Millä tavoin lapsesi oppi kuivaksi?
Eli minkä ikäisenä vaippaa ei enää tarvittu? Millä tavoin opetetitte lapsen kuivaksi? Aika monessakin keskustelussa on kommentoitu, että yhtäkkiä lapsi oppi kuivaksi. Miten tämä tapahtui? Pyysikö lapsi itse ettei vaippaa laiteta vai päätittekö itse ettei vaippaa enää käytetä? Luovuitteko samantien niin päivä- kuin yövaipoistakin?
Nimin. epätoivoinen
Kommentit (47)
"Millä tavoin lapsesi oppi kuivaksi?"
AA-kerhossa.
Ei kannata aloittaa liian aikaisin. Meilla oli potta olkkarin lattialla. Ja sanoin pojalle, etta tuosa voit kayda pissalla sitten kun olet isompil. Toistin taman paivittain. Han oli noin 2 kun itse meni potalle istumaan aivan itse. Yo vaippa jai pois myohemmin.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 00:28"]
Kiitos vastauksesta! Meillä on kyllä tuo juna mennyt jo ohi :( Lapsi ei ennen kahden vuoden ikää ollut ollenkaan kiinnostunut potasta, eikä halunnut istua siinä. Jonkin verran yli kahden vuoden iässä siisteyskasvatus oli hyvällä tolalla, eikä kotona käytetty vaippoja ollenkaan. Lapsi meni itse potalle pissahädän tullessa ja tyhjensi potan pönttöön. Kakkaa varten on aina halunnut vaipan. Nyt 2,5 vuotiaana on taantunut. Jos ei laita vaippaa, niin pissaa lattialle ikään kuin ei edes olisi huomannut pissahätää. Ei edes harmistu siitä, vaan ainoastaan toteaa että pissa tuli. Nyt joudutaan käyttämään koko ajan vaippaa sen takia. En tiedä miten tästä etenisin...
T.Ap
[/quote]
Älä sure, meillä meni vähän samallalailla. Istutettiin potalla alle vuoden ikäisestä saakka ja hommat toimi hienosti, kunnes vähän ennen 2v. alkoi uhma ja kieltäytyi totaalisesti potasta. Hallitsi jo siis hyvin rakkonsa jne. oli vain kiinni omasta tahdosta. Stressasin kanssa ja kokeilin vaikka mitä, kunnes lopulta annoin asian vain olla. Hankimme wc-pöntön supistajan ja jakkaran. Lapsi kävi pöntöllä vain kun suostui, ei painostettu. Näin vähitellen kypsyi asiaan ja sai varmaan tunteen, että saa itse päättää vessa-asioistaan. Sitten kesällä lapsen ollessa 2,5v. jätin vain vaipan yhtenä päivänä pois ja sillä tiellä ollaan. Yövaipat jäi hieman myöhemmin, kun vaippa alkoi jatkuvasti olla aamulla kuiva.
Joteb minun vinkkini on, älä stressaa! Aikuisen stressi tarttuu lapseenkin. Kyllä ne hommat alkaa teilläkin sujua, kun on oikea hetki. Varsinkin jos teilläkin on hommat jo aiemmin sujuneet, en olisi tästä tilanteesta huolissani. Kuulostaa siltä, että lapsi osaa kyllä, mutta tässä on nyt joku uhma-juttu tai vastaava taustalla. Tsemppiä!
Onko kellään käynyt näin kuin meillä, eli takapakkia on tullut reippaasti? Miten pääsitte sen ohi?
T. Ap
Mä uskon edelleen, että lapsilla on sisäsyntyinen tarve oppia kuivaksi. Ennemmin tai myöhemmin. Vaikka se usko oli keskimmäisen kanssa välillä hyvinkin koetuksella, mutta lopputuloksena oli kuitenkin lapsi, joka käy ihan vessassa asioillaan :D. Liian suurta numeroa asiasta ei varmasti kannata tehdäkään.
Lapset matkivat mielellään isompiaan ja ovat alttiita sosiaaliselle paineelle. Onko lapsi päivähoidossa vai kotihoidossa? Päiväkodissa monet taapertaa sinne potalle ihan muiden mukana vaikkei kotona oikein sujuiskaan :D Kotona vois varmaan tehdä niinkin, että vanhemmat "näyttävät esimerkkiä". Lapset matkivat aikuisten touhuja ja jos äiti ja iskäkin menee pissalle vessaan, niin aikanaan lapsi menee perässä.
Oletteko kokeilleet ihan pytyllä käymistä? Esim. supistajan kanssa? Ehkä potta ei ole niin cool juttu kumminkaan. Eikä aikuisetkaan käy potalla... ;)
nro 3
Luulen, että meilläkin se supistaja oli kova sana. Sitten sai olla iso poik ja käydä pöntöllä. Muistan, että välillä vietettiin monta tuntia päivässä vessassa, kun hän istui pöntöllä ja luettiin kirjoja ja sai ihmetellä vessan kaapista kaikki rasvapurkit ja isin partakoneet. Sitten, kun tuotos tuli, niin hirveät kehut ja haettiin isikin katsomaan ja kehumaan :D Siitä se lähtee. Pointtina on tehdä koko hommasta kivaa ja stressitöntä.
Nro. 10
Lapsi on kotihoidossa, joten muiden lasten esimerkki tosiaan puuttuu. Pyttyvaihtoehtokin on tarjottu supistajan kanssa, mutta sekään ei oikein kiinnosta. Lapsi saattaa sanoa, että nyt tulee pissa. Sitten saatan siihen ehdottaa, että pissaisitko mieluummin pottaan tai pyttyyn, mutta tähän hän vastaa että mieluummin vaippaan :/
Äh, taidan huomenna ottaa itseäni niskasta kiinni, kaivaan luutun esiin ja jättää vaipan pois. Ainakin huomiseksi.
T.Ap
Meillä otettiin potta esille, kun tyttö oli n. 1v 8kk. Harjoiteltiin silloin tällöin ja yhtäkkiä neiti vain alkoi ilmoittamaan pissahädästä ja että haluaa potalle. Päivävaippa jätettiin pois ennen kuin täytti kaksi ja siitä ei mennyt kuin pari viikkoa, kun löysimme kolmena peräkkäisenä aamuna kuivan vaipan lattialta. Päätimme, että antaa olla yötkin ilman ja siitä asti tyttö oli kuiva. Vahinkoja on sen jälkeen sattunut öisin kolme, joista kaksi kovan yskän aikana. Pottaan kakkaaminen oli hankalampaa kovan vatsan vuoksi, kakkasi mielummin jonnekin nurkkaan, kunnes vatsa alkoi pehmenemään Levolacin avulla. Meillä taisi herkkyyskausi osua nappiin. Nyt on neljävuotias ja potta jäi historiaan vuosi sitten, siitä asti pöntöllä. Supistaja ei ollut meillä koskaan käytössä.
Tsemppiä, kaikki tapahtuu ajallaan. Ei ole olemassa mitään tiettyä ikää, jolloin vaipasta luopumisen täytyy tapahtua. Kukin omaan tahtiin, hormooneistahan siinä on kyse.
Meidän poika pelkäs hysteerisenä pottaa 2v 6kk. Sitten alettiin tosissaan treenata. On erityislapsi, ei puhu vieläkään nyt 3v. Mutta älyllisesti ei vikaa.. Leikkasin kartongista vessaan taulun ja jokaisesta pissasta pottaan/pönttöön sai tarran. Tämä innosti myös puhumisessa. Jänniä autoja ja eläimiä.. Aluksi piti muistutella ja kysellä ja vahinkoja tuli. Välillä vaippaakin käytettiin kun taantui säännöllisesti treenauksen aikana. Ei pahaa mieltä haluttu. Pikkuhiljaa siitä tuli tapa ja nyt käy oikein hienosti itse pissalla. En kysele, pissattaako. Osaa mennä itse. Tarrojen antaminen oli rasittavaa kun saattoi käydä pisaran punnaamassa ja sitten tarraa vailla :D mutta jokaiselle pisaralle hurrattiin ja tarran sai. Nyt ne on jäänyt kokonaan. Kakka tulee housuun..taitaa pelätä pönttöön kakkaamista. Mutta eikö sekin ajallaan! Kyllähän kakkahousun kuuraaminen ottaa aivoon mutta ei me vaippoja käytetä kun öisin, silloinkin yleensä kuivat.
Päiväkodissa oppi isompia matkimalla kaksivuotiaana. Alkoi käydä potalla, parin viikon jälkeen jätettiin vaipat pois ja muutaman vahingon jälkeen ollut kuiva. Aiemmin oltiin vähän harjoiteltu mutta ei ollut kiinnostanut.
Meillä tyttö on nyt 1v6kk ja kuiva muuten paitsi yöllä. Aloin istuttamaan puolivuotiaana potalle. Sitten vuoden ikäisenä sai tehtyä aina pienen pissan kun käskin pinnistämään. Nyt tyttö on siis 1v6kk ja käy itse vessassa kun on pissa tai kakkahätä. Kiipeää jakkaralle laittaa ja laittaa pöntönsupistajan paikalleen ja tekee tarpeet. Minä käyn sitten pyyhkimässä. Ap lapsesi on jo sen verran iso, että ymmärtää varmasti hyvin mitä tekee ja ymmärtää puhetta niin mitäs jos kokeilisit vaikka tarravihkoa. Eli aina saa palkinnoksi tarran kun tekee pottaan tai pönttöön. Lisäksi ota lapsi mukaan vessaan kun käyt itse pissalla ja kehoita häntäkin käymään.
Meillä vain yksi lapsi. Poika.
Meni päiväkotiin täysin vaipoissa 2v 1 kk ja siellä sanoivat, että oppii muiden mallista nopeesti.
Ei puoleenvuoteen kuitenkaan päiväkodissa tehnyt mitään pottaan. Istui siinä, mutta pissasi vaippaan. Silloin päätin kokeilla kotona.
Oltiin poikkeuksellisesti pitkä viikonloppu kotona eli ei päiväkotia tai töitä. Otin vain vaipat pois. Ja matot! Kahdessa päivässä oppi menemmään potalle/pöntön pienentäjälle (kaksi ekaa päivää pyyhin pissoja kaikkialta). Reilun viikon päästä kysyi miksi yöllä pitää olla vaippa. Siitä saakkakuiva, joillain vahingoilla.
Taustaa:
Kotona oli potta ollut kai 1-vuotispäivästä vessassa, mutta ei pissatettu kuin iltapesulla. Tai siis istutettiin potalle ja luettiin sellaista pottakirjaa. Koko aikana oli tullut noin 10 pissat pottaan. Ja edelleen olen sitä mieltä, että en olisi jaksanut 1v alkaen koko ajan pissattaa jossain välissä, vaikka olisi oppinut aiemmin kuivaksi. Nyt tuo oli vain yksi rutiini siinä iltahommassa ja sitten parissa päivässä hoidettu kuivaksi. Mutta jokainen tavallaan.
Lapsi ei myöskään pissannut pyynnöstä (vaipoissa tai myöhemminkään ilman vaippoja kuivana) esim. kun lähdettiin ulos tai ruoan jälkeen tai mitä nyt ikinä olin ystäväperheissä nähnyt. Pissaa edelleen suht harvoin päivän aikana (on 7v).
Ap, olin epätoivoinen. Mutta loppujen lopuksi meni helposti eikä ole jälkikäteen merkitystä oppiko kuivaksi 1,5 vai 2,5 tai vaikka 3,5 v. Ja kaikki lapset on erilaisia, tämä oli meidän kokemus yhdestä lapsesta.
Lapseni ei "oppinut" kuivaksi, vaan elimistö kypsyi hitaasti (erittäin hitaasti) tässä asiassa ja vasta noin 12-vuotiaana hän kykeni hallitsemaan rakkoaan kuten aikuinen, eli sen jälkeen ei vahinkoja enää tullut. Minä en muutenkaan usko, että kyse on yksinomaan oppimisesta, sillä fysiologisella kypsymisellä on asiassa suuri osuus. Kaikki eivät kehity samaan tahtiin.
OT. meillä missään asiassa ei ole tarrat tai muut palkinnot motivoineet. lapsi haluaa olla sellainen kuin vanhemmat toivovat, mutta ei vain pysty esim. pissaamaan silloin kun ei pissata, tunnistamaan pissahätää, vaikka yrittäisi tai vaikka olemaan nousematta sängystä ja tulemaan vanhempien sänkyyn, kun unisena muistaakin, että saisi tarran ;)
t. nimimerkki kyllästynyt tähän tarraneuvoon, mutta onneksi jo silti saanut lapsen kouluikään
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 01:23"]
Lapsi ei myöskään pissannut pyynnöstä (vaipoissa tai myöhemminkään ilman vaippoja kuivana) esim. kun lähdettiin ulos tai ruoan jälkeen tai mitä nyt ikinä olin ystäväperheissä nähnyt. [/quote]
Aika mahdoton lasta on pissattamalla opettaa, jos rakko ei täyty heti ruokailusta. Tai ei ole täynnä, kun ollaan jonnekin lähdössä. Aamupissa ehkä? Ellei ole senkin ehtinyt tehdä vaippaan kuten usein pienillä käy eli heräävät siihen hetkeen.
Hitaasti pissan kanssa. En hiputtanut. Kakan ilmoitti itse tekevänaä tästä lähtien pottaan ja se päätös piti. Pissan teki vaippaan varmaan vuoden kauemmin tai kaksi.
Meillä poika oli kotihoidossa, huusi kuin pieni eläin kun potalle laitoin. Yhtäkkiä vuosi ja yhdeksän kuukautta ikäisenä istahti potalle ja kerrasta jätettiin vaippa pois. Älä huoli eikä kannata tehdä asiasta numeroa. Harvemmalla kouluikäisellä on vaippa pöksyissä;))
Potta laitettiin jo puolivuotiaana ja siihen pari pissaa saatiin tuurilla. Kaksi kakkaa teki 1-v, kun tädit istutti puoli tuntia. Kakkasi tuolloin väh 5 krt päivässä ja yleensä ruokailun yhteydessä. Kolmivuotiaana otin vaipat kertalaakista pois ja viikossa oli kuiva ja siisti. Yövaippa jätettiin pois pari kk myöhemmin, siihen saakka oli varalta mutta yleensä kuiva aamulla. Teki siihen herkästi kuitenkin aamulla pisut köllötellessä. Pissavahinkoja on tullut vuoden aikana vain muutama, oli heti täysin omatoiminen sekä pissauksen että ulostamisen osalta. Poika.
Meillä alettiin opettelu kunnolla kun lapsi osasi ilmaista itseään. Eli kysyttiin usein onko hätä ja mennään potalle. Aluksi lapsi vierasti pottaa ja pyttyä, mutta kun mentiin palkitsemis linjalle (tarra jos vaippa pysyi päivän kuivana) lapsi tottui siihen kun tykkäsi saada uuden tarran sänkynsä päätyyn iltaisin. Seuraavaksi haastettiin, että pysyiskö kolme päivää ja viikon kuivana ja sai jonkun isomman palkinnon tyyliin jätskin tai reissun uimahalliin. Tätä jatkettiin siihen että tyttö osasi sanoa itse kun on hätä ja tahtoi itse potalle. Ei siihen lopulta mennyt kuin kaksi kuukautta ja vaippa jäi kokonaan päivällä pois. Sängyn päädystä voi laskea 26 tarraa ja 1 nallen. Oli kaupassa jo pitkään halunnut yhtä tiettyä nallea niin ostettiin se palkinnoksi, kun oli pysynyt kuivana ilman vaippaa 2 viikkoa. Yöllä pidettiin vielä senkin jälkeen, koska unissaan saattoi pissata vielä.