Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19680)
Ollaan valittu yksityinen päiväkoti juuri siitä syystä että se ei omi lapsiamme ja heidän kasvatustaan vaan jättää kasvatuksen päävastuun vanhemmille, tukee meitä kasvatustehtävässmme ja ennenkaikkea hoitaa lapsemme osapäiväisesti, järjestäen heille päivärutiinin ja oppia siitä että elämässä on hyvä olla järjestelmällinen. Kasvatuksen softimman puolen hoidamme sitten perheen kesken. Maksamme tästä päivähoidosta jonkin verran enemmän kuin mitä maksaisimme julkisella puolella mutta pidänkin tärkeänä että hoito on laadukasta, päiväkoti pieni, siisti ja mukava, henkilöstö tyytyväistä. Heillä on henkilöstölleen vuosibonukset joulukuussa eli jonkin verran korkeampi palkka kuin taulukkopalkat. Siksikin maksan mielelläni joka kuukausi vähän enemmän. Onhan meilläkin miehen kanssa taulukkopalkkoja korkeampi palkkaus sekä talletuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla normaali päivähoito niille jotka haluaa lastensa leikkivän ja elävän lapsen elämää sillä aikaa kun vanhemmat käy töissä.
Ja sitten se koulu niiden lapsille jotka haluaa vasuja.
Ei voi olla.
Pitäisi voida koska nyt kaikki on tyytymättömiä, eikä homma toimi.
Pitäisi pitäisi, mutta kun ei ole. Mene ja muuta perustuslakia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan valittu yksityinen päiväkoti juuri siitä syystä että se ei omi lapsiamme ja heidän kasvatustaan vaan jättää kasvatuksen päävastuun vanhemmille, tukee meitä kasvatustehtävässmme ja ennenkaikkea hoitaa lapsemme osapäiväisesti, järjestäen heille päivärutiinin ja oppia siitä että elämässä on hyvä olla järjestelmällinen. Kasvatuksen softimman puolen hoidamme sitten perheen kesken. Maksamme tästä päivähoidosta jonkin verran enemmän kuin mitä maksaisimme julkisella puolella mutta pidänkin tärkeänä että hoito on laadukasta, päiväkoti pieni, siisti ja mukava, henkilöstö tyytyväistä. Heillä on henkilöstölleen vuosibonukset joulukuussa eli jonkin verran korkeampi palkka kuin taulukkopalkat. Siksikin maksan mielelläni joka kuukausi vähän enemmän. Onhan meilläkin miehen kanssa taulukkopalkkoja korkeampi palkkaus sekä talletuksia.
Tuo on hienoa kuulla, että joillain yksityisillä on asiat kunnossa.
Yleisesti yksityisen palkka-asteikkokin on huomattavasti kehnompi kuin kunnallisessa.
On unohdettu perusfunktio eli lastenhoito niin silloin meininki on tällaista. Mitä merkitystä jollakin arvioinneilla ja vasuilla, jos itse lapset jäävät hoitamatta?
Lapsien tulee olla prioriteetti numero yksi ja vasta sitten paperityöt.
Tiedätte kyllä, mitä tulee tehdä, mutta ette ilmeisesti vaan pysty valittaa päättäville tahoille. Byrokratian purkuun nyt heti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla normaali päivähoito niille jotka haluaa lastensa leikkivän ja elävän lapsen elämää sillä aikaa kun vanhemmat käy töissä.
Ei voi olla.
Perustuslakia??? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitsut taas alapeukuttamassa asiallisesti kirjoitettuja kuvauksia opettajan työstä. oikeasti mikä se on mitä kadehditte työstämme? mielelläni luovutan vasut teille ja menen itse sillä välin sinne nukkariin lukemaan satua. mutta voi olla ettei huoltajat kovasti tykkäisi kun vasut jäisi pinnallisiksi..
Täh? Ei vanhempia mitkään vasut kiinnosta. Se on vanhemmille pakkopullaa se vasukeskustelutouhu. Kaikissa kyselytutkimuksissa vanhemmat aina korostavat, että tärkeintä lapselle on että lapsella on päiväkodissa kavereita joiden kanssa leikkiä, pääsevät ulkoilemaan ja saavat nukkua päikkärit. Vanhemmat haluavat, että lapset saavat tehdä lasten juttuja ja olla turvassa vanhempien työpäivän ajan, ei heitä kiinnosta mitä siellä vasussa lukee.
Minulle vasu on tärkein keskustelu päiväkodissa. T: akateeminen äiti
Luuletko, että jollain vasulla sinunkin lapsestasi tehdään akateeminen? 🤦♀️
No sillä pelkällä perustarpeiden hoidolla pyllyn pyyhinnällä ja kurahousuilla se ainakin toteutuu vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla.
Äänestäkää oikeita poliitikkoja. Olette äänestäneet väärin, kun vielä kymmenen vuotta sitten päivähoidossa ei ollut mitään ongelmaa. Eipä ollut vaikeaa huonontaa päivähoitoa kymmenenkään vuotta sitten, joten kyllä nämä uudistukset pystytään myös perumaan, kuten epäonnistunut taksiuudistuskin. Haluatteko te hoitajat oikeasti uudistusta vai haluatteko te vain valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitsut taas alapeukuttamassa asiallisesti kirjoitettuja kuvauksia opettajan työstä. oikeasti mikä se on mitä kadehditte työstämme? mielelläni luovutan vasut teille ja menen itse sillä välin sinne nukkariin lukemaan satua. mutta voi olla ettei huoltajat kovasti tykkäisi kun vasut jäisi pinnallisiksi..
Täh? Ei vanhempia mitkään vasut kiinnosta. Se on vanhemmille pakkopullaa se vasukeskustelutouhu. Kaikissa kyselytutkimuksissa vanhemmat aina korostavat, että tärkeintä lapselle on että lapsella on päiväkodissa kavereita joiden kanssa leikkiä, pääsevät ulkoilemaan ja saavat nukkua päikkärit. Vanhemmat haluavat, että lapset saavat tehdä lasten juttuja ja olla turvassa vanhempien työpäivän ajan, ei heitä kiinnosta mitä siellä vasussa lukee.
No sillä pelkällä perustarpeiden hoidolla pyllyn pyyhinnällä ja kurahousuilla se ainakin toteutuu vähemmän.
Päiväkodeissa on kautta aikojen tehty lasten kanssa muutakin. Sitä paitsi lapsi valitsee itse koulutuspolkunsa ja ammattinsa, ei äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla.
Perustuslakia??? 😂
Kyllä. Ihmisten yhdenvertaisuuden määritelmä on perustuslaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi ei ollut päicähoidossa tai eskarissa ollenkaan ja ihan akateeminen siitäkin tuli.
Me vanhemmatkaan ei käyty kuin pyhäkoulu ja akateemisia ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla.
Perustuslakia??? 😂
Kyllä. Ihmisten yhdenvertaisuuden määritelmä on perustuslaissa.
Hölmö. Ei se sitä tarkoita että kaikkien pitää joku ihme vakamankeli läpäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa on kautta aikojen tehty lasten kanssa muutakin. Sitä paitsi lapsi valitsee itse koulutuspolkunsa ja ammattinsa, ei äiti.
Mun lapsi toivoo voivansa oppia mahdollisimman paljon. Pelkkä leikki ja muumilaulelu on hänestä turhaa. Haluaa isona matemaatikoksi. Ikää on 6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me, kahden perheen lapset, olimme 70- ja 80-luvun vaihteessa usean vuoden perhepäivähoidossa tutulla hoitajalla, jolla ei ollut mitään koulutusta. Tehtiin kivoja juttuja siellä hoidossa; leikittiin, askarreltiin, ulkoiltiin, syötiin. Kaikki meistä lapsista päätyivät yliopistoon. Tosin en ole edes ajatellut sitä ennen, minulle siinä ei ole mitään erityisen ”hienoa”. Vapaasti saimme valita omat alamme.
"Opettajat jatkuvasti pois ryhmästä, palavereissa ja toimistotöissä.
Opetus häthätää toisella kädella ja sitten juostava palaveriin ja paperitöihin tai toimistoon puhumaan puhelimeen kun joku taas soittaa jostain asiasta.[/quote]"
---
"Ja silläaikaa hoitajat huolehtivat nekin lapset omiensa lisäksi jotka ryhmänä kuuluvat opettajalle.
Ryhmässä voi olla yli 21 lasta ja sitä kun pyöritetään pääosin kaksin niin ei siinä puhuta laadukkaasta hoidosta. Ikäjakauma voi olla juuri ja juuri 3v-5v ja nuo pienimmät vaativat paljon enemmän aikuista ja isommat saavat vähemmän jne.
Meidän ryhmässä on lapsia vauvoista 4v eikä edes opettajaa kokotalossa.
On siinä repeäminen pian 9 vauvan ja 7 isomman kanssa.
Isoista 2 on erityistätukea vaativia ja näin loput jäävät liian paljon vaille.
Avustajaa ei ole vaikka pitäisi olla.
Ja siinä samalla me hoitajat teemme opettajan hommia ja pyöritämme pedagogista toimintaa .
Kyllä alalla tilanne on surkea ja kokoajan tuntee riittämättömyyttä sekä psyykkisesti että konkreettisesti kun ei kykene jakautumaan kaikille joita pitää kantaa, syöttää ja tehdä ihan kaikki puolesta. Ja sylitellä riittävästi.
Sijaisia yleensä ei saada ja vedetään entistä tiukemmalla.
10h hoitopäivän aikana kun tehdään ja tapahtuu paljon muutakin kun muumilaulujen laulamista ja leikkimistä."
--
Kuulostaa kohtuuttomalta työpäivältä kuormittavuutensa tähden.
Kuinka pitkään ihminen tuollaisia työolosuhteita jaksaa katkeamatta?
Ei ihme että alalle ei ole enää tunkua.
Lapsia käy eniten surku tuossa yhtälössä.
Laki on säädetty niin, että opettaja vastaa ja ohjaa ryhmän opetusta ja ei keskity kurahousuihin. Omasta muelestäni hyvä laki, taso nousee.
Itse sain todella positiivista palautetta huoltajilta kun menin pätevänä (KM, luokanopettaja) eskariopettajaksi lähihoitajien tekemien sijaisuuksien jälkeen. Vasukeskusteluissakin tuotiin esillw se, että kerrankin keskityttiin asiaan eikä vain siihen että nukkuuko lapsi (ei nuku eikä ole nukkunut pariin vuoteen) ja syökö lapsi (hyvin syö aina).
Myös koulumaisuudesta sain positiivista palautetta. Sain tätä niin heiltä, keiden lapsi osasi jo lukea ja jotka saivat tasolleen sopivaa haastetta, että niiltä keiden lapsella oli vaikeuksia ihan vielä perusasioiden kanssa. Yhden lapsen huoltajan kanssa ihmeteltiin miksi asiaa X ei oltu huomattu aiemmin, kun minä aloin kiinnittää tähän huomiota jo ensimmäisellä viikolla. Huoltaja oli erittäin kiitollinen siitä että lapsi ohjattiin sitten eteenpäin saman tien ja nyt on lapsellakin mukavampaa olla. Toki tämä lapsi on siirtynyt jo ekalle mutta sisaruksensa on ryhmässäni niin olen kuullut että hyvin menee nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi toivoo voivansa oppia mahdollisimman paljon. Pelkkä leikki ja muumilaulelu on hänestä turhaa. Haluaa isona matemaatikoksi. Ikää on 6.
Esiopetuksen oppimissuunnitelmaan kirjataan kuitenkin se, että lapsesi ei kestä pientäkään kritiikkiä, ei osaa toimia ryhmässä, jää ulkopuoliseksi muiden jutuista, ei omaa mielikuvitusta, roikkuu aikuisessa, puhe on epäselvää ja motoriikka kömpelöä.
Asperger diagnoosi tulilla.
Oma eo-ryhmäni käsittää 21 eskarilaista joista 4 lapsella on erityisen tuen päätös. Ei ryhmä-eikä hlökohtaista avustajaa käytössä. Ollut aika haipakkaa vasujen, leopsien (jokaisen vanhemman kanssa henk.koht aika) ja kaikkien yhteistyötahopalaverien kanssa (kuraattori, koulu-ja nlapsykologit, tulevan 1lk opettajan, lastensuojelun, erityislastentarhanopettajan, puheterapeutti, perhenlan, toimintaterapeutti jne). Ja sitten siihen se "perustoiminnan" ja esiopetuksen suunnittelu ja toteuttaminen.
Ja sijaisia ei ole saatu, kun kasvattajia ollut poissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain todella positiivista palautetta huoltajilta kun menin pätevänä (KM, luokanopettaja) eskariopettajaksi lähihoitajien tekemien sijaisuuksien jälkeen. Vasukeskusteluissakin tuotiin esillw se, että kerrankin keskityttiin asiaan eikä vain siihen että nukkuuko lapsi (ei nuku eikä ole nukkunut pariin vuoteen) ja syökö lapsi (hyvin syö aina).
Myös koulumaisuudesta sain positiivista palautetta. Sain tätä niin heiltä, keiden lapsi osasi jo lukea ja jotka saivat tasolleen sopivaa haastetta, että niiltä keiden lapsella oli vaikeuksia ihan vielä perusasioiden kanssa. Yhden lapsen huoltajan kanssa ihmeteltiin miksi asiaa X ei oltu huomattu aiemmin, kun minä aloin kiinnittää tähän huomiota jo ensimmäisellä viikolla. Huoltaja oli erittäin kiitollinen siitä että lapsi ohjattiin sitten eteenpäin saman tien ja nyt on lapsellakin mukavampaa olla. Toki tämä lapsi on siirtynyt jo ekalle mutta sisaruksensa on ryhmässäni niin olen kuullut että hyvin menee nykyisin.
Lähihoitajat ovat siis huonoja, taas.