Nuorten tilanne on katastrofaalinen. Menetetty sukupolvi?
Nuorten poikien, miesten, tyttöjen ja naisten tilanne on järkyttävä. Mielenterveysongelmat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Mitä tästä sukupolvesta vielä tulee vai tuleeko mitään? Mikä nuoria vaivaa?
Kommentit (204)
Olen huolissani siitä miten vanhemmat kasvattaa nykyajan lapsia. Todella huolissani
. Lapset ovat todella väkivaltaisia ja tänäänkin eräs lapsi ihmetteli miksi aikuinen käskee häntä. Järkyttävää.
T:varhaiskasvattaja
Heitetään nuo nuoret Balkanin maihin ja otetaan muualta paremmat.
Eikö kukaan tajua, että ne THL:n kyselyt eivät ole luotettavia? Kuka tahansa voi väittää kuulevansa ääniä ja juovansa litran päivässä alkoholia, vaikka totuus on toinen.
Itse vastasin viime keväänä muutamassa minuutissa kyselyyn, johon aikaa meni suurimmalta osalta noin 15 minuuttia. Painelin vaihtoehtoja miten sattui ja samalla tavalla toimi moni muukin, mutta ei vain luokalla, jolla minä olen.
- yläkoululainen
Minun pitänee muuttaa pois täältä Suomesta. Tämäkin valtio on pilattu sosiaalisen median myötä.
Omakohtainen kokemukseni: Henkilökohtainen talous on epävakaa työtilanteen epämääräisyyden vuoksi, asuminen on ihan h*lvetin kallista tuloihini nähden ja töissä on niin uuvuttavaa kaiken kiireen ja odotusten vuoksi palkan huonoudesta nyt puhumattakaan, että kaikki energia menee siihen, että saa edes perustarpeet täytettyä. Mihinkään muuhun ei sitten raha riitäkään, jos ylipäätään on saanut töitä, missä on mahdollisuus olla kokoaikaisesti. Asun halvasti ja olen matalapalkka-alalla, eikä minulla ole varaa omaan autoon. Minulle on myös myönnetty asumistuki, vaikka käyn melkein täysiaikaisesti töissä (30-40 h/vko). Olen vasta 26-vuotias ja valmis lyömään hanskat tiskiin. Haluan irtisanoutua ja alkaa sosiaalielätiksi. Minua suoraansanottuna v*tuttaa olla työelämässä. Minulla ei ole enää energiaa hakeutua opiskelemaan, koska työelämä vie minulta ihan kaiken energian, rahan ja elämänilon. En nauti enää mistään ja toivon joka ilta nukkumaan mennessäni, etten enää heräisi.
Korona vaikuttaa.. mutta ei vain pelkästään nuoriin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan tajua, että ne THL:n kyselyt eivät ole luotettavia? Kuka tahansa voi väittää kuulevansa ääniä ja juovansa litran päivässä alkoholia, vaikka totuus on toinen.
Itse vastasin viime keväänä muutamassa minuutissa kyselyyn, johon aikaa meni suurimmalta osalta noin 15 minuuttia. Painelin vaihtoehtoja miten sattui ja samalla tavalla toimi moni muukin, mutta ei vain luokalla, jolla minä olen.
- yläkoululainen
Jatka samaan malliin. Provosoidaan suomalaisia, kun kerta suomea osataan.
Pinnallinen, kova, erittäin materialistinen nuorisokulttuuri etenkin yläaste ikäisillä.
Some. Korostaa juuri tätä pinnallisuutta ja ulkonäkökeskeisyyttä.
Kilpailu yhteiskunta. Kenellekään ei enää meinaa kelvata se perinteinen duunarin työura, tätä tunnutaan jopa vähän halveksuvan, miksiköhän?
Pitäisi päästä lukemaan huippusuosittua korkeakoulututkintoa, ammattiurheilijaksi, some tähdeksi tai alkaa edes yrittäjäksi (jotta tulisi miljonääriksi).
Epävarma tulevaisuus. Saako eläkettä ollenkaan, kun on eläkeiässä? Kannattaako edes yrittää työelämässä, jonka työtahti ja arvot ovat koventuneet.
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Koskahan ketjuun tulee ensimmäinen boomer selittämään miten nuoret ovat löysiä ja pilalla?
Eipä taida boomereita vauvalla liikkua. Eikä juuri enää netissäkään.
Vierailija kirjoitti:
- yläkoululainen
Miksi et käyttänyt enempää aikaa siihen kyselyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereitten syy.
Pikemminkin Boomereiden (noin 70v) lapsien (noin 45v) eli nuorten vanhempien syy. Annettu kokonaisen polven kasvaa netissä ilman rajoja. Annettu valta lasten kertoa vanhemmille kuinka heidät pitää kasvattaa.
Kyllä.
Syytä on paljon 35-50v vanhemmissa. Annettu lapsille liian paljon valtaa ja vastuuta oman helpomman elämän ehdoilla. Kyllähän ne lapset on kiltisti netissä päivän, niin voi itsekin chillailla ulos vanhemmuudesta.
- Boomer -
Haista p*ska.
Meidät 35-45 -vuotiaathan tässä heitettiin junan alle! ME MAKSAMME SEKÄ TEIDÄT ETTÄ ITSEMME.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereitten syy.
Pikemminkin Boomereiden (noin 70v) lapsien (noin 45v) eli nuorten vanhempien syy. Annettu kokonaisen polven kasvaa netissä ilman rajoja. Annettu valta lasten kertoa vanhemmille kuinka heidät pitää kasvattaa.
Kyllä.
Syytä on paljon 35-50v vanhemmissa. Annettu lapsille liian paljon valtaa ja vastuuta oman helpomman elämän ehdoilla. Kyllähän ne lapset on kiltisti netissä päivän, niin voi itsekin chillailla ulos vanhemmuudesta.
- Boomer -
Ai. Se on siis meidän nelikymppisten vika että
maksamme teidän eläkkeenne
teidän terveydenhuoltonne
teidän epäonnistuneet yritystkauppanne
teidän metsiin hautaamanne p*skat
teidän alkoholiongelmanne
jne.
Eli meidän vikamme että maksamme teidän yli varojenne ja kaikkien rajojen elämisen. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereitten syy.
Kyllä.
- Boomer -
Ei jumalauta. Käänsitkö sinä juuri itse aiheuttamanne kestävyysvajeen meidän niskoillemme?
On teillä vielä haudan reunallakin otsaa. Nauttikaa eläkkeistänne.
No, sitä tuo on mitä tässä on kokoajan haluttu. Sama se on nyt siitä saarnata, kun ei ole kauaakaan, kun kaikkien oli taas pakko olla oikeudentuntonsa huipulla loukkaantumassa ja vaatimassa kaikkea. Olisi ehkä pitänyt kysyä "Onko tämä se mitä todella haluan?" Eihän sitä mitään sanotuksi edes saa kun joka asiasta aletaan aukoa päätä ja vapauden nimissä sitten isketään ihmisille leimoja, jotta menettäisivät työpaikkansa. Nyt koulutuksen taso laskee ja kaduilla vasta alkaa jengiytyminen ja väkivalta. Joten.. sama kysymys muotoiltuna vastaukseksi. Tämä oli mitä halusitte. Niin siinä käy, että sitä saa mitä tilaa joten hyvältä maistuu paska. Tehkää ihmeessä uudestaan toi mitä teitte äsken.
Olen nuori pienyrittäjä. Meni hyvin, sitten tuli korona ja hallituksen sekoilut. Asiakkaani ovat lähinnä muita pienyrityksiä.
Nyt tilanne on toivoton. Pienyritykset eivät osta mitään ja kaikki menee p*rseelleen. Vähemmästäkin mielenterveys järkkyy. Tähän ei pystynyt itse vaikuttamaan. Hallitus teki sen puoletani.
Ratkaisu kaikkeen on verojen nosto ja ulkomailta työvoiman tuominen.
Vai mitä, isäukko?
v40
Diginatiivi olikin "digi-ööh-mikäonvolderi"?
Vierailija kirjoitti:
Apatia, laiskuus ja ylisuojelevat vanhemmat.
Päälle vielä hysteeriset lait, jotka takaavat että alle 18-vuotias ei tee mitään, vastaa mistään eikä opi mitään.
Asenneilmapiiriä kuvaa osuvasti se, että 17-vuotiastakin nimitetään "lapseksi".
Sitten nämä mussukat täyttävät 18, ja aikuisuus alkaa.
Kertynyt elämäntaito? - Osaan käyttää älypuhelinta ja lojua säkkituolissa.
Työkokemus? - Ei ole.
Sosiaaliset taidot? - Olen tinderissä.
Tiedot? - Mä googlaan. Netistä löytyy kaikki.
Suunnitelmat? - Ööö .... tota.....Näillä mennään!
Oletetaan, että tuo pitää paikkansa. Onko asiantila sitten näiden nuorten vika? Perustuuko tämä boomer-logiikka todellakin uskoon, että meille on yhtäkkiä syntynyt sukupolvi, joka on jo syntyjään pilalla ja kaiken lisäksi vielä laiska, tyhmä ja saamaton?
Vai voisiko asia olla hieman monisäikeisempi?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Koskahan ketjuun tulee ensimmäinen boomer selittämään miten nuoret ovat löysiä ja pilalla?
Ei se enää selvittämistä tarvitse. Eläkkeelle siirtyy valtavat määrät työntekijöitä ja toisessa päässä jengi on jo niin huonossa kunnossa työelämän vaatimuksiin ettei selviä edes eri alojen koulutuksesta. Tai pääse edes digin ulkopuolisille aloille kouluun. Sote ala selkein esimerkki.
Se oikea elämä kun ei ole digiä tai somen näpläämistä. Ei se työllistä kovinkaan montaa nuorta aikuista. Yksittäiset huippuosaajat toki pärjää siellä, mutta perus some näpeltäjä luulee itsekin olevansa joku influensseri. Ei siitä palkkaa kuitenkaan saa. Ja sitten totutaan elämään tuilla ja muilla almuilla.
Tuhon sukupolvi itää kohti työmarkkinoita.
- Boomer -
Kirjoitat kuin kaikki nuoret edes olisivat jossain somessa... Eiköhän niitä mt-ongelmia ja nuoria eläkeläisiä ollut jo kauan ennen kuin kukaan oli kuullutkaan somesta.
Todellisuus on molempien näkökulmien kombinaatio. Jos nuoret harrastaisivat paljon liikuntaa ja tuijottaisivat ruutuja max tunnin tai pari päivässä, ei dystooppinen tulevaisuus ahdistaisi niin paljoa. Pessimistinen käsitys tulevaisuudesta yhdistettynä huonoihin elintapoihin on katastrofaalinen yhdistelmä.