Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten tilanne on katastrofaalinen. Menetetty sukupolvi?

Vierailija
10.10.2021 |

Nuorten poikien, miesten, tyttöjen ja naisten tilanne on järkyttävä. Mielenterveysongelmat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Mitä tästä sukupolvesta vielä tulee vai tuleeko mitään? Mikä nuoria vaivaa?

Kommentit (204)

Vierailija
101/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan tajua, että ne THL:n kyselyt eivät ole luotettavia? Kuka tahansa voi väittää kuulevansa ääniä ja juovansa litran päivässä alkoholia, vaikka totuus on toinen.

Itse vastasin viime keväänä muutamassa minuutissa kyselyyn, johon aikaa meni suurimmalta osalta noin 15 minuuttia. Painelin vaihtoehtoja miten sattui ja samalla tavalla toimi moni muukin, mutta ei vain luokalla, jolla minä olen.

- yläkoululainen

Parikymppiset eivät enää vastaa älyttömyyksiä, koska aivot ovat kehittyneet ja ne tajuavat, että näillä tutkimuksilla on ihan oikeita vaikutuksia heidänkin tulevaisuuteensa. Kukaan ei odota yläkoululaiselta järkeä.

Vierailija
102/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan tajua, että ne THL:n kyselyt eivät ole luotettavia? Kuka tahansa voi väittää kuulevansa ääniä ja juovansa litran päivässä alkoholia, vaikka totuus on toinen.

Itse vastasin viime keväänä muutamassa minuutissa kyselyyn, johon aikaa meni suurimmalta osalta noin 15 minuuttia. Painelin vaihtoehtoja miten sattui ja samalla tavalla toimi moni muukin, mutta ei vain luokalla, jolla minä olen.

- yläkoululainen

Jatka samaan malliin. Provosoidaan suomalaisia, kun kerta suomea osataan.

Ja kahden lauseen pakinassasi oli jo järkyttävä virhe.

"kerta"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakohtainen kokemukseni: Henkilökohtainen talous on epävakaa työtilanteen epämääräisyyden vuoksi, asuminen on ihan h*lvetin kallista tuloihini nähden ja töissä on niin uuvuttavaa kaiken kiireen ja odotusten vuoksi palkan huonoudesta nyt puhumattakaan, että kaikki energia menee siihen, että saa edes perustarpeet täytettyä. Mihinkään muuhun ei sitten raha riitäkään, jos ylipäätään on saanut töitä, missä on mahdollisuus olla kokoaikaisesti. Asun halvasti ja olen matalapalkka-alalla, eikä minulla ole varaa omaan autoon. Minulle on myös myönnetty asumistuki, vaikka käyn melkein täysiaikaisesti töissä (30-40 h/vko). Olen vasta 26-vuotias ja valmis lyömään hanskat tiskiin. Haluan irtisanoutua ja alkaa sosiaalielätiksi. Minua suoraansanottuna v*tuttaa olla työelämässä. Minulla ei ole enää energiaa hakeutua opiskelemaan, koska työelämä vie minulta ihan kaiken energian, rahan ja elämänilon. En nauti enää mistään ja toivon joka ilta nukkumaan mennessäni, etten enää heräisi.

Tämä! Työelämä vie kaikki voimat ja vapaa-ajalla pitäisi vielä jaksaa tehdä jotain sen eteen, että elämässä voisi olla joskus jotain muutakin kuin rahojen takominen kapitalistin taskuun. Oma palkka ei aina oikein riitä elämiseen ja siitä pitäisi vielä saada lohkaistua osa itsensä kehittämiseen. Ja kai sitä pitäisi joskus elääkin? Elämänhalu on kaukainen muisto vain.

Vierailija
104/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinnallinen, kova, erittäin materialistinen nuorisokulttuuri etenkin yläaste ikäisillä.

Some. Korostaa juuri tätä pinnallisuutta ja ulkonäkökeskeisyyttä.

Kilpailu yhteiskunta. Kenellekään ei enää meinaa kelvata se perinteinen duunarin työura, tätä tunnutaan jopa vähän halveksuvan, miksiköhän?

Pitäisi päästä lukemaan huippusuosittua korkeakoulututkintoa, ammattiurheilijaksi, some tähdeksi tai alkaa edes yrittäjäksi (jotta tulisi miljonääriksi).

Epävarma tulevaisuus. Saako eläkettä ollenkaan, kun on eläkeiässä? Kannattaako edes yrittää työelämässä, jonka työtahti ja arvot ovat koventuneet.

Olen huomannut saman tuon duunariuden kelpaamattomuuden suhteen. Itse olen päätynyt korkeakouluopintojen jälkeen duunariksi ja tunnen olevani pettymys paitsi vanhemmilleni, myös koko yhteiskunnalle. Monet tuttuni eivät enää pidä yhteyttä, kun minusta ei heidän verkostoissaan olisi hyötyä, ja aina kun kerron työelämän kuulumisiani tuttaville tai sukulaisilleni joita en ole aikoihin tavannut, he vaikuttavat kiusaantuneilta. Eräs jopa huudahti että "voi harmi!", kun kerroin saaneeni vakituisen työn - ala ei kai ollut tarpeeksi hieno.

Vierailija
105/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereitten syy.

Pikemminkin Boomereiden (noin 70v) lapsien (noin 45v) eli nuorten vanhempien syy. Annettu kokonaisen polven kasvaa netissä ilman rajoja. Annettu valta lasten kertoa vanhemmille kuinka heidät pitää kasvattaa.

Kyllä.

Syytä on paljon 35-50v vanhemmissa. Annettu lapsille liian paljon valtaa ja vastuuta oman helpomman elämän ehdoilla. Kyllähän ne lapset on kiltisti netissä päivän, niin voi itsekin chillailla ulos vanhemmuudesta.

- Boomer -

Ei jumalauta. Käänsitkö sinä juuri itse aiheuttamanne kestävyysvajeen meidän niskoillemme?

On teillä vielä haudan reunallakin otsaa. Nauttikaa eläkkeistänne.

Sivusta pitää tähän kirjoittaa, että kaikkien boomereiden eläkkeet tosin eivät ole mitään hyviä. Omatkin vanhemmat (tosin ovat alle 70) saavat eläkettä keskiarvoon nähden vähän. Heillä amisammatit ja pieni palkka ollut. Muuten ei varallisuutta oikeastaan lainkaan. Itsestäni nyt en voi edes puhua sanan varallisuus yhteydessä, koska en omaa sellaista.

Vierailija
106/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan vaikka siitä, että jos minulla ei olisi ollut väkivaltaiset vanhemmat, en olisi joutunut koulukiusatuksi ja kaikkea muuta vastaavaa niin voisin hymyilläkin joskus.

Monella on ollut. Asut ilmeisesti jo omillasi? Siinä on jo syytä hymyyn :)

Vierailija
107/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on niin tylsää ja merkityksetöntä ja maailma on kamala paikka jossa ihmiset vaan riistää toisiltaan. Siks vedetään kavereitten kans huumeita niin on ees hetken hauskaa.

Te riistätte itseltänne ja läheisiltänne, huumeittenne kasvattajilta jos puhutaan luontoperäisistä tuotteista, ja aiheutatte kustannuksia kaikille. 

Teidän olisi hyvä ymmärtää, että uhrikin voi tehdä pahojaan ja riistää muita. Uhrius ei ole vapaalippu Linnanmäelle. Lopettakaa toi. 

Vierailija
108/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaika on niin omituista ja ristiriitaista.

Ei ole töitä tai sitten on liikaa töitä ja tulee burnout. Jotkut eivät löydä paria itselleen, toiset panee 300 ihmistä vuodessa, koska Tinder. Et saa olla laiha, et saa olla lihava vaan se tietty instababemuotti kelpaa. Paitsi että ei kelpaakaan, koska bodypositivity.

Pitää syödä vegaanisesti, ei saa omia kulttuureita. Jos ostat uuden paidan H&Mstä olet saatanasta seuraava, jos et osta vaan käytät kulahtanutta, olet nolo ja köyhä. Ihmiset paljastelee instassa mutta siinä ei ole mitään seksuaalista tietenkään. Jos sanot olevasi mies tai nainen, se kyseenalaistetaan. Jos et halua transihmistä kumppaniksi olet foobinen p aska. jnejnejne.

En tajua tätä maailmaa enää yhtään. Enkä ole edes vielä vanha, vaan just täytin 30 :D

Aivan kaikesta tästä pääset eroon kun lasket puhelimen kädestäsi.

Vierailija
109/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MT-ongelmat, matalat testot ja satunnainen juoppous. Mieluusti jään taka-alalle katselemaan kun yhteiskunta rapistuu.

Ihmisellä on enemmän tietoa asiasta kuin asiasta kuin koskaan aiemmin historian aikana. Mihin ihminen tämän kaiken tiedon käyttää? Rakentaa yhteiskunnan, joka tuhoutuu. Oikea evoluution riemuvoitto. Ehkä pitäisi aloittaa uudelleen sieltä yksisoluisista ja katsoa, jos toinen kerta totuuden näyttäisi.

Meillä on aina enemmän tietoa psykologiasta, mutta myös yksilökeskeinen maailmankuva joka pakottaa hakemaan vikaa korvien välistä silloinkin kun oireilu johtuu ympäristötekijöistä ja korjaantuisi niitä muuttamalla. 

Samaan aikaan ympäristötekijöiden muuttamisessa olemme lapsenkengissä. On ehditty kokeilla vallan heivaamista yhdeltä yhteiskuntaluokalta toiselle ja todettu, ettei se ainakaan auttanut. Tästä säikähtäneinä emme uskalla edes ajatella mitä maailmalle pitäisi tehdä jotta se toimisi paremmin, koska sellainen on syntiä. 

Tilanne vaatii muutosta mutta mitä enemmän se sitä vaatii, sitä tiukempaan laitetaan kantta kattilan päälle. Lopputuloksena on taas jonkinlainen vallankumous ja kirkasotsainen hölmöily sen sijaan, että suosiolla lähdettäisiin ratkomaan ongelmia. Eihän siinä ole järkeä, että yksi ikäluokka laitetaan sormi suussa ihmettelemään tulevaa ja potkaistaan perseelle, miksei ne toimi. 

Vierailija
110/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huolissani siitä miten vanhemmat kasvattaa nykyajan lapsia. Todella huolissani

. Lapset ovat todella väkivaltaisia ja tänäänkin eräs lapsi ihmetteli miksi aikuinen käskee häntä. Järkyttävää.

T:varhaiskasvattaja

Tässähän se näkyy, että ihmisen mieli ei toimi niin kuin väkivallattomat mallista opettajat haluavat uskoa. Lapset oppivat kyllä nopeasti vaatimaan, miten heitä pitää kohdella. Mutta he eivät pysty yleistämään tästä, että heidän pitäisi itse kohdella muita samoin kuin mitä itselleen vaativat. 

Mitä enemmän lapsi oppii vaatimaan, sitä vaikeammaksi hänen käy vaihtaa näkökulmaa. Tulee kärsimättömyyttä, ja myös sitä väkivaltaa, jota muka ei kukaan opi kuin mallista. 

Piti poistaa sorto ja riisto ja ymmärtämättömyydestä johtuva väkivalta maailmasta kun lapsi päästetään vapaaksi kuin minkki häkistä. 

Vierailija
111/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apatia, laiskuus ja ylisuojelevat vanhemmat.

Päälle vielä hysteeriset lait, jotka takaavat että alle 18-vuotias ei tee mitään, vastaa mistään eikä opi mitään.

Asenneilmapiiriä kuvaa osuvasti se, että 17-vuotiastakin nimitetään "lapseksi".

Sitten nämä mussukat täyttävät 18, ja aikuisuus alkaa.

Kertynyt elämäntaito? - Osaan käyttää älypuhelinta ja lojua säkkituolissa.

Työkokemus? - Ei ole.

Sosiaaliset taidot? - Olen tinderissä.

Tiedot? - Mä googlaan. Netistä löytyy kaikki.

Suunnitelmat? - Ööö .... tota.....

Näillä mennään!

Oletetaan, että tuo pitää paikkansa. Onko asiantila sitten näiden nuorten vika? Perustuuko tämä boomer-logiikka todellakin uskoon, että meille on yhtäkkiä syntynyt sukupolvi, joka on jo syntyjään pilalla ja kaiken lisäksi vielä laiska, tyhmä ja saamaton?

Vai voisiko asia olla hieman monisäikeisempi?  

Hänhän syytti vanhempia, ei nuoria. Vaikea nuoren on tyhjästä nyhjäistä kun ei itse pysty vertaamaan, mikä menee vikaan. 

Eikä hän varmaankaan olettanut, että hysteeriset lait ovat nuorten säätämiä. 

Vierailija
112/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereitten syy.

Pikemminkin Boomereiden (noin 70v) lapsien (noin 45v) eli nuorten vanhempien syy. Annettu kokonaisen polven kasvaa netissä ilman rajoja. Annettu valta lasten kertoa vanhemmille kuinka heidät pitää kasvattaa.

Kyllä.

Syytä on paljon 35-50v vanhemmissa. Annettu lapsille liian paljon valtaa ja vastuuta oman helpomman elämän ehdoilla. Kyllähän ne lapset on kiltisti netissä päivän, niin voi itsekin chillailla ulos vanhemmuudesta.

- Boomer -

Ei jumalauta. Käänsitkö sinä juuri itse aiheuttamanne kestävyysvajeen meidän niskoillemme?

On teillä vielä haudan reunallakin otsaa. Nauttikaa eläkkeistänne.

Sivusta pitää tähän kirjoittaa, että kaikkien boomereiden eläkkeet tosin eivät ole mitään hyviä. Omatkin vanhemmat (tosin ovat alle 70) saavat eläkettä keskiarvoon nähden vähän. Heillä amisammatit ja pieni palkka ollut. Muuten ei varallisuutta oikeastaan lainkaan. Itsestäni nyt en voi edes puhua sanan varallisuus yhteydessä, koska en omaa sellaista.

Tämä on totta, mutta minun ikäpolvessani tulee olemaan paljon porukkaa, jotka eivät tule saamaan juuri minkäänlaista työeläkettä, vaikka ovat nähneet valtavasti vaivaa sen eteen. Näitä kuuluu verrata vanhempiesi tilanteeseen, joka on epäilemättä kuitenkin parempi. He kuitenkin uskalsivat hankkia sinut. 

Vierailija
113/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velttous.

Kun katsoo nykyistä parikymppistä ja vertaa keskiverto 50-60-luvun samanikäiseen, ovat kuin eri lajia.

Aiemmin ihmiset olivat vetreitä ja valppaan näköisiä, kroppa jäntevä ja kädet osaavat.

Nykykaksikymppinen leveänaamainen kalpea pullalöntys. Siinä ei paljon selfien kauneuskorjaukset auta kun totuus on mikä on.

Velttous on seuraus. Pitäisi puuttua syihin.  

Vierailija
114/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieli järkkyy, kun rajat puuttuvat. Rakkaudellinen vanhempi asettaa turvalliset rajat.

Kyllä näitä turvattomia ja rajattomia on viisikymppisissä myös. Ei niitä rakkaudellisia vanhempia ole koskaan riittänyt kaikille, jotenkin täällä on silti selvittävä ja tiensä taivallettava. Risatkin ihmissuhteet voivat kannatella, yksinjääminen pitkäksi aikaa on raskain osa.

Vierailija
115/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa digiä. Raha ja talouskasvu ohjaavat liikaa kaikkea päätöksentekoa. Ilmastonmuutoksella pelottelu on mennyt jo överiksi.

Suomen pitäisi pikimmiten ottaa tärkeimmäksi yhteiskunnalliseksi tavoitteeksi kansalaisten hyvinvointi BKT:n tuijottamisen sijaan, kuten Islannissa on tehty.

Niin totta.

Ja se hyvinvointi tulee arkisesta kohtaamisesta, kansalaisluottamuksesta, siitä ettei syötetä silkkaa sontaa jonain uusina totuuksina. Mitkään kosmeettiset kikkailut tai konstailut eivät lisää todellista hyvinvointia. Kyllä se syntyy rehellisyydestä ja yhteisöllisyyden elvyttämisestä. Yhteisöllisyyden, joka ei perustu viholliskuvien luomiselle muttei myöskään ympäripyöreälle hyssyttelylle, joka tukahduttaa aidot tunteet.

En usko että ilmastonmuutoksella on peloteltu vielä lainkaan tarpeeksi, koska emme vieläkään ole säikähtäneet liikkeelle ajovaloista. Tästä olkaamme erimieliset. Muusta olen samaa mieltä.

Vierailija
116/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieli järkkyy, kun rajat puuttuvat. Rakkaudellinen vanhempi asettaa turvalliset rajat.

Kyllä näitä turvattomia ja rajattomia on viisikymppisissä myös. Ei niitä rakkaudellisia vanhempia ole koskaan riittänyt kaikille, jotenkin täällä on silti selvittävä ja tiensä taivallettava. Risatkin ihmissuhteet voivat kannatella, yksinjääminen pitkäksi aikaa on raskain osa.

Siis tämä, niin kertakaikkiaan! 

Vierailija
117/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kaveripiiristä poimittuna suurimmat huolet on kyllä ihan elämän peruspalikoissa. Lonkalta heitettynä vaikka seuraavasti:

Asuinkulut. Vuokra-asuminen on normi, ja vuokrat on siis tosiaan tosi korkeita. Jos ei saa asuntolainaa (kuten monet ei saa), niin joutuu asumaan ökykalliilla asunnossa, jonka vuokra on joku kaksi kertaa kalliimpi kuin asuntolaina jolla samanlaista maksaisi omaksi. Ja jollain 900-1000 euron vuokralla ei etene myoskään asuntosäästöt. Lyhyesti sanottuna, ei tule munaa eikä kanaa kun kumpaakaan ei saa ostettua mutta kuitenkin kelpaa maksajaksi toisille.

Työelämä. Silppua silpun perään, surkeita työsopimuksia, ketjutettua määräaikaista, osa-aikaista, nollasopimuksia, räikeitä työehtorikkomuksia joita vastaan ei uskalla tapella ettei mene työpaikka tai maine. Määräaikaiskaruselli pyörii ja monet on jo ottanut ihan normaaliksi asioiden olotilaksi että 6-12kk päästä työt aina loppuu. Miksi edes tutustua työyhteisöön kun kuitenkin kohta heitetään pois kuin roska.

Ilmasto ja ympäristö. Uutisten täydeltä tulee toinen toistaan kauheampia ilmastouutisia, ympäristö saastuu, ilmastopakolaisia. Tulvat, tulipalot, rankkasateet, kylmyysjaksot, merenpinta. EI näille itse tietenkään mitään voi, mutta ei tee myöskään mieli jatkaa sukua kärsimään tulevaisuuden oloista. Vanhemmat ihmiset ehti nauttia kulutusjuhlat ja kuolee pois ennen kuin lasku saapuu. Meillä nuorilla ja nuorehkoilla säkin suu ollaan hitaasti vetämässä suppuun ja vain saasteet ja ongelmat jäi ratkaistavaksi.

Eläkkeet. Eläkeikä nousee ja koko eläkejärjestelmä on varmasti kaatunut ennen kuin itse päästään sinne asti. Oma eläkesuunnitelmani on mutseirha kun omat rahat ja pärjääminen loppuu. Eipä tarvitse jäädä taakaksi tai miettiä elintasoa.

AIka yhtäläisiä on ollut tuttavapiirini murheet. Ollaan kaikki yliopistosta valmistuneita plusmiinus kolmekymppisiä. Vanhempia kollegoita katsellessa joskus tuntuu että ollaan ihan eri planeetoilta ja elintasoista.

Vierailija
118/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on niin tylsää ja merkityksetöntä ja maailma on kamala paikka jossa ihmiset vaan riistää toisiltaan. Siks vedetään kavereitten kans huumeita niin on ees hetken hauskaa.

Te riistätte itseltänne ja läheisiltänne, huumeittenne kasvattajilta jos puhutaan luontoperäisistä tuotteista, ja aiheutatte kustannuksia kaikille. 

Teidän olisi hyvä ymmärtää, että uhrikin voi tehdä pahojaan ja riistää muita. Uhrius ei ole vapaalippu Linnanmäelle. Lopettakaa toi. 

Uhrithan ne vasta kostavatkin, kun tajuavat menetyksensä. Mutta voivat ja usein ovatkin samalla itsetuhoisia.

Kyllä laman aikaankin oli kova kasvaa, sama meininki silloinkin stadissa: voittajat ja luuserit/osattomat.

Luuserit vaan oli silloin näkymättömiä. Nyt ne pitää hirveää mekkalaa, ongelma vaan siinä että ei tuolla tavoin asiat muutu paremmaksi. Kukaan ei voi esim vaan korjata tuosta noin sun nuppia kuntoon samalla tavalla kuin hammas paikataan.

Se ei valitettavasti ole ihan yhtä simppeliä. Joudut tekemään ihan vatusti töitä itsekses eikä se todellakaan vie paria vuotta vaan joskus pari vuosikymmentä. Näin minulla. Eikä minusta ”voittajaa” silti tullut. Tyydynpähän osaani, joka ei sittenkään ihan se paskin ollut.

Vierailija
119/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulla ei ollut eikä ole vieläkään, mutta minua vainottiin ja sen sellaista. Aiemman sukupolven tekosia. Maailma on niin oksettava, että ei lapsia. En vieläkään tiedä, kuka sen vainoamisen laittoi alulle. Oliko se sattumalta joku tuntematon, perheenjäsenistä on voinut olla kaksi vai ihan suunniteltua, en tiedä, vituttaa, kun pitää vielä salailla.

Vierailija
120/204 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei naisena auta, että miehet vihaavat naisia. Te jotka vielä uskotte muuta, olkaa onnellisia valheessanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän