Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ne rahat riittää, kun haluaa!

Vierailija
06.12.2014 |

Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€. 

Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä. 

Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme. 

Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa. 

Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä. 

Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?

Kommentit (275)

Vierailija
221/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap;n kanssa samaa mieltä, että eläminen on helppoa niin kauan kuin elää pelkillä tuilla. Sitten kun tulee perhettä, talo lainaa yms.. niin tilanne voi muuttua nopeastikkin.

Vierailija
222/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:42"]

Ok. mites minä

vuokran jälkeen jää rahaa 600 e.

Siitä 300 e ruokaa. Asun yksin ja ruokaa menee siis vain yhdeltä. Tuon alle en ole saanut ostettua terveellistä ruokaa.

150 vakuutukseen. Pakk olla, koska itsellä on niin paljon sairauksia että saan vakuutuksesta korvauksia lääkkeistä.

pakolliset laskut 100 e.

vesi 70 euroa kuussa.

Eipä jää käteen mitään. Kiva kun tulee yllättäviä menoja, niin ei ole varaa.

[/quote]

Miksi sulla menee ruokaan 300€? Kannattaa suosia kausituotteita ja seurata mainoksia, niissä on monesti tarjouksia joissa esim. kalaa saa 6€/kg. Kannattaa suosia myös lidliä ja tehdä ruokaa itse niin paljon kuin vain ehtii. -ap

[/quote]

Kalaa en voi syödä. En myöskään leipää jossa vehnää. Lihoista ja maitotuotteista vain luomua. En voi syödä kanaa tai sianlihaa. Tarjouksia seurailen mutta en osta ns turhia hiilareita. En osta margariinia, vaan voita.

Joten kyllä se terveellinen ruoka vaan maksaa. Ja lisäksi joudun hoidattamaan sairauksiana yksityispuolella koska ei ole julkisella ko asiantuntijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:47"]

Ok. mites minä

Siitä 300 e ruokaa. Asun yksin ja ruokaa menee siis vain yhdeltä. Tuon alle en ole saanut ostettua terveellistä ruokaa.

150 vakuutukseen. Pakk olla, koska itsellä on niin paljon sairauksia että saan vakuutuksesta korvauksia lääkkeistä.

pakolliset laskut 100 e.

vesi 70 euroa kuussa.

[/quote]

Miksi sulla menee ruokaan 300€? Kannattaa suosia kausituotteita ja seurata mainoksia, niissä on monesti tarjouksia joissa esim. kalaa saa 6€/kg. Kannattaa suosia myös lidliä ja tehdä ruokaa itse niin paljon kuin vain ehtii. -ap

[/quote]

Kalaa en voi syödä. En myöskään leipää jossa vehnää. Lihoista ja maitotuotteista vain luomua. En voi syödä kanaa tai sianlihaa. Tarjouksia seurailen mutta en osta ns turhia hiilareita. En osta margariinia, vaan voita.

Joten kyllä se terveellinen ruoka vaan maksaa. Ja lisäksi joudun hoidattamaan sairauksiana yksityispuolella koska ei ole julkisella ko asiantuntijoita.

[/quote]

Niin lisäykseinä, tässä kuussa siis pelkkään lihaan on menee jo 100 e. Sen lisäksi kaikki kasvikset yms.

Vierailija
224/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap;n kanssa samaa mieltä, että eläminen on helppoa niin kauan kuin elää pelkillä tuilla. Sitten kun tulee perhettä, talo lainaa yms.. niin tilanne voi muuttua nopeastikkin.

[/quote]

Niin, olen opiskelija, ei mulla pitäiskään olla lapsia, joita elättää, asuntolainaa, autoa jne? Aion hommata ne vasta sitten, kun valmistun ja olen oikeissa töissä. Opiskelijana ei töitä paljon tehdä, kun opiskelee alaa, jossa opiskeltavaa riittää. -ap

Vierailija
225/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistelen opiskeluaikoja ja mulla rahaa meni ainakin kirjoihin, julkisiin kulkuvälineisiin ja vaatteitakin oli pakko joskus ostaa. Olin AINA rahaton, vaikka kävinkin töissä koulun ohella. Huonekalut ja kodin tarvikkeet oli kirppiksiltä ja ainoa ns. tuhlaaminen oli tulevaan ammattiin liittyvä harrastelu, matkoihin ei ollut ikinä varaa...Mulla näin, mutta ehkä jollakin tällainen ihanne tilanne! Vanhemmilta en saanut apua lainkaan 14 vuodesta eteenpäin :/

Vierailija
226/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa.

Vierailija
227/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna ei ole mahdollisuutta asua yhtä halvasti kuin pariskunnat. On ihan eri asia tuntemattomien kanssa solussa kuin viihtyisästi puolison kanssa kaksiossa. 

Vierailija
228/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:48"]

Ok. mites minä

pakolliset laskut 100 e.

vesi 70 euroa kuussa.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin lisäykseinä, tässä kuussa siis pelkkään lihaan on menee jo 100 e. Sen lisäksi kaikki kasvikset yms.

[/quote]

Ruisleipä ei ole kallista. Lihan korvikkeena soijarouhe on edullista ja hyvää. Nytkin porkkana lidlissä 0,5€/kg, eli ei turhan kallista? Lääkärikuluihin en ota kantaa, niihin menee rahaa eikä niistä ole tarpeen pihistää. Ruuassa saa vaan kuitenkin yllättävän paljon säästettyä rahaa, kun ostaa oikeasta paikasta. 

Ja ei, meillä ei syödä vaaleaa leipää eikä jauhelihaa, koska epäterveellisyys. Lähinnä kasvisruokaa ja kalaa. -ap

Vierailija
229/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:54"]

Ok. mites minä

pakolliset laskut 100 e.

vesi 70 euroa kuussa.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ruisleipä ei ole kallista. Lihan korvikkeena soijarouhe on edullista ja hyvää. Nytkin porkkana lidlissä 0,5€/kg, eli ei turhan kallista? Lääkärikuluihin en ota kantaa, niihin menee rahaa eikä niistä ole tarpeen pihistää. Ruuassa saa vaan kuitenkin yllättävän paljon säästettyä rahaa, kun ostaa oikeasta paikasta. 

Ja ei, meillä ei syödä vaaleaa leipää eikä jauhelihaa, koska epäterveellisyys. Lähinnä kasvisruokaa ja kalaa. -ap

[/quote]

Kyllä on 100% ruisleipä kallisa. Soijaroihe on myös erittäin epäterveellistä, sitä en syö. Syön vain luomunautaa. Ei sitä köyhänkään tartte kaikkea paskaa syödä.

Vierailija
230/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"]

Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa.

[/quote]

En voikkaan, se on harmi. Mutta elävätkö sillä tavallaan muutkaan, esimerkiksi töissäkäyvät aikuiset? Epäilisin. Lihaa en osta kuin kalaa, syön paljon kasvisruokaa, koska se on hyvää ja edullista. Toisaalta, kuljen paljon pyörällä ja en osta vaatteita. -ap

Vierailija
231/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:59"]

Tämä "pakko-oirehahmo" on pakko olla kyllä Porvoosta kotosin. Hoitotakuu kun on olemassa. Eikä noin isoja laskuja voi olla, jos on vain eläkeellä. Koska ei voi niitä maksaa.. 

Mua huvittaa kun tän kaltasilla ihmisillä ei ole parempaa tekemistä, kun roikkua netissä.. ja vedättää tyhmiä av-mammoja 100-0 jossain av-palstalla.. Huh huh.

Miten olis vaikka loppupäiväks kone kiinni, ja kaikki menis vaikka ulos lenkille tai tekis jotain hyödyllistä?

[/quote]

Olen jo monta kertaa sanonut, että kunta ei tarjoa mitään terapiaa! ottakaa asioista selvää ennenkuin tulette haukkumaan!!! Terapiaa pitää hakea yksityiseltä sektorilta. Rahaa olen saanut lainaksi pankilta ja ystäviltä.

[/quote]

Ei oo tullu mieleen tehdä potilasasiamiehelle kantelua? (oman potilasasiamiehentiedot löydät kun googletat: potilasasiamies + oman paikkakunta) Siis jos oot ihan tosissas, ja haluat hoitoon? Onko sinulle tehty asianmukainen hoitosuunnitelma?

Vierailija
232/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuinka eettisesti elät? Ostatko pesuaineet, puhdistusaineet vegaanisina, ostatko luomupuuvillaa, ostatko vaatteet sellaisista paikoista että ei ole käytetty lapsityövoimaa, ostatko sellaista kalaa ja lihaa ettei eläin ole turhaan kärsinyt? Ostatko reilun kaupan suklaata? Kai tiesit että normaalin suklaan tuotannossa käytetty lapsityövoimaa? Voitko ymmärtää että kaikkien moraali ei kestä ylläpitää maanpäällistä orjuutta ja helvettiä?

Vierailija
233/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"]

Ok. mites minä

pakolliset laskut 100 e.

vesi 70 euroa kuussa.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä on 100% ruisleipä kallisa. Soijaroihe on myös erittäin epäterveellistä, sitä en syö. Syön vain luomunautaa. Ei sitä köyhänkään tartte kaikkea paskaa syödä.

[/quote]

Ei ole lidlissä.

Onko epäterveellistä syödä?:

-kikhernepunajuurifalafelpyöryköitä, täysjyväcousousta, fetaa, porkkanaa?
-kasvissosekeittoa, johon tulee porkkanaa, bataattia, kookosmaitoa?
-savukalaa, rucolaa, fetajuustoa, täysjyväpastaa sisältävää salaattia? 

Näitä ruokia olen tällä viikolla mm. syönyt. -ap

Vierailija
234/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Ei kaikki saa tukiakaan noin paljoa. Jos muuttaisin nyt kotoa, saisin tukia 200€ vai paljonko se minimi nyt olikaan, koska vanhempieni tulot vaikuttavat kyseiseen rahamäärään (ja miksi se on näin? En nimittäin saisi rahallista avustusta heiltä, muuta kuin ehkä äärimmäisessä hädässä...). Toimeentulotukea en saisi, ellen ottaisi ensin opintolainaa - en vielä tässä vaiheessa elämääni tahtoisi lainoja mennä ottamaan. Opiskelija-asuntoja olen katsellut, halvimmat 450€ yksiöt ja kaksiot, soluhuoneita löytyisi 200€. Joten hylkäsin muuttoaikeeni vielä joksikin aikaa, olen nyt parin kuukauden ajan paiskinut opiskelujen ohella töitä ja saanut kerättyä sievoisen summan kasaan.

Vierailija
235/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"]

[/quote]

En voikkaan, se on harmi. Mutta elävätkö sillä tavallaan muutkaan, esimerkiksi töissäkäyvät aikuiset? Epäilisin. Lihaa en osta kuin kalaa, syön paljon kasvisruokaa, koska se on hyvää ja edullista. Toisaalta, kuljen paljon pyörällä ja en osta vaatteita. -ap

[/quote]

Niin, jotkut meistä haluamme ja elämme eettisesti. Siksi meillä on rahasta pulaa. Laitamme toisten hyvinvoinnin omamme edelle.

Vierailija
236/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:50"]

[/quote]

Niin, olen opiskelija, ei mulla pitäiskään olla lapsia, joita elättää, asuntolainaa, autoa jne? Aion hommata ne vasta sitten, kun valmistun ja olen oikeissa töissä. Opiskelijana ei töitä paljon tehdä, kun opiskelee alaa, jossa opiskeltavaa riittää. -ap

[/quote]

Sun olisi pitänyt laittaa tuohon otsikkoon "rahat" tilalle "tuet".

Vierailija
237/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:00"]

Ok. mites minä

pakolliset laskut 100 e.

vesi 70 euroa kuussa.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ole lidlissä.

Onko epäterveellistä syödä?:

-kikhernepunajuurifalafelpyöryköitä, täysjyväcousousta, fetaa, porkkanaa?
-kasvissosekeittoa, johon tulee porkkanaa, bataattia, kookosmaitoa?
-savukalaa, rucolaa, fetajuustoa, täysjyväpastaa sisältävää salaattia? 

Näitä ruokia olen tällä viikolla mm. syönyt. -ap

[/quote]

Kikherne on epäterveellistä, kalaa en voi syödä, fetaa luomuna, kasvikset suomalaisian. Ja taas mene monta kymppiä :)

Vierailija
238/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:00"]

Ap, kuinka eettisesti elät? Ostatko pesuaineet, puhdistusaineet vegaanisina, ostatko luomupuuvillaa, ostatko vaatteet sellaisista paikoista että ei ole käytetty lapsityövoimaa, ostatko sellaista kalaa ja lihaa ettei eläin ole turhaan kärsinyt? Ostatko reilun kaupan suklaata? Kai tiesit että normaalin suklaan tuotannossa käytetty lapsityövoimaa? Voitko ymmärtää että kaikkien moraali ei kestä ylläpitää maanpäällistä orjuutta ja helvettiä?

[/quote]

En, ja se onkin harmi. Jos voisin, eläisin tuolla tavalla, mutta siihen ei minun talouteni pystyisi. Silti epäilen, ettäkö muut opiskelijat ja pienituloiset eläisivät tuolla lailla. Varmasti jotkut, mutta ei todellakaan suuri osa. Elän tällähetkellä niin eettisesti kuin pystyn ja olen ylpeä jo siitä, että lihan kulutukseni on minimissä ja enkä ostele mitään turhaa. Sitten kun olen kandi ja pääsen töihin, aion ehdottomast panostaa mainitsemiisi asioihin. -ap

Vierailija
239/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opiskelijana pärjää, tuohon päälle mukula ja pelkkää tuilla elämistä, niin ei kyllä riitä. Siinä pistää vituttamaan kun ostaa lapselle vähistä rahoista ruokaa ja se ei kelpaa. Tulee äkillisiä sairastumisia lapselle ja lääkkeet maksaa. Ostat vaatteita joista se kasvaa hetken päästä ulos, vaikka ostat ne kirpputorilta niin ei se silti ole halpaa. Syksyksi tarvitaan välikausihaalari, lämpimät kengät, pipo, tumput, kumpparit, kuratakki, kurahousut, kurahanskat. Talveksi talvihaalari, vielä lämpimämmät kengät, kypäräpipo, lämpimät hanskat ja pipo. Hyvällä tuurilla keväällä voi käyttää samoja vermeitä kuin syksyllä, mutta vain hyvällä tuurilla. Kesällä kesäkengät ja ohut takki. Sama rumba alkaa taas seuraavana syksynä tarvitsee taas ostaa isompana kaikki.

Vierailija
240/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo 1000€/kk kahdelle ihmiselle on jo aika hyvin, jos noin paljon vielä jääkin. Ei tuossa tilanteessa tarvitse paljon ponnistella, että rahaa jää säästöön. On niitäkin ihmisiä, jotka elää paljon vähemmällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän