Nuorten tilanne on katastrofaalinen. Menetetty sukupolvi?
Nuorten poikien, miesten, tyttöjen ja naisten tilanne on järkyttävä. Mielenterveysongelmat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Mitä tästä sukupolvesta vielä tulee vai tuleeko mitään? Mikä nuoria vaivaa?
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Liikaa digiä. Raha ja talouskasvu ohjaavat liikaa kaikkea päätöksentekoa. Ilmastonmuutoksella pelottelu on mennyt jo överiksi.
Suomen pitäisi pikimmiten ottaa tärkeimmäksi yhteiskunnalliseksi tavoitteeksi kansalaisten hyvinvointi BKT:n tuijottamisen sijaan, kuten Islannissa on tehty.
Äänestätte ihmisiä lupausten, ette luonteen perusteella. Miksi he näkisivät vaivaa hyvinvoinnin eteen, kun vähemmälläkin pärjäävät mainiosti?
Onko se ihme jos mielenterveys järkkyy kun et voi haaveilla ja toteuttaa niitä haaveita?
Työpaikkoja ei ole (nyt ei lasketa 0-soppari, ilmaistöitä eikä määräaikais kyykytys ketjutuksia) eikä näin ollen mitään keinoa säästää eikä saavuttaa yhtään mitään.
Siihen päälle ihmisten huutelut ja ahdistelut, syyttelyt "loinen menisit töihin!!!"
Mikään opintoala ei ole enää varma että se työllistää, sama sille jos just opintojen aloitus hetkellä on alalle x huutava pula.. asia voi olla täysin päinvastainen kun viimeinkin valmistuu.
Entäs opintolaina? sitä kovasti tyrkytetään, on niin hyvä laina ja blaa blaa.. entäs takaisin maksu?? ulosottoonko? että saat lisää päähänpotkintaa kun oot hoitanut asiasi päin *peetä.
Edellisen sukupolven vika, tuliko yllätyksenä että individualistisen hyvinvointivaltion rakentaminen sodan jälkeen synnyttää hyvät lähtökohdat, jotka taas synnyttää laiskoja ja saamattomia ihmisiä? Ja mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet pääasiassa siksi että nykyään mikään ei riitä. Töitä hakiessa pitää olla kokemusta ennen ensimmäistä työpaikkaa, pitää olla kaikenmaailman luvat ja koulutukset kunnossa, koko ajan pitää vain suorittaa asioita toisensa jälkeen ja se ottaa koville loppupeleissä.
M 25
enhaluaisiollanuoritällaisessamaailmassa kirjoitti:
Nyt vielä korjataan sitä satoa mitä sodat aiheuttivat tälle maalle, mielenterveysongelmat ovat isolta osin sodassa traumatisoituneiden jälkeläisten ja heidän jälkeläistensä ongelma. Siihen vielä päälle maailman muutos ja sen hurja vauhti sekä nämä katastrofit mitä viime vuosikymmeninä on ollut kuten lama ja tämä korona.
Tähän sitten yhdistetään riittämättömät resurssit oikeissa paikoissa kuten mielenterveyspalveluissa, tämän maan arvot näkyvät hienosti siinä mihin julkiset rahat laitetaan.
Tuskin tulee nuorten tilanne helpottamaan tulevaisuudessakaan, ilmastonmuutoksen seuraukset ovat seuraava ongelma ongelma jos ei seuraava kulkutauti ennätä ennen sitä. Tähän sopiva vertauskuva: me suomalaiset olemme kerrostalon ylimmässä kerroksessa, alakerrassa palaa jo, arvaatte varmaan mihin suuntaan tuli leviää pikkuhiljaa? Tämä ongelma on koko ihmiskunnan yhteinen. Pahiten saastuttavissa paikoissa eli teollisuusmaissa tosiasioita ei vain meinata hyväksyä koska ongelmat eivät vielä kosketa niitä juurikaan, ja toimet ovat täysin riittämättömiä eikä osata (pakottavan lainsäädännön avulla) kohtuullistaa omaa elintasoa maapallon parhaaksi. Tämä esimerkkimme muulle maailmalle ei varmasti motivoi kehittyviä maita suitsimaan omaa talouskasvuaan ja kulutustaan ja keskiluokkaistumistaan. Iso osa nuorista varmasti tajuaa tämän itsestään selvän asian ja on ahdistuneita tämän takia.
Ei ole helppo yhtälö tämä, ei käy kateeksi päättäjiä. Itse epäilen että jälki ei tule olemaan kaunista katseltavaa. Vielä vähän aikaa kun ihmiskuntana jatketaan samalla mallilla niin jäljellä on enää epätyylikkäitä ratkaisuja tyylikkäiden sijaan, merkit on mielestäni jo nähtävillä. Epäilen että juna meni jo, eli myöhäistä jo.
Nimenomaan. Ja ehkä vielä se, ettei ole ollut intressiä mielenterveysongelmien ehkäisyyn. Se olisi aikamoinen tieteellinen satsaus, mutta ei tuottoisin: traumatisoituneet ihmisen vaativat itseltään enemmän ja ovat parempia veronmaksajia, keskimääräisesti.
Mun nuori koki pahan trauman ja koitin naiivisti saada hänelle kaiken mahdollisen avun, kun tiesin että minä hänen äitinään en ole oikea henkilö tukemaan hänen psyykettään asian yli. 2v pallottelua, käytännössä mikään koulu ei halua häntä ja nyt painostetaan minua ottamaan hänet kotikouluun ja pois yhteiskunnan riesasta. Lapsi 15v. Kun resurssini riittävät, niin tulen nostamaan haloon. Nuorten mielenterveyshoito on ihan käsittämätöntä pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Koskahan ketjuun tulee ensimmäinen boomer selittämään miten nuoret ovat löysiä ja pilalla?
Tulisipa muitakin selittämään, niin meidän kaikkien silmät, nuorten ja vanhojen, aukeaisivat somefeikkimaailman turmiollisuudelta.
Jos inhimillisyys ja kyky kohdata toisia katoavat, niin katoaa ihmisyyskin.
- Boomer -
Ei ole somella mitään tekemistä ongelmien synnyssä.
Sosiaalisten tilanteiden pelosta huolimatta olen hakenut töitä ahkerasti ja sainkin jopa töitä. Olin niin onnellinen ette tiedäkään, vain pian huomatakseni että ne ihmiset siellä... no olivat melkoisia käärmeitä suurin osa.
Mulkoilua, ulkopuolelle jättämistä, perehdytys hoidettiin huonosti, neuvoa ei haluttu mutta tultiin kyllä huutamaan sitten kun jotain teit väärin. Nämä kaikki ilkeimmät olivat sellaisia lähellä eläke ikää olevia vakituisen työpaikan suojissa olevia naisihmisiä.
Yritin parhaani mukaan tsempata silti, päivääkään en pois töistä ollut, olin kaikille kohtelias (pyysin anteeksi jos häiritsin toisen työskentelyä ja kiitin jos oli aihetta), silti sain aina vain *askaa niskaan.
Minulla on vikani kyllä, tiedän että olen jossain määrin "arka" ihan vain aiemmin mainitun syyn takia mutta en silti ymmärrä aikuisilta ihmisiltä tommosta käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mun nuori koki pahan trauman ja koitin naiivisti saada hänelle kaiken mahdollisen avun, kun tiesin että minä hänen äitinään en ole oikea henkilö tukemaan hänen psyykettään asian yli. 2v pallottelua, käytännössä mikään koulu ei halua häntä ja nyt painostetaan minua ottamaan hänet kotikouluun ja pois yhteiskunnan riesasta. Lapsi 15v. Kun resurssini riittävät, niin tulen nostamaan haloon. Nuorten mielenterveyshoito on ihan käsittämätöntä pelleilyä.
Julkisella puolella ei käsittääkseni ole hoitoa, se olisi liian kallista. Ainoa mitä voidaan tarjota, on lääkkeillä turrutusta. Oikeasti lääkkeet kuuluvat vain akuuttiin tilanteeseen ja tulevaa terapiaa varten, mutta monilla lääkitys pitkittyy jopa vuosien mittaiseksi. Silloin saatetaan tarvita lisälääkityksiä lääkkeiden aiheuttamiin oireisiin.
(Sopivan lääkityksen etsimisen aikana ei ole järkevää yrittää mitään terapiaa, sotkisi vain enemmän nuoren pään.)
Traumasta toipuminen on vuosien prosessi, hoidolla tai ilman. Jos haluaa terapiaa, se vaatii yksityistä psykiatria. Mielenterveysongelmien hoitaminen ei käytännössä tosiaan kuulu nykyjärjestelmään, julkisella puolella, muuta kuin tukahduttamisena tai vangitsemisella, kriittisissä tapauksissa.
Lasten ja nuorten mielenterveys on asia, johon tulisi kiinnittää enemmän huomiota - mutta miten, kun ei edes tiedetä, mitä ne ongelmat ovat? Niitä ei osata juuri muuta kuin luokitella, ja sekin vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Mieli järkkyy, kun rajat puuttuvat. Rakkaudellinen vanhempi asettaa turvalliset rajat.
Mieli särkyy kun omia rajoja rikotaan ja rajattomat ihmiset kävelevät brutaalisti niiden ylitse.
Nuoret ja vähän sitä vanhemmatkin sairastuvat ja uupuvat töissä, kun siellä majailevat vanhat pirut tekevät joka ikisestä työpäivästä helvetin.
Mikään työ ei ole fyysisesti tai itsessään niin rankkaa, että se työ yksinään uuvuttaisi tai rikkoisi ketään.
Syy on AINA 100% niisstä sietämättömissä piruissa.
Jokainen päivä on kamala heidän takiaan. Työ johon on kouluttautunut ja jota on innolla mennyt opiskelemaan alkaa tuntua inhottavalta, kun ne vanhemmat pirut pilaavat sen.
Sitten kun ne pirut ovat sairastuttaneet nuoremman työkyvyttömäksi, niin sen perään kehtaavat vielä aukoa päätään, miten "laiskuus" oli nuoremmassa vialla, ja miten "me vanhat ollaan niin hyviä ja parempia".
Ette ole. Olette S Y Ö P Ä Ä Ä Ä!!!!!
Uskon vakaasti että jos edellisestä myrkyllisestä työpaikastani potkaistaisiin ne pirulliset kyyt pihalle niin siellä voisi olla mukavaakin työskennellä. Jos koskaan vakinaistun yhtään mihinkään niin vannon että en kohtele määräaikaisia kuin sylkykuppeja ja oleta heidän olevan samalla tieto ja taito "tasolla" kanssani jo heti samalla viikolla kun ovat työn aloittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisten tilanteiden pelosta huolimatta olen hakenut töitä ahkerasti ja sainkin jopa töitä. Olin niin onnellinen ette tiedäkään, vain pian huomatakseni että ne ihmiset siellä... no olivat melkoisia käärmeitä suurin osa.
Mulkoilua, ulkopuolelle jättämistä, perehdytys hoidettiin huonosti, neuvoa ei haluttu mutta tultiin kyllä huutamaan sitten kun jotain teit väärin. Nämä kaikki ilkeimmät olivat sellaisia lähellä eläke ikää olevia vakituisen työpaikan suojissa olevia naisihmisiä.Yritin parhaani mukaan tsempata silti, päivääkään en pois töistä ollut, olin kaikille kohtelias (pyysin anteeksi jos häiritsin toisen työskentelyä ja kiitin jos oli aihetta), silti sain aina vain *askaa niskaan.
Minulla on vikani kyllä, tiedän että olen jossain määrin "arka" ihan vain aiemmin mainitun syyn takia mutta en silti ymmärrä aikuisilta ihmisiltä tommosta käytöstä.
Jos yhtään lohduttaa, niin vika ei tosiaan ole pelkästään sinussa, vaan aika pitkälle noissa naisihmisissä. Niitä on ihan joka työpaikalla. Myrkyttävät ilman omalla käytöksellään ja kahvitunnilla kovaan ääneen suitsuttavat toisiaan tästä. Näyttävät kaapin paikkaa uusille. Eli nuoremmille jotka heidän mielestään eivät osaa. (yleensä koska tekevät niinkuin asiat nykyisin tehdään eikä niinkuin aina on tehty)
Vierailija kirjoitti:
Uskon vakaasti että jos edellisestä myrkyllisestä työpaikastani potkaistaisiin ne pirulliset kyyt pihalle niin siellä voisi olla mukavaakin työskennellä. Jos koskaan vakinaistun yhtään mihinkään niin vannon että en kohtele määräaikaisia kuin sylkykuppeja ja oleta heidän olevan samalla tieto ja taito "tasolla" kanssani jo heti samalla viikolla kun ovat työn aloittaneet.
Mä olen myös oikein keskittynyt siihen että tsemppaan uusia. Juurikin siksi, että nuo ilmapiirin myrkyttäjät ajaa muuten kaikki talosta. Mitä pätevämpi tyyppi, sitä varmemmin kiusaavat sen pihalle ennen koeajan loppua.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös oikein keskittynyt siihen että tsemppaan uusia. Juurikin siksi, että nuo ilmapiirin myrkyttäjät ajaa muuten kaikki talosta. Mitä pätevämpi tyyppi, sitä varmemmin kiusaavat sen pihalle ennen koeajan loppua.
Kuulostat mahtavalta työkaverilta, sun kaltaisia pitäisi olla kaikkialla!
Vierailija kirjoitti:
enhaluaisiollanuoritällaisessamaailmassa kirjoitti:
Nyt vielä korjataan sitä satoa mitä sodat aiheuttivat tälle maalle, mielenterveysongelmat ovat isolta osin sodassa traumatisoituneiden jälkeläisten ja heidän jälkeläistensä ongelma. Siihen vielä päälle maailman muutos ja sen hurja vauhti sekä nämä katastrofit mitä viime vuosikymmeninä on ollut kuten lama ja tämä korona.
Tähän sitten yhdistetään riittämättömät resurssit oikeissa paikoissa kuten mielenterveyspalveluissa, tämän maan arvot näkyvät hienosti siinä mihin julkiset rahat laitetaan.
Tuskin tulee nuorten tilanne helpottamaan tulevaisuudessakaan, ilmastonmuutoksen seuraukset ovat seuraava ongelma ongelma jos ei seuraava kulkutauti ennätä ennen sitä. Tähän sopiva vertauskuva: me suomalaiset olemme kerrostalon ylimmässä kerroksessa, alakerrassa palaa jo, arvaatte varmaan mihin suuntaan tuli leviää pikkuhiljaa? Tämä ongelma on koko ihmiskunnan yhteinen. Pahiten saastuttavissa paikoissa eli teollisuusmaissa tosiasioita ei vain meinata hyväksyä koska ongelmat eivät vielä kosketa niitä juurikaan, ja toimet ovat täysin riittämättömiä eikä osata (pakottavan lainsäädännön avulla) kohtuullistaa omaa elintasoa maapallon parhaaksi. Tämä esimerkkimme muulle maailmalle ei varmasti motivoi kehittyviä maita suitsimaan omaa talouskasvuaan ja kulutustaan ja keskiluokkaistumistaan. Iso osa nuorista varmasti tajuaa tämän itsestään selvän asian ja on ahdistuneita tämän takia.
Ei ole helppo yhtälö tämä, ei käy kateeksi päättäjiä. Itse epäilen että jälki ei tule olemaan kaunista katseltavaa. Vielä vähän aikaa kun ihmiskuntana jatketaan samalla mallilla niin jäljellä on enää epätyylikkäitä ratkaisuja tyylikkäiden sijaan, merkit on mielestäni jo nähtävillä. Epäilen että juna meni jo, eli myöhäistä jo.
Nimenomaan. Ja ehkä vielä se, ettei ole ollut intressiä mielenterveysongelmien ehkäisyyn. Se olisi aikamoinen tieteellinen satsaus, mutta ei tuottoisin: traumatisoituneet ihmisen vaativat itseltään enemmän ja ovat parempia veronmaksajia, keskimääräisesti.
Ongelmia ehkäistäisiin perheiden ja lasten hyvinvointiin panostamalla. Olisi iso arvojen suunnanmuutos nykyisen äärikapitalistisen voitonmaksimoinnin tieltä. Toiset prepataan suorittajiksi jo nuoresta, osa pudotetaan ja syrjäytetään säälittä - ja tätä menoa on ollut jo useampi vuosikymmen.
Järjetöntä politiikkaa.
Pahoinvointi ja itsetuhoisuus se vasta kalliiksi tuleekin. Aikapommihan tämä nykyinen arvoilmasto on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa digiä. Raha ja talouskasvu ohjaavat liikaa kaikkea päätöksentekoa. Ilmastonmuutoksella pelottelu on mennyt jo överiksi.
Suomen pitäisi pikimmiten ottaa tärkeimmäksi yhteiskunnalliseksi tavoitteeksi kansalaisten hyvinvointi BKT:n tuijottamisen sijaan, kuten Islannissa on tehty.
Niin totta.
Ja se hyvinvointi tulee arkisesta kohtaamisesta, kansalaisluottamuksesta, siitä ettei syötetä silkkaa sontaa jonain uusina totuuksina. Mitkään kosmeettiset kikkailut tai konstailut eivät lisää todellista hyvinvointia. Kyllä se syntyy rehellisyydestä ja yhteisöllisyyden elvyttämisestä. Yhteisöllisyyden, joka ei perustu viholliskuvien luomiselle muttei myöskään ympäripyöreälle hyssyttelylle, joka tukahduttaa aidot tunteet.
