Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako 2 opiskelijaa tukia tosiaan 1000€/kk?

Vierailija
07.12.2014 |

Toisessa ketjussa väitettiin näin.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö itse opiskelen yliopistossa Joensuussa, opintotukea ja asumislisää sain yhteensä 470 euroa kuussa. Maksamme mieheni kanssa vuokraa 720 (plus sähkö ja vesi), joten tuloni menivät miltei suoraan niihin ja oli pakko mennä töihin siivoojaksi. Sitten kun opinnot vielä viivästyvät työn takia, ei saa enää niitäkään tukia ja joutuu turvautumaan sosiaalitukeen, joka on ainakin omalla kohdallani puolet opintotukia vähemmän vaikka puolisoni on tällä hetkellä työtön.

Oman ja ystävien kokemusten perusteella voin sanoa jatkuva sentin venytys on todella rankkaa kun opintojen lisäksi pitää stressata siitä, miten maksaa ensi kuun vuokran. En yhtään ihmettele kun joillakin ei yksinkertaisesti kestä pää tätä

Vierailija
22/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en käsitä sitä, että miksi opiskelijan pitäisi käydä töissä samalla kun opiskelee, silloin kun minä opiskelin olin väsynyt jo siitä opiskelusta, mutta minä pärjäsin opiskelussa hyvin, ne luokalla jotka olivat myös töissä, eivät pärjänneet opiskelussa. Ehkä jossain yliopistossa pärjää kun niitä opiskeluja voi vetkuttaa vuosia, ja luennoilla ei ole pakko käydä, voi kopsata jostain muistiinpanot, ja ne vaan lukea jossain välissä ja käydä tenttimässä. Mutta kuitenkin, tässä maassa on satoja tuhansia työttömiä, ja samoin ilman opiskelupaikkaa jää joka vuosi ihmisiä, joten on epäreilua että jotkut ottavat molemmat, pitäisi kyllä valita kumpaa tekee.

Ja joo, opintolainat on ollut pakko nostaa, ja samoin nostaa tyttäreni joka ei ole myöskään mennyt töihin opiskeluaikana, ja on pärjännyt todella hyvin, nyt jo kolmoistutkinto takana, ja ammattikorkea edessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan teknilliseen, pakollisia luentoja ei toki ole mutta siihen se helppous loppuukin. Ihanaa käyttää viikonloput ryhmätöihin, lukea tentteihin kuin muilla on syysloma ja ihanaa olla töissä kun muilla on kesäloma. En todellakaan kadu alavalintaani mutta kyllä joskus vituttaa, kun ääliöt luulee etten tee tukieni eteen mitään vain koska en herää aamulla klo 7.

Vierailija
24/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä, joiden mielestä 470e on tosi paljon opiskelun tukemiseen, ei häiritse ilmeisesti yhtään, että työttömät saavat moninkertaisesti tukea? Opiskelijat opiskelee sentään sitä varten, että voivat tehdä töitä tulevaisuudessa. Työttömät saavat rahaa evääkään liikauttamatta.

Vierailija
25/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai yliopistossa pärjää sillä että ei käy luennoilla ja kopsaa vaan muide muistiinpanot? Tervetuloa yrittämään!!

Vierailija
26/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen, miksi junttien mielestä opiskelijan pitäisi käydä opintojen ohella töissä, on yksinkertainen selitys. He ovat itse opiskelleet vain peruskoulussa, jossa pedagogian ammattilainen pureskelee ja syöttää kaiken tiedon valmiina koululaiselle. Läksyt olivat peruskoulussa helppoja ja läpipääsyyn riitti se että osasi yhden tehtävän kokeessa, joten miten korkeakoulussa voisi muka olla vaikeaa??

Vierailija
27/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opiskelu: 60-70 tuntia töitä ja opiskelua viikossa, ei viikonloppuvapaita, ei kesälomia, ei rahaa, jatkuva epävarmuus tulevaisuudesta kun opintolainan takaisinmaksukin joskus koittaa. SILTI en vaihtaisi tätä mistään hinnasta, sillä opiskelen historiaa joka on intohimoni ja opiskelu on tuonut elämääni helkutin paljon sisältöä ja avartanut maailmankatsomustani!! Olen varma, että kova työ palkitsee minut joskus ja pääsen sisulla ja kovalla yrittämisellä töihin omalle alalle. Jos ajaudun siivoajaksi tai kaupan kassalle voin ainakin sanoa, että kaikkeni olen yrittänyt. Tsemppiä kaikille opiskelijoille! :)

Vierailija
28/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei urpo-ap, ihan tiedoksi että useimmat opiskelijat asuvat yksin. Minulla ei ainakaan koko opiskeluaikana ollut miestä jakamassa asumiskuluja, joten oli suorastaan ruhtinaallista elää sillä 460 eurolla. Moni työtön saa yksinään tuon 1000 euroa kuussa, joten miten se on kahdelle opiskelijalle paljon?

Vierailija
29/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun poikaystäväni kanssa, molemmat opiskelevat yliopistossa. Tukia tulee molemmille 470€/kk. Asumme pienessä yksiössä, vuokra 500€/kk + vesi 20€/henkilö. Vuokraan menee siis 540€/kk. Vakuutus 10€/kk, puhelinlaskut yhteensä 30€/kk, bussikortit yhteensä 100€/kk, netti 10€/kk. Käteen jää 250€/kk, ellei tule yllättäviä kuluja (esim. koulukirjoja). Tästä vielä kahdelle hengelle kuukaudeksi ruuat ja olisi mukavaa saada jotain säästöön pahan päivän varalle..

Vierailija
30/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saamme 1006€ kuussa. Kummallakaan ei ole töitä, sillä tällä paikkakunnalla niitä ei yksinkertaisesri ole, jos ei puhelinmyynti kiinnosta. Aika tiukilla mennään, lainaa on pakko nostaa.

Vierailija
31/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei opiskelijat, älkää jaksako valittaa! Itsekin käyn töissä täysipäiväisesti ja työn ohessa opiskelen tutkinnon. Vapaapäivät menee koulussa, kaikki koulutyöt teen työpäivän jälkeen. Senttiäkään ei mitään tukia tipu mistään, koulutusmateriaalit maksan itse.

Teillä on koulua (helpompaa kuin vastaava aika työelämässä usein) ja kaikki viikonloput vapaat! Varmasti voitte tehdä töitä esim. päivän viikossa, erityisesti te opiskelijapariskunnat.

Ihminen jaksaa mitä vain, kunhan tietää sen olevan väliaikaista. Mun mielestä 1000e käteen on ihan järjettömän hyvin jotain ilmaisia tukia.

Vierailija
32/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 01:30"]

Asun poikaystäväni kanssa, molemmat opiskelevat yliopistossa. Tukia tulee molemmille 470€/kk. Asumme pienessä yksiössä, vuokra 500€/kk + vesi 20€/henkilö. Vuokraan menee siis 540€/kk. Vakuutus 10€/kk, puhelinlaskut yhteensä 30€/kk, bussikortit yhteensä 100€/kk, netti 10€/kk. Käteen jää 250€/kk, ellei tule yllättäviä kuluja (esim. koulukirjoja). Tästä vielä kahdelle hengelle kuukaudeksi ruuat ja olisi mukavaa saada jotain säästöön pahan päivän varalle..

[/quote]

Tosi pieni vuokra teillä! Meillä 790 veden ja sähkön kanssa

Vierailija
33/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 01:00"]Meillä kaksi saa kumpikin nettona noin 470€. Niistä maksetaan kuussa opiskelija-asunnon vuokra, 550€, muut laskut noin 100€, ruuat ja bensat. Auto ei todellakaan olisi välttämätön mutta saimme sen ilmaiseksi. Lisäksi meillä on lainaa ja kesät olemme töissä. Olemme pärjänneet aina hyvin, eikä opintojen ohessa ole tarvinnut käydä töissä, onneksi.
[/quote]

Auto ei ole ilmainen, vaikka sen saisi ilmaiseksi. Mä hankkiutuisin siitä välittömästi eroon.

Vierailija
34/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 01:39"]

Hei opiskelijat, älkää jaksako valittaa! Itsekin käyn töissä täysipäiväisesti ja työn ohessa opiskelen tutkinnon. Vapaapäivät menee koulussa, kaikki koulutyöt teen työpäivän jälkeen. Senttiäkään ei mitään tukia tipu mistään, koulutusmateriaalit maksan itse.

Teillä on koulua (helpompaa kuin vastaava aika työelämässä usein) ja kaikki viikonloput vapaat! Varmasti voitte tehdä töitä esim. päivän viikossa, erityisesti te opiskelijapariskunnat.

Ihminen jaksaa mitä vain, kunhan tietää sen olevan väliaikaista. Mun mielestä 1000e käteen on ihan järjettömän hyvin jotain ilmaisia tukia.

[/quote]

JOO MUTTA KUN KUKAAN EI SAA MITÄÄN TONNIA VAAN 470, JOSTA EI MAKSA EDES VUOKRAA EIKÄ MUITA PAKOLLISIA LASKUJA! Töissä käyvällä opiskelijalla ei ole koskaan lomaa, ei viikonloppuisin eikä kesällä. Elä esitä noita mielipiteitäs kun en asiasta mitään tiedä. Ja varmasti opiskelet ammattitutkintoa? Koitapa opiskella yliopistotutkintoa siinä töiden ohella niin katsotaan muuttuuko mielesi

Vierailija
35/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni kanssa olemme molemmat yliopistossa ja meidän tulot on yhteen laskettuna n.1850e. Vuokra on siis 704e ja Savossa asutaan. Itse olen lääkiksessä ja mies lukee fysiikkaa. Että kyllä molemmat joudutaan hommia tekemään opintojen eteen.

Vierailija
36/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 01:11"]

Minä taas en käsitä sitä, että miksi opiskelijan pitäisi käydä töissä samalla kun opiskelee, silloin kun minä opiskelin olin väsynyt jo siitä opiskelusta, mutta minä pärjäsin opiskelussa hyvin, ne luokalla jotka olivat myös töissä, eivät pärjänneet opiskelussa. Ehkä jossain yliopistossa pärjää kun niitä opiskeluja voi vetkuttaa vuosia, ja luennoilla ei ole pakko käydä, voi kopsata jostain muistiinpanot, ja ne vaan lukea jossain välissä ja käydä tenttimässä. Mutta kuitenkin, tässä maassa on satoja tuhansia työttömiä, ja samoin ilman opiskelupaikkaa jää joka vuosi ihmisiä, joten on epäreilua että jotkut ottavat molemmat, pitäisi kyllä valita kumpaa tekee.

Ja joo, opintolainat on ollut pakko nostaa, ja samoin nostaa tyttäreni joka ei ole myöskään mennyt töihin opiskeluaikana, ja on pärjännyt todella hyvin, nyt jo kolmoistutkinto takana, ja ammattikorkea edessä.

[/quote]

Helsingin vuokrat on sellaiset, että on pakko käydä sekä töissä että nostaa kaikki opintolainat. Ja ei, alaani ei voi opiskella missään muualla kuin Helsingissä. Ellen sitten lähtisi jonnekin ulkomaille opiskelemaan... Väsymys on jatkuvaa, en tiedä kuinka kauan enää kestän tällaista. Tälläkin viikolla oli pari yli 12 h päivää, sitten vielä läksyt yms siihen päälle. Kyllä kannattaa ap:n kadehtia rikkaita opiskelijoita!

Vierailija
37/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 01:16"]

ai yliopistossa pärjää sillä että ei käy luennoilla ja kopsaa vaan muide muistiinpanot? Tervetuloa yrittämään!!

[/quote]

Niinhän täällä yleensä kerrotaan. Kaikki av-mammat lukevat tentteihin vain otsikot kirjoista ja maalaisjärjellään soveltavat loput. Valmistuvat ennätysnopeasti, kun gradukin vaatii vaan parin viikon työstämisen.

Vierailija
38/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä saan vaan 450€/kk, ja siitä verot, jolla en maksaisi edes omaa osaani vuokrasta että silleen :)

Vierailija
39/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 01:04"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:50"]Ap on itse opiskellut aikana jolloin puolisol tulot vaikuttivat asumistukeen eli opintotuki oli silloin jotain 250€.
Tuntuu ruhtinaalliselta että opiskelija saa noin ison tuen kun saavat lisäksi vielä ruokailla tosi halvalla, alennusta vr:ltä ja monista muista palveluista.
Tuohon kun lisää vielä jnk verran palkkatuloja niin elintason saanopeasti jo aika mukavalle tasolle.
-ap
[/quote]

Opiskelija opiskelee=lukee ja tekee vitusti ainakin oikeilla aloilla, en tiedä taidejutuista. Minusta tuntuu ruhtinaalliselta, että kotona makaamalla saa enemmän rahaa ja sossu ostaa pesukoneet. Eikun hetkinen, sehän kuulostaa järjettömältä
[/quote]

Mun kaveri opiskelee tanssia eli käytännössä treenaa joka päivä klo 8-16 ja siihen päälle vielä kaikki kouluajan ulkopuoliset prokkikset, kuten omat soolot yms. Niin ei todellakaan ole mitään pelleilyä toi taidealakaan.

Vierailija
40/66 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 01:04"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:50"]Ap on itse opiskellut aikana jolloin puolisol tulot vaikuttivat asumistukeen eli opintotuki oli silloin jotain 250€.
Tuntuu ruhtinaalliselta että opiskelija saa noin ison tuen kun saavat lisäksi vielä ruokailla tosi halvalla, alennusta vr:ltä ja monista muista palveluista.
Tuohon kun lisää vielä jnk verran palkkatuloja niin elintason saanopeasti jo aika mukavalle tasolle.
-ap
[/quote]

Opiskelija opiskelee=lukee ja tekee vitusti ainakin oikeilla aloilla, en tiedä taidejutuista. Minusta tuntuu ruhtinaalliselta, että kotona makaamalla saa enemmän rahaa ja sossu ostaa pesukoneet. Eikun hetkinen, sehän kuulostaa järjettömältä
[/quote]

Näistä "taidejutuista"...musan puolella se tarkoittaa sitä, että treenaat aamusta iltaan ympäri vuoden. Ei täällä pärjää, jos löysäilee koko opiskeluajan. Ja hyödyllistä tämä tuntuu olevan varsinkin silloin, kun "oikean" alan opiskelijat, tai työntekijät pitävät kinkereitä ja haluavat livemusiikkia puoli-ilmaiseksi, koska onhan se ikävää, kun joutuu jopa maksamaan moisesta ilosta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan