Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19754)

Vierailija
17081/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Erityisavustajista tiedän sen verran, että he ovat yleensä ottaen fiksua ja monitaitoista porukkaa, jotka yhteistyössä puhe- ja toimintaterapeuttien sekä henkilökunnan kanssa auttavat erityisen tuentarpeisia lapsia kokonaisvaltaisesti ja tehokkaasti."

Lainaus tuolta aiemmasta kommentista. Tämä hieman särähti, koska tuo on aika yliampuva kuvaus siitä työstä. Toki on hienoa, että jollain on kokemusta näin hyvin toimivista erityisavustajista. Minulla ei ole. Erityisavustaja päiväkodissa ei kyllä juurikaan toimi yhteistyössä puhe- tai toimintaterapeuttien kanssa. Hän vastaa lähinnä lapsen käytännön tuesta päiväkodissa. 

Kokemusta minulla on useammankin kohdalla siitä, että opettajan täytyy tämän tästä muistuttaa avustajaa huolehtimaan ensisijaisesti siitä erityislapsesta. 

Vierailija
17082/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Erityisavustajista tiedän sen verran, että he ovat yleensä ottaen fiksua ja monitaitoista porukkaa, jotka yhteistyössä puhe- ja toimintaterapeuttien sekä henkilökunnan kanssa auttavat erityisen tuentarpeisia lapsia kokonaisvaltaisesti ja tehokkaasti."

Lainaus tuolta aiemmasta kommentista. Tämä hieman särähti, koska tuo on aika yliampuva kuvaus siitä työstä. Toki on hienoa, että jollain on kokemusta näin hyvin toimivista erityisavustajista. Minulla ei ole. Erityisavustaja päiväkodissa ei kyllä juurikaan toimi yhteistyössä puhe- tai toimintaterapeuttien kanssa. Hän vastaa lähinnä lapsen käytännön tuesta päiväkodissa. 

Kokemusta minulla on useammankin kohdalla siitä, että opettajan täytyy tämän tästä muistuttaa avustajaa huolehtimaan ensisijaisesti siitä erityislapsesta. 

--

Todella valitettavaa että sinulle on sattunut useampia avustajia joita opettajana sinun on muistutettava asioista.

Itsellä kokemusta lähinnä erityisen tuen tarpeisista lapsista erityisavustajineen. Silloin mukaan tulee ns. moniammatillinen yhteistyö, eli puhe- ja toimintaterapeutit jotka käyvät lasta tapaamassa (tai taitoja siis treenaamassa) säännöllisesti. Tuen tarpeiset lapset ovat hyötyneet valtavasti järjestelystä.

Tosin on joskus sattunut näinkin, ettei vaihtuvia opettajia/tai vaihtuvia /poissaolevia johtajia ole kiinnostanut koko combo saati tuentarpeinen lapsi, vaan se erityisavustaja on pysynyt lapsen rinnalla ainoana pysyvänä aikuisena ja on huolehtinut lähes kaikesta, niiden vaihtuvien opettajien keskittyessä ryhmän muihin lapsiin. Lähinnä kiinnostuneet kyselemään asioista vain silloin kun vasu on aika tehdä, muutoin täysin tietämättömiä lapsen tilanteesta.

Avustajia kuten opettajiakin on erilaisia. Päteviä, sitoutuneita, focusoituneita työhönsä -- ja sitten muunlaisia.

Toivon Sinulle kokemusta sellaisesta hyvästä avustajasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17083/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen päikkyavustaja, ja työ on ihanaa ja saan lapsilta niin paljon iloa ja oppia elämään, enkä ole lainkaan kuormittunut, muuta kuin hetkellisesti ja ajoittain silloin, kun laiskamadot mielellään vain laiskottelisivat ja antaisivat mm. avustajan tehdä kaikki hommat. Vinkki teille kaikille valittajille, olkaa joka ikinen tekeväisiä ja auttakaa selkeästi kuormittunutta työkaveria ja kun teitä on autettu, niin muistakaa antaa takaisinpäin!

Mikä ihmeen 'päikkyavustaja'? E sellaista ammattinimikettä olekaan.

On ryhmäavustaja ja erityisavustaja.

Käytetään tässäkin työssä niitä oikeita titteleitä. Ei ole mitään tarhatätejä eikä päikkyavustajia. 

Meidän ryhmässä oli kuluneena kautena kaksi erityisavustajaa, toinen syksyllä, toinen keväällä. Molemmat katsoivat asiakseen ojentaa lastenhoitajia ja jopa uudelleenohjasivat lapsi

Meillä on laitosapulainen. Hoitaa lakanat, kierrätettävät roskat, pissapyykit, auttaa tarvittaessa pukemisissa, kuskaa ruokakärryt ynnä muuta mitä milloinkin tarvitaan. Aivan huippu tyyppi. Sitten on erikseen tuen tarpeisille lapsille kohdistettu ekstraresurssi, jotka meidän kunnassa on pääsääntöisesti lastenhoitajia, ei avustajia.

Nimikkeitä ja työnkuvia on varmaan yhtä paljon kuin kuntiakian. 

Vierailija
17084/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Todella valitettavaa että sinulle on sattunut useampia avustajia

Ei minulle ole sattunut useampia avustajia, vaan minun ryhmässäni olevalle erityislapselle. En sanonut olevani opettaja, olen lastenhoitaja. Näitä avustajia on kiinnostanut enemmän tehdä kaikkea kivaa (askarrella, järjestää ex-tempore disko, mennä pulkkamäkeen yms) ryhmän muiden lasten kanssa. Eivät ole kovinkaan vastanneet tuota ylevää kuvausta, jota kommentoin. Moniammatillisiin palavereihin on osallistunut ryhmästä opettaja, ei avustaja.

Hyvä avustaja on sellainen, joka keskittyy ensisijaisesti omaan työhönsä eli sen erityislapsen tukemiseen päiväkodin arjessa. 

Vierailija
17085/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--  hienoa, että jollain on kokemusta näin hyvin toimivista erityisavustajista. Minulla ei ole. Erityisavustaja päiväkodissa ei kyllä juurikaan toimi yhteistyössä puhe- tai toimintaterapeuttien kanssa. Hän vastaa lähinnä lapsen käytännön tuesta päiväkodissa. 

Kokemusta minulla on useammankin kohdalla siitä, että opettajan täytyy tämän tästä muistuttaa avustajaa huolehtimaan ensisijaisesti siitä erityislapsesta-

-Mistä tuosta lauseesta lukijan pitäisi saada käsitys että oletkin lastenhoitaja etkä opettaja? Viittaan tuohon kun kirjoittaja tuli korjaamaan..

Vierailija
17086/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on tarkoitus että avustettava osallistuu pulkkamäkeen ja discoon muiden lasten ja avustajan kanssa. En oikein ymmärtänyt mitä tuo kommentoija yritti selittää? Lisäksi sai käsityksen että on opettaja kun opettajan ammatin mainitsi, missään ei lukenut että hän on lastenhoitaja. Omituinen juttu.

Vierailija
17087/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä varmaan ihan surkeitakin avustajia, joita otetaan että joku siihen saadaan. Sama juttu kuin lastenhoitajissa ja opettajissakin , ellei ketään löydy otetaan ees joku siihen heilumaan.

Vastaavasti kaikissa ammattikunnissa löytyy huipputyyppejä.

Vierailija
17088/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on tarkoitus että avustettava osallistuu pulkkamäkeen ja discoon muiden lasten ja avustajan kanssa. En oikein ymmärtänyt mitä tuo kommentoija yritti selittää? Lisäksi sai käsityksen että on opettaja kun opettajan ammatin mainitsi, missään ei lukenut että hän on lastenhoitaja. Omituinen juttu.

En missään sanonut olevani opettaja, vaan että opettajan piti puuttua hänen työhönsä ja ohjata. Opettaja ryhmässä, jossa olen lastenhoitaja. Tarkoitin sitä, että erityislapsen avustaja mieluummin keksi kivaa tekemistä ryhmän muiden lasten kanssa ja jätti sen erityislapsen tukemisen kokonaan. Eikö se nyt tuosta tullut selväksi? Keskittyy työssään epäolennaiseen. Hänen ei tarvitse keksiä toimintaa ryhmän muille lapsille vaan tukea erityislasta niissä toiminnoissa, jotka opettaja on suunnitellut. Työ on toki raskasta ja siitä voi olla kiusaus livetä piirtelemään ryhmän isoimpien lasten kanssa. 

Näitä tapauksia on ollut runsaasti päiväkodeissa, joissa olen ollut. Muutama ammattitaitoinenkin on onneksi mahtunut mukaan ja sellainen on aina helmi. Monella ei ole ollut alan koulutusta lainkaan ja se kyllä usein näkyy.

Vierailija
17089/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En missään sanonut olevani opettaja, vaan että opettajan piti puuttua hänen työhönsä ja ohjata. Opettaja ryhmässä, jossa olen lastenhoitaja. Tarkoitin sitä, että erityislapsen avustaja mieluummin keksi kivaa tekemistä ryhmän muiden lasten kanssa ja jätti sen erityislapsen tukemisen kokonaan. Eikö se nyt tuosta tullut selväksi? Keskittyy työssään epäolennaiseen. Hänen ei tarvitse keksiä toimintaa ryhmän muille lapsille vaan tukea erityislasta niissä toiminnoissa, jotka opettaja on suunnitellut. Työ on toki raskasta ja siitä voi olla kiusaus livetä piirtelemään ryhmän isompien lasten kanssa......

Monilla ei ole ollut alan koulutusta lainkaan ja se kyllä usein näkyy.

---> Okei joo. Totta kyllä kirjoitat, että juurikin tuo että ellei mitään koulutusta avustajalla ole, niin ei hän sisäistä välttämättä työnkuvaansa ja tehtäviään nimenomaan sen avustettavan tukemiseksi siinä arjessa. Avustaja on tosi tärkeä sille lapselle.

Kamalaa tosiaan jos lapsi saakin jonkun hunsvotin eikä tolkun ihmistä auttamaan.

Vierailija
17090/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn ikävimpiä puolia: kun tulee töistä kotiin on henkisesti ja fyysisesti ihan väsynyt. Ei jaksa mitään. Haluaa hiljaisuutta. Lisäksi melkein joka päivä vituttaa jokin epäkohta, joka työpäivän aikana on tullut vastaan.

Yritän keksiä jotain muuta työtä, vaikka kutsumukseni onkin varhaiskasvatus. 

Vierailija
17091/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn ikävimpiä puolia: kun tulee töistä kotiin on henkisesti ja fyysisesti ihan väsynyt. Ei jaksa mitään. Haluaa hiljaisuutta. Lisäksi melkein joka päivä vituttaa jokin epäkohta, joka työpäivän aikana on tullut vastaan.

Yritän keksiä jotain muuta työtä, vaikka kutsumukseni onkin varhaiskasvatus. -

Kumma ettei päättäjiä huolestuta tämä, että hyvien alasta tykkäävien hoitajien ulosmarssi jatkuu alalta ja ne korvataan... millä lie?

Vierailija
17092/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin varhaiskasvatuksesta mielenterveyspotilaiden pariin ja voin sanoa että helpottui työt kertaheitolla! Saan syödä rauhassa, käydä vessassa rauhassa, eikä kukaan urputa että mun tarvitsee syödä jonkun  sormet ja räät mun ruuassa. Saan jopa lakisääteisen kahvitauon. Kukaan asiakkaista ei ole tullut huutamaan että oon varastanut sen lapset lapaset ja vienyt ne kirppikselle myyntiin, seurannut mua tai lähennellyt asiattomasti, toisin kuin vakassa. Asiakkaat,omaiset ja työkaverit suhtautuu lähtökohtaisesti kohteliaasti ja asiallisesti, ja arvostavat työtäni. Töitä on kyllä riittävästi, joskus liikaakin, mutta pysyy kohtuudessa ja ylitöistä maksetaan korvaukset. Lomat saa sovittua jopa omien koululaisten loma-ajalle, ja pomokin kiittelee. Jos olisin tiennyt tämän, olisin vaihtanut alaa jo vuosikymmen sitten.

varhaiskasvatuksessa olin pahimmillaankin yksin 16 lapsen kanssa koko päivän. 20  minuutiksi sain lastenhoitajan, ja samalla ajalla olisi pitänyt pitää 20minuutin suunnitteluaika, jolla suunnittelen lapsiryhmän toiminnan ja teen kaikki pakolliset suunnitelmat ja kirjaamiset. Ei koskaan enää. Ei ole ihmisten hommaa. Ois pitäny olla vaipat itselläkin, että vois voinu tarpeensa tehdä johonkin ja tippaletkulla kädessä joku ravintoliuos, että ehdi saada edes jotain nestettä ja ravintoa.

nyt on taivas auki, kaikki on toisin ja on hyvä mieli, teen töitä joista nautin. 

on se vaan aika huolestuttavaa, että vaihdoin lastenhoidon mielenterveyspotilaiden  hoitamiseen, kun se on paljon kevyempää. Tämä ei siis johdu asiakkaista, vaan henkilökunnan mitoituksesta.  Miettikää sitä

T: varhaiskasvatuksen opettaja yliopistosta ja sosionomi.

Vierailija
17093/19754 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..varhaiskasvatuksessa olin pahimmillaankin yksin 16 lapsen kanssa koko päivän.

--Ei hemmetti. Miksi tällaisia kokemuksia saa edes luikea! Ihan käsittämätöntä urheilua lasten turvallisuuden kustannuksella, kivat riskit tuossa ja 1 ihminen vastuussa. Varma hermoromahdus jos jatkaisi tommosessa.

Vierailija
17094/19754 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirryin varhaiskasvatuksesta mielenterveyspotilaiden pariin ja voin sanoa että helpottui työt kertaheitolla! Saan syödä rauhassa, käydä vessassa rauhassa, eikä kukaan urputa että mun tarvitsee syödä jonkun  sormet ja räät mun ruuassa. Saan jopa lakisääteisen kahvitauon. Kukaan asiakkaista ei ole tullut huutamaan että oon varastanut sen lapset lapaset ja vienyt ne kirppikselle myyntiin, seurannut mua tai lähennellyt asiattomasti, toisin kuin vakassa. Asiakkaat,omaiset ja työkaverit suhtautuu lähtökohtaisesti kohteliaasti ja asiallisesti, ja arvostavat työtäni. Töitä on kyllä riittävästi, joskus liikaakin, mutta pysyy kohtuudessa ja ylitöistä maksetaan korvaukset. Lomat saa sovittua jopa omien koululaisten loma-ajalle, ja pomokin kiittelee. Jos olisin tiennyt tämän, olisin vaihtanut alaa jo vuosikymmen sitten.

varhaiskasvatuksessa olin pahimmillaankin yksin 16 lapsen kanssa koko päivän. 20  minuutiksi sain lastenhoitajan, ja samalla

Et tainnut päästä mielenterveyspuolelle vakaopen tai sosionomin papereilla. Oletan, että olet lisäksi lähihoitaja.

Vierailija
17095/19754 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lastenhoitajan ja open palkka on ihan ookoo ja työajatkin mukavia kun on päivätyö kyseessä. Tuosta emme valita. Kaikista pahinta tässä työssä ovat ylisuuret ryhmät ja liian pienet tilat/per ryhmä. Toinen asia joka hiertää pahasti on jatkuvat vaatimukset työllemme ja kirjaukset joita kukaan ei lue.

Pienillä toimenpiteillä olisi helppo vastata meidän vaatimuksiin. Ei vaadita kuuta taivaalta vaan työrauhaa ja hyviä työolosuhteita. 

Joo, palkat olisivat ihan ok, jos ne opettajan sijaisuutta tekemään palkatut lastenhoitajat tekisivät töitä. Meidän ryhmässä oli kaksi epäpätevää opettajaa. Toista kiinnosti lähinnä oma puhelin (eikä kielitaitokaan riittänyt hoitamaan opettajan töitä). Toinen oli koko ajan pois ryhmästä, eikä suinkaan suunnittelemassa, vaan mitä milloinkin. Ei mitään olennaista kuitenkaan. Lastenhoitajat tekivät työt ja muistuttelivat koko ajan opettajia. Joten kyllä hieman väärältä tuntui, että nuo kaksi saivat monta sataa enemmän palkkaa. Johtaja oli tietoinen tilanteesta, mutta ei välittänyt. 

Vierailija
17096/19754 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ryhmässäni harrastetaan ns vastuunpakoilua ihan urakalla ryhmän opettaja on päivittäin 1,5-2h kahvitauolla, koska tokihan sitä joka jumalan päivä on sitä tätä ja tuota asiaa siellä tietokoneella setvittäväksi. Sen lisäksi töihin tullaan joka aamu 10-15min myöhässä. Ja jok ikiseen asiaan joka vain on pois ryhmästä on juuri hänen pakko osallistua, syystä tai toisesta. Nyt uudella kaudella saa etsiä toisen kasvattajan raatamaan ryhmään, minä irtisanouduin toissapäivänä.

Vierailija
17097/19754 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa ryhmässäni harrastetaan ns vastuunpakoilua ihan urakalla ryhmän opettaja on päivittäin 1,5-2h kahvitauolla, koska tokihan sitä joka jumalan päivä on sitä tätä ja tuota asiaa siellä tietokoneella setvittäväksi. Sen lisäksi töihin tullaan joka aamu 10-15min myöhässä. Ja jok ikiseen asiaan joka vain on pois ryhmästä on juuri hänen pakko osallistua, syystä tai toisesta. Nyt uudella kaudella saa etsiä toisen kasvattajan raatamaan ryhmään, minä irtisanouduin toissapäivänä.-.-

Se onkin hupaisaa sitten kun on ryhmässä ( oikein lain mukaan) 2 opettajaa. On seuraa niille toisistaan toimistossa hengaukselle. Sillä aikaa lastenhoitaja hoitaa hommat ryhmässä. Opet toki kuittaa huomattavasti isomman palkan. Mistä hyvästä?

Harva ammattitaitoinen ja vähänkään järkevä lastenhoitaja enää edes harkitsee suostuvansa moiseen diiliin jos tosiaan sattuu että hätäpäissä rekrytty jotku lusmuilijat siihen kimpassa "suunnittelemaan". 

On muuten sellasiakin lastenhoitajia jotka ottavat "open" tittelin vastaan (osin painostettuina kun joku siihen tarvitaan kun on vanhemmille se eskari luvattu) koska isompi palkka kelpaa, mutta muuten ei homma saati vastuu lapsiryhmän tilanteesta nappaa pätkääkään. Ja se näkyy arjessa. Sori lapset, mut pitikö teillä olla tasokasta ja suunniteltua eskariopetusta...ööö jooo..oottakaa mitäköhän---mää juon ensin aamukahvit ja syön vähä puuroo kun en aamulla ehtiny, ja nyt olkaa hiljaa oikeesti!! Piirrelkää tai jotain.

Joku lastenhoitaja ja joku ryhmäavustaja siellä sitten huhkii kun "ope" kahvittelee johtajan kanssa toimistossa. Ihan nähty on - joten onnea ISOSTI ja hyviä hermoja vaan niille jotka tommoseen jää.

Vierailija
17098/19754 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--jos ne opettajan sijaisuutta tekemään palkatut lastenhoitajat tekisivät töitä.

Meidän ryhmässä oli kaksi epäpätevää opettajaa. Toista kiinnosti lähinnä oma puhelin (eikä kielitaitokaan riittänyt hoitamaan opettajan töitä). Toinen oli koko ajan pois ryhmästä, eikä suinkaan suunnittelemassa, vaan mitä milloinkin. Ei mitään olennaista kuitenkaan.

Lastenhoitajat tekivät työt ja muistuttelivat koko ajan opettajia......nuo kaksi saivat monta sataa enemmän  palkkaa..Johtaja oli tietoinen tilanteesta mutta ei välittänyt.--

Lain mukaan pitää olla 2 opettajaa ja hoitaja lapsiryhmässä niitä lapsia varten, vai mites se käytännössä on?

Vierailija
17099/19754 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhoivassa on paljon helpompaa. Katselin tänään yhden palvelukodin pihalle ja siellä oli 5 vanhusta ja 4 hoitajaa, jumppahetki jossa asukkaat kelaa pyörätuolia kun sanotaan hep nyt liikkeelle. Yksi asukas lähti kelaamaan muut istui passiivisena, mieti tuota versus päiväkoti. 

Päiväkotityö on vastuullista, vaativaa ja asiakkaat aktiivisia, työmäärä on todellakin aivan liian suuri.  

Vierailija
17100/19754 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustenhoivassa on paljon helpompaa. Katselin tänään yhden palvelukodin pihalle ja siellä oli 5 vanhusta ja 4 hoitajaa, jumppahetki jossa asukkaat kelaa pyörätuolia kun sanotaan hep nyt liikkeelle. Yksi asukas lähti kelaamaan muut istui passiivisena, mieti tuota versus päiväkoti. 

Päiväkotityö on vastuullista, vaativaa ja asiakkaat aktiivisia, työmäärä on todellakin aivan liian suuri.  

No haepa sitten sinne. Siellä onneksi on kova pula, niin voit aloittaa välittömästi.