60-vuotias äitini on seonnut ASMR-videoihin!
Olen järkyttynyt, katsoo päivät pitkät parikymppisen YouTube-käyttäjän ASMR-videoita. Käy nukkumaan niin, että kone jää auki ja tuo ulina kuuluu taustalla.
Miten tämän hullutuksen saa loppumaan?
Kommentit (77)
Onko kukaan koskaan maksanut asmr-artistille, monillahan on paypal-tilejä?
Sisustusohjelmista saan usein asmr-tuntemuksia, usein niissä puhutaan tietyllä tavalla ja käsitellään eri materiaaleja.
Lapsena tuli asmr-tuntemuksia kun katsoi vaikka pikkukakkosen askarteluohjelmia tai sitä, kun pikkukakkosessa esiteltiin lasten lähettämiä piirustuksia. Siitäkin tuli tuntemuksia, kun vaikka vaatakaupassa myyjä esitteli vaatteita. Heilläkin oli usein sellainen ihan tietty tyyli puhua.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:33"]
Onko kukaan koskaan maksanut asmr-artistille, monillahan on paypal-tilejä?
[/quote]
En ole, mutta kiitos muistutuksesta, täytyy suosikeille antaa jotain. Niin paljon on heistä minulle hyötyä, tuntuu kurjalta ettei heillä ole edes mainostuloja. (Miksei muuten ole mainoksia? Hmm.) Vaikea vain päättää, mikä olisi sopiva summa...
WhispersRedASMR on oma suosikkini <3 Niin ihanan iloinen ja teeskentelemättömän oloinen nainen.
Mä saan tuollaisia omituisia kiksejä hankaavien pesuaineiden käyttämisestä siivouksessa ja näiden hyväntuoksuisten pesuaineiden nuuhkimisesta. Voin samaistua kissaan, joka saa kissanmittua käpäliinsä :D
Ovatko kaikki tulossa hulluiksi ?
Mä kuuntelen näitä töissä :D jaa miksi en ole koskaan stressaantunut..
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:48"]
Kohta varmaan väitetään asmr-ihmiset huomiohakuisiksi erikoisuuden tavoittelijoiksi ja muotisairaiksi. Ihan samalla tavalla kuin hsp:n kohdalla kävi. Lällälää lällää vaan niille joilla tätä kykyä ei ole. Keljuttaako ja tuntuuko tavallisen tylsän kyvytömältä?
[/quote]
Ei keljuta. Jos hyvä haltija tulisi tarjoamaan kykyjä, täytyy sanoa, että tuo asmr ei olisi sadan kiinnostavimman listalla.
Minäkin kyllä voisin vaihtaa tämän esimerkiksi kykyyn nähdä auroja.
Kiitos kun et vastaa tähän viestiin nokkelasti jostain traktorin edessä olevasta jutusta tai sinihomejuustosta!
Aargh kun vihaan ihmisiä joiden huumori on tuollaista kyntöaura-tasoa. Hui rupesipas puistattamaan ihan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 14:52"]
Jotakin on päässä vialla, jos saa "väristyksiä" tai mitä nyt ikinä noista videoista. Normaaleja ihmisiä ärsyttää maiskuttaminen, älyvapaa kuiskuttelu, lässytys ym. Melkein pelottavaa, että noinkin paljon löytyy hulluja, jotka vapaaehtoisesti katselee ja kuuntelee noita...
[/quote]
se on tahdosta riippumaton fyysinen reaktio. jonkinlainen juttu aivoissa. joillain se on, joillain ei. onneksi minulla on.
oma ruumiini reagoi todella monin eri tavoin eri asioihin. sitäkin kykyä voi myös kasvattaa. ephemeral rift on vetänyt skaalan todella laajalle joten olen löytänyt monia uusia tingleja hänen avullaan (beaking! <3)
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 14:52"]
Jotakin on päässä vialla, jos saa "väristyksiä" tai mitä nyt ikinä noista videoista. Normaaleja ihmisiä ärsyttää maiskuttaminen, älyvapaa kuiskuttelu, lässytys ym. Melkein pelottavaa, että noinkin paljon löytyy hulluja, jotka vapaaehtoisesti katselee ja kuuntelee noita...
[/quote]
Olet juuri sellainen ihminen, jolle asiaa on täysin turhaa edes yrittää selittää. Et halua ymmärtää asiaa. Minua ärsyttävät maiskuttaminen ja lässytys, mutta koen silti ASMR tuntemuksia muista asioista/äänistä. Kaikki eivät koe ASMR tuntemuksia samalla tavalla, joten lopeta tuo yleistäminen. Ja mikä on normaali? Sinä vai?
[/quote]
Sanopa muuta. En voi ymmärtää, miten jonkun ihmisen harmiton mielihyvä voi olla pelottavaa. Vähän sama kuin minun mielestäni olisi pelottavaa, että joku saa vaikkapa orgasmin eri tavalla kuin minä. Tai että joku nauttii jalkahoidosta, vaikka minusta se on vain raivostuttavaa kutittelua.
ASMR-tuntemukset ovat tosiaan syviä, rentoutumisen ja mielihyvän kokemuksia. Enemmänkin minusta ovat pelottavia ihmiset, jotka eivät voi käsittää sitä, että kaikki eivät ole kuin MINÄ eivätkä reagoi kuten MINÄ (- ja se on todella ok).
Myös minä inhoan lässytystä ja maiskutusta, mutta ASMR-tuntemukset ovat tuttuja - ja nautinnollisia. Minulle on ihan sama, mistä joku muu niitä saa. Onnelisinta, että he ovat löytäneet oman tapansa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:23"]
Minullekin tulee lähinnä naisten puheesta, sellaisesta puolikuiskaamisesta, ei mistään hönkäilystä. Tietyt äänteet tekevät sitä myös; tietyt aksentit. Tietynlaisten materiaalien rapistelu, kankaiden silittäminen, kovien pintojen naputtelu kynsillä, sen sellaista. Jostain syystä myös tietynlaiset kädenliikkeet, Olivia's Kissper on siinä hyvä.
Mutta tämä myös vaihtelee paljon... ennen se reaktio tuli minulle meikkaustutoriaaleista. En tajunnut, miksi minulle tuli meikkaustutoriaaleista niin hyvä ja rauhallinen olo :D Ja hiusten harjaamisesta. Nykyään olen vähän kyllästynyt näihin jo, mutta veikkaan, että pienen tauon jälkeen ne iskevät taas täysillä.
Jos tätä ei tajua niin sitten ei tajua. Mutta ilmiönä suunnilleen yhtä huolestuttavaa kuin "hurahtaminen" vaikka äänikirjoihin tai kamomillateehen. Hyvin viattomia rentoutumiskeinoja siis.
Voi ei! Mä on 42v. ja mulla on lapsuudesta asti ollut näitä :) Ihana saada ilmiölle nimi. Mulla on tasan sama, meikkaustutoriaalit ja hiusten laittaminen/harjaaminen. Ymmärrän tosi hyvin nuo johonkin koulutuntiin liittyvät transsitilat :) Minulla tosin ei ole ollut mitään tiettyä ja takuuvarmaa, mutta samantyyppisiä kokemuksia. Koskaan en ole kuitenkaan osannut niitä tietoisesti hakea - paitsi noista meikkaustutoriaaleista. Inhosin, kun Salonki-ohjema joskus aikanaan loppui (onko teistä kukaan riittävän vanha muistaakseen sen???).
Mulla ei olikein kolahda nuo Youtuben ASMR-videot tai jotkut kyllä osittain, mutta.. Niissä kuitenkin tavallaan ärsyttää se näennäisyys ja tarkoitushakuisuus. Kihelmöi, mutta mielessä on kuitenkin koko ajan, että tuo nyt tuossa koittaa tarkoituksella saada aikaan kihelmöintiä. Tunteessa parasta on minulle se, että se on niin selittämätön oheistunne ja tulee tosiaan vähän varkain. Aargh.. en osaa kuvailla. Saako kukaan muu kiinni tästä? Tämä ei millään tavalla tarkoita, että paheksuisin sitä, että muilla nuo toimivat.
Parhaiten minulla toimivat juuri jotkut meikkitutoriaalit. Nyt kun tiedostin tämän asian, niin täytyypä oikein paneutua aiheeseen. Ehkä minäkin löydän omat suosikkini.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:23"]
Minullekin tulee lähinnä naisten puheesta, sellaisesta puolikuiskaamisesta, ei mistään hönkäilystä. Tietyt äänteet tekevät sitä myös; tietyt aksentit. Tietynlaisten materiaalien rapistelu, kankaiden silittäminen, kovien pintojen naputtelu kynsillä, sen sellaista. Jostain syystä myös tietynlaiset kädenliikkeet, Olivia's Kissper on siinä hyvä.
Mutta tämä myös vaihtelee paljon... ennen se reaktio tuli minulle meikkaustutoriaaleista. En tajunnut, miksi minulle tuli meikkaustutoriaaleista niin hyvä ja rauhallinen olo :D Ja hiusten harjaamisesta. Nykyään olen vähän kyllästynyt näihin jo, mutta veikkaan, että pienen tauon jälkeen ne iskevät taas täysillä.
Jos tätä ei tajua niin sitten ei tajua. Mutta ilmiönä suunnilleen yhtä huolestuttavaa kuin "hurahtaminen" vaikka äänikirjoihin tai kamomillateehen. Hyvin viattomia rentoutumiskeinoja siis.
[/quote]
Ei toiminut lainaus, yritän uudestaan..
Voi ei! Mä on 42v. ja mulla on lapsuudesta asti ollut näitä :) Ihana saada ilmiölle nimi. Mulla on tasan sama, meikkaustutoriaalit ja hiusten laittaminen/harjaaminen. Ymmärrän tosi hyvin nuo johonkin koulutuntiin liittyvät transsitilat :) Minulla tosin ei ole ollut mitään tiettyä ja takuuvarmaa, mutta samantyyppisiä kokemuksia. Koskaan en ole kuitenkaan osannut niitä tietoisesti hakea - paitsi noista meikkaustutoriaaleista. Inhosin, kun Salonki-ohjema joskus aikanaan loppui (onko teistä kukaan riittävän vanha muistaakseen sen???).
Mulla ei olikein kolahda nuo Youtuben ASMR-videot tai jotkut kyllä osittain, mutta.. Niissä kuitenkin tavallaan ärsyttää se näennäisyys ja tarkoitushakuisuus. Kihelmöi, mutta mielessä on kuitenkin koko ajan, että tuo nyt tuossa koittaa tarkoituksella saada aikaan kihelmöintiä. Tunteessa parasta on minulle se, että se on niin selittämätön oheistunne ja tulee tosiaan vähän varkain. Aargh.. en osaa kuvailla. Saako kukaan muu kiinni tästä? Tämä ei millään tavalla tarkoita, että paheksuisin sitä, että muilla nuo toimivat.
Parhaiten minulla toimivat juuri jotkut meikkitutoriaalit. Nyt kun tiedostin tämän asian, niin täytyypä oikein paneutua aiheeseen. Ehkä minäkin löydän omat suosikkini.
Menin sitten spotifyhin ja etsin ASMR-sanalla ja löytyi vaikka mitä. Koukussa! Vinkki teille jotka ette halua katsoa jonkun naamaa videolta äänten takia.
Tulipa inhottava olo. Jäi kihelmöinti päälle.
Toi lily.fi linkin eka video :D Kihelmöi yläselässä saakka!
Veikkaisin että varmasti suurimmalla osalla ihmisiä tälläinen 'herkkyys' on, ihan normi juttu siis varmasti. Kohteet vain vaihtelevat :) Toiset saa ne fiilikset maiskuttelusta, toiset kuiskimisesta ja toiset naputtelusta.
Mulla oli yksi vanhempi naiskollega, jolla ei ollut ollenkaan tuollainen teennäinen hönkivä teinitytön ääni, vaan keskimääräistä hieman matalampi ja sellainen päässäni ihanasti suriseva soundi. Kun hän opetti asioita minulle, olin aivan kananlihalla enkä yleensä muistanut mitään. Yritin sitten kirjoittaa asiat ylös. Tuossa tytön videossa pidän kyllä noista nahan rutisteluäänistä, mutta tyttö on teennäinen. Toimii paremmin kun en katso videota, koska lärvikin ärsyttää. Jos olisi hiljaa niin olisi paljon parempi. Puristelisi vain niitä nyssyköitään siellä.
Joiden miesten äänessä on myös sellainen mukava .. sävy. Pörinä. Kimalaisen ääni. Pidän hyvin matalista ja surisevista äänistä.
Koskettelen esineitä ja tavaroita mm. kaupoissa ihan vaan mielihyvästä ja ulkona kuuntelen ääniä. Tai no sisälläkin. Lumihangen natina on se perinteinen, ja se vaihtelee lumen ja sään mukaan.
Tietyt asiat tuntuvat ihanilta käteen. Jotkut siemenet esim kourassa, kun niitä valuttaa takaisin astiaan (EN tee tätä kaupassa).
Minulla on paljon asperger-piirteitä ja tietyt äänet häiritsevät. Toisaalta voin uppoutua omiin tiloihini vaikka missä tilanteessa.