Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19754)
--Joo, päätä särkee. Levon tarve.
--
päätä särkee, pihalla 28 astetta, ei kunnon varjopaikkaa, vissyvesipullot ei auta, helteet jatkuu
Oletteko kysyneet päiväkotinne johtajalta, miksi ei järjestä teille ja lapsille pihamaalle helteeseen kunnon varjonpaikkoja?
Jyskistä sai aurinkovarjoja 6:lla eurolla. Se ei mitenkään mahdu jossakin budjettiin?
Olen lastenhoitaja ja mulla on tapana käydä kerran päivässä, sopivassa tilanteessa ryhmän yhteisellä läppärillä katsomassa työsähköpostini ja joskus myös Sarastia, jos on sinne asiaa. Ryhmän opettajilla on kummallakin omat koneet.
En tiedä itkeäkö vai nauraa, mutta joka kerta se toinen ope tulee siihen pöydän viereen katsomaan, mitä teen. ihan kuin minulla ei olisi oikeutta katsoa viestejäni, vaikka siihen on ihan kehotettu jokaista.
SItten se opettaja jossain välissä heitti kommentin, että sähköpostit voi katsoa kotonakin, ne saa näkymään myös kännykältä. Ikäänkuin minun pitäisi lukea työsähköpostini kotona. Millä oikeudella minua näin ohjeistetaan? Esihenkilö ei ole tällaista neuvonut.
Kerran etsin vuodenaikaan sopivia värityskuvia ja laitoin ne tulostumaan. Sain nuhteita, koska sellainen kuulemma kuuluu vain opettajalle.
On jotenkin vaikeaa olla pitkän linjan lastenhoitajana ryhmässä, jossa on alennettu joksikin aputytöksi, joka ei oma-alotteisesti saa tehdä mitään.
Onko muilla tällaista, että opettaja esittää lastenhoitajan esihenkilöä? Käsittääkseni opettaja ei ole hoitajan pomo.
Vierailija kirjoitti:
--Joo, päätä särkee. Levon tarve.
--
päätä särkee, pihalla 28 astetta, ei kunnon varjopaikkaa, vissyvesipullot ei auta, helteet jatkuu
Oletteko kysyneet päiväkotinne johtajalta, miksi ei järjestä teille ja lapsille pihamaalle helteeseen kunnon varjonpaikkoja?
On kysytty siitä lähtien kun arkkitehtien suunnittelemat hienot päiväkodit ja pihasuunnitelmat ovat valmistuneet. Joka kesä aurinko paistaa ja on kuuma. Vuosikymmenien ajan.
Pöytätuulettimetkin tuntuu edelleen olevan jossain tiskin alla, kun työnantaja ei niitä hommaa joka huoneeseen, missä lapset joutuvat olemaan. Jännää, miten se auringonpaiste, riittämätön ilmanvaihto ja kuumuus yllättää joka vuosi uudestaan. Näiden kymmenien vuosien aikana päivystystaloihin olisi voinut investoida kunnon tuulettimet pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä varjoja ei muka voi järjestää pihalle henkilökunnan ja lasten vuoksi.
Paahtava helle eikä varjon paikkaa missään järjestetty. Ei siinä juomatauko ja rasvaus auta lapsia, kärsimystähän tuollainen paistuminen suorassa auringonpaisteessa on.
Heti päiväkotien pihoista näkee näin kesäkuumalla johtaako sitä joku pölvästi vai tolkun ihminen.
Meneekö se pk konkaan jos hakee jostain lidlistä pari päivänvarjoa? Kun ei vaan jotkut (vaikka pönötetään johtajan asemassa ) välitä muista jos itse istuu viileässä ilmastoidussa toimistossa tietsikan edessä. Eikö heitä edes hävetä?
Suomessa ei ole yhdessäkään päiväkodissa jäähdyttävää ilmastointia, ei edes jäähdyttävää ilmanvaihtoa. Ilmanvaihtokoneet pyörittää ulkoa tulevaa lämmintä ilmaa edestakaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen lastenhoitaja ja mulla on tapana käydä kerran päivässä, sopivassa tilanteessa ryhmän yhteisellä läppärillä katsomassa työsähköpostini ja joskus myös Sarastia, jos on sinne asiaa. Ryhmän opettajilla on kummallakin omat koneet.
En tiedä itkeäkö vai nauraa, mutta joka kerta se toinen ope tulee siihen pöydän viereen katsomaan, mitä teen. ihan kuin minulla ei olisi oikeutta katsoa viestejäni, vaikka siihen on ihan kehotettu jokaista.
SItten se opettaja jossain välissä heitti kommentin, että sähköpostit voi katsoa kotonakin, ne saa näkymään myös kännykältä. Ikäänkuin minun pitäisi lukea työsähköpostini kotona. Millä oikeudella minua näin ohjeistetaan? Esihenkilö ei ole tällaista neuvonut.
Kerran etsin vuodenaikaan sopivia värityskuvia ja laitoin ne tulostumaan. Sain nuhteita, koska sellainen kuulemma kuuluu vain opettajalle.
On jotenkin vaikeaa olla pitkän linjan lastenhoitajana ryhmässä, jossa on
Et sitten ole kertonut esimiehelle esim. kehityskeskustelussa näistä epäkohdista.
Todellakaan opettaja ei ole lastenhoitajan pomo. Tämän ongelman niin yleinen toimintatapa nykyään ja vaikuttaa tiimin ilmapiiriin.
Jos talon johtaja hyväksyy tämän on aika ottaa yhteyttä liittoon. Näin tein minä ja jopas alkoi tapahtua. Johtajaan otettiin yhteyttä ja ohjeistettiin asiassa. Pedagoginen johtajuus ei tarkoita johtajuutta tiimin hoitajaan tai muuhun talon väkeen. Luulisi jo , että tämä olisi selvää kaikille mutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla monta vaka opeksi opiskelevaa työkaverina. Osa sanoo jo nyt, että ei halua työllistyä päiväkotiin. Miks sitten on alaa opiskelemassa, mihin töihin meinaavat päätyvät?
Mä opiskelin vaka-alaa noin kymmenen vuotta sitten. Keskeytin opinnot, koska huomasin että en halua varhaiskasvatukseen töihin. Valintani kyseenalaistettiin ja minulle sanottiin että sillä tutkinnolla voi tehdä monenlaisia töitä. Se on hyvä tutkinto.
Mutta..mitä ne monenlaiset työt sitten ovat?
Tietysti vaikkapa kauppaan voi työllistyä vaikka millä tutkinnolla, mutta ei vk-tutkinto sinne mikään meriitti ole.
Tämä!!!
Olen itse yrittänyt hakea muihin töihin navettatyöntekijästä parkkipirkoksi, kuvataideopesta ja kaivinkoneenkuljettajasta myyjäksi ja arvatkaapa onko vakaopen papereilla päässyt muualle töihin kuin päiväkotiin 😂
Etsintä jatkuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla monta vaka opeksi opiskelevaa työkaverina. Osa sanoo jo nyt, että ei halua työllistyä päiväkotiin. Miks sitten on alaa opiskelemassa, mihin töihin meinaavat päätyvät?
Mä opiskelin vaka-alaa noin kymmenen vuotta sitten. Keskeytin opinnot, koska huomasin että en halua varhaiskasvatukseen töihin. Valintani kyseenalaistettiin ja minulle sanottiin että sillä tutkinnolla voi tehdä monenlaisia töitä. Se on hyvä tutkinto.
Mutta..mitä ne monenlaiset työt sitten ovat?
Tietysti vaikkapa kauppaan voi työllistyä vaikka millä tutkinnolla, mutta ei vk-tutkinto sinne mikään meriitti ole.
Tämä!!!
Olen itse yrittänyt hakea muihin töihin navettatyöntekijästä parkkipirkoksi, kuvataideopesta ja kaivinkoneenkuljettajasta myyjäksi ja arvatkaapa onko
No ei tietenkään pääse. Se on täsmäkoulutus ammattiin, päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajan ammattiin, eli täysin ammatillinen koulutus. On todella kummallista, miksi siitä pitää vängätä kuin se olisi muuta kuin on. Suomessa on ammattikoulut ja ammattikorkeakoulut, jotka kouluttavat ammattiin joko perusasteen tasolla tai korkeakoulutuksena. Vakaopen koulutusta ei oikein noteerata yliopistojen eri tiedekunnissa akateemisena koulutuksena, kuten ei yhteiskunnassa muutenkaan, koska se ei ole sellainen, vaan käytännön lapsiryhmätyöhön (uuden lain mukaan) pätevöittävä nimike.
Sosionomit, sosiaalikasvattajat, päivähoitajat, lastentarhanopettajat, lastenhoitajat ja päiväkotiin suuntautuneet lähihoitajat ovat koulutuksensa ja osaamisensa puolesta aivan yhtä päteviä ohjaamaan lapsiryhmää ja opettamaan pukemista, leikkejä, ruokailua, laulua, jumppaa, retkeilyä, askartelua jne. alle kouluikäisille pikkulapsille.
Itse asiassa, ennen 2006 valmistuneiden ammattilaisten koulutus on ollut huomattavasti vaativampi kuin nykyään, jostain 1970 - 1999 luvun tasosta puhumattakaan. Nykyopiskelijoista harva kykenisi läpäisemään sen ajan koulutusvaatimukset ilman huomattavia ponnistuksia. Opettajien koulutuksen taso on laskenut roimasti, tottakai, jatkuvien resurssileikkausten johdosta kaikilla asteilla.
Mä oon ollut tänään neljä viikkoa lomalla ja alkaa aikuisten oikeasti olla jo ikävä lapsia ja työkavereita :)
Lähihoitajilla ja sosionomeilla ei todellakaan ole mitään ongelmia työllistyä muuallekin kuin päiväkotiin. Ihan läpi koko Suomen ja varmasti muunkin maailman, kriisialueista suurkaupunkien lapsi- ja nuorisotyöhön.
Nykyisillä, uuden koulutuspolun mukaisilla vakaopeilla työllistymistä (edes sinne päiväkodin työyhteisöön) haittaa koulutuksessa 3-5 vuotta kestänyt systemaattinen pumppaaminen täyteen harhaista höttöideologiaa ja perusteetonta ylemmyydentuntoa suhteessa ihannkaikkiin muihin.
Ei sillä asenteella pärjää nykymaailmassa missään. Tulevaisuudesta puhumattakaan. Uusien vakaopettajien asenne on ristiriidassa ops:n sisältöjen kanssa, kestävyys, yhdenvertaisuus, tasa-arvo, yhteisö, kaveritaidot, sensitiivisyys, kunnioitus, monimuotoisuus, temperamenttitaju, oma-aikaisuus, avunanto, itsekriittisyys, leikkitaidot, osallisuus...
Nykytodellisuus ja toiminta päiväkodeissa lähtee käytännössä aivan päinvastaisesta ideologiasta: opettajajohtoisuus, mielivalta, johtajan valikoiva ja eriarvoistava tuki, sosionomien ja hoitajien jättäminen tiedon ja vaikuttamismahdollisuuksien ulkopuolelle tai eriarvoiseen asemaan suhteessa opettajiin, tiuskiminen, manipulointi, päsmäröinti, palkkauksen epätasa-arvo (samasta työstä sama palkka! On todennettava, mitä oikeasti kalliimman arvoista opettaja tai veo työpäivänsä / palkkakauden aikana tekee ja miksi, milloin, miten - onko työn laatu todistettavasti suhteessa hintaan?)...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on laki vuodelta 2021, joka sanoo selvästi: jos huomaat puutteita lapsen varhaiskasvatuksen toteutumisessa sinulla on ilmoitusvelvollisuus siitä palveluntuottajalle (kunta) tai aviin /eu / mikä vain järkevä ja toimintakykyinen virallinen taho.
Ihan riittävä strategia.
Oletko toiminut näin? Ja vaatinut epäkohtien korjaamista? Se on työntekijän velvollisuus.
Ai uuteen toimintakauteen sillä mielellä, että tekee ilmoituksen vähintäänkin kunnalle, aviin ja EU:iin ja se riittää?
Silläkö saa hyvän startin työhyvinvointiin, tiimityöhön, huoltajayhteistyöhön jne.
Mietin lähinnä työn sisällöllisiä asioita, mitä itse voi tehdä ja mihin voi vaikuttaa. Ne ovat tosin jääneet tässä ketjussa vähemmälle huomiolle. Jos jokainen miettisi vaikka viime toimintavuotta, että mitkä asiat tekivät siitä onnistuneen/epäonnistuneen (ja kriitt
Ton Hermionen kanssa olisi hirveää olla duunissa samassa paikassa. Onneksi ei ole meillä! Pannaan portit ja ovet lukkoon, niin ei pääsekään... Voimia sinne taloon, joille vastaavia on otettu vaivoiksi.
Veikkaus: max 3 vuotta ja se on burnoutissa, todennäköisemmin "jatko-opiskelemassa", "kunnan kasvatustoimistossa erityisasiantuntijana" tai kiipimässä jonkun nuhruisen yksikön "päiväkodin johtajana" - tietenkin ylpeänä saavutuksestaan ja "uraedistyksestä". Tollasia just käytetään hyväksi kuntahimmeleissä vuosikymmenestä toiseen, niillä kun ei ole sitä oikeaa strategiatajua - yhteiskuntakontekstissa.
Vähän kun lapset, joita kehutaan ääneen ja annetaan joku käpönen tarra "palkinnoksi", kun ainoana suostuivat "siivoamaan duplot laatikkoon" - muut kun vaan leikkivät ja sotkivat eivätkä siivonneet juuri mitään, koska "ovat erityistarpeisia, impulssiherkkiä, sellaisia, mikä tahansa opettajan keksimä syy..." Oikeasti ne fiksuimmat skidit näkee sen naurettavan systeemin läpi 6-0.
Ei mikään "lapsiaines ole muuttunut hankalammaksi" vaan se vakasysteemi on nykyään niin vieraantunut todellisuudesta, missä muut ihmiset (mukaan lukien lapset perheineen) elävät, että lähes kaikki muut kuin ne aateuskolliset vakaopet ja niiden hyväpalkkaiset johtajat vastustavat huonovointisuutta tuottavaa järjestelmää kukin tavallaan.
Nykyvaka ja sen "hyvin toimivat vakayksiköt" ovat kuin joku lahko, uushenkinen kultti. Sieltä savustetaan ulos, jos et asetu ruotuun.
Ai miksi on henkilöstöpula?
Kiitos kun jaksavat. Mietin syksyä mistä tuuraajat saadaan sinne? Onko porukkaa tarpeeks, kun säästöt voimaan astuvat. Ihanaa kesää ja voimia töihin. Olette niin tärkeitä monille pienille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Millä aikaa, tai energialla, näitä ilmoituksia Aviin ym on tarkoitus tehdä? Meinaan vaan, kun ei päivän aikana edes pissalle tahdo aina ehtiä/päästä? Sillä 10-15min kahvi/tee-tauolla johon ei myöskään päivittäin ehdi/pääse liukenemaan? Paitsi tietysti se ryhmän opettaja joka on vähintään 1h/päässä pois ryhmästä vedoten sak-aikaan ja juu "kuuluu" se työnkuvaan, mutta hankaloittaa entisestään kenenkään muun koneella käymistä ja jopa sillä yhdellä ainoalla kahvitauolla käymistä. Ja juu, ilmoitusvelvollisuus JA oikeus on vakassa kaikilla kasvattajilla, se ei ole vain ja ainoastaan ryhmän opettajan juttu, lisäjuttu "käväistä" koneella ja poistua ryhmästä.
Kysyn vain.
Ehdota sinä sille opettajalle että hän voi jäädä nukkariin kun sinä soitat aloittavan lapsen vanhemmille ja sovit tutustumiskäynnistä, teet ateriatilauksen keskuskeittiöön, suunnittelet pienryhmätoiminnatvseuraavalle viikolle ja kirjaat Wilmaan lasten vasuja, sekä ryhmävasua. Voit samalla tehdä inventaariota että mitä mahtaa puuttua seuraavaa toimintakautta ajatellen ja tehdä tilauksen Lekolarille.
Uskon että opettaja suostuisi valvomasn nukkarissa nukkuvia lapsia hämärässä puhelintaan pläräten sen tunnin/pari.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun jaksavat. Mietin syksyä mistä tuuraajat saadaan sinne? Onko porukkaa tarpeeks, kun säästöt voimaan astuvat. Ihanaa kesää ja voimia töihin. Olette niin tärkeitä monille pienille ihmisille.
Mitkä tuuraajat? Etkö ole lukenut uutisia ja salaisia tiedotteita? Ei sinne mitään tuuraajia ja ulkopuolisia sijaisia enää ylihuomenna alkavalla uudella tiimintakaudella oteta, jos joku on poissa. Säästöpakko ja tehostaminen vakassa tarkoittaa sitä, että avustajista luovutaan siellä missä vain mahdollista, "erityinen tuki" on ns. teoreettista tukea erkkaopen konsultaationa (eli tyyppi sanoo, käytä kuvakortteja tai huomioi lapsen impulssiherkkyys ja tarkkaavaisuuden pulmat tms. päläpälä) ja etenkin sitä, että päiväkotiryhmien mitoitus "hoidetaan sisäisin järjestelyin".
Suomeksi: toivotaan, ettei kävisi kovin pahasti kenellekään, koska nyt ei vain ole enempää työntekijöitä kuin on. Lakisääteiseen mitoitukseen ei olla päästy missään edes nyt koko päivän aikana, eikä siitä ole noussut mitään meteliä, joten tottakai sama käytäntö voidaan ulottaa koko päivän osalle. 1 työntekijä kun on talossa koko aukiolon ajan, sekin on linjassa jo vakiintuneen systeemin kanssa. Kunhan papereissa, siis työsuhteessa, on minimimäärän saavuttava määrä laskennallista vahvuutta jokaista ryhmää (max 21 lasta) kohden, niin kaikki muu on vapaata pelikenttää.
Kun ei ole valitettu ja avikin on vastannut niihin 2 vuoden aikana tulleisiin valituksiin, että "kokonaisuutena katsoen lakia ei rikota" noin menettelemällä, niin "ennakkotapauksia" on riittävästi osoittamaan, että tämä tehostustapa on käypä systeemi eikä riko lakia.
Jatkossa tulee olemaan tilanteita, että yksi aikuinen päätyy helposti olemaan yksin 21 lapsen kanssa, vaikka päivittäin.
Säästöä tulee, varmasti.
No suunnitteleeks se ope / hoitaja ja soittelee puhelunsa, tilaa tavarat ja inventoi sitte siellä nukkarissa samalla kun valvoo lapsia ja lukee satua? Siis sitte kun ei ole muita kun yks työntekijä joka ryhmässä?
Ja iltapäivällä ulkona enää max kolme aikuista sataa lasta kohden?
Tolla menolla lähtee ne loputkin työntekijät menemään. Vaikka koko maapallolta. Ihan hulluksi mennyt tämä eläminen ja olemassa oleminen tässä maailmassa. Mitään et voi tehdä tai missään asua ja elää ilman rahaa ja sitä rahaa ei pysty hankkimaan riittävästi, kun oma mielenterveys ja kroppa ei vaan kestä tuommoista rääkkiä. Palkkakin on niin surkea, että sillä ei nykykustannuksilla edes tule toimeen. Teet yhä lisää töitä, että pärjäisit, ja siksi olet niin raato, ettei ole voimia eikä itsetuntoa enää edes hakea muita töitä ja irrottautua.
Kannattaisi kaveriporukassa ostaa vanha maatila tai kyläkoulu jostain syrjästä, pieni metsäala ja järvi tai joki lähellä, ja ryhtyä vaan elämään siellä omavaraistaloudessa kommuunina. Kaivo, ei sähköä, ei maavuokraa, ei kaukolämpöä, oma uusiutuva metsä ja saostuskaivo, puulämmitteinen rantasauna ja kunnon törmään rakennettu maakellari. Siinä asuisi jäljellä olevat 20-40 elinvuottansa ja sitten kaikki loppu. Uudet tulijat voisi jatkaa, jos haluaa. Ennenkin kuoltiin vanhana sydänkohtaukseen tai muuhun metsätöissä, kalastaessa, pellolla tai marjanpoiminnassa, kun sen aika oli. Turhaa ei kiduttu letkuissa sairaalabakteerien ja riistohintojen vankina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aikaa, tai energialla, näitä ilmoituksia Aviin ym on tarkoitus tehdä? Meinaan vaan, kun ei päivän aikana edes pissalle tahdo aina ehtiä/päästä? Sillä 10-15min kahvi/tee-tauolla johon ei myöskään päivittäin ehdi/pääse liukenemaan? Paitsi tietysti se ryhmän opettaja joka on vähintään 1h/päässä pois ryhmästä vedoten sak-aikaan ja juu "kuuluu" se työnkuvaan, mutta hankaloittaa entisestään kenenkään muun koneella käymistä ja jopa sillä yhdellä ainoalla kahvitauolla käymistä. Ja juu, ilmoitusvelvollisuus JA oikeus on vakassa kaikilla kasvattajilla, se ei ole vain ja ainoastaan ryhmän opettajan juttu, lisäjuttu "käväistä" koneella ja poistua ryhmästä.
Kysyn vain.
Ehdota sinä sille opettajalle että hän voi jäädä nukkariin kun sinä soitat aloittavan lapsen vanhemmille ja sovit tutustumiskäynnistä, teet ateriatilauksen kesk
Ateriatilauksen? Ihan on keittiöhlö sitä varten, ryhmässä merkitään vain seur päivän oletettu syöjämäärä kärryssä olevaa än listaan. Tutustumiskäyntipuheluita on harvoin, ellei sitten ole asiakkaidenkin puolesta tuulinen talo. Nukkarissa ollaan max45min-1h ja sinä aikana on se kurahousut ym rumba kuivauskaapeilla hoidettavana+kahvitauot. Tavarainventaariot yms katsomme ja teemme yhdessä, se ei ole ryhmässä vain 1 kasvattajan toimi.
Niin ja ei ole vakassa mitään Wilmaa ja vasuja yms käymme myös yhdessä läpi mm viikottaisessa tiimissämme.
Eipä muuten ole vakahoitajalla mitään suunnittelu eli ns sak-aikaa työajassaan ja hänkin miettii ja ennenkaikkea toteuttaa/osallistuu ryhmän toimintaa(n) ja eipä ole mm lääke ym tarvikkeiston huoltamiseen/päivittämiseen/lisähankintalistan tekemiseen annettu erikseen aikaa, se on ryhmän lähihoitajan vastuulla, ihan mustaa valkoisella sekin asia mm liiton taholta.
Edellinen
Apua, mitä teen?
Olen aloittamassa ensimmäistä kertaa opettajana päiväkodissa, pienten alle 3-vuotiaiden ryhmässä ja uudessa työpaikassa, josta sain vakinaisen paikan.
Viime viikolla soitin ryhmässä aloittavien lasten perheille, kuten johtaja oli määrännyt. Koitin olla ystävällinen ja toivottaa tervetulleeksi, mutta tosi moni niistä äideistä oli hirveän ilkeitä tai jotenkin hyökkääviä. Viimeisille soitin jo itku kurkussa enkä keksinyt mitään sanottavaa paitsi kerroin nimeni ja sanoin tervetuloa. Sekin ärsytti niitä.
Nyt on olo, että en halua edes mennä maanantaina siihen työpaikkaan. Haluaisin vaan ilmoittaa, etten tulekaan ja irtisanoutua heti.
Mielessä pyörii ne uhkailut, että jos meidän lapsi alkaa reagoida, niin selvitämme kyllä heti syyt, miten kohtelet häntä. Toinen sanoi, että heitä harmittaa hirveästi, että ryhmän edeltänyt opettaja lähti pois eikä sen veroista aarretta ole missään. Ihan ensimmäinen, jolle soitin, sanoi heti, ettei hänellä ole mitään keskusteltavaa minun kanssani, koska he eivät todellakaan ole halunneet lastaan minun ryhmääni vaan vaativat päästä naapuriryhmään, jossa on heille tuttu ja kuulemma ihana opettaja. Yksi kysyi esiteltyäni itseni ja ajatukseni tutistumisjaksosta, että keitä muita ryhmässä työskentelee ja kun kerroin, hän ilahtui ja sanoi, että on siellä sitten edes se xxxx, josta lapsi varmaan tykkää. Se lopussa soitetun perheen äiti sanoi, että päiväkodissa vanhemmilla on oma fb ryhmä, jossa he päivittäin keskustelevat päiväkodin toiminnasta ja hän voi jo nyt sanoa, ettei kukaan tule hyväksymään, jos tämän ryhmän opettaja ei kykene tarjoamaan niin ihanaa tunnelmaa ja toimintaa kuin siinä naapuriryhmässä on jo vuosia ollut.
En liioittele. Yhtä ainoaa kannustavaa ja rohkaisevaa kommenttia en saanut. Nyt itkettää ja oksettaa. En koe työpaikan ilmapiiriä hyväksi vaan kerrottuani soitoista johtaja sanoi, että kyllä pätevän opettajan pitääkin osