Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19754)
Herää kysymys, ajatteleeko monikin varhaiskasvattaja, että mihinkään hän ei voi itse vaikuttaa, ja päiväkodissa on pakko olla töissä?
"Tuossa nyt ei mitään strategiaa tulevaan toumintavuoteen ollut. Pelkkää valitusta, alkaen jostain 1800-luvulta.
Pitää yrittää muistaa, minkätyylisiä vakalaisia täällä pyörii. "
Kommentti oli kritiikki edelliseen kirjoitukseen. Se ei ollut vastaanotettu työmääräys laatia strategia tuon epäkelvon ehdotuksen mukaan.
Julkisessa palvelussa ei laadita strategiaa yksittäisen (nähtävästi yhä epäpätevän rivityöntekijän) ajatuksella "lakia ei tarvitse noudattaa, minun mielipiteeni ja tuntemukseni menevät lakien yli (jos näen hyväksi)".
Vaikka 0-5-vuotiaat lapset seuraavat päivittäin jonossa perässäsi, kun niin käsket, istuvat sylissä tai piirtävät sydänpiirustuksia, pitää ymmärtää, että kyseessä on pienten sisäsyntyinen riippuvuussuhde lajinsa aikuisten (kuka vaan) turvasta ja huolenpidosta.
Joillakin kilahtaa päähän tämä päivittäin toistuva kokemus "korvaamattomuudesta" ja "johtajuudesta".
Ne lait on säädetty eduskunnassa. Niitä ei ole tehty päiväkodin varhaiskasvattajien mielipiteiden mukaisesti sovellettaviksi vaan pakottavasti noudatettaviksi. Lakirikkomuksella on seuraukset rikoslainsäädännön mukaan. Ei minkään miniverso kuvakorttien ja mielivaltaisen manipuloinnin mukaan.
Tervetuloa aikuisten maailmaan mukaan. Halusit tai et, ikä määrää ja allekorjoitettu työsopimus.
Vierailija kirjoitti:
--Työn ikävimpiä puolia: kun tulee töistä kotiin on henkisesti ja fyysisesti ihan väsynyt. Ei jaksa mitään. Haluaa hiljaisuutta. Lisäksi melkein joka päivä vituttaa jokin epäkohta, joka työpäivän aikana on tullut vastaan.
Yritän keksiä jotain muuta työtä, vaikka kutsumukseni onkin varhaiskasvatus. --
Lasten tarvitsevuus on niin suurta ja aikuisen huomion ja huolenpidon nälkä.
Moni lapsi ei "osaa" leikkiä itsenäisesti tai muiden lasten kanssa vaan vaati sen aikuisen seuraa ja motivointia. Tai kinuaa ipadia.
Kun lapselle "suunnitellaan" puuhaa hyvää tarkoittaen ja oppimisympäristö mielessä, vapaa leikki ja sen tärkeys saattaa jäädä vähälle huomiolle.
Miten se mielikuvitus/luovuus kehittyy partaiten lapsella ellei juurikin leikin kautta? Virikerikas ympäristö houkuttelee leikkiin, ei siinä aikuista tarvita arvioimassa ja höpöttämässä. ai kun hienoo, ootpa sä taitava -monotonista mantraansa vieressä.
Mitä tapahtuu jos vie lapset metsään ja sanoo : Tuossa on käpyjä ja oksista tikkuja. tehkää niistä kimpassa lehmiä ja niille aitaus.
Työssä on paljon hyvää ja on paikkoja missä homat sujuu, mutta....
Ikäviä puolia sitten saattavat olla esim:
- sairauskierteet ja niistä syyllistäminen.
- kuormittavat isot lapsiryhmät, liian vähän henkilökuntaa ja näistä johtuen hermostuneet ja kireät sekä yliväsyneet työkaverit ---> Saikuttaminen.
- Selkeästi tuen tarpeisia erityislapsia isossa lapsiryhmässä hortoilemassa oman onnensa nojassa ilman minkäännäköistä tukea tai avustajaa
- ei yhteistä kieltä työkaverin tai sijaisen kanssa mistä johtuen vastuu koko lapsiryhmästä voi kaatua sen suomenkielisen hoitajan niskaan joka toimii kaiken lisäksi sekä tulkkina että perehdyttäjänä
- toimimattomat ja epäsiistit ryhmätilat (joista johtuen taudit jyllää). Vähäiset ja rikkinäiset leikkikalut lapsille.
- vanhemmat jotka ei vaivaudu edes pesemään lastensa käsiä kun tuovat heidät päiväkotiin
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, ajatteleeko monikin varhaiskasvattaja, että mihinkään hän ei voi itse vaikuttaa, ja päiväkodissa on pakko olla töissä?
Ainakin tässä viimeaikoina on näyttänyt viestien perusteella siltä, että "varhaiskasvatuksessa on kaikki perseestä, paitsi minä". On haukuttu vaka-opet, avustajat, sijaiset, johtajat, kuntatason johtajat, vanhemmat, hankalat lapset, jne. Melkeinpä kaikki muut paitsi lastenhoitajat, mikä toki antaa rivien välistä ymmärtää, että ketkä tänne eniten kirjoittelevat. Jos työpaikalla on ilmapiiri yhtä negatiivinen kuin tässä ketjussa, niin ei ole mikään ihme, että koulutettu väki ei pysy alalla. Tämä ei tietenkään missään nimessä voi olla tänne kirjoittavan lastenhoitajan vika. Ei, vika on aina muissa. Jos tänne erehtyy jakamaan omassa työpaikassa hyvin toimineita käytäntöjä, tai kauhistus, jopa kehumaan omaa työtään, niin heti pommitetaan alas, koska ainoa hyväksytty asenne tässä ketjussa tuntuu olevan, että koko varhaiskasvatus on pelkkää paskaa ja kaikki toimisi mainiosti, mikäli alalla olisi töissä vain lastenhoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tässä viimeaikoina on näyttänyt viestien perusteella siltä, että "varhaiskasvatuksessa on kaikki perseestä, paitsi minä". On haukuttu vaka-opet, avustajat, sijaiset, johtajat, kuntatason johtajat, vanhemmat, hankalat lapset, jne. Melkeinpä kaikki muut paitsi lastenhoitajat, mikä toki antaa rivien välistä ymmärtää, että ketkä tänne eniten kirjoittelevat. Jos työpaikalla on ilmapiiri yhtä negatiivinen kuin tässä ketjussa, niin ei ole mikään ihme, että koulutettu väki ei pysy alalla. Tämä ei tietenkään missään nimessä voi olla tänne kirjoittavan lastenhoitajan vika. Ei, vika on aina muissa. Jos tänne erehtyy jakamaan omassa työpaikassa hyvin toimineita käytäntöjä, tai kauhistus, jopa kehumaan omaa työtään, niin heti po
No nyt oli katkeraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tässä viimeaikoina on näyttänyt viestien perusteella siltä, että "varhaiskasvatuksessa on kaikki perseestä, paitsi minä". On haukuttu vaka-opet, avustajat, sijaiset, johtajat, kuntatason johtajat, vanhemmat, hankalat lapset, jne. Melkeinpä kaikki muut paitsi lastenhoitajat, mikä toki antaa rivien välistä ymmärtää, että ketkä tänne eniten kirjoittelevat. Jos työpaikalla on ilmapiiri yhtä negatiivinen kuin tässä ketjussa, niin ei ole mikään ihme, että koulutettu väki ei pysy alalla. Tämä ei tietenkään missään nimessä voi olla tänne kirjoittavan lastenhoitajan vika. Ei, vika on aina muissa. Jos tänne erehtyy jakamaan omassa työpaikassa hyvin toimineita käytäntöjä, tai kauhistus, jopa kehumaan omaa työtään, niin heti po
En mä ole huomannu tommosta, taidat jotenkin ylitulkita. Oletko ehkä vielä kokematon opettaja tai vasta opiskelemassa opettajaksi? Epäpätevänä voi myös tulla tuollainen olo, silloin näkee helposti kaiken itsensä kautta tai ns. "ottaa itseensä" asiat, jotka joku sanoo aivan tavallisena kritiikkinä toiminnasta tai havaituista epäkohdista. Itsekeskeisyys kuuluu myös nuoruuteen.
Omasta mielestäni kaikki se älytön tunteissa piehtarointi ja asioiden vellominen on omiaan saamaan aikaan vastaavia mielensäpahoittajia. Sen sijaan pitäisi suunnata energia ja suunnittelu fiksuun ja tavoitteelliseen toimintaan, saavuttaakin välillä jotain. Esim. Virossa ollaan menty hurjaa vauhtia kauas Suomen edelle lasten kasvatuksessa ja opetuksessa. Tulokset puhuvat puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen muodollisesti pätevä ja kokenut varhaiskasvatuksen opettaja. Mieli tekisi siirtyä lastenhoitajan tehtäviin, että saisi keskittyä pieniin lapsiin ja heidän kanssaan leikkimiseen rauhassa. Minulle sopisi vallan mainiosti, että ryhmään palkattu opettaja liehuisi milloin missäkin palaverissa tai läppäreineen poissa lapsiryhmästä, suunnittelemassa ja kirjoittamassa.
Itse haluaisin vain keskeytymättömän työrauhan lasten kanssa. Piirrettäisiin, maalattaisiin, leikittäisiin pikkueläimillä, autoilla, nukeilla, palikoilla, rakentelusarjoilla, tehtäisiin muovailuvahaa ja pullataikinaa, lähdettäisiin eväsretkelle, maatilalle, nukketeatteriin, juna-ajelulle, laulettaisiin ja tanssittaisiin, syötäisiin, nukuttaisiin, lukisin lapsille satuja, kävisimme kirjastossa, katselisimme tarkkaan hyönteisiä ja säätiloja, kadun ihmisiä ja liikennemerkkejä, hassuttelisimme ja sylittelisimme, vessassa saisi istua rauhassa ja kylpemistä ja vedellä lotraamista
Herranjestas. Nousin sohvalta ylös ja kumarsin. Upeaa!! Puit sanoiksi ajatukseni. Olisi ihanaa olla työkaverisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muodollisesti pätevä ja kokenut varhaiskasvatuksen opettaja. Mieli tekisi siirtyä lastenhoitajan tehtäviin, että saisi keskittyä pieniin lapsiin ja heidän kanssaan leikkimiseen rauhassa.
Minulle sopisi vallan mainiosti, että ryhmään palkattu opettaja liehuisi milloin missäkin palaverissa tai läppäreineen poissa lapsiryhmästä, suunnittelemassa ja kirjoittamassa.
Itse haluaisin vain keskeytymättömän työrauhan lasten kanssa.
Piirrettäisiin, maalattaisiin, leikittäisiin pikkueläimillä, autoilla, nukeilla, palikoilla, rakentelusarjoilla, tehtäisiin muovailuvahaa ja pullataikinaa, lähdettäisiin eväsretkelle, maatilalle, nukketeatteriin, juna-ajelulle, laulettaisiin ja tanssittaisiin, syötäisiin...
---- Kuulostaa hienolta joo tuo ja niin moni lastenhoitajakin haluaisi takuulla.
Pointti on siinä, että kun sinä olet lastenhoitajan asemassa ja ryhmässä 2 opettajaa lisäksesi "liehumassa", niin monissa paikoissa sinulta, lastenhoitajalta, ei kysytä juuri mitään, saati että sopisiko sinulle kuinka mainiosti vaikka jäädä yksin ylisuureen lapsiryhmään vastuuseen jossa vielä muutama erityistarpeinen lapsi vahdittavanasi hajottamassa paikkoja ja raivoamassa. Pahimmillaan apunasi joku ummikko työharjoittelija siinä kyselemässä google-kääntäjä kädessä.
Siinä sinulle keskeytymätöntä työrauhaa leikkiä pikkueläimillä, palikoilla ja nukeilla lasten kanssa. Monissa paikoissa tilanne on pahimmillaan tuollainen, mutta hyviäkin paikkoja toki onneksi on, missä tuo kuvailemasi hyvämeininki lasten kanssa toimii.
Vierailija kirjoitti:
"Tuossa nyt ei mitään strategiaa tulevaan toumintavuoteen ollut. Pelkkää valitusta, alkaen jostain 1800-luvulta.
Pitää yrittää muistaa, minkätyylisiä vakalaisia täällä pyörii. "
Kommentti oli kritiikki edelliseen kirjoitukseen. Se ei ollut vastaanotettu työmääräys laatia strategia tuon epäkelvon ehdotuksen mukaan.
Julkisessa palvelussa ei laadita strategiaa yksittäisen (nähtävästi yhä epäpätevän rivityöntekijän) ajatuksella "lakia ei tarvitse noudattaa, minun mielipiteeni ja tuntemukseni menevät lakien yli (jos näen hyväksi)".
Vaikka 0-5-vuotiaat lapset seuraavat päivittäin jonossa perässäsi, kun niin käsket, istuvat sylissä tai piirtävät sydänpiirustuksia, pitää ymmärtää, että kyseessä on pienten sisäsyntyinen riippuvuussuhde lajinsa aikuisten (kuka vaan) turvasta ja huolenpidosta.
Joillakin kilahtaa päähän tämä päivittäin toistuva kokemus "korvaamattomuudesta" ja "johtaj
Kukin tulkitsee kirjoitukset omista lähtökohdistaan käsin ja yritän nyt päästä kiinni kommenttiisi, joka meni aika kauas alkuperäisestä kommentistani. Ettei käy niin, että rakentaa itse olkiukon, jonka sitten näyttävästi kumoaa.
Kukaan ei ole sanonut, että (vaka)lakia ei pitäisi noudattaa, vaan pikemminkin, että sen noudattaminen näillä resursseilla on liki mahdotonta. Eihän työnantajatkaan noudata esim. varhaiskasvatuslain kohtaa, jossa puhutaan mahdollisimman pysyvistä vuorovaikutussuhteista lasten ja kasvatushenkilöstön välillä.
Jos joku miettii strategaa, jolla vakalaki ja -asetukset toteutuisivat paremmin, hän nimenomaan toteuttaa niitä määräyksiä paremmin.
Ps. Mitkään lait ja asetukset eivät ole täydellisiä eivätkä pysyviä. Niitä noudattaessaan tulee niitäkin pystyä kriittisesti arvioimaan historian ja nykyisyyden valossa.
Siellä on laki vuodelta 2021, joka sanoo selvästi: jos huomaat puutteita lapsen varhaiskasvatuksen toteutumisessa sinulla on ilmoitusvelvollisuus siitä palveluntuottajalle (kunta) tai aviin /eu / mikä vain järkevä ja toimintakykyinen virallinen taho.
Ihan riittävä strategia.
Oletko toiminut näin? Ja vaatinut epäkohtien korjaamista? Se on työntekijän velvollisuus.
Mites vaka-alan palkankorotus, tuleeko tai tuliko jo nyt heinäkuun palkassa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla monta vaka opeksi opiskelevaa työkaverina. Osa sanoo jo nyt, että ei halua työllistyä päiväkotiin. Miks sitten on alaa opiskelemassa, mihin töihin meinaavat päätyvät?
Mä opiskelin vaka-alaa noin kymmenen vuotta sitten. Keskeytin opinnot, koska huomasin että en halua varhaiskasvatukseen töihin. Valintani kyseenalaistettiin ja minulle sanottiin että sillä tutkinnolla voi tehdä monenlaisia töitä. Se on hyvä tutkinto.
Mutta..mitä ne monenlaiset työt sitten ovat?
Tietysti vaikkapa kauppaan voi työllistyä vaikka millä tutkinnolla, mutta ei vk-tutkinto sinne mikään meriitti ole.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on laki vuodelta 2021, joka sanoo selvästi: jos huomaat puutteita lapsen varhaiskasvatuksen toteutumisessa sinulla on ilmoitusvelvollisuus siitä palveluntuottajalle (kunta) tai aviin /eu / mikä vain järkevä ja toimintakykyinen virallinen taho.
Ihan riittävä strategia.
Oletko toiminut näin? Ja vaatinut epäkohtien korjaamista? Se on työntekijän velvollisuus.
Ai uuteen toimintakauteen sillä mielellä, että tekee ilmoituksen vähintäänkin kunnalle, aviin ja EU:iin ja se riittää?
Silläkö saa hyvän startin työhyvinvointiin, tiimityöhön, huoltajayhteistyöhön jne.
Mietin lähinnä työn sisällöllisiä asioita, mitä itse voi tehdä ja mihin voi vaikuttaa. Ne ovat tosin jääneet tässä ketjussa vähemmälle huomiolle. Jos jokainen miettisi vaikka viime toimintavuotta, että mitkä asiat tekivät siitä onnistuneen/epäonnistuneen (ja kriittisesti omaa rooliaan siinä), siitä olisi aidosti hyötyä.
Omalla kohdallani onnistumisen avaimet olivat juurikin ne "strategiset valinnat" ennen kauden alkua, että mihin panostaa ja aikaansa käyttää. Uuden kauden alkaessa tunnelmat on erilaiset ja levollisemmat, koska lapset perheineen ja tiimikaverit ovat tuttuja.
Ensimmäiset kuukaudet uuden ryhmän ja tiimin kanssa ovat ne kriittisimmät. Ne näyttävät, mihin suuntaan koko vuosi on kehittymässä ja pysyykö tiimi ylipäätään koossa. Onko aitoa yhteistyötä, vaan jätetäänkö joku (lastenhoitaja) selviytymään yksin, milloin milläkin verukkeella? Työtä pitää osata priorisoida sen mukaan, missä tarve on suurin. Se palkitsee myöhemmin, ja aikaa vapautuu enemmän ryhmän ulkopuolisiin töihin. Arki pitää saada ensin toimivaksi. Työn ei pidä olla selviytymistaistelua. Lasten sekä aikuisten hyvinvointi tulee olla pohjavireenä kaikessa toiminnassa.
Millä aikaa, tai energialla, näitä ilmoituksia Aviin ym on tarkoitus tehdä? Meinaan vaan, kun ei päivän aikana edes pissalle tahdo aina ehtiä/päästä? Sillä 10-15min kahvi/tee-tauolla johon ei myöskään päivittäin ehdi/pääse liukenemaan? Paitsi tietysti se ryhmän opettaja joka on vähintään 1h/päässä pois ryhmästä vedoten sak-aikaan ja juu "kuuluu" se työnkuvaan, mutta hankaloittaa entisestään kenenkään muun koneella käymistä ja jopa sillä yhdellä ainoalla kahvitauolla käymistä. Ja juu, ilmoitusvelvollisuus JA oikeus on vakassa kaikilla kasvattajilla, se ei ole vain ja ainoastaan ryhmän opettajan juttu, lisäjuttu "käväistä" koneella ja poistua ryhmästä.
Kysyn vain.
- Mulla monta vaka opeksi opiskelevaa työkaverina. Osa sanoo jo nyt, että ei halua työllistyä päiväkotiin. Miks sitten on alaa -opiskelemassa, mihin töihin meinaavat päätyvät?
--
Mä opiskelin vaka-alaa noin kymmenen vuotta sitten. Keskeytin opinnot, koska huomasin että en halua varhaiskasvatukseen töihin. Valintani kyseenalaistettiin ja minulle sanottiin että sillä tutkinnolla voi tehdä monenlaisia töitä. Se on hyvä tutkinto.
Mutta..mitä ne monenlaiset työt sitten ovat? ---
Tiedän jo muutaman jotka keskeyttäneet sen jälkeen kun olivat jossain harjoittelussa päiväkodissa ja näkivät mitä se käytännön arki siellä lapsiryhmissä nykyään on.
-- ei päivän aikana edes pissalle tahdo aina ehtiä/päästä? Sillä 10-15min kahvi/tee-tauolla johon ei myöskään päivittäin ehdi/pääse liukenemaan? Paitsi tietysti se ryhmän opettaja joka on vähintään 1h/päässä pois ryhmästä vedoten sak-aikaan ja juu "kuuluu" se työnkuvaan, mutta hankaloittaa entisestään kenenkään muun koneella käymistä ja jopa sillä yhdellä ainoalla kahvitauolla käymistä. Ja juu, ilmoitusvelvollisuus JA oikeus on vakassa kaikilla kasvattajilla, se ei ole vain ja ainoastaan ryhmän opettajan juttu, lisäjuttu "käväistä" koneella ja poistua ryhmästä.
Kysyn vain.--
Olen ollut myös kerran tuollaisessa kammottavassa päiväkodissa missä oli ihan normiarkea että opettajat sai käytännössä tehdä mitä tykkää. Muiden jaksamisen kustannuksella. Hoitajat ei päässeet lakisääteisille kahvitauoilleen puhumattakaan vessaan menosta yleensä lainkaan, ja jos pääsi piti heidän erikseen oikein nöyrästi pyytää opelta että voinks mä äkkiä käväistä, jos se ope sattui edes siinä olemaan ja pahimmassa tapauksessa se päiväkodin johtaja meni kiljumaan (siis oikeasti) johonkin hikiseen pukkariin koska mitään taukotiloja ei ollut järjestetty että "sää oot ollu jo 2 minuuttia yli!, nyt omaan ryhmään siitä!!". Se johtajakin purki omia paineitaan ihan estottomasti kiljumalla ja valittamalla niille alaisilleen, tai koko ajan käskyttämällä heitä tai vaatimalla tai valittamalla jostain. Jos oli hyvää palautetta tullut, se panttasi sitä tai kertoi että oli itse onnistunut ja tehnyt hyvin ja kehui tyytyväisenä itseään.
Varsinkin nämä kieltäosaamattomat tai kokopäiväsijaiset mitkälie siinä auttamassa lapsien kanssa säälitti, koska eivät edes tajunneet että kahvibreikki (tai joku pe-reh-dy-tys) kuuluu myös heille eikä opet sitä mitenkään niille mainostaneet, tuskin puhuivat asiallisesti. Yksikin ope jos sattui päästämään naama happamena jonkun kahvitauolleen tiuskaisi vain : "10 minuuttia!". Ymmärsiköhän sekään sijainen että tuo ilmaan huikattu kireä tiuskaisu tarkoitti että hän voi tauolleen mennä.
Opettajat tuossa paikassa olivat pääsääntöisesti aina jossain muualla kirjaimellisesti vaeltelemassa missä milloinkin ,kuin siinä omassa ryhmässä lapsia varten.
Vaihdoin toiseen päiväkotiin ja tässä nykyisessä päiväkodissa homma toimii, tauot ilman muuta asiallisia ja paikan opet fiksuja normaaleja tyyppejä jotka hallitsee tiimityön ryhmänsä kanssa. Työilmapiiri on hyvä ja turvallinen. Siksi lapsetkin voi tosi hyvin, mitään karseeta riehumista tai meteliä ei edes esiinny, ne lapset on ihan rauhassa ja perus-iloisia.
Täällä päiväkodin johtaja on tehtäviensä tasalla, välittää näistä lapsista oikeasti, pitää oman henkilökunnan puolta, jne.Kaikki tykkää siitä koska hän tulee juttuun kaikkien kanssa, kommunikoi ja kuuntelee meitä. Ei koe tarvetta nosta ketään toisen yli, yhdessä mennään, se näkyy kaikessa. Henkilökunnan sitoutuminen on aivan uudella tasolla, kaikki haluaa tehdä työnsä hyvin nimenomaan niiden lasten tähden.
On kuulkaas onni olla töissä viisaan esihenkilön alaisena. Verailukohteita nimittäin on kertynyt. Silloin kaikki yleensä on niinkuin pitää kun on hyvä johtaja paikassa, eikä ketään esim. kiusata kuormittamalla jotain muiden ollessa samaan aikaan muka erityisasemassa omassa työryhmässään siten, että yksi työntekijä saa päättää muka koska vain että häipyy nyt lapsiryhmästään muualle.
Päiväkodeissa on suuria eroja.
Jos teidän on paha olla työpaikalla, vaihtakaa työpaikkaa jos mahdollista, älkää heti sitä ammattianne tai alaa mistä muuten tykkäätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raahaatteko pärsiinne huomenna työmaalle vai iskeekö saikutuksentarve? Vai loppuviikostako vasta laiskottaa? heh, vitsi, vitsi. Nythän flunssat kovasti kiertää taloissa..
Joo, päätä särkee. Levon tarve.
päätä särkee, pihalla 28 astetta, ei kunnon varjopaikkaa, vissyvesipullot ei auta, helteet jatkuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raahaatteko pärsiinne huomenna työmaalle vai iskeekö saikutuksentarve? Vai loppuviikostako vasta laiskottaa? heh, vitsi, vitsi. Nythän flunssat kovasti kiertää taloissa..
Joo, päätä särkee. Levon tarve.
päätä särkee, pihalla 28 astetta, ei kunnon varjopaikkaa, vissyvesipullot ei auta, helteet jatkuu
Onneksi loma, voimia työn ääreen!
Tuossa nyt ei mitään strategiaa tulevaan toumintavuoteen ollut. Pelkkää valitusta, alkaen jostain 1800-luvulta.
Pitää yrittää muistaa, minkätyylisiä vakalaisia täällä pyörii.