Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
18121/19691 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä, että miksi ette hae muita töitä? Itse tein sen ratkaisun, että jätin vakaopinnot kesken ja vaihdoin muihin juttuihin. 

-- Monet ovat toimineet alalla vuosia tehden työuransa pääasiassa vakassa, ennen kuin ala pilattiin ylikuormittavalla tehokanala- pedagogiikalla ja subjektiivisella päivähoito-oikeudella jokaiselle.

Vierailija
18122/19691 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivisen vakaoikeuden huomaa varsinkin ja hyvin räikeästi ns loma-aikoina eli kesällä, varsinkin heinäkuinen päivystysaika, ja joulunaikaan, ryhmissä on aina paikalla ne samat lapset jotka siellä on ns aina. Kun lapsellahan ei ole oikeutta lomaan eikä lepoon, vanhemmalla sen sijaan on jolloin se lapsi kärrätään sinne päiväkotiin aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18123/19691 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Subjektiivisen vakaoikeuden huomaa varsinkin ja hyvin räikeästi ns loma-aikoina eli kesällä, varsinkin heinäkuinen päivystysaika, ja joulunaikaan, ryhmissä on aina paikalla ne samat lapset jotka siellä on ns aina. Kun lapsellahan ei ole oikeutta lomaan eikä lepoon, vanhemmalla sen sijaan on jolloin se lapsi kärrätään sinne päiväkotiin aina.--

--

" Onks tää jouluaaton ja joulunpyhät kiinni? Entäs uudenvuoden päivä? Onks teillä koko heinäkuu suljettu? Onks päivystystä kuinka?"

Vierailija
18124/19691 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivisen vakaoikeuden huomaa varsinkin ja hyvin räikeästi ns loma-aikoina eli kesällä, varsinkin heinäkuinen päivystysaika, ja joulunaikaan, ryhmissä on aina paikalla ne samat lapset jotka siellä on ns aina. Kun lapsellahan ei ole oikeutta lomaan eikä lepoon, vanhemmalla sen sijaan on jolloin se lapsi kärrätään sinne päiväkotiin aina.--

--

" Onks tää jouluaaton ja joulunpyhät kiinni? Entäs uudenvuoden päivä? Onks teillä koko heinäkuu suljettu? Onks päivystystä kuinka?"

--

Mites Juhannus ja Vappu?

Vierailija
18125/19691 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites joululomanne on käynyt, onko tietoa?

Odotellaan tietoa itse kunkin lomasta. 

Selvisikö lomat?

Kvtes:sin mukaan loma tulisi saattaa työntekijän tietoon 4vkoa ennen sen alkamista, vain poikkeustapauksissa viimeistään 2vkoa ennen. Ja sellaista poikkeustapausta ei vakassa ole, koska vanhempien on jo pitänyt palauttaa lomakyselyt.

Ei ole selvinnyt meillä 

Miksi ei? Kyllä on niin paskoja johtajia/johtamista, että 😤🤮.

4vkoa joulun ajan alkamiseen oli eilen perjantaina. 20.12 on pe ja siitä seur vko joulua ja loma-aikaa.

Mitä tälle voi tehdä?? Ei tiedetä lomia vieläkään.

Vierailija
18126/19691 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nää siirtymistilanteet sitten pukemisineen yms vessassa käynnit. Jos muut lapset jo odottavat ulkovaatteet päällä kun yksi hitaasti pukee vain yhtä vieläkin. 

Ei alle 3-vuotiaat vaan osaa vielä itse laittaa päikkyliivien vetoketjuja kiinni yms. Ja kintaat näin talvisin sekä jalkalenksut pitää yleensä ainakin avittaa. Kyllähän siinä fyysistä rasitusta säästää, jos jatkuvasti alkaa toiselle jäädä suurinosa näistä. 

Tottakai itsekin puen rauhassa ja juttelen samalla nimeten vaatteet. Mutta tollasesta jää paha maku suuhun, kun huomaa toisesta tollasta hidastelua.. luulen tunnistavani silti milloin toiselle vaan jätetään päivän mittaan enemmän. 

Harmi jos kyse on siitä että kremppaa oman kropan kanssa jo on tai muuta kyllästymistä 

Vierailija
18127/19691 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvisikö lomat?

Kvtes:sin mukaan loma tulisi saattaa työntekijän tietoon 4vkoa ennen sen alkamista, vain poikkeustapauksissa viimeistään 2vkoa ennen. Ja sellaista poikkeustapausta ei vakassa ole, koska vanhempien on jo pitänyt palauttaa lomakyselyt.

Ei ole selvinnyt meillä 

4vkoa joulun ajan alkamiseen oli eilen perjantaina. 20.12 on pe ja siitä seur vko joulua ja loma-aikaa.

Mitä tälle voi tehdä?? Ei tiedetä lo

Miksi ette tiedä?? Milloin oli vanhemmilla joulunajan lomalapun viimeinen palautuspäivä? Onko teillä ylipäätään ollut loka/marraskuun alun yhtenä aiheena tiimeissä kunkin lomatoive ja johtaja sitten kerännyt ne tietoonsa?  Onko kukaan ottanut asiaa puheeksi yksikkönne johtajan kanssa, että mikä mättää miksei lomat ole työntekijöiden tiedossa?!!

Vierailija
18128/19691 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nostettiin kissa pöydälle ja alettiin vaatia lomien vahvistamista kuukautta ennen. Oltiin yhteydessä luottariin ja saatiin muutos. Tiedetään jo lomat 7.1. asti.

Vierailija
18129/19691 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites nää siirtymistilanteet sitten pukemisineen yms vessassa käynnit. Jos muut lapset jo odottavat ulkovaatteet päällä kun yksi hitaasti pukee vain yhtä vieläkin. 

Ei alle 3-vuotiaat vaan osaa vielä itse laittaa päikkyliivien vetoketjuja kiinni yms. Ja kintaat näin talvisin sekä jalkalenksut pitää yleensä ainakin avittaa. Kyllähän siinä fyysistä rasitusta säästää, jos jatkuvasti alkaa toiselle jäädä suurinosa näistä. 

Tottakai itsekin puen rauhassa ja juttelen samalla nimeten vaatteet. Mutta tollasesta jää paha maku suuhun, kun huomaa toisesta tollasta hidastelua.. luulen tunnistavani silti milloin toiselle vaan jätetään päivän mittaan enemmän. 

Harmi jos kyse on siitä että kremppaa oman kropan kanssa jo on tai muuta kyllästymistä -

Mielestäni asiatonta nyt vihjailla työkaverin hidastelusta tai kremppakropasta tai kyllästymisestä.

Oikeilla raiteilla olet silloin, kun ajattelet miten ja kenet ja millaisen henkilön haluaisit itseäsi pukevan jos olisit avuton ja opettelisit taitoa uudelleen. Unohda ne vertailut , uskon kyllä että olet osaava ja hyvä hoitaja , sekä pukemistilanteissa että muutoinkin. Ainahan toki voi kirittää työkaveria mulkoilemalla merkitsevästi tyyliin: vauhtia etana! Minä se olen pukenut jo 6 ja kaikilla vielä kurikset!!

Vierailija
18130/19691 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvisikö lomat?

Ei ole selvinnyt meillä 

Vanhemmilla on 1.12. asti aikaa täällä.

Vierailija
18131/19691 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä Suomelle on oikein tapahtunut 1990-2024? Asiantuntijat raapivat päitään ja ovat ihmeissään.

Tämänhetkisten hoitolasten vanhemmat ovat syntyneet  pääasiassa 90-luvulla.

Missä näin nuoria vanhempia on. Meillä kyllä valtaosa päiväkotiloiden vanhemmista 80-luvulta. Osa isistä jopa 70-80 vaihteesta. 

Vierailija
18132/19691 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvisikö lomat?

Ei ole selvinnyt meillä 

4vkoa joulun ajan alkamiseen oli eilen perjantaina. 20.12 on pe ja

Miksi ihmeessä niin kauan, tai siis niin myöhään voivat palauttaa lappusensa? Jokin mättää ja pahasti. Meidän yksikössä, ja kaikissa jotka tiedän, viimeinen palautus päivä on aina marraskuun puoliväli.

Vierailija
18133/19691 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvisikö lomat?

Ei ole selvinnyt meillä 

Mitä tälle voi tehdä?? Ei tiedetä lo

Lomat on auki meilläkin. Mutta olen päättänyt olla tänä vuonna koko joulun poissa. En ole edes toivonut lomaa joululle, mitäpä sitä kiirehtimään kun ei niitä myönnetä kuitenkaan,joten olen saikulla sitten ja tiedän varmasti lomani ajankohdan. . 

Vierailija
18134/19691 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte kaikesta valittavia vanhempia? Siis ymmärrystä ei tunnu olevan, että tämä on ryhmämuotoista toimintaa eikä me olla mikään kaiken palvelun laitos jossa työntekijät ovat töissä 24/7. Vanhemmat eivät ilmoita joulunajan hoitovarauksia koska eivät tiedä milloin itse haluavat pitää vapaata. Ei me olla töissä 24/7 vuoden ympäri vaan halutaan myös tietää omat lomat. Plus kaikki muu valitus, kun kaikki ei mene aina sen oman lapsen pillin mukaan. 

Olen miettinyt alan vaihtoa, koska en jaksa olla sylkykuppina ilman mitään kiitosta vaikka raadan joka päivä ja yritän olla näiden lapsille läsnä. En kohta jaksa enää. Kumpa vanhemmat tajuaisi edes olla kiitollisia. Mutta ei. Ollaan sylkykuppeja ja itsestäänselvyys. 

Miten te jaksatte?

Vierailija
18135/19691 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on typerintä mitä vassarit on saaneet aikaiseksi. Toiseksi typerintä on minimitulorajan nosto pilviin hoitomaksuissa. Hyvin harva maksaa hoidosta senttiäkään. Ei ihme että Suomi on konkurssissa.

Kuitenkaan kukaan ei ole leikkaamassa subjektiivista oikeutta pois. Sen sijaan jopa oikeistohallitus pitää sitä välttämättömänä.

Vierailija
18136/19691 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei susta kukaan tykkää" jne.

Jepjep.👍

Vierailija
18137/19691 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Pahimmillaan on ihan oman lapsensa kuullen voivotellaan kun ei pk olekaan auki ja pakko olla kotona esim pääsiäisenä. Että ihan pakotetaan vähän lyhentämään sitä hoidossa pitoa. 

Vierailija
18138/19691 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä Suomelle on oikein tapahtunut 1990-2024? Asiantuntijat raapivat päitään ja ovat ihmeissään.

Tämänhetkisten hoitolasten vanhemmat ovat syntyneet  pääasiassa 90-luvulla.

Missä näin nuoria vanhempia on. Meillä kyllä valtaosa päiväkotiloiden vanhemmista 80-luvulta. Osa isistä jopa 70-80 vaihteesta. 

1990 syntynyt on jo 34 v. Ensisynnyttäjien keski-ikä on 30 v. Kyllä siis iso osa vanhemmista on 1990-luvulla syntyneitä.

Vierailija
18139/19691 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei susta kukaan tykkää" jne.

Jepjep.👍

Olisit sanonut "en minäkään susta" .

Vierailija
18140/19691 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte kaikesta valittavia vanhempia? Siis ymmärrystä ei tunnu olevan, että tämä on ryhmämuotoista toimintaa eikä me olla mikään kaiken palvelun laitos jossa työntekijät ovat töissä 24/7. Vanhemmat eivät ilmoita joulunajan hoitovarauksia koska eivät tiedä milloin itse haluavat pitää vapaata. Ei me olla töissä 24/7 vuoden ympäri vaan halutaan myös tietää omat lomat. Plus kaikki muu valitus, kun kaikki ei mene aina sen oman lapsen pillin mukaan. 

Olen miettinyt alan vaihtoa, koska en jaksa olla sylkykuppina ilman mitään kiitosta vaikka raadan joka päivä ja yritän olla näiden lapsille läsnä. En kohta jaksa enää. Kumpa vanhemmat tajuaisi edes olla kiitollisia. Mutta ei. Ollaan sylkykuppeja ja itsestäänselvyys. 

Miten te jaksatte?

Minä jaksan siten että pidän etäisyyttä työkavereihin ja erityisesti erityisopettajaan ja pikkupomoihin. En kysy mitään neuvoa mihinkään enkä valita mistään, sillä heti jos näin teen, alkaa valitus siitä, kuinka olen itse toiminut väärin ja olisi pitänyt se ja se asia tehdä toisin. Olisi pitänyt vaan pikapiirtää ummikolle joka tilanne ryhmätilanteessa jossa olen yksin ja jossa muut  lapset hyppivät seinille. Joo, ei.

Olen hiljaa ja toimin oman pääni mukaan. Olen huomannut että mikäli teen kuten itse haluan, eli jätän turhat ylimääräiset käskytykset täyttämättä ja keskityn vain olennaiseen eli siihen hetkeen lasten kanssa, jaksan parhaiten. Pomot ovat huomanneet kyllä että lupaan kyllä tehdä pakotettuna vaikka mitä, mutta lopputulos on aina se ettei mopolla mahottomiin ja homma jää tekemättä. Ikinä ei ole perään kysytty, että missäs se ja se lippulappu raportti )a projekti on.

en vaan tee. Lapset hoidan kyllä niin hyvin kuin voin ja olen läsnä, mutta pikkukiviä en ala heidän polkunsa varteen keräilemään, pohja se on miunkin säkissä, Rokkaa lainatakseni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi