Asuttu tässä taloyhtiössä kohta 6 vuotta ja
viikonloppuna mulle selvisi, että oikeastaan kaikki lähinaapurit pitävät minua työttömänä. Olen tutustunut yhteen asukkaaseen vähän paremmin ja eilen hän randomina kutsui kahville. Juteltiin kaikkea ja hän äimistyi kun kuuli että olen työssä käyvä. "Siis säkö et olekaan pitkäaikaistyötön?"
Multa oli kahvikuppi lentää käsistä.
Kertoi kuulleensa taloyhtiön hallituksen pj:ltä että "asunnon XX rouva on ollut pitkään työtön".
No, teen ilta- ja yötyötä hoitoalalla, olen tehnyt koko tämän kuusi vuotta kun tässä on asuttu ja tietysti pyörin silloin pihahoodeilla päiväaikaan ja aamuisin, kun muut ovat työssä. Talon eläkeläiset jokapaikanvahtaajat pistäneet huhun liikkeelle.
Eniten ketuttaa se, että väännän duunia muille kelpaamattomiin vuorokaudenaikoihin, välillä väsyttää saakelisti ja nämä luulee työttömäksi!
Kommentit (14)
Muakin todennäköisesti luullaan työttömäksi, koska olen jo yli 20 vuotta tehnyt etätöitä kotoa. Mutta mulle on ihan sama, luulkoon kukin mitä luulee.
Me on asuttu tässä talossa kolme vuotta, tässä asuu eläkeläisiä ja vuorotyöläisiä, vain yksi käy ns päivä työssä.
Vaatisin taloyhtiön pj:ltä selitystä oletukseensa
Ei työssäkäyvä mitään kiitosta saa uhrauksestaan. Jos et ole naapurin silmissä työtön niin olet todennäköisesti kumminkin juoppo tai vietät syntistä elämää jne. Maineen takia töihin ei kannata mennä.
Vierailija kirjoitti:
Muakin todennäköisesti luullaan työttömäksi, koska olen jo yli 20 vuotta tehnyt etätöitä kotoa. Mutta mulle on ihan sama, luulkoon kukin mitä luulee.
Samaa mieltä, mutta jos taloyhtiön puheenjohtaja on levitellyt valheita, kuten ap:n tapauksessa, niin onhan tuo jo tosi paha juttu. Mä vaatisin julkisen anteeksipyynnön.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt ihan samoin. Kuviteltiin että olen työtön ja naapuri pyysi vahtimaan lapsiaan illalla kun hänellä oli menoa. Sanoin että en voi kun pitää mennä töihin. Ihmetteli että onko uusikin työpaikka. Olin ollut jo 15 vuotta siellä töissä, oli vain kuvitellut että olen työtön, kun en tee päivätöitä.
Hah, täällä sama. Naapuri pyysi lastenvahdiksi ja kun kieltäydyin sillä perusteella. että mulla on töitä, niin naapuri suuttui ja ihmetteli, että mitä sulla muka on kun et käy töissäkään. Olen freelancer-kirjoittaja, toimittaja ja kääntäjä, käytännössä siis yrittäjä. Teen töitä kotona, jossa minulla on työhuone.
Perustulo vähentäisi tätäkin leimaamista.
Ei sekään ole hyvä jos käy työssä, kun kumminkin on työssään täysin epäpätevä ja saanut työpaikan suhteilla tai reittä pitkin. Nih!
Voihan työssäkäyvä etätöiden lisäksi ottaa myös esim. palkatonta vapaata, olla pitkällä sairauslomalla yms. joten kyttääjät ovat kyllä alinta pohjasakkaa.
Tai työkyvyttömyyseläkkeellä eli eläkeläinen.
Ei naapurien tarvi mitään tietää eikä niille tarvi kertoakaan asioitaan jos ei halua. Kun muutettiin tähän, kerroin tekeväni keikkoja vartijana. Yläkerran narkkarin ilme oli mieleenpainuva. Kun olen poissa, mökillä tai matkoilla, sanon että työkeikalla, jonkun laitoksen huoltokeikalla tai jossain. Naapurit on eläkeläisiä enimmäkseen ja tuskin niitä meikäläisen asiat kiinnostaa. Väleissä ollaan ja jutellaan kun nähdään ei siinä mitään.
Naapurit pitää minuakin työttömänä vaikka teen etätöitä kotona. Teen työt aina pimeään aikaan eli aamuvarhaisella ja myöhään iltapäivällä ja valoisaan aikaan teen pihahommia, käyn asioilla ja ulkoilutan koiraa. Asun ok-talossa ja asia selvisi kun naapurin mummo alkoi kerran luettelemaan minulle lähialueen ilmaisia kerhoja ja kansalaisopiston kursseja. Kun sanoin että ei ole aikaa millekään kurssille töiden takia niin hänellä leuka loksahti varmaan maahan saakka.
Ehkä on parempi, ettei välittäisi mitä naapurit ajattelee. Minä ainakin ajattelen heistä niin rumasti ja teen ikäviä oletuksia heidän elämästään, että jos ne pitäisi sanoa ääneen saisin syytteitä kunnianloukkauksista. Se, että joku pitää työttömänä, on varmasti siistein versio minkä naapuri kehtaa sanoa ääneen ja silloinkin lipsahti varmasti yllätettynä. Ne pahimmat oletukset ja käsitykset jäävät kodin seinien sisäpuolelle.
Minulle on käynyt ihan samoin. Kuviteltiin että olen työtön ja naapuri pyysi vahtimaan lapsiaan illalla kun hänellä oli menoa. Sanoin että en voi kun pitää mennä töihin. Ihmetteli että onko uusikin työpaikka. Olin ollut jo 15 vuotta siellä töissä, oli vain kuvitellut että olen työtön, kun en tee päivätöitä.