En usko että ilmastonmuutoksella on peloteltu vielä lainkaan tarpeeksi, koska emme vieläkään ole säikähtäneet liikkeelle ajovaloista. Tästä olkaamme erimieliset. Muusta olen samaa mieltä.
Ilmastomuutospelottelu ja painostus valitettavasti on myös työkalu totalitaarista valtiota kohden, mikä on vihreiden unelma. Demokratia halutaan ajaa alas, kun joku muu päättää meidän puolestamme elämäntapamme ja ajatuksemme. Uskonto (joka muistuttaa yksilöllisestä hengellisyydestä ja yhteisöstä) on näille totalitaristelle silkkaa myrkkyä, vain heidän oma ekofasisminsa on oikea totuus.
Että kannattaa miettiä loppuun asti tämä politikointi mitä ympäristön nimissä tehdään. Ei pidä antaa sen sumentaa kriittistä harkintaa. Yksilönvapauden kaventaminen on pelottava suunta kun se ujutetaan nimenomaan siten, että muita vaihtoehtoja ei muka ole.
Niin kaikki totalitarismi oikeuttaa itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen nuorten mielenterveyspalveluissa.
Jos nuoria kuuntelee, niin viesti on tämä:
- meidän on petetty, meillä jätetään mätänevä maapallo, työelämä vie terveyden jos sinne pääsee mutta todennäköisemmin sinne ei pääse, ei ole mitään mahdollisuutta omaan asuntoon, sillä pankit eivät myönnä lainaa edes niille harvoille kenellä on vakityö, lapsia ei uskalla tehdä tähän maailmaan, ei ole mitään mitä odottaa elämältä.
Jos kuuntelee heidän vanhempiaan, niin viesti on tämä:
- kun sitä ruutua vaan vahdataan jatkuvasti, eikä enää urheilla ja olla toisten kanssa tekemisissä, kuten silloin ennen. Ja kyllä jokin on asenteessa vikana, kun töihin ei muka pääse tai jos pääsee, niin annetaan olla vaan lyhyt pätkä. Kyllä siinä on katsottava peiliin silloin, kaikki haluavat pitää reippaista työntekijöistä kiinni.
Että melkoiset on nämä näkökulmien erot.
Hyvä huomio. Miksi lapset ajattelevat noin ja myös ahdistuvat siitä? Heidän tunteensahan ei perustu faktoihin, vaan mielikuvaan siitä mihin maailma menee. Miksi jotkut ovat luoneet tuollaista ahdistusta heidän päähänsä?
Vanhemmilla on taas enemmän elämänkokemusta. He tietävät millaista työelämä on ja että ihmisten pitää yrittää ja tehdä epämiellyttäviä asiota. Jotenkin nuorisolle jatkuvasti toitotetaan että ei saa syyllistää, tai tuomita. Oikeasti laskoja pitäisi syyllistää ja nuoriso muutenkin opettaa että elämässä joutuu tekemään paljon asioita, jotka eivät ole mukavaa tai jännittävää puuhaa.
Vielä alle viisi vuotta sitten oli lähes viikottain artikkeleita joissa kerrottiin kuinka yritysten pitää muuttua, jotta lumihiutaleet suostuvat tulemaan töihin. Tämä kirjoittelu on viimevuosina onneksi vähentynyt. Tuolloin puhuttiin myös diginatiiveista, jota käyttännössä on IT:stä yhtä hyvin perillä kuin boomerit (= eläkeläiset).
välillä toivon etten olisi koskaan syntynytkään ihan vain ahdistus häiriön & työttömyyden takia
Ovat hukassa, eivät enää tiedä omaa rooliaan läntisessä maailmassa. Kehitys sai alkunsa jo kasarilla ja on mennyt lapasesta.
Mutta korona, tai tarkemmin ottaen rajoittaminen ja suosittaminen, tekee tuhoa vasta hyvin pienten lasten elämään. Tai sitten päinvastoin, se on heille hyödyksi. Riippuen siiten, mikä on heidän vanhempiensa mentaalinen tila ko. toimenpiteiden vuoksi.
Muilla rajoittaminen ja "suosittelu" vain tuo esille olemassaolevat ongelmalliset piirteet. Moni myös hyväksikäyttää tilannetta (etätyö, karanteenit, syy vältellä, jne.) tai löytää jotain mielekkäämpää tekemistä, jota ei ilman suosittelua yms. olisi.