Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ne rahat riittää, kun haluaa!

Vierailija
06.12.2014 |

Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€. 

Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä. 

Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme. 

Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa. 

Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä. 

Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?

Kommentit (275)

Vierailija
241/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:45"]

Olen ap;n kanssa samaa mieltä, että eläminen on helppoa niin kauan kuin elää pelkillä tuilla. Sitten kun tulee perhettä, talo lainaa yms.. niin tilanne voi muuttua nopeastikkin.

[/quote]

Niin, olen opiskelija, ei mulla pitäiskään olla lapsia, joita elättää, asuntolainaa, autoa jne? Aion hommata ne vasta sitten, kun valmistun ja olen oikeissa töissä. Opiskelijana ei töitä paljon tehdä, kun opiskelee alaa, jossa opiskeltavaa riittää. -ap

[/quote]

Sun olisi pitänyt laittaa tuohon otsikkoon "rahat" tilalle "tuet".

[/quote]

Opiskelen pääsääntöisesti, eli opiskelu on mun työ. Saan opiskelusta palkkaa rahana. Ihmiset nyt takertuu mun viesteissä vähän huonoihin pointteihin, ideanahan on se, että edullisesti pärjää jos hieman yrittää. -ap

Vierailija
242/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:07"]

Kyllä tuo 1000€/kk kahdelle ihmiselle on jo aika hyvin, jos noin paljon vielä jääkin. Ei tuossa tilanteessa tarvitse paljon ponnistella, että rahaa jää säästöön. On niitäkin ihmisiä, jotka elää paljon vähemmällä.

[/quote]

Niin varmasti onkin. Ja kuten sanoin, voisin elää halvemmin, mutta kun minun ei tarvitse. Tälläinen on vain Suomen opintotuki, josta olen hyvin kiitollinen. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:20"]

Juupa juu. Itelle jää rahaa vuokran maksun jälkeen 9€. Asun yksin, joten yksin maksan kaiken. Helppohan se on huudella kun asuu poikaystävän kanssa, kaikki kulut kun maksetaan puoliksi. [/quote]

Hae asumistukea. Tai tarkoittanet, että ilman asumistukea vuokran jälkeen jäisi 9 euroa.
[/quote]

Asumistuen ja opintotuen jälkeen jää 9€. Tottakai nostan asumistukea, muuten asuisin kadulla.

Vierailija
244/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:42"]

Ok. mites minä

vuokran jälkeen jää rahaa 600 e.

Siitä 300 e ruokaa. Asun yksin ja ruokaa menee siis vain yhdeltä. Tuon alle en ole saanut ostettua terveellistä ruokaa.

150 vakuutukseen. Pakk olla, koska itsellä on niin paljon sairauksia että saan vakuutuksesta korvauksia lääkkeistä.

pakolliset laskut 100 e.

vesi 70 euroa kuussa.

Eipä jää käteen mitään. Kiva kun tulee yllättäviä menoja, niin ei ole varaa.

[/quote]

Miksi sulla menee ruokaan 300€? Kannattaa suosia kausituotteita ja seurata mainoksia, niissä on monesti tarjouksia joissa esim. kalaa saa 6€/kg. Kannattaa suosia myös lidliä ja tehdä ruokaa itse niin paljon kuin vain ehtii. -ap

[/quote]

Kalaa en voi syödä. En myöskään leipää jossa vehnää. Lihoista ja maitotuotteista vain luomua. En voi syödä kanaa tai sianlihaa. Tarjouksia seurailen mutta en osta ns turhia hiilareita. En osta margariinia, vaan voita.

Joten kyllä se terveellinen ruoka vaan maksaa. Ja lisäksi joudun hoidattamaan sairauksiana yksityispuolella koska ei ole julkisella ko asiantuntijoita.

[/quote]

Niin lisäykseinä, tässä kuussa siis pelkkään lihaan on menee jo 100 e. Sen lisäksi kaikki kasvikset yms.

[/quote]

Ruisleipä ei ole kallista. Lihan korvikkeena soijarouhe on edullista ja hyvää. Nytkin porkkana lidlissä 0,5€/kg, eli ei turhan kallista? Lääkärikuluihin en ota kantaa, niihin menee rahaa eikä niistä ole tarpeen pihistää. Ruuassa saa vaan kuitenkin yllättävän paljon säästettyä rahaa, kun ostaa oikeasta paikasta. 

Ja ei, meillä ei syödä vaaleaa leipää eikä jauhelihaa, koska epäterveellisyys. Lähinnä kasvisruokaa ja kalaa. -ap

[/quote]

Kyllä on 100% ruisleipä kallisa. Soijaroihe on myös erittäin epäterveellistä, sitä en syö. Syön vain luomunautaa. Ei sitä köyhänkään tartte kaikkea paskaa syödä.

[/quote]

Ei ole lidlissä.

Onko epäterveellistä syödä?:

-kikhernepunajuurifalafelpyöryköitä, täysjyväcousousta, fetaa, porkkanaa?
-kasvissosekeittoa, johon tulee porkkanaa, bataattia, kookosmaitoa?
-savukalaa, rucolaa, fetajuustoa, täysjyväpastaa sisältävää salaattia? 

Näitä ruokia olen tällä viikolla mm. syönyt. -ap

[/quote]

Kikherne on epäterveellistä, kalaa en voi syödä, fetaa luomuna, kasvikset suomalaisian. Ja taas mene monta kymppiä :)

[/quote]

Miksi muka kikherneet ovat epäterveellisiä? No, tuo on valintakysymys, miten rahansa käyttää. Itse säästän tuon 150€ pahanpäivän varalle, jos vaikka pesukone hajoaa, sun muuta. -ap

Vierailija
245/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"]

Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa.

[/quote]

En voikkaan, se on harmi. Mutta elävätkö sillä tavallaan muutkaan, esimerkiksi töissäkäyvät aikuiset? Epäilisin. Lihaa en osta kuin kalaa, syön paljon kasvisruokaa, koska se on hyvää ja edullista. Toisaalta, kuljen paljon pyörällä ja en osta vaatteita. -ap
[/quote]

Et osta vaatteita, eikö sun vaatteet, koskaan mene rikki. Ei edes kengät?

Vierailija
246/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"] Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] En voikkaan, se on harmi. Mutta elävätkö sillä tavallaan muutkaan, esimerkiksi töissäkäyvät aikuiset? Epäilisin. Lihaa en osta kuin kalaa, syön paljon kasvisruokaa, koska se on hyvää ja edullista. Toisaalta, kuljen paljon pyörällä ja en osta vaatteita. -ap [/quote] Et osta vaatteita, eikö sun vaatteet, koskaan mene rikki. Ei edes kengät?

[/quote]

Ei mene, ne on superkenkiä! No ei vaan, sitten ostan säästöistä. Nytkin kun tässä kuussa jäi rahaa ylitse niin pistän ne säästöön, juuri tollasia tilanteita varten. Ja olen välivuotenani säästänyt töistä sievoisen summan, jota sitä käytän hätätapauksessa. Yritän kuitenkin olla ostamatta mitään turhaa, mutta jos jotai välttämätöntä hajoaa, niin totta kai ostan uuden tilalle, tai korjautan vanhan, jos tarve niin vaatii. -ap

Vierailija
247/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin rahat riittää, mutta kai saa silti valittaa ja olla epätyytyväinen tilanteeseen? Itseäni stressaa kauheesti jatkuva rahojen laskeminen ja budjetissa pysyminen ja suunnittelu. Jos olisi enemmän rahaa ei tarvis koko ajan metsästää halvinta ja punnita että onko tarpeellista ja pakollista. Ei myöskään aina ole aikaa olla kotona tekemässä ruokaa, jolloin pitäisi syödä ulkona tai ostaa joku valmisruoka. Eikä niitä kuluja voi ikinä ennakoida jos elää elämää missä on vähän muutakin kuin poikaystävän kanssa kotona kokkaaminen.

Vierailija
248/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Tulet tänne hyvätuloisena, velattomana ja lapsettomana OPISKELIJANA paasaamaan rahojen riittävyydestä niille, joilla on perhe elätettävänä, asuntolaina maksettavana ja jotka ovat ehkä juuri jääneet työttömäksi.
Et näköjään tiedä elämästä vielä mitään.

Vierailija
249/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon opiskelija. Asun omakotitalossa vuokralla. Vuokra 600€. Enempää en haluais maksaa vuokralla asumisesta. Mulla on autokin, vaikka eihän opiskelijoilla saisi olla. Kaksi koiraa on myös. Syön terveellisesti ja monipuolisesti. Ruokaan menee rahaa noin 300€/kk. En tingi ruoasta. Eikä mun tarvikkaan.

Mutta mä oonkin rikas kun oon voittanu rahaa. Muuten ei ois varaa.

Vierailija
250/275 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 10:43"]

[/quote]

Mun tuet on kuukaudessa nettona 450e (opintotuki ja asumislisä) eli aika samaa luokkaa kuin sinunkin aikana. Vuokra 220e + ruokaan ja muihin taloustuotteisiin 130e. Jäljelle jää 100 euroa eli kyllähän tuosta nyt hyvin jäisi säästöön jos ei tarvitsisi oikeastaan muuta kuin ruokaa. Pakollisiin menoihin kuuluu kyllä vielä puhelinlasku, kerran vuodessa tuleva vakuutuslasku ja matkakortti. Toisaalta voisin teoriassa jättää puhelimen pois ja käyttää vain Facebookia/Skypeä yhteydenpitoon. Ja kävellä tai pyöräillä yliopistolle.

[/quote]

No heivaa puhelin ja matkakortti kun kerran voisit. Siitähän sanottiin jo aloitusviestissä, kyse on: valinnoista.

Tai valitse se bussikortti vain siksi aikaa kun pyörällä on ikävmpi liikkua ja käytä raha johonkin itsellesi tarpeellisempaan sen 9kk kun pyörällä pääsee hyvin.

[/quote]

Pyörämatka on vähän yli kymmenen kilometriä. Kyllä tuo väli on ihan mahdollista kulkea pyörällä, mutta ehkä epämukavaa kun vielä ajattelee että Helsingin sisällä matkakortti on opiskelijalle alle 25 euroa kuukaudessa. Pointtini oli nimenomaan se, että omilla valinnoilla tuon 100e kuukaudessa saisi tilanteessani varmaan säästettyäkin, mutta itse en välttämättä kaikkea siitä sen arvoiseksi. On silti hyvä välillä pysähtyä miettimään kuinka "pakollisia" ne omat pakolliset menot todellisuudessa ovat ja voiko niitä pienentää, jos on taloudellisesti tiukkaa.

Vierailija
251/275 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ne yleensä riittääkin, mutta toisinaan tulee yllättäviä kuluja. Itse auton omistajana olen tämän huomannut karvaasti. Ja ei en voi olla ilman autoa, sillä käyn töissä. Auto ei välttämättä monen mielestä ole pakollinen, mutta itselleni se on erittäin tärkeä. Joo ainahan jonkun mielestä voi muuttaa kaupungin keskustaan ja etsiä uuden työpaikan ja lenkkeillä hoitopaikkoihin aamut ja iltapäivät. Mutta toisaalta sossukaan ei maksa keskustan vuokria, kävelyttäminen lapsia aamuin illoin ei kiinnosta, eikä työpaikan saanti ole niin iisiä ainakaan vakituinen. Aina saisi pätkätöiden perässä muuttaa ja sopeutua, vaihtaa hoitopaikkoja ja osoitteita ja edelleen tallustaa aamuin illoin lasten kanssa kun ne bussit ei todellakaan kulje just niihin aikoihin kun pitää, että ehtisi kaikkiin paikkoihin. Sitten on niitä hetkiä kun joku laite hajoaa, kotivakuutuksen omavastuukin on aika iso summa silloin kun elää kädestä suuhun. Osamaksuja ei ole varaa enempää ottaa jne kun lapsiperheessä meillä niitä on ennestään jokunen.

Vierailija
252/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:19"]

Kiva ketju, harmi vain kun yksi porvoolainen mt-potilas pilannut monta sivua.

Itse olen ap:n kanssa samaa mieltä, että rahat kyllä saa riittämään jos vain haluaa. Monilla köyhillä on tapana ostaa arpoja, lottoa, kaupasta sitä mitä juuri sillä hetkellä mieli tekee jne. Rahat siis kuluvat tuommoisiin pieniin ostoksiin ja sitten ihmetellään, miksi ei ole rahaa mihinkään.

Itse elän säästeliäästi heti alkukuusta alkaen. Näin koko palkka ei tuhlattu ennen seuraavaa, eikä tarvitse loppukuusta olla p.a. Ainahan niitä yllättäviä menoja tulee, mutta sitä varten vain täytyy osata säästää. Meidän perheesä on esim. tällä viikolla syöty jauhelihakeittoa, muusia ja lihamureketta, tarjouslohta ym. Koko viikon ruokiin on mennyt varmaan max 50 euroa. Ja vaikkei olekaan sen seitsemää salaattia ja jugurttia, niin terveinä ollaan pysytty aina. Kun ruokakulut on alhaiset, jää vähän säästöönkin kuukaudessa. Minua ihan oikeasti ihmetyttää työssäkäyvät ihmiset, joilla on tili nollilla ennen palkkapäivää. Ja tämä tuntuu olevan yllättävän yleistä, ainakin semmoisen käsityksen työkavereitten puheista saa. He siten syökin joka päivä lounaan hesessä tai ravintolassa (toki syön itsekin välillä, mutten päivittäin) ja raha kuuluu paljon myös lounaisiin. Ei muisteta että pienistä valinnoista syntyy iso menoerä kuukausi/vuositasolla.

[/quote]

En ole porvoolainen ,asun keski-Suomessa. Ja minkä minä sille voin, että omat sairauteni on sellaisia että niihin menee kaikki rahat.

Vierailija
253/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleenkään sitä terapiaa ei saa julkisella vaikka siitä kuinka jankaisitte. Psykiatrinen sairaanhoitaja ei ole sama asia kuin psykoterapeutti. Ottakaa asioista selvää ennenkuin tulette pätemään.

Vierailija
254/275 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:46"]

Ja edelleenkään sitä terapiaa ei saa julkisella vaikka siitä kuinka jankaisitte. Psykiatrinen sairaanhoitaja ei ole sama asia kuin psykoterapeutti. Ottakaa asioista selvää ennenkuin tulette pätemään.

[/quote]

Kyllä sitä joissakin kaupungeissa saa, mutta taitaa keskittyä vain suuriin kaupunkeihin. Psykologeja ne siellä on suuri osa, mutta aika vaikea on päästä tuohon paremman avun piiriin. Meillä pääsee, jos on tarpeeksi vakavat ongelmat, eikä omalla rahalla ole mahdollista mennä terapiaan. Ystäväni käy, minä en pääse, koska voin vielä maksaa itse ja en toisaalta halua vaihtaa terapeuttiani.

Vierailija
255/275 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-potilas on provo. Sairaseläkeläinen ei saa pankkilainaa kun sitä ei saa edes osa-aikaisessa tai määräaikaisessa työssä kävijä.

Vierailija
256/275 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:37"]

Itse olen ap:n kanssa samaa mieltä, että rahat kyllä saa riittämään jos vain haluaa. Monilla köyhillä on tapana ostaa arpoja, lottoa, kaupasta sitä mitä juuri sillä hetkellä mieli tekee jne. Rahat siis kuluvat tuommoisiin pieniin ostoksiin ja sitten ihmetellään, miksi ei ole rahaa mihinkään.

Itse elän säästeliäästi heti alkukuusta alkaen. Näin koko palkka ei tuhlattu ennen seuraavaa, eikä tarvitse loppukuusta olla p.a. Ainahan niitä yllättäviä menoja tulee, mutta sitä varten vain täytyy osata säästää. Meidän perheesä on esim. tällä viikolla syöty jauhelihakeittoa, muusia ja lihamureketta, tarjouslohta ym. Koko viikon ruokiin on mennyt varmaan max 50 euroa. Ja vaikkei olekaan sen seitsemää salaattia ja jugurttia, niin terveinä ollaan pysytty aina. Kun ruokakulut on alhaiset, jää vähän säästöönkin kuukaudessa. Minua ihan oikeasti ihmetyttää työssäkäyvät ihmiset, joilla on tili nollilla ennen palkkapäivää. Ja tämä tuntuu olevan yllättävän yleistä, ainakin semmoisen käsityksen työkavereitten puheista saa. He siten syökin joka päivä lounaan hesessä tai ravintolassa (toki syön itsekin välillä, mutten päivittäin) ja raha kuuluu paljon myös lounaisiin. Ei muisteta että pienistä valinnoista syntyy iso menoerä kuukausi/vuositasolla.

[/quote]

En ole porvoolainen ,asun keski-Suomessa. Ja minkä minä sille voin, että omat sairauteni on sellaisia että niihin menee kaikki rahat.

[/quote]

En vaan tajua kuinka kauan pystyt jatkamaan tuolla tavalla. Ja miten voitkaan olla noin monisairas ja kokonaan ilman kunnallista tai valtion apua? Tulee väkiselläkin mieleen, että et ole kunnallisen puolella heidän kriteerien mukaan hoidon tarpeessa. Siksi käyn yksityisellä, hehän ottavat kenet vaan maksavan potilaaksi, vaikka kuinka olisi omia tai keksittyjä sairauksia. Mihin sairauteen sitä kaliumia ja d-vitamiinia niin pakolla tarvii, että henki lähtee ilman? Mun talous ei ainakaan kestäisi tuollaista yksityisen puolen hoitorumbaa, vaikka hyvätuloinen olenkin. Kauanko tuota on jatkunut ja kauan pystyt elämään tuolla tyylillä? Ei kai lainoitustakaan loputtomiin jatku, varsinkaan jos joka kuu menee miinuksella.

Vierailija
257/275 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:10"]

[/quote]

[/quote]

En vaan tajua kuinka kauan pystyt jatkamaan tuolla tavalla. Ja miten voitkaan olla noin monisairas ja kokonaan ilman kunnallista tai valtion apua? Tulee väkiselläkin mieleen, että et ole kunnallisen puolella heidän kriteerien mukaan hoidon tarpeessa. Siksi käyn yksityisellä, hehän ottavat kenet vaan maksavan potilaaksi, vaikka kuinka olisi omia tai keksittyjä sairauksia. Mihin sairauteen sitä kaliumia ja d-vitamiinia niin pakolla tarvii, että henki lähtee ilman? Mun talous ei ainakaan kestäisi tuollaista yksityisen puolen hoitorumbaa, vaikka hyvätuloinen olenkin. Kauanko tuota on jatkunut ja kauan pystyt elämään tuolla tyylillä? Ei kai lainoitustakaan loputtomiin jatku, varsinkaan jos joka kuu menee miinuksella.

[/quote]

Korjaus: siksi käyt yksityisellä

Vierailija
258/275 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:46"]

[/quote]

Kyllä sitä joissakin kaupungeissa saa, mutta taitaa keskittyä vain suuriin kaupunkeihin. Psykologeja ne siellä on suuri osa, mutta aika vaikea on päästä tuohon paremman avun piiriin. Meillä pääsee, jos on tarpeeksi vakavat ongelmat, eikä omalla rahalla ole mahdollista mennä terapiaan. Ystäväni käy, minä en pääse, koska voin vielä maksaa itse ja en toisaalta halua vaihtaa terapeuttiani.

[/quote]

Ei psykologi ole pyskoterapeutti automaattisesti! Ei julkisella puolella ole psykoterapeutteja.

Vierailija
259/275 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:08"]

Mt-potilas on provo. Sairaseläkeläinen ei saa pankkilainaa kun sitä ei saa edes osa-aikaisessa tai määräaikaisessa työssä kävijä.

[/quote]

Itseasiassa riippuu pankista. Pankkilainat voivat myös olla ennen eläkkeelle jäämistä.

Vierailija
260/275 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En minä ole ainakaan mitään kaliumia ja d-vitamiinia ottanut? Ja ei pakko-oireiseen häiriöön saa apua julkiselta puolelta. Julkiselta puolelta EI SAA KUKAAN psykoterapiaa koska julkisella puolella ei ole PSYKOTERAPEUTTEJA vaan pelkästään pyskologeja ja psyk sairaanhoitajia. eli psykoterapiaa ei saa vaan keskusteluapua. psykoterapiaa saa vain yksityispuolelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi