Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksei minulle kerrottu näitä asioita raskaudesta?

Vierailija
05.12.2014 |

Kuulin kyllä näistä: pahoinvointi, painonnousu, turvotus

Mutta entä nämä: en halua syödä mitään!, kaikki nivelet on löystyneet ja esim sormet menee paikoiltaan, selkä on niksahdellut alusta asti, hermot ovat pinteessä ja jalat lähtee alta ja käsiin sattuu, suonikohjuja ja peräpukamia, suonenvetoja, niin kova närästys ettei saa nukuttua, karvat kasvaa hulluna, happi ei riitä kun kohtu vie tilaa, verenpaine on matala ja pyörryttää, supistelee koko ajan, alapäätä vihloo ja kävely tuntuu kauhealta jne..

Ja minulla on vielä ollut helppo raskaus, ihan vaan tiedoksi jos joku ei näitä tiennyt...

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sulla kyllä mikään helppo raskaus ole ollut! Älä nyt täällä pelottele tietämättömiä.

Vierailija
2/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä viikolla nuo vaivat alkoivat? Minulla vasta viikko 20 ja nyt kaikki ok, mutta mietin, mitä tässä vielä ehtii tulla ja milloin alkaa enemmän tuntumaan kropassa raskaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ollut melko helppoa ja mukavaa. Ihmettelen vain näitä kaikkia fyysisiä muutoksia ja niiden vaikutuksia. Mahan kasvu ei ole ainoa muutos :D on ollut myös hämmentävää huomata että mahassani on oikeasti joku elävä olento... ap

Vierailija
4/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun lapsi syntyy, niin muutaman kuukauden jälkeen lähtee hiuksia tajuttomasti. Ne kyllä kasvaa takaisin mutta aikaa se vie.

Vierailija
5/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä kun luulin, että minulla on helppo raskaus. Pari päivää laskettuun aikaan ja ainoastaan lonkkiin koskee. 

Vierailija
6/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuin ihmetellä, kuinka pää perseessä osa ihmisistä näköjään elää. Itse olen nyt pienen vauvan äiti, eikä raskaudessa, synnytyksessä tai vauva-ajassa tullut yhtään mitään järkyttävää yllätystä. Vaikka en hirveästi etukäteen kirjoja lukenutkaan tai muutenkaan tehnyt tästä lisääntymisestä mitään superharrastusta eikä lähipiiriini kuulu kovin montaa äitiä. Eikö noi asiat kuulu ihan yleissivistykseen tai ole maalaisjärjellä pääteltävissä? Etkö ole koskaan tavannut yhtään odottavaa äitiä, joka olisi ehkä maininnut jotain esim. suonikohjuihin tai liitoskivuista? Miten voi olla noin pihalla?

Vierailija
7/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkä meni heti aluksi, samoin verenpaine laski, ei ollut ruokahalua ja suonenvetoja tuli. Vk 20 jälkeen alkoi supistukset ja vk 28 sitten onkin varmaan joka toinen päivä uusi juttu :D saa nähdä mitä tässä vielä tulee, nyt rv 34. Painoakaan ei tullut kahdella ekalla kolmanneksella, nyt sitten senkin edestä. Minun kohdalla todella päti tuo viimeisen kolmanneksen tuntuminen raskaalta...

Vierailija
8/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:37"]

En voi kuin ihmetellä, kuinka pää perseessä osa ihmisistä näköjään elää. Itse olen nyt pienen vauvan äiti, eikä raskaudessa, synnytyksessä tai vauva-ajassa tullut yhtään mitään järkyttävää yllätystä. Vaikka en hirveästi etukäteen kirjoja lukenutkaan tai muutenkaan tehnyt tästä lisääntymisestä mitään superharrastusta eikä lähipiiriini kuulu kovin montaa äitiä. Eikö noi asiat kuulu ihan yleissivistykseen tai ole maalaisjärjellä pääteltävissä? Etkö ole koskaan tavannut yhtään odottavaa äitiä, joka olisi ehkä maininnut jotain esim. suonikohjuihin tai liitoskivuista? Miten voi olla noin pihalla?

[/quote]

Tuota noin...ihan aloittajalle tiedoksi, että täällä riehuvat vasta vauvan saaneet äidit elävät hormonaalisesti epätasapainoisessa vaiheessa, jossa kaikki ärsyttää. Nämä tyypit tasaantuvat kun elimistö saa taas estrogeenintuonannon kunnolla käyntiin. Älä ota kovin vakavasti. 

Vierailija
9/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys se vasta kivutonta olikin. Siitäkään ei kukaa kertonu et miten paljo se sattuu...:-(

Vierailija
10/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:19"]

Kuulin kyllä näistä: pahoinvointi, painonnousu, turvotus

Mutta entä nämä: en halua syödä mitään!, kaikki nivelet on löystyneet ja esim sormet menee paikoiltaan, selkä on niksahdellut alusta asti, hermot ovat pinteessä ja jalat lähtee alta ja käsiin sattuu, suonikohjuja ja peräpukamia, suonenvetoja, niin kova närästys ettei saa nukuttua, karvat kasvaa hulluna, happi ei riitä kun kohtu vie tilaa, verenpaine on matala ja pyörryttää, supistelee koko ajan, alapäätä vihloo ja kävely tuntuu kauhealta jne..

Ja minulla on vielä ollut helppo raskaus, ihan vaan tiedoksi jos joku ei näitä tiennyt...

[/quote] mulla oli helppoa, kerran tuli oksennus sopimattomasta salaatista, kaksi kertaa pyörryin kotona ja olin istuallani. Helppo lapsen maailmaan tulo, keisarinkyydillä. Ikää oli jo 44 vee. 

Vierailija
11/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:37"]En voi kuin ihmetellä, kuinka pää perseessä osa ihmisistä näköjään elää. Itse olen nyt pienen vauvan äiti, eikä raskaudessa, synnytyksessä tai vauva-ajassa tullut yhtään mitään järkyttävää yllätystä. Vaikka en hirveästi etukäteen kirjoja lukenutkaan tai muutenkaan tehnyt tästä lisääntymisestä mitään superharrastusta eikä lähipiiriini kuulu kovin montaa äitiä. Eikö noi asiat kuulu ihan yleissivistykseen tai ole maalaisjärjellä pääteltävissä? Etkö ole koskaan tavannut yhtään odottavaa äitiä, joka olisi ehkä maininnut jotain esim. suonikohjuihin tai liitoskivuista? Miten voi olla noin pihalla?
[/quote]

Ehkä minun lähipiirini ei sitten vaan valita vaivoistaan? Ei meillä ole tapana puhua esim peräpukamista. Jos sanotaan että on turvotusta, ei ensimmäisenä tule mieleen että sen takia on sormissa hermosärkyä. Olen tietenkin kuulkut sanan liitoskipu, se ei ollut pointti... sen sijaan en ole osannut yhdistää sanaan sitä ettei rv 7 jälkeen voi maata selällään. Kyllä tunnen monta äitiä, mutta silti nämä verenpaineen laskut ym oli ihan yllätys. En todellakaan tiennyt että voi olla 45/90. Hemoglobiinin laskusta kaikki vaan puhuvat. Ap.

Vierailija
12/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:40"]

[/quote]

Tuota noin...ihan aloittajalle tiedoksi, että täällä riehuvat vasta vauvan saaneet äidit elävät hormonaalisesti epätasapainoisessa vaiheessa, jossa kaikki ärsyttää. Nämä tyypit tasaantuvat kun elimistö saa taas estrogeenintuonannon kunnolla käyntiin. Älä ota kovin vakavasti. 

[/quote]

No nro seiskan vauva on sentään jo 9 kk eli eiköhän tässä hormonimyrskyt ole jo tasoitettu. ;) Ihmettelen vaan, ei nimittäin ole laatuaan ensimmäinen "miksei kukaan kertonut mulle???!!1" -aloitus täällä.

Voiton vie kyllä edelleen se, joka oli tuohtunut siitä, ettei hänelle kerrottu ennen raskaaksi tuloa (en tiedä, kenen olisi pitänyt kertoa), että pitäisi ottaa foolihappoa. Ilmeisesti asiasta pitäisi lähettää lisääntymisikäisille naisille varmuuden vuoksi kerran vuodessa infokirje?

7

Vierailija
13/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hirnuin joskus tätä:

http://www.projectmama.info/2013/01/raskausviikot-explained.html

Joo, aika liki liippas. Kolmen perusteella. Tai ehkä oli vähän vaikeempaa välllä, mut mun kaikki raskaudet ei mennytkään ihan putkeen.. 

Vierailija
14/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla kylläkään tuommoista ollut.

Ei ollut erityisemmin aamupahoinvointia, saati muutakaan pahoinvointia. Raskausarpiakaan ei tullut. Närästystä ja kuorsausta tuli kyllä, mutta nivelten löystymistä ja naksumista en huomannut, en peräpukamia enkä suonikohjujakaan.

Vatsa alkoi jossain vaiheessa tuntua painavalta, mikä vähän haittasi oloa, ja nukkuminen tuli hankalaksi raskauden loppupuolella, kun maha oli iso. Supisteluja tuli silloin tällöin, mutta en vielä silloin tiennyt niitä supistuksiksi, vaan luulin tavallisiksi ilmavaivoiksi.

Minusta raskaus ei ollut paha, eikä synnytyskään. Äitiysloma kotona vauvan kanssa tuntui minusta vaikeammalta kuin raskaus ja synnytys. Siis se henkinen vastuu uudesta ihmisestä.

Vierailija
15/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten joku voi olla noin täydellisen pätevä ihminen? Ihailen!

Vierailija
16/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et vaan ollut ottanut asioista selvää. Mulle ei tullut mikään noista yllätyksenä (tai ei olisi tullut). Voe voe.

Vierailija
17/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:54"]

[/quote]

[/quote]

No, sinun onkin parasta tyytyä ihailuun! Aina herne nenässä, "eikö täällä saa rauhassa olla mistään tietämätön!" :D

Vierailija
18/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on peräpukamat?

Vierailija
19/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:54"]

[/quote]

[/quote]

No, sinun onkin parasta tyytyä ihailuun! Aina herne nenässä, "eikö täällä saa rauhassa olla mistään tietämätön!" :D

[/quote]

No nii-in, sitähän mä just sanoin. Mitä muuta tuollaisen kompetenssin edessä voisikaan tehdä kun hiljentyä ihailemaan.

Vierailija
20/56 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö teidän mielestä opiskella joku raskautumisen ja täydellisen odottamisen pitkä oppimäärä?? Mielestäni ei kuulu yleissivistykseen tietää että raskaana voi tulla suonikohjuja esim häpyhuuliin.. jos joku viettää aikansa lukien kaiken mahdollisen aiheesta ja pissaa joka päivä tikkuun etsiessään parasta pupuilupäivää niin oma on asiansa. Mielestäni se ei kuitenkaan ole normaali eikä terve toimintatapa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi