Nyt loppui miehen valitus siivellä elämisestä!
En aio enää käyttää senttiäkään miehen rahoja. Tästä lähtien maksamme KAIKKI asumiskulut tasan puoliksi, ruuasta lähtien. Teen joka viikko listan ostettujen ruokien ja muiden välttämättömien tavaroiden, kuten pesuaineiden hinnoista ja pistän loppusumman puoliksi. Se joka on maksanut vähemmän, tasaa summan toiselle.
Työpäivän jälkeen kumpikin tekee omat kotityönsä. En aio pestä enää ainuttakaan miehen hikistä paitaa, ainoastaan omani, petivaatteet vaihdan vain omalle puolelleni. En aio pyyhkiä miehen jättämää kahvitahraa keittiönpöydästä, leivänmuruista puhumattakaan. Päivällisen teemme vuorotellen.
Miehen tulot 3300€, minun 1800€. Laskeskelin että pärjään hyvin asumis- ja ruokakulujen jälkeen.
Kommentit (129)
No, vaihda mies sellaiseen jonka sydämen paikalla ei ole laskukonetta. Meillä minä ostin enemmän ruokaa ja maksoin muutenkin kuluja, kun mies opiskeli. Nyt olen perustanut firman ja tienaajan rooli on vaihtunut taas hetkeksi, ennen kuin alan saada kunnon palkkaa. Mies haluaisi kyllä maksaa ihan kaiken. Sellaisiakin ihmisiä on.
Tajuatko, että parisuhteessa on tarkoitus nauttia elämästä, jopa tuplasti, jos vaikka tätä meidän esimerkkiä katsotaan. Moni asia tulee mahdolliseksi, kun jakaa vetovastuuta ja onnenkantamoisia. Nekin päivät kun raha ei riitä kestetään yhdessä. Hullua tuhlata elämänsä kiistelyyn itsekkään kitupiikin kanssa. Tai saada sellaisen kanssa lapsi. Onko sekin siivellä eläjä?
Tietysti pitäisi koskea. Perhe on yhteinen yritys. Missä se rakkaus sitten käytännössä oikein on jos kaikki pitää sentilleen laskea ja toinen, läheisin ihminen, koetaan jotenkin uhkana omalle elintasolle?
Mites muikit suhtautuu sellaiseen, että mies tienaa enemmän, mutta molempien elintaso on naisen tasolla?
Meinaan kun esim. itse tienaan ihan mukavasti (en toki paljon), mutta elintaso on kuin kerjäläisellä eikä tää mua haittaa :D En kaipaa mitään hienoa enkä näe miksi tilanne muuttuisi vaikka löytäisin naisen.
Tällöinhän pariskunnalla olisi vain yksi elintaso!
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:55"]
Joskus muinoin se oli miehille kunnia-asia, että pystyivät elättämään perheensä. Harvassa on nykyään sellaiset helmet. Nyt naiset tekee kaikkien kotitöiden päälle täyttä työpäivää ja silti mies valittaa, jos ei jokaista senttiään saa käyttää itseensä. Säälittävää.
[/quote]
Toisaalta oli myös joskus aikanaan naisille itsestään selvää, ettei miehen tarvinnut siivota, pestä pyykkiä, silittää paitaa tai laittaa ruokaa. Harvassa ovat sellaiset naiset nykyään.
Mä oon eläny 2vuotta miehen rahoilla, kun itse olin tulottomana ja opiskelupaikkaa etsimässä, mies työelämässä. Kertaakaan mies ei valittanut mistään, mä hoidin kotityöt, siivouksen ja ruoanlaitot. Se oli ainoa mitä pystyin tekemään kun toinen hommaa leipää pöytään :)
En ymmärrä, jos toista rakastaa ja suhteessa ollaan ja yhdessä asutaan niin sellasta se elämä välillä voi olla että toisen tuloilla joutuu elämään jonkun aikaa tai että toisella on isot tulot ja toisella paljon pienemmät ja se isompituloinen on se, joka maksaa jonkin verran enempi menoista.
Se on vaan elämää! Nyt mä itse opiskelen ja saan opintorahaa, vaikka se ei paljoa olekkaan, niin parempi se kuin ei yhtikäs mitään.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:48"]Mä en ymmärrä tuollaisia suhteita. Miten kukaan kehtaa valittaa toiselle siivellä elämisestä?
[/quote]
Tämä! Mulla hieman pienemmät tulot kuin miehellä ja silti maksan meidän ruuat suurimmalta osin (muu maksetaan puoliksi, miehellä kuluu autoon paljon rahaa) eikä tulis mieleenkään valittaa asiasta. Sit toki jos toinen ei maksais enää MITÄÄN ja maksaisin kaikki vuokrasta lähtien itse, ja mies juoksisi baarissa, niin valittaisin. Mutta niinhän ei tietenkään ole. Kyllä parisuhteessa on niin, että rahat on yhteiset kun puhutaan asumiskuluista eli ruuasta, sähkö-, laajakaistalaskuista yms.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:55"]Joskus muinoin se oli miehille kunnia-asia, että pystyivät elättämään perheensä. Harvassa on nykyään sellaiset helmet. Nyt naiset tekee kaikkien kotitöiden päälle täyttä työpäivää ja silti mies valittaa, jos ei jokaista senttiään saa käyttää itseensä. Säälittävää.
[/quote]
Onneksi minun mieheni on juuri tuollainen. Ei kyllä ole ollut aina. Kun aloimme seurustelemaan ja hän sanoi, että hänen mielestä naisen kuuluu elättää itse itsensä, sanoin että olen sitten väärä nainen pitemmän päälle hänelle. Olin jo silloin sairaseläkkeellä (mies luuli, että sairaslomalla). Ehdotin, että jatkamme vähemmän vakavalla pohjalla tapailua tai mennään eri teille. Ei se sopinutkaan, halusi kanssani naimisiin ja perheen. Oma valintansa se oli. Nyt elättää perhettä tyytyväisenä ja hoitaa myös yli puolet kotitöistä. Tai ne raskaimmat ainakin. Rakastan miestäni yli kaiken, enkä luopuisi mistään hinnasta. Harmittaa kyllä vähän suomen verotus. Nettotulomme olisivat tuhansia suuremmat, jos tienaisimme ne puoliksi.
[/quote]
No miksette tienaa niitä puoliksi? Voi v***u että otti tekstis päähän. Ensin ylpeillään sillä, että mies elättää ilman mitään vastapalveluksia ja sitten vielä syytetään Suomen verotussysteemiä, kun MIEHEN palkasta otetaan liian iso siivu.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:47"]
Laske myös kulutus, mikäli mies syö paljon enemmän kuin sinä. Ihan oikein teet, jos kerran mies vittuilee loisimisesta.
[/quote]
Laske kuitenkin itsellesi pieni tuntipalkka myös noiden laskelmien tekemisestä. Mies voi tietenkin tehdä puolet laskelmista niin halutessaan.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:55"]
Joskus muinoin se oli miehille kunnia-asia, että pystyivät elättämään perheensä. Harvassa on nykyään sellaiset helmet.
[/quote]
Johtui siitä että sukupuoliroolien aikoina miehet pakotettiin elättämään perheensä, silloin ei perheen elättäminen ollut miehille mikään vapaaaehtoinen asia. Sukupuoliroolien aikaan ei ollut kyseessä miesten valta niin jotkut nykyihmiset luulevat. Vaan silloin miehillä oli määrätyt tiukat vastuut ja velvollisuudet joiden laiminlyömisestä miehet joutuivat erilaisiin ongelmiin. Myös miehen äänestysoikeus oli tiukasti sidoksissa velvollisuuksien kanssa, ne miehet jotka eivät velvollisuuksiaan noudattaneet eivät saaneet esimerkiksi äänestää. Myös julkista häpeääkin seurasi laiminlyönneistä miehille. Historiaa tarkemmin kyllä löytää nämä asiat kunhan tutkii historiaa muista kuin feministien tai feminatsien puolelta. Miehet pidettiin tiukassa kurissa sukupuoliroolien aikaan naisten lisäksi ja molempia sukupuolia alistettiin, mutta täysin erilaisilla tavoilla.
Sukupuolirooleilla pyrittiin muokkaamaan epäsopivatkin parit toisilleen yhteensopiviksi. Miehilläkin oli ennen paljon vähemmän oikeuksia ja vapauksia kuin nykyään. Ennen esimerkiksi pettämisestäkin seurasi miehelle rangaistus ja miehen suvun toteuttamana, pettäminen nähtiin myös miehen oman suvun kunnian loukkauksena.
Tämän enempää mene yksityiskohtiin.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:56"]
Post it- tarrat vaan jika jugurttiin ja keitettyyn perunaan jääkaapissa :) mä tein joskus saman, kylläkin menin siivous/kodinhuoltolakkoon n. 8v sitten eikä sen jälkeen ole kuultu poikittaista sanaa. Kävi miehelle nolosti kun kun kämppä oli kuin kaatopaikka, minä makasin sohvalla ja join piimää suoraan purkista. Miehen pomo tuli tuomaan papereita kotiin.. Nakkasin tyhjän piimäpurkin, röyhtäsin päälle ja sanoin että me ollaan vaihdettu osia, käy peremmälle jos mahdut kävelemään :)
[/quote]
Loistavaa! :D Mitä mies tuohon?
Miks mä nään vaan viestit 25/44 enkä enempää vaikka kuinka päivitän sivua..?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:19"]
[/quote]
Olisko aika vaihtaa sivua;)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:14"]
Mites muikit suhtautuu sellaiseen, että mies tienaa enemmän, mutta molempien elintaso on naisen tasolla?
Meinaan kun esim. itse tienaan ihan mukavasti (en toki paljon), mutta elintaso on kuin kerjäläisellä eikä tää mua haittaa :D En kaipaa mitään hienoa enkä näe miksi tilanne muuttuisi vaikka löytäisin naisen.
[/quote]
Osaan vain sanoa omasta puolestani, mutta ei ole mun juttu. Kokeiltu on. Ihanan miehen tapasin, mutta eli tosiaan kuin kerjäläinen. Perusasiat asunnosta puuttuivat, esimerkiksi matot, valaisimet, suuri osa perusastioista ja huonekalut. Sama heijastui muuhunkin elämään.
Lopulta meni siihen että raahasin itse tarpeellista tavaraa sinne, eli käytännössä siis elätin miestä. Juttu loppui hiljalleen. Harmi, koska mies oli luonteeltaan ja muutoin aika ihana.
Ei nainen halua, että mies maksaa kaiken. Nainen haluaa, että parisuhteessa ei lasketa jokaista senttiä ja kitistä jos toinen (kumpi tahansa) maksaa välillä maksaa enemmän.
Onneks mun mies arvostaa sitä, että nyt hoitovapaalla vaikka en rahaa talouteen juuri tuo, on miehelle aina ruoka valmiina odottamassa kun töistä palaa ja kaapissa puhtaat vaatteet. Ja ennen kaikkea se arvostaa, että meidän lapsen kasvattaa toinen vanhempi eikä joku tarhatäti. Kaikkea työtä kun ei rahassa voi mitata, mutta se ei tarkoita etteikö sillä työllä silti olis arvoa.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:13"]
Tietysti pitäisi koskea. Perhe on yhteinen yritys. Missä se rakkaus sitten käytännössä oikein on jos kaikki pitää sentilleen laskea ja toinen, läheisin ihminen, koetaan jotenkin uhkana omalle elintasolle?
[/quote]
Se rakkaus on niissä puheissa vissiin. En käsitä miksi kukaan haluaa elää parisuhteessa jonkun itsekkään nalkuttajan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:56"]Post it- tarrat vaan jika jugurttiin ja keitettyyn perunaan jääkaapissa :) mä tein joskus saman, kylläkin menin siivous/kodinhuoltolakkoon n. 8v sitten eikä sen jälkeen ole kuultu poikittaista sanaa.
Kävi miehelle nolosti kun kun kämppä oli kuin kaatopaikka, minä makasin sohvalla ja join piimää suoraan purkista. Miehen pomo tuli tuomaan papereita kotiin.. Nakkasin tyhjän piimäpurkin, röyhtäsin päälle ja sanoin että me ollaan vaihdettu osia, käy peremmälle jos mahdut kävelemään :)
[/quote]
Haha, mitä pomo :D
[/quote]
Eipä tuo mitään, muutaman kerrn jälkeenpäin kysyi miten lakkoilu sujuu :)
mies kysyi eikö mua hävetä ollenkaan! :D sanoin että varmaan yhtä paljon kuin sinua tässä maatessasi kun mun ystävät tulee kylään. Kyllä me tälle nykyään jo nauretaan, mutta mies osallistuu kyllä vähintään omien jälkiensä korjaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:14"]
[/quote]
jättäkää toi ylilautaslangi pois kun piipahdatte muualla, ok?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:19"]
[/quote]
Olisko aika vaihtaa sivua;)
[/quote]
Ei näy sivumerkkejä :( edellisen viestin jälkeen näyttää peräpään viestit, muttei alkupään. Huoh.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:56"]Post it- tarrat vaan jika jugurttiin ja keitettyyn perunaan jääkaapissa :) mä tein joskus saman, kylläkin menin siivous/kodinhuoltolakkoon n. 8v sitten eikä sen jälkeen ole kuultu poikittaista sanaa. Kävi miehelle nolosti kun kun kämppä oli kuin kaatopaikka, minä makasin sohvalla ja join piimää suoraan purkista. Miehen pomo tuli tuomaan papereita kotiin.. Nakkasin tyhjän piimäpurkin, röyhtäsin päälle ja sanoin että me ollaan vaihdettu osia, käy peremmälle jos mahdut kävelemään :) [/quote] Haha, mitä pomo :D
[/quote]
hittto mitä sikoja. meikäläisen akka lentäis kaaressa pihalle ja olisitte itekin lentäneet, paskaa jauhatte vaan.