Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-vuotias äitini on seonnut ASMR-videoihin!

Vierailija
06.12.2014 |

Olen järkyttynyt, katsoo päivät pitkät parikymppisen YouTube-käyttäjän ASMR-videoita. Käy nukkumaan niin, että kone jää auki ja tuo ulina kuuluu taustalla.

Miten tämän hullutuksen saa loppumaan?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkiltä Dmitri löytyy useita hyviä videopätkiä, esim. näitä naputtelujaksoja. Hän kuuntelee koko ajan itsekin, mitä tekee eivätkä äänet raasta korvia, vaan ovat päin vastoin mahdollisimman hiljaisia ja pehmeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakin on päässä vialla, jos saa "väristyksiä" tai mitä nyt ikinä noista videoista. Normaaleja ihmisiä ärsyttää maiskuttaminen, älyvapaa kuiskuttelu, lässytys ym. Melkein pelottavaa, että noinkin paljon löytyy hulluja, jotka vapaaehtoisesti katselee ja kuuntelee noita...

Vierailija
44/77 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 14:52"]

Jotakin on päässä vialla, jos saa "väristyksiä" tai mitä nyt ikinä noista videoista. Normaaleja ihmisiä ärsyttää maiskuttaminen, älyvapaa kuiskuttelu, lässytys ym. Melkein pelottavaa, että noinkin paljon löytyy hulluja, jotka vapaaehtoisesti katselee ja kuuntelee noita...

[/quote]

Olet juuri sellainen ihminen, jolle asiaa on täysin turhaa edes yrittää selittää. Et halua ymmärtää asiaa. Minua ärsyttävät maiskuttaminen ja lässytys, mutta koen silti ASMR tuntemuksia muista asioista/äänistä. Kaikki eivät koe ASMR tuntemuksia samalla tavalla, joten lopeta tuo yleistäminen. Ja mikä on normaali? Sinä vai?

Vierailija
45/77 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:15"]

Oli pakko googlettaa. Tässä muillekin tietämättömille selitys: http://www.lily.fi/blogit/fitness-fuhrer/mika-ihmeen-asmr

TODELLA ihmeellinen ilmiö. Sain kihelmöintiä pari sekuntia, mutta siinäpä se. Todella omituista. :D Mutta mikäs siinä, jos toiset tykkää.

[/quote]

Olipas sietämätöntä! En pystynyt kuuntelemaan tuolla linkatulla sivulla olleen esimerkkivideon naisen teennäistä, huokailevaa ja honottavaa ääntä kuin pari sekuntia. Ymmärrän kuitenkin että noilla ajetaan takaa samaa tunnetta kuin itselläni esim. tämän musiikin äänimaailma saa aikaan:  

Vierailija
47/77 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin vielä pari vuotta sitten, että olen tosi outo kun päässä kihelmöi jonkun ihmisen esim. Lukiessa todella hiljaa ääneen, tai kun jollakin s-kirjain puheessa "sihahtaa" korkeammalla tai kun joku puhuu ja hänellä on ns. Kuiva suu ja joutuu "maiskuttamaan" huuliaan/kieli tarttuu kitalakeen.. Kuuntelen itsekin kuiskaamis-videoita youtubesta. Whispering ear to ear on parasta!!

Vierailija
48/77 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap:lle, ihana aihe, joka avasi minulle ihan uuden maailman. Nimittäin tiedon siitä, että tällaiselle on nimi ja että ihan videoitakin! :O 

Luulin ensin, että kyse on jostain vahingollisesta jutusta kun luin ap:n "huolen", mutta perehdyttyäni ASMR:ään pakko sanoa, että otapa ihan rauhallisesti ap ja anna äitisi tehdä asioita joista pitää. 

Tajusin juuri, että ei ole kauaakaan, kun viimeksi huumaannuin jossain tilanteessa (en muista missä se tapahtui), kun joku ihminen näpytteli tietokoneellaan sopivan tasaisesti ja hänen näppiksessään oli jotenkin tosi ihanat äänet :D :D Ilmeisesti siis minulla on tällainen kyky saada näitä viboja, mutta minä taas olen ajatellut, että tämä on yleisinhimillinen reaktio tiettyihin ääniin.

Vierailija
49/77 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millasia muita piirteitä teillä on tämän lisäksi? Onko erityisherkkyyttä, adhd/add?

Itselläni on myös misofonia. Maiskutus raivostuttaa ja lasten korkeat kimakat kiljahdukset satuttavat.

Saatan aivastaa kun ajattelen seksuaalisia ajatuksia.

Nään paljon unia.

Olen masennusherkkä. Meteopaatti. Ja aika mielikuvitusrikas ja tunnollinen.

Kysyn koska haluan tietää korreloiko ilmiö joidenkin toisten ominaisuuksien kanssa.

Vierailija
50/77 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25:lle:

Mua vähän ärsyttää erityisherkän käsite, mutta kyllä mä selkeästi sellainen olen. Kovat äänet ärsyttää. Jos mies pelaa pleikkaria, mun on pakko mennä kuulokkeet päässä toiseen huoneeseen, kun pelien äänet rassaavat niin pahasti. Kaikenlainen metelöinti häiritsee. Tosi herkkä stressaantumaan ja panikoitumaan. Tunnen kehossani tapahtuvat asiat selkeästi.

Vierailija
51/77 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 01:32"]

En oo käsittänyt tätä äänijuttua ollenkaan mutta mä saan käsittämätöntä mielihyvää kun näen monen ihmisen tekevän samaan aikaan jotain, esim sadat ylioppilaat laittaa lakin päähän samalla hetkellä tai sotilaat menee asentoon. Onko kenellekään muulla tällaista, onko tälle nimeä?!

[/quote]Olet ollut edellisessä elämässäsi Hitlet, Stalin tai joku Mao tsetunggi? Hermostutko jos kaakeleista yksi on väärinpäin tai tollasta. JOku pakko-oireinen symmetrian tarve?

[/quote]

:D

Vierailija
52/77 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän noista, mutta saan harvoin väreitä teinien ja parikymppisten naisten videoista. Suuresta osasta paistaa läpi huomionhakuisuus, istutaan kotona kilon meikit naamassa ja pusutellaan mikrofonia. Huh.

Pidän erityisesti lasten ja aikuisten videoista, ne ovat yleensä kiinnostavia eivätkä seuraa sitä ainaisen samaa kaavaa, johon nuoret ASMR-artistit tuntuvat kangistuneen. Harmi, että ASMR-videoita tehtaillaan eniten juuri nuorten toimesta.

Vierailija
53/77 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 02:39"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:27"]

Siis liittyykö tähän se, kun jotkut naislaulajat saavat ihokarvat nousemaan pystyyn, mutta ei ahdistuksesta vaan jostain myönteisestä syystä?

[/quote]

Ainakin mulla se on eri asia (mutta en mene sanomaan muiden puolesta). Voi mennä kylmät väreet musiikista siksi, että se vaan on niin vaikuttavaa ja menee tunnetasolle. ASMR on mun mielestä selkeästi sellainen aika fysiologinen juttu loppujen lopuksi.

[/quote]

Samaa mieltä. Eli äänen taajuus tms. saa aikaan reaktion, eikä se ole yleensä tunnemielessä tilanne, jossa on "normaalia" kokea mielihyvän tunnetta saatika transsimaista olotilaa. 

Se, joka ällöksyi kun naiset supattavat videolla ja haluaisi mielummin miesten tekemiä videoita, ei varmaan myöskään koe varsinaista ASMR-reaktiota. Itse en tykkää oikein ollenkaan väkisin tehdyistä supatuksista, mutta olen kyllä lapsesta saakka kokenut näitä transsiin vaivuttavan tyylisiä kokemuksia jonkun puheesta, ja useimmiten se tulee jostain syystä naisen puheesta. Joku harva mieskin voi sellaisen aiheuttaa. Mutta puhe ei ole silloin ns. tarkoituksellista supattamista tai hönkäilyä tai toisen miellyttämiseksi tarkoitettua tai liity seksuaalisuuteen tai suuntautumiseen ;)

Vierailija
54/77 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai totako se on :D
Mä pidän maiskuttavasta äänestä

Vierailija
55/77 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 02:39"]

Siis liittyykö tähän se, kun jotkut naislaulajat saavat ihokarvat nousemaan pystyyn, mutta ei ahdistuksesta vaan jostain myönteisestä syystä?

[/quote]

Ainakin mulla se on eri asia (mutta en mene sanomaan muiden puolesta). Voi mennä kylmät väreet musiikista siksi, että se vaan on niin vaikuttavaa ja menee tunnetasolle. ASMR on mun mielestä selkeästi sellainen aika fysiologinen juttu loppujen lopuksi.

[/quote]

Samaa mieltä. Eli äänen taajuus tms. saa aikaan reaktion, eikä se ole yleensä tunnemielessä tilanne, jossa on "normaalia" kokea mielihyvän tunnetta saatika transsimaista olotilaa. 

Se, joka ällöksyi kun naiset supattavat videolla ja haluaisi mielummin miesten tekemiä videoita, ei varmaan myöskään koe varsinaista ASMR-reaktiota. Itse en tykkää oikein ollenkaan väkisin tehdyistä supatuksista, mutta olen kyllä lapsesta saakka kokenut näitä transsiin vaivuttavan tyylisiä kokemuksia jonkun puheesta, ja useimmiten se tulee jostain syystä naisen puheesta. Joku harva mieskin voi sellaisen aiheuttaa. Mutta puhe ei ole silloin ns. tarkoituksellista supattamista tai hönkäilyä tai toisen miellyttämiseksi tarkoitettua tai liity seksuaalisuuteen tai suuntautumiseen ;)

[/quote]

Joo nimenomaan näin!

Vierailija
56/77 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minulle tulee kyllä jostain tietyistä naislaulajista ASMR:ää. Anne-Sofie von Otter on yksi tällainen.

Se, että kauniista musiikista tulee "kylmät väreet" kuten muut tuossa ylempänä sanoivat, on tietysti ihan eri asia, ja tunnen senkin ilmiön hyvin. Jostain äänistä vain tulee selkeästi ASMR:n kaltainen reaktio.

Vierailija
57/77 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:34"]

On se kumma kun yksinäiset vanhukset eivät saa itse keksiä itselleen viihdykettä.

[/quote]

Täällä samanikäinen 'vanhus', joka on painanut työelämässä 40 vuotta. Siinä sivussa opiskellut maisteriksi. Ja työssäkäynti jatkuu. Suuri osa 60-vuotiaista on työssä. Vanhukset ovat asia erikseen.

Vierailija
58/77 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tulee lähinnä naisten puheesta, sellaisesta puolikuiskaamisesta, ei mistään hönkäilystä. Tietyt äänteet tekevät sitä myös; tietyt aksentit. Tietynlaisten materiaalien rapistelu, kankaiden silittäminen, kovien pintojen naputtelu kynsillä, sen sellaista. Jostain syystä myös tietynlaiset kädenliikkeet, Olivia's Kissper on siinä hyvä.

Mutta tämä myös vaihtelee paljon... ennen se reaktio tuli minulle meikkaustutoriaaleista. En tajunnut, miksi minulle tuli meikkaustutoriaaleista niin hyvä ja rauhallinen olo :D Ja hiusten harjaamisesta. Nykyään olen vähän kyllästynyt näihin jo, mutta veikkaan, että pienen tauon jälkeen ne iskevät taas täysillä.

Jos tätä ei tajua niin sitten ei tajua. Mutta ilmiönä suunnilleen yhtä huolestuttavaa kuin "hurahtaminen" vaikka äänikirjoihin tai kamomillateehen. Hyvin viattomia rentoutumiskeinoja siis.

Vierailija
59/77 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuuntelen kanssa ASMR-videoita ja varsinkin kun alan nukkuun niin kännykästä moinen pyöriin. Uni tulee mukavasti sitä kuunnellessa. Niin ja itse ole 32 vuotias. Olenkohan jotenkin sairas...

Vierailija
60/77 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:43"]

Itse kuuntelen kanssa ASMR-videoita ja varsinkin kun alan nukkuun niin kännykästä moinen pyöriin. Uni tulee mukavasti sitä kuunnellessa. Niin ja itse ole 32 vuotias. Olenkohan jotenkin sairas...

[/quote]

Miksi olisit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi