Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako 2 opiskelijaa tukia tosiaan 1000€/kk?

Vierailija
07.12.2014 |

Toisessa ketjussa väitettiin näin.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Btw, tiedoksi niille ketkä aiemmin laskeskeli opintotuen käteen jäävää summaa niin, uusilla opiskelijoilla (syksyllä aloittaneilla) on muutamia euroja parempi opintotuki kuin aiemmin (470 /kk käteen) aloittaneilla. Plus opintolaina mikäli sellaista haluaa nostaa.

Vierailija
42/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siballa ainakin saa opiskella ihan 24/7, ei riitä vuorokaudessa tunnit. Monesti on illallakin harjoituksia, viikonloppuisin saattaa olla koulun hommia jne. Treenata pitää joka päivä, muuten katoaa rutiini soitosta. Jos kerta on niin kevyttä näillä taidealoilla opiskelu, niin siitä vaan hakemaan, sisäänkin pääsee peräti muutaman prosenttia hakijoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän peruspäivärahaa syytä kadehtia? Joo, hupiapuorjatyössä saa vielä 10€/pv lisäksi . Näin Suomessa tänään.

Vierailija
44/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 02:16"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 01:11"]

Minä taas en käsitä sitä, että miksi opiskelijan pitäisi käydä töissä samalla kun opiskelee, silloin kun minä opiskelin olin väsynyt jo siitä opiskelusta, mutta minä pärjäsin opiskelussa hyvin, ne luokalla jotka olivat myös töissä, eivät pärjänneet opiskelussa. Ehkä jossain yliopistossa pärjää kun niitä opiskeluja voi vetkuttaa vuosia, ja luennoilla ei ole pakko käydä, voi kopsata jostain muistiinpanot, ja ne vaan lukea jossain välissä ja käydä tenttimässä. Mutta kuitenkin, tässä maassa on satoja tuhansia työttömiä, ja samoin ilman opiskelupaikkaa jää joka vuosi ihmisiä, joten on epäreilua että jotkut ottavat molemmat, pitäisi kyllä valita kumpaa tekee.

Ja joo, opintolainat on ollut pakko nostaa, ja samoin nostaa tyttäreni joka ei ole myöskään mennyt töihin opiskeluaikana, ja on pärjännyt todella hyvin, nyt jo kolmoistutkinto takana, ja ammattikorkea edessä.

[/quote]

Helsingin vuokrat on sellaiset, että on pakko käydä sekä töissä että nostaa kaikki opintolainat. Ja ei, alaani ei voi opiskella missään muualla kuin Helsingissä. Ellen sitten lähtisi jonnekin ulkomaille opiskelemaan... Väsymys on jatkuvaa, en tiedä kuinka kauan enää kestän tällaista. Tälläkin viikolla oli pari yli 12 h päivää, sitten vielä läksyt yms siihen päälle. Kyllä kannattaa ap:n kadehtia rikkaita opiskelijoita!

[/quote]

Helsingissä minäkin opiskelin ja asuin HOASin kämpässä, opintoraha asumislisineen riitti juuri vuokraan, sitten nostin lainan, ja kerjäsin vielä vanhemmiltakin rahaa. Siihen aikaan se vuokra oli muistaakseni tuhat markkaa solukämpässä.

Vierailija
45/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aikoinaan asuin omakotitalon yläkerrassa alivuokralaisena. Ei tullut kun kylmää vettä ja vessassa piti käydä alakerrassa, joka toinen vkonloppu sain käyttää vuokranantajan pesukonetta. Mulla oli käytössä oma mikro, vedenkeitin ja talon puolesta minimini jääkaappi ja sellainen 2 levyn irtohella.

Olin töissä mäkissä , vakkarivuoro oli aina perjantaina iltavuoro, la ja su joku vuoro.

ei pahemmin tulorajat menneet rikki kun liksa oli huono, mutta tulipahan niin vaihtelua opiskeluun.

aMK.ssa ei tarvinnut kirjoja ostaa, kaikki sai kirjastosta. Taisin 3 vuoden aikana ostaa muutaman kielen kirjan käytettynä ja ennen koulusta lähtöä möin ne pois.

kouluruoka on tosi halpaa. Opiskeluvuodet elin aamulla söin kämpillä puuroa, lounaan ja päivällisen söin koulussa, maksoi n 1,50 - 5 e per ruokailu, riippui mitä otti. Leivät pakkasin aina mukaan ja sain nälkää pidettyä pitempään pois.

bussilippuhan on 50% eli n 20 e kuussa, ympäri vuoden.

aina kun periodi alkoi, saatiin tietää palautettavat tehtävät ja ryhmätyöt  ja aloin niitä sitten samantien tekemään. Otin aamutunteja ja ekasta keväästä alkaen myös iltatunteja niin että asuin koululla klo 8-21. 

Kun tein aina joka päivä koulun jälkeen tehtävät, ei tarvinnut ikinä käyttää viikonloppuja mihinkään muuhun kuin työskentelyyn.

vappuriehassa olin ja uusille oppilaille järjestetyissä jutuissa mutta ei hirveesti muissa.

mulla raha saneli tämän kaiken, en voinut ottaa lainaa, en saanut tukea kotoa. Mutta olin kyllä tosi onnellinen kun pankin edustaja ehdotti aspia ja käytin kesätyörahoja siihen ja vika työharjoittelusta tulikin palkallinen, sain käsirahan kokoon ja pystyin muuttamaan omaan ja pankin asuntoon eikä enää rasvaisia hiuksia.

se harmittaa etten voinut käydä niin paljon opiskelijariennoissa, kun olisin halunnut ja se ettei esim kielissä lukioaikana tullut panostettua niin paljon kieliin, pohja on huono ja kielet takkusivat monta kertaa.

Yritin muutamalle opiskelijalle tarjota asuntoa, mutta ei kylmää vettä, yhteisvessa alakerrassa olivat tekijöitä jotka sulkivat kaikki pois.

vuokra oli 320 e ja vikana vuonna 350, opintotuki ja asumistuki riitti vuokraan, halvimpaan ruokaan per pv ja bussilippuun. 

Laittoi ilmoituksen hesariin mutta ei kukaan katsojista huolinut.

lisäksi mulla ei ollut nettiä, mutta ei sitä tarvinnut. Puhelimessa oli sen verran että sai kaikki luettua ja työt tein aina koulussa.

Vierailija
46/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas tuet ovat nousseet pikkuhiljaa vuosien aikana ja yksi syyllinen siihen on vuokra-asuntojen hintojen nousu. Niiden tukien kun pitäisi mahdollistaa asuminen kohtuuhintaisessa vuokra-asunnossa. Se on jännä juttu miten idiootit ja anheet vuokranantajat ovat joka kerta nostaneet vuokratasoa hieman lisää kun valtio on nostanut opiskelijoiden asumistukia. (Myös muiden ryhmien asumistukia) Siksi Suomessa vuokrataso on todella korkea verrattuna siihen mitä ihmiset palkkatyössä tienaavat. Sitten vuokranantajat ihmettelevät miksi vuokrat jäävät maksamatta. Mun mielestä Suomen kaltaisessa pienessä maassa pitäisi olla laitonta maksaa asumistukea yksityisen vuokranantajan vuokralaiselle niin että kalliin rahan vuokra-asunnot olisivat vain niille joilla on oikeasti varaa maksaa ja valtion olisi pitänyt hankkia enemmän halvalla rahalla tehtyjä opiskelija-asuntoja näiden vuosien aikana. Niin ja muille tuilla elijöille.

Vierailija
47/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 01:12"]Niitä, joiden mielestä 470e on tosi paljon opiskelun tukemiseen, ei häiritse ilmeisesti yhtään, että työttömät saavat moninkertaisesti tukea? Opiskelijat opiskelee sentään sitä varten, että voivat tehdä töitä tulevaisuudessa. Työttömät saavat rahaa evääkään liikauttamatta.
[/quote] Jep. Mä opiskelen ja saan tonnin peruspäivärahaa/kk + asumistukea. Kannatti olla työttömänä ennen koulun aloittamista.

Vierailija
49/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki pitäisi sitoa suorituksiin, samoin opinto-oikeus. Vaikka täällä av:lla kaikki yliopisto-opiskelijat opiskelevat 24/7 ympäri vuoden niin oikeasti harva valmistuu ajallaan ja iso osa ei koskaan.
Tämä jos mikä on yhteiskunnan rahan haaskausta.
Lyhyt tuki mikä olisi nykyistä suurempi, jos tulosta ei tule tuet pois ja pois kirjoilta.

Vierailija
50/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:46"]Mitä ihmettä ne opiskelijat aina sitten valittaa? Tuohan on törkeän hyvänettotulo.
[/quote]työttömänä saa enemmän ja opiskelija joutuu ottamaan lainan; ja jos hakee toimeentulotukea, laina 400 eur/kk lasketaan tuloksi vaikka sitä ei olisi ottanut. Huom. asumislisää saa vain yksinasuva mutta pari saa yleistä asumistukea.

Vierailija
51/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o. Meitä on kaksi ja asutaan 35 neliön yksiössä jonka vuokra on yli 850 euroa kuussa. Ollaan oltu jonossa ties kuinka kauan hoasin asuntoon mutta ei olla saatu kämppää. Itse teen tuen päälle töitä muutaman kerran viikossa. Käytännössä siis omen aamut lukenut, tehnyt 8h töitä ja illalla vielä 4 tuntia kouluhommia. Palkaksi joudun elämään virallisella köyhyysrajalla, joka on se joku 1300 euroa kuussa.
Lisäksi vielä saatu opintotuki nostaa maksettavien verojen määrää n. 50% koko tuen määrästä eli jos opintotukea (op.raha 300€ ja as.tuki alle 200€) nostaa yhteensä 4400 vuoden aikana, pitää duunista maksaa 2200 euroa enemmäm veroa. Tavallinen köyhä saa rajantonta asumistukea mutta opiskelijoilla se pn rajoitettu tuohon 200 euroon.

Vierailija
52/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No näin pitääkin olla, jos/kun raha ei riitä niin töihin tienasmaan. En ymmärrä miksi valtion pitäisi elättää opiskelija KOKONAAN. Liki 500€ kuukaudessa on kuitenkin aika ruhtinaallinen summa ILMAISTA rahaa ILMAISEN opiskelut lisäksi.
Ja ei, en kadehdi ketään siitä että elävät yhteiskunnan rahoilla. Tulen hyvin toimeen omillani, lapsilisät ja vanhempainetuudet olen toki ottanut yhteiskunnalta vastaan, muuta en ole tarvinnut.

-ap, joka vilpittömästi yllättyi siitä että opiskelijoita tuetaan noinkin ruhtinaallisesti
[/quote]

HAHAHAA! VAIN lapsilisät ja vanhempainetuudet :'D Laskepas huviksesi paljonko sait 3 ensimmäiseltä vuodelta rahaa. Tule tänne kertomaan, veikkaan, että et kerro :)

Vierailija
53/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 10:24"]

Opintotuki pitäisi sitoa suorituksiin, samoin opinto-oikeus. Vaikka täällä av:lla kaikki yliopisto-opiskelijat opiskelevat 24/7 ympäri vuoden niin oikeasti harva valmistuu ajallaan ja iso osa ei koskaan. Tämä jos mikä on yhteiskunnan rahan haaskausta. Lyhyt tuki mikä olisi nykyistä suurempi, jos tulosta ei tule tuet pois ja pois kirjoilta.

[/quote]

No niinhän ne sidotaankin. Tuet peritään takaisin, jos et suorita tarpeeksi montaa opintopistettä lukukaudessa(vuodessa.

Vierailija
54/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 10:24"]

Opintotuki pitäisi sitoa suorituksiin, samoin opinto-oikeus. Vaikka täällä av:lla kaikki yliopisto-opiskelijat opiskelevat 24/7 ympäri vuoden niin oikeasti harva valmistuu ajallaan ja iso osa ei koskaan. Tämä jos mikä on yhteiskunnan rahan haaskausta. Lyhyt tuki mikä olisi nykyistä suurempi, jos tulosta ei tule tuet pois ja pois kirjoilta.

[/quote]

Eihän opintotukea saa, jos ei saa riittävästi opintopisteitä. Minusta et ymmärrä oikein mistä puhut, sillä opiskeluaikojen venyminen voi johtua hyvin monesta asiasta, kuten puutteellisesta opinto-ohjauksesta, työnteosta opintojen ohella tai sairastumisesta. En myöskään ymmärrä vaatimustasi opinto-oikeuden rajoittamisesta. Itse opiskelin niin kovasti, että sairastuin vakavasti. Nyt yritän saattaa opintojani loppuun, hyvin hitaasti. Pitäisikö esimerkiksi minun opinto-oikeuttani rajoittaa? En saa opintotukea (olisi jäljellä vaikka kuinka paljon, mutta en saa riittävästi opintopisteitä).

Vierailija
55/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukea ei voi suoraan sitoa suoritusten määrään, koska kaksi tutkintoa suorittaneena tiedän tasan, että on opintopiste ja opintopiste. Se suosisi niitä, jotka lukee ns. helppoja aloja ja voivat tenttiä kepeästi hurjaakin tahtia opinnot. Toisaalta jotkut alat on vaativia: paljon luentoja, harjoituksia ja tenttejä ei saa läpi, ellei tee paljon töitä kurssin aikana. Olen lukenut kasvatustiedettä työn ohessa 70 opintopistettä vuodessa (ei pedagogisia, jotka vaatii läsnäoloa) ja se ei tuntunut missään. Toisaalta esimerkiksi matemaattisilla aloilla samalla työmäärällä saa vasta 20 opintopistettä kasaan. Onhan se realismia, että yliopistojen sisällä on paljon eroa siinä, mitä alaa lukee ja mitä valitsee sivuaineiksi. Eihän tarkoitus ole, että porukka alkaa menemään siitä, mistä aita on matalin vaan oikeasti lukevat hyödyllisiä aineita, tekevät töitä ja oppivat myös jotain!

Hiukan asian sivusta. Kaverini on kaupassa myyjänä. Työtunteja on yllättäin vain 30 viikossa, mutta töitä on silti viisi päivää viikossa. Hän saa nettona jotain 1250 Euroa. Siitä maksaa vuokran huonokuntoisesta kaksiosta (keittiökaapit jostain 60-luvulta jne.) ja työmatkat, jäljelle jää elämiseen noin 600 Euroa. Kyllä sillä elää, mutta kun taas toinen kaveri, kaikki koulut keskeyttänyt, ei päivääkään töitä tehnyt ja ikää 30, asuu paremmassa lähiössä, uudessa talossa, saunallisessa kaksiossa ja silti rahaa on se toimeentulominimi 500 Euroa/kk + saa vielä isompia menoja varten sossusta harkinnanvaraista. Heidän käytettävissä olevat rahavarat on ihan yksi yhteen, vaikka toinen asuu paljon paremmin yhteiskunnan laskuun. Sairasta.

Vierailija
56/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

56 lisää: Siis tiedän, että tietty määrä pitää suorittaa opintoja, jotta saa tukea, muttei voi ajatella, että tuki olisi suoraan per opintopiste. Näistä opiskelijoiden tuista ja suorituksista ja tukien kestosta tuntuu huutavan eniten ne, jotka ei tiedä mistään mitään. Yllätykseksi voi tulla, että suorituksia on tultava, jotta tukea saa. Toisin kuin vaikka amiksessa, jossa voi käyttää 4-5 vuotta 3-vuoden tutkintoon ja koko ajan saada opintotukea.

Vierailija
57/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:50"]

Ap on itse opiskellut aikana jolloin puolisol tulot vaikuttivat asumistukeen eli opintotuki oli silloin jotain 250€. Tuntuu ruhtinaalliselta että opiskelija saa noin ison tuen kun saavat lisäksi vielä ruokailla tosi halvalla, alennusta vr:ltä ja monista muista palveluista. Tuohon kun lisää vielä jnk verran palkkatuloja niin elintason saanopeasti jo aika mukavalle tasolle. -ap

[/quote]

Siis sun puoliso kävi töissä ja silti sait 250 e? Ja nyt kadehdit kahden opiskelijan taloutta, jossa molemmat opiskelevat päätoimisesti? Saako kysyä, mitä alaa opiskelit ja valmistuitko? (Ei mitään kovin syvällistä logiikkaa vaativaa voinut olla, arvaan?)

Vierailija
58/66 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä sekin, että sossupummit ja työttömät saavat tukia 12 kuukautta vuodessa, opiskelija vain yhdeksältä kuukaudelta, jos opiskelee normaalia vauhtia.

Vierailija
59/66 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se vuokra mene kuten soluissa, eli puoliksi. Tuki on maks 80 % vuokrasta/nenä. Näin minä olen ymmärtänyt. Lisäksi opintotuesta menee 10 % vero, joten ko. ketjussa on pientä liioittelua. 

Opiskeljoiden ja työttömien vertaus on mielestäni aina vähän ontuva, koska opiskelijoista hyvin iso osa jää työttömäksi ja suurin osa työttömistä on opiskellut ja ollut töissä. Tunnen muutaman tällä hetkellä työttömänä olevan, mutta en tunne yhtään sellaista, jolla ei olisi koulutusta ja työkokemusta taustalla. Työttömistä puhuminen tyyliin kuin siihen olisi synnytty on outoa. 

Vierailija
60/66 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä. Jos. On sukka. Kustu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi