noin 25 kertaa vuodessa, näistä 5 matkaa keskeytyy
Tai on merkittävästi myöhässä, siis puututaan tunneista.
Miksi julkisen liikenteen palvelutaso on näin vikaherkkä? Tänä vuonna jo 3 epäonnistunutta matkaa takana, ja vuosi vasta aluillaan.
Kommentit (15)
Ei ihme että porukka valitsee oman auton.
Katsoin äpistä, että oon matkustanut junalla vuoden sisällä 22 kertaa, reilu 7000 km. Junan alle jääneen takia seisottiin kerran yli tunnin, mutta sekin saatiin kiinni, kun kyseessä oli hidas yöjuna. Kerran juna ei toiminut ja vaihdettiin toiseen. Muitakin myöhästymisiä on ollut, mutta ei koskaan yli tuntia, mikä on se raja, josta saa korvauksia. Eli aika huono tuuri ap:lla jos joka viides matka johtaa korvauksen hakemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin äpistä, että oon matkustanut junalla vuoden sisällä 22 kertaa, reilu 7000 km. Junan alle jääneen takia seisottiin kerran yli tunnin, mutta sekin saatiin kiinni, kun kyseessä oli hidas yöjuna. Kerran juna ei toiminut ja vaihdettiin toiseen. Muitakin myöhästymisiä on ollut, mutta ei koskaan yli tuntia, mikä on se raja, josta saa korvauksia. Eli aika huono tuuri ap:lla jos joka viides matka johtaa korvauksen hakemiseen.
Ei johda korvauksiin. Varaan matkani niin hyvissä ajoin, että vaikka juna oli kerran 6 tuntia myöhässä, VR ei maksanut mitään koska se jäi omavastuuosuuden alle.
Kaikki on suunniteltu niin täpärälle, että yksikin muuttuja ja koko pakka on sekaisin.
Siis varakalustoa ei ole tai sitä on vähän ja harvassa (eli yksi kalustorikko ja useampikin vuoro jää ajamatta ennen kuin varajuna/auto on paikalla tai rikkinäinen korjattu ja palautettu ajoon
Varakuljettajia ei ole eli jokainen sairaustapaus aloittaa sovittelun, että kuka voisi tulla tuuraamaan.
Mahdollista huonoa säätä ei ole huomioitu aikatauluun. Vuotojen välissä ei ole "tyhjää" eli jos joku syy myöhästyttää vuoroa, niin ei ole mitään väliä missä myöhästymisen saisi kurottua kiinni
Onneksi ei enempää. Itsekin tulisin "hulluksi" jos olisi monta matkaa, aiemmin on ollutkin. Harkitsen myös pienempää paikkakuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on suunniteltu niin täpärälle, että yksikin muuttuja ja koko pakka on sekaisin.
Siis varakalustoa ei ole tai sitä on vähän ja harvassa (eli yksi kalustorikko ja useampikin vuoro jää ajamatta ennen kuin varajuna/auto on paikalla tai rikkinäinen korjattu ja palautettu ajoon
Varakuljettajia ei ole eli jokainen sairaustapaus aloittaa sovittelun, että kuka voisi tulla tuuraamaan.
Mahdollista huonoa säätä ei ole huomioitu aikatauluun. Vuotojen välissä ei ole "tyhjää" eli jos joku syy myöhästyttää vuoroa, niin ei ole mitään väliä missä myöhästymisen saisi kurottua kiinni
Olen tuo 22 matkaa tehnyt ja tosiaan aikaisemmin tässä kuussa vaihdoin junaa Oulussa. Helsingin juna käy vain kääntymässä siellä, olisiko 20 tai korkeintaan 30 minuuttia vain aikaa vaihtaa matkustajat. Kun tuleva juna oli myöhässä puolisen tuntia, niin tietenkin tämä minunkin junani sitten myöhästyi. Mutta onneksi edes vain sen puolisen tuntia. Monilla meni jatkoyhteydet uusiksi kuulutusten mukaan.
Minä olin junassa pari vuotta takaperin, kun junaliikenne oli joulun jälkeen pysähdyksissä monta tuntia. Arvioisin että tein sinä vuonna kuusi edestakaista junamatkaa kaukojunilla, joten tuolloin pakostakin tuntui siltä, että paha epäonni vainoaa minua.
Matkustan julkisilla satoja kertoja vuodessa ja koen myöhästymisiä ja peruutuksia hyvin harvoin.
No ei voi sanoa, että Onnibussin aikataulutkaan pitäisi: käyttämälläni reitillä aina 10-20 min myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että porukka valitsee oman auton.
Täytyy valita matkustamiseen oma auto, koska oman auton valinneet ajavat raiteille, joten ajoissa perille pääsee vain omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
VR - vikaa raiteilla.
Venaile rauhassa
Onko tässä kyse siis vain junasta? Aloittaja puhuu vain joukkoliikenteestä.
Itse stadilaisena matkustan tuon 25 matkaa viikossa. Pääosin bussilla ja ratikalla. Mutta joka viikko myös junalla. Kerran kuussa ajan junalla myös viiden tunnin matkan edestakaisin.
Mikään matka ei keskeydy koskaan, lukuunottamatta sitä että joskus joku pysäköi ratikan tielle tai bussin ovet jäätyy auki. Myöhässä ollaan joskus joitain minuutteja, mutta tämä ei koske koskaan lähijunaa, vaan kaukojunaa.
Aloittaja voisi avata enemmän mikä väline, missä kaupungissa ja mitä hän tarkoittaa keskeytymisellä
Olen lähtenyt ulkomaanmatkalle matkustamalla junalla Tikkurilaan ja siitä samantien lentoasemalle. Tämä tapahtui 20 vuotta sitten, jolloin junat vielä toimivat. Nyt ei tulisi mieleenkään, lähes jokaisella junamatkalla on jokin ongelma ja myöhästyminen on puolesta tunnista useisiin tunteihin. Alle puolen tunnin viivästystä en laske enää myöhästymiseksi.
Sepä se. Junalla matkustava ei voi koskaan tietää milloin joku alleheittäytyjä päättää päivänsä. Siinä seisoo kaikki junat sitten pari tuntia, ennen kuin sotkut saadaan siivottua.