Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Juho 22v pettyi työelämään

Vierailija
10.10.2021 |

Juho sanoi että harjoittelusta heitettiin pois kun masennus DG tuli ilmi. Jotenkin tulee tunne että ihan kaikkea ei nyt (taas) kerrota. Opettajatkaan ei häntä halunnut opettaa vaikka kahteen kertaan keskeytti opinnotkin.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen pettynyt myös. Aina on kohdeltu kuin paskakasaa surkeaa palkkaa vastaan hirveällä työehdoilla. Työllä ei ole minulle oikein mitään muuta tarjottavaa kuin minimiä hieman parempi elintaso ja masennusta ja ahdistusta. Ig mieluummintyoton on hyvä tili, samaistun moneen kokemukseen ja sieltä voi lukea yksityiskohtaisesti miksi työelämä on monelle aivan paskaa.

Miksi työelämä on kuitenkin valtaosalle ihan ok?

Tunnen tällähetkellä yhden ihmisen joka ei valita töistään. Eläkkeellä oleva mies joka tekee mieluisan alan osa-aikatyötä kavereidensa kanssa. Muuten joka alalta kuulee samaa: kiire on, YT:t, uusia ei palkata, uusia ei ehdi perehdyttää, ylitöitä, 0-soppareita, ahdistaa, töissä itketään joka vuoron jälkeen, kädet on paskana, selkä on paskana, sairaseläkkeelle ei pääse, asiakkaat h*orittelee ja kiusaa jne.

Sama. Sekä julkisen että yksityisen puolen tekijöistä joka ikinen on aivan loppu. Moni toteaa viikonlopun olevan lähinnä ruokatauon pituinen ja etenkin julkisen puolen tekijöillä työt tunkee vapaa-ajallekin koko ajan. Tyytyväisiä ovat vain ne parin vuoden sisällä eläköityvät, joilla ei ole enää kiire mihinkään ja joilta on alettu siirrellä työtehtäviä pikkuhiljaa muille. Koska uutta ei eläköityvän tilalle palkata ilmeisesti missään ikinä.

Eläköityvän paikalle ei palkata ketään vaan hänen työtehtävät liitetään jonkun toisen työtehtäviin.. yleensä avataan yksi uusi työnkuva, jonka tehtävä on jatkossa hoitaa jopa 3 eläköityneen entiset työt. Työnmäärä on valtava muutenkin lisääntyneen työnmäärän, kiireen ja paineen alla. Kukaan ei ole perehdyttämässä uuteen työtehtävään, kun eläköitynyt henkilö lähtee pois ennen uuden työntekijän tuloa taloon.

Palkka uudella tulokkaalla on huomattavasti pienempi kuin eläkkeelle jääneellä, vaikka työtä on enemmän ja koulutustason pitää olla korkeampi nykyään.

Vierailija
62/63 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurasin kuinka omaa nuorta kohdeltiin työssä ja työhaastatteluissa. Aika käyttötavaraa nuoret on.

Ja typerintä oli, kun lapsi oli peruskoululaisena työhöntutusmijaksolla ravintolassa. Yeki kaikkea mahdollista salista , varastoon ja kylmäköhommia ja jopa baarissa, vaikka ei saanut alaikäisenä myydä. Ja sitten joku työntekijä huusi jos vähän seisoi keittiössä tms. 15v tekee 6h päivässä täyttä juoksua töitä, ilman kunnon perehdyttämistä ja toiset vielä huutaa. Hyvä lohtu oli tipit, joita asiakkaat antoi ja ne sai työhöntutustujat pitää kokonaan itsellään. Hänelle tarjottiin sieltä kesätöitä, mutta sen huutamisen takia hän ei sinne mennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tavallaan ymmärrän mistä tässä on kyse.

Otetaan nuori töihin mutta ei opeteta eikä perehdytetä. Tästä saadaan sitten oiva keino mollata, väheksyä ja haukkua toisen työpanosta ja lopulta potkaista ulos. Ei ihme että työinto karisee, vain kovapäisimmät selviää

Ja tämä palvelee - ketä?

Tätä on ollut aina. Itse olen ollut työelämässä 42v, 10 työpaikkaa + kesätyöt teininä ja vain 1-2× perehdytetty. Täytyy olla valtava motivaatio ja uskallus oppia yrityksen ja erehdyksen (näitä kun ei saa tulla) kautta. Heikoimmat luovuttaa ja näitä luovuttajia on aina vain enemmän. Todellisuudessa kenelläkään ei enää ole aikaakaan perehdytykseen kun oma (moninkertainen) työtaakka kusee heti.

Samaa mieltä. Perehdyttämättömyys ja epäasiallinen käytös on aina väärin.

Mutta jäin myös miettimään, että valmistetaanko nuoria kotona ja kouluissa siihen, että työelämä on aika kovaa? Ei ne äiti ja isä huvikseen ole töiden jälkeen väsyneitä ja välillä erittäin ärtyneitä.