Saako 2 opiskelijaa tukia tosiaan 1000€/kk?
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:50"]
Mä saan opintotukee ja asumislisää yhteensä 425e. Vuokra taas on 430e. Hyvinhän noilla tuilla elelee joo.
[/quote]
Hyi miten rikas! Tässä se taas nähdään, miten opiskelijat on yhteiskunnan loisia, istuvat vaan perseellään ja nostavat ylisuuria tukia!
Jotain tuommoista mekin saatiin. Asuttiin halvalla asumisoikeusasunnossa.
Sitten saatiin lapsi. Minimiäitiyspäiväraha oli silloin (10v sitten) vähemmän kuin opintotuki, ja siitä meni tuplasti enemmän veroakin. Asumistuen määrä laski, vaikka meitä oli kolme, sillä asuttiin niin halvalla. Synnärin lasku oli jotain 500 euroa, kun jouduin olemaan sekä ennen että jälkeen synnytyksen sairaalassa. Se oli siis saman verran kuin koko kuukauden tuloni, asumistuki mukaan luettuna. Oli pakko nostaa opintotukea, vaikka en opiskellutkaan.
Onneksi minimiäitiyspäiväraha on nykyään noussut reilusti noista ajoista. On opintotukikin tainnut muutaman kympin nousta.
Opintotuki ~470€/kk ja vuokra 505€/kk. Olisihan se kiva asua edullisemmassa kämpässä, vaan kun sellaista ei saa. Lisäksi olisi mukavaa käydä muutamana päivänä viikossa koulun ohella töissä, vaan kun sellaista en saa. Olen kyllä hakenut, enkä suinkaan nirsoillut, mutta en yksinkertaisesti pysty suorittamaan opintojani kiitettävästi, jos työskentelen 30h/vko. (Sitä siis edellytetty) Kaikki kesät sitten töitä niin paljon kuin ehtii, jotta jää opintovuodelle rahaa säästöön. En valita kuitenkaan, elämäni ihanimpia vuosia tähän mennessä! Ei kuitenkaan kannata olla kateellinen tästä ovista ja ikkunoista sisään tunkevasta rahanmäärästä! ;-)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:50"]
Ap on itse opiskellut aikana jolloin puolisol tulot vaikuttivat asumistukeen eli opintotuki oli silloin jotain 250€. Tuntuu ruhtinaalliselta että opiskelija saa noin ison tuen kun saavat lisäksi vielä ruokailla tosi halvalla, alennusta vr:ltä ja monista muista palveluista. Tuohon kun lisää vielä jnk verran palkkatuloja niin elintason saanopeasti jo aika mukavalle tasolle. -ap
[/quote]
Siis sun puoliso kävi töissä ja silti sait 250 e? Ja nyt kadehdit kahden opiskelijan taloutta, jossa molemmat opiskelevat päätoimisesti? Saako kysyä, mitä alaa opiskelit ja valmistuitko? (Ei mitään kovin syvällistä logiikkaa vaativaa voinut olla, arvaan?)
[/quote]
Joo-o, kannattaa kahdetia köyhempiä, jos voi itse elää puolison siivellä.
Mä saan opintotukee ja asumislisää yhteensä 425e. Vuokra taas on 430e. Hyvinhän noilla tuilla elelee joo.
Minä opiskelen alalla, jossa työllistymisprosentti on ollut viime vuosinakin lamasta huolimatta reippaasti yli 90% heti valmistumisen jälkeisenä vuonna, mutta opiskelut takkuaa, koska rajoitettu korkeakouluopiskeluaika (opiskelin ensin väärässä koulussa, opiskelu ei siis todellakaan kannata aina!), opintotukikuukaudet ei riitä, Helsingin vuokrat jne. Pakko käydä töissä opiskelujen ohella, ja sehän hidastaa opiskelutahtiani. Jos tuet olisi riittävän isot, voisin vaan opiskella vauhdilla maisterin paperit ulos ja hypätä työelämään.