Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksei minulle kerrottu näitä asioita raskaudesta?

Vierailija
05.12.2014 |

Kuulin kyllä näistä: pahoinvointi, painonnousu, turvotus

Mutta entä nämä: en halua syödä mitään!, kaikki nivelet on löystyneet ja esim sormet menee paikoiltaan, selkä on niksahdellut alusta asti, hermot ovat pinteessä ja jalat lähtee alta ja käsiin sattuu, suonikohjuja ja peräpukamia, suonenvetoja, niin kova närästys ettei saa nukuttua, karvat kasvaa hulluna, happi ei riitä kun kohtu vie tilaa, verenpaine on matala ja pyörryttää, supistelee koko ajan, alapäätä vihloo ja kävely tuntuu kauhealta jne..

Ja minulla on vielä ollut helppo raskaus, ihan vaan tiedoksi jos joku ei näitä tiennyt...

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:25"]

Mulle oli uutta, että pillua pitää venytellä ja venyyttää jo pari kuukautta ennen synnytystä säännöllisesti hieronta öljyn kanssa, näin välttää suuret repeämät

[/quote]

Ei sitä tarvii. Olin mäkin tuon silti kuullut. 

Vierailija
42/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:10"]

Onpas täällä urpon oloisia kirjoittajia...

[/quote]

Eiköhän täällä ole taas joku nolife trollaamassa. Vittuilee ja yrittää haastaa riitaa joka paikassa. Surullinen tapaus, kun perjantai-illaksi ei ole tuon parempaa tekemistä.

[/quote]

Samat sanat itsellesi vaan. Ja retoriselle aloittajalle! Tee kunnollisia aloituksia, epäselvästi itseäsi ilmaiseva määkijä!

[/quote]

Hahaa, trolli ei voinut olla kommentoimatta. M.O.T.

[/quote]

Mitä tuo todistaminen asiassa sulle muutti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:31"]

Mut yllätti raskauden aikaansaama nokka tukossa ja alapää järkyttäväksi turvonnut -ilmiö.Aluksi ajattelin saaneeni jonkun hirveän tulehduksen, mutta on kuulemma ihan normaalia. Ällöä silti..

[/quote]

Tuota turvotusta ei ole täällä ollut! Raksi ruutuun :) sen sijaan kun käy kakalla kyllä tuntuu että koko suoli tulee ulos.

Vierailija
44/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:17"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:12"] [quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:30"] Minusta on ollut melko helppoa ja mukavaa. Ihmettelen vain näitä kaikkia fyysisiä muutoksia ja niiden vaikutuksia. Mahan kasvu ei ole ainoa muutos :D on ollut myös hämmentävää huomata että mahassani on oikeasti joku elävä olento... ap [/quote] No kyllä varmaan, jos kukaan ei ollut kertonut sulle siitä. [/quote] Tottakai tiesin, mutta valitettavasti en ole niin loistava ihmisyksilö että olisin tajunnut miltä se konkreettisesti tuntuu... [/quote] Ja sä et tajua sarkasmia [/quote] Vai sinä?

[/quote]

Tajuan kyllä, mutta sun kirjoituksesta se puuttuu. "Totta kai tiesin..." tsih!

Vierailija
45/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:10"]

Onpas täällä urpon oloisia kirjoittajia...

[/quote]

Eiköhän täällä ole taas joku nolife trollaamassa. Vittuilee ja yrittää haastaa riitaa joka paikassa. Surullinen tapaus, kun perjantai-illaksi ei ole tuon parempaa tekemistä.

[/quote]

Samat sanat itsellesi vaan. Ja retoriselle aloittajalle! Tee kunnollisia aloituksia, epäselvästi itseäsi ilmaiseva määkijä!

[/quote]

Hahaa, trolli ei voinut olla kommentoimatta. M.O.T.

[/quote]

Mitä tuo todistaminen asiassa sulle muutti?

[/quote]

Se ei muuttanut mitään vaan vahvisti olettamukseni.

Vierailija
46/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän ketjun "tietämättömät" ei varmaan muutenkaan ole korkeakouluja käyneet? Ei tule mieleen tiedonpuutteen takia vaan asenteen...

Vierailija
47/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:38"]

Tän ketjun "tietämättömät" ei varmaan muutenkaan ole korkeakouluja käyneet? Ei tule mieleen tiedonpuutteen takia vaan asenteen...

[/quote]

Ai mä jotenkin yhdistän tuollaisen "ai tottakai tiesin pillun venytyksestä ja häpyhuulien suonikohjuista" jotenkin enempi esim. ammatilliseen koulutukseen.

Vierailija
48/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Et jaksais enää.

Vierailija
49/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:41"]

[/quote]

Ai mä jotenkin yhdistän tuollaisen "ai tottakai tiesin pillun venytyksestä ja häpyhuulien suonikohjuista" jotenkin enempi esim. ammatilliseen koulutukseen.

[/quote]

? No, mä en.

Vierailija
50/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä mä sitä paitsi sanonut, että tiesin pillun venytyksestä sen enmpää, kuin lainaamani kirjoittaja, hänkin oli siitä lukenut, no, sama mulla, mutta en mä sitä silti niin ottanut, että sitä pitää venytellä, tai muuten repeää. Voi venytellä, mutta luultavasti asialla ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
51/56 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on ihan hyvä ja aiheellinen. Siksi noista asioista ei tiedetä, koska niistä ei saisi puhua. Näkeehän sen tästäkin ketjusta. Osa vittuilee ja toiset on sitä mieltä, että valittaa ei saa kun on itse raskautensa valinnut. 

Kahlasin itsekkin nettiä paljon raskauksissani, mutta silti tuli yllätyksiä. Jopa tässä neljännessä raskaudessa aiempiin verrattuna. Tiesin liitoskivuista, en vain tiennyt miten paljon ne pahimmoilleen sattuu. Että jokainen askel on kuin puukoniskuja luissa, lihaksissa ja sisuskaluissa. Tiesin, että immuunitoiminta muuttuu, mutta en tiennyt, että voin saada astman raskaudessa. Tiesin suonikohjuista, mutta en sitä kuinka turpea ja paisunut alapää voi ollakkaan. Nekin hetket, kun ei satu ja henkikin kulkee, mielen täytää pelko ja huoli. Ei tämä ole juhlaa, vaikka kuvittelin olevan, kun olen ennestään kokenut. En osannut arvata, että pelkään jopa enemmän, kuin koskaan, synnytystä. 

Jos keskustelu auttaa ja tuo lisää tietoa, niin miksi ihmeessä se pitää yrittää torpata heti alkuunsa? Onko se joltain pois jos joku sanoo, että miksi tästä ei puhuta, miksei tieto ole tavoittanut? Kaikki raskaudet jokaisella yksilöllä on erilaisia, mutta silti on valaisevaa lukea muiden kokemuksia vaikkei ne olisikaan samoja kuin itsellä. 

Vierailija
52/56 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullekin tuli raskausvaivat järkytyksenä. Jotenkin olin myös naiivina kuvitellut, että raskauspahoinvointi olisi lähinnä just oksentamista, siis tyyliin että apua nyt lentää yrjö BRÖÖÖH ja se ois sitten niinku siinä, kunnes ehkä seuraavana päivänä lentäisi taas yllätysyrjö. En koskaan ollut kiinnostunut raskauksista tai vauvoista, joten se ehkä selittää osittain pään pitämisen puskassa. Sain sitten kyllä ihan hyvin nenilleni, kun velloin kaameassa pahoinvoinnissa kuukausikaupalla maha kuralla, jatkuva vellonta ja merisairauden / kaamean krapulan tunne ilman yhtäkään ihanan vapauttavaa yrjöä molemmissa raskauksissani.

Liitoskivuista olin kuullut, mutta EN alapään turpoamisesta tai alapään suonikohjuista. Luulin että kohjuja tulis jalkoihin eikä pimppiin. Alapään ulkonäkö muuttui tosi paljon muutenkin ekassa raskaudessa; ulkoiset häpyhuulet suurenivat todella paljon ja koko vehje oli jotenkin kuin ammollaan koko ajan, kun ennen se oli ollut paljon tiiviimmin kiinni ulkoisilta(kin) osiltaan. Siis ENNEN synnytystä tämä huom. Oli kyllä järkytys.

Pahinta oli kuitenkin sen alakerran suonikohjun aiheuttama kipu, joka oli niin voimakasta, että piti minua hereillä öisinkin. Vaiva ei edes loppunut synnytykseen, vaan vaivasi vielä pitkään synnytyksen jälkeenkin. Vieläkin joskus jomottelee samasta kohtaa vaikka toisestakin synnytyksestä jo 1,5 vuotta.

Myös yllättäen aktivoitunut laskeuma toisessa raskaudessa oli järkytys. Pelkäsin tosissani että saan keskenmenon, kun kohtua pullistuu pihalle :(( onneksi oli raskauden jatkumisen kannalta vaaraton ilmiö ja johtui kohdun kasvamisesta ja nyt paikat ovat imautuneet takaisin niille kuuluville paikoilleen. Saa nähdä pysyvätkö siellä loppuelämän, tuskin, mutta toivottavasti nyt edes tämän aktiivisen aikuisuuden.

Mitäs muuta kivaa... no väsymys, mielialavaihtelut olivat jo romanttisista komedioista tuttuja, mutta yllättivät silti omakohtaisena kokemuksena. Nukuin kaikki illat toisessa raskaudessa sohvalla töiden jälkeen ja esikoinen kärtti huomiota ja minä vaan torkuin räkä poskella.

Ja paljon paljon muuta. En kyllä edes kuvittele, että mulla olisi ollut helpot raskaudet. Kaikki perinteiset vaivat löytyivät ja sitten tukku vähän noita harvinaisempiakin. Suurin osa päässee helpommalla, ainakaan kavereilla ei ole ollut kovin ihmeitä vaivoja. Väsymystä ja liitoskipuja kyllä melkeinpä kaikilla. Pahoinvointia ehkä puolella. Virtsankarkailusta sentään joku varoitti etukäteen niin en saanut hepulia kun jossain vaiheessa lirahteli housuun kun vauva painoi rakkoa.

Ja näköjään joku hulluuskin mulla on jäänyt vaivaksi, koska jollain käsittämättömällä tavalla olisi hienoa kokea vielä joskus yhden vauvan syntymä. Raskausaikoja ei kyllä sanottavasti ole ikävä...

Vierailija
53/56 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se ole muiden vika, jos tieto ei ole minua tavoittanut, voi tsiisus. Tietoahan nyt on, sen kun lukee ja kahlaa vaan. Ei se mitenkään muuten tule. En jaa näkemystä, ettei vaivoista kerrota, ihmiset ei muuta teekään kuin valittaa vaivojaan. Ja ei mua ainakaan mietityttänyt, ettei mulle ollut kerrottu, että yliajalle meneminen oli ihan helvetillistä henkisesti, ehkä se ei kaikille ole, mutta mulle oli. Mutta se ihan selvisi siinä ajallaan, ei olisi todellakaan kannattanut tietää siitäkään etukäteen, mitä se murehtiminen olisi auttanut? Osaan mä ratkoa ongelmia sitä mukaa kun niitä tulee, lähdin sitten ystävän luo, ettei neljä seinää niin ahdistaisi jne. 

Ymmärrän, että joku kokee eri lailla, mutta sekin on miten asian sanoo. Esim. minut yllätti se ja se asia on neutraalimpi kuin muiden syyksi oman tietämättömyyden laittava kukaan ei kertonut -VALITUS. Inhoan piilovalitusta.

Vierailija
54/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:02"]Pitäiskö teidän mielestä opiskella joku raskautumisen ja täydellisen odottamisen pitkä oppimäärä?? Mielestäni ei kuulu yleissivistykseen tietää että raskaana voi tulla suonikohjuja esim häpyhuuliin.. jos joku viettää aikansa lukien kaiken mahdollisen aiheesta ja pissaa joka päivä tikkuun etsiessään parasta pupuilupäivää niin oma on asiansa. Mielestäni se ei kuitenkaan ole normaali eikä terve toimintatapa.
[/quote]

Mä ainakin olen ollut koko raskaus- ja yritysajan todella kiinnostunut kaikkeen raskauteen liittyvästä vaikken tikutellut ovista ja testejäkin tein vain yhden plussan, kun menkat todella oli myöhässä.

En kyllä tiennyt, että 40 viikkoa närästystä voi olla näin perseestä. Nyt tiedän. Ikävä kyllä se la meni jo ja närästyskin jatkuu. Ja luut alapäässä natisee ja napsuu ja sattuu joka askeleella eikä vauva osoita minkään näköistä merkkiä, että aikoisi joskus tulla pihalle.

Vierailija
55/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:04"]Ookkonää joku kehari vai? Kun olis jonkun pitänyt tulla kertomaan.. [/quote] Miten nyt niin monelta menee pointti ohi? Ei olisi tarvinnut tulla soittamaan ovikelloa ja kertoa raskausvaivojen luetteloa. Jos väännän rautalangasta niin tarkoitan että IHMETTELEN MIKSEI NÄISTÄ PUHUTA YLEISESTI ÄÄNEEN. Ainoa oire suunnilleen mistä puhutaan ja kysytään on oksentaminen.

[/quote]

Siis täh? Syytä ihan vain itseäsi, ettet ole avannut yhtään raskausvalitusketjua ennen kuin itse raskauduit. 
[/quote]

Ei ollut vauva palsta silloin tuttu paikka :D nyt tiedän jo että ennen kuin edes harkitsen mitään uutta elämässäni, käyn lukemassa ensin avn mielipiteen.

Vierailija
56/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:02"]

Pitäiskö teidän mielestä opiskella joku raskautumisen ja täydellisen odottamisen pitkä oppimäärä?? Mielestäni ei kuulu yleissivistykseen tietää että raskaana voi tulla suonikohjuja esim häpyhuuliin.. jos joku viettää aikansa lukien kaiken mahdollisen aiheesta ja pissaa joka päivä tikkuun etsiessään parasta pupuilupäivää niin oma on asiansa. Mielestäni se ei kuitenkaan ole normaali eikä terve toimintatapa.

[/quote]

No hei, en mä kuitenkaan ihmettele että joku ihme oire tuli raskaudessa! Saati, että valittaisin edes hh-tyyliin av:llä, että miksei kukaan kertonut, että"... Oli mullakin joku hermo, joka painui kyljessä ja jalka puutui, mutta so what! Miksei kukaan kertonut, että saisin valittaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

[/quote]

Mä kun ihan ajattelin, että tuo ap:n ilmaus "miksei minulle kerrottu" oli vain sellainen retorinen juttu. Mutta kyllä sä varmaan selvästi fiksumpana tiedät paremmin.

[/quote]

Retorinen? Retorinen kysymys on sellainen, johon ei odotetakaan vastausta. En vittu viitsi kommentoida sellaiselle mitään. Huomiohuorausta (peiteltyä sellaista) koko muka kyselevä aloitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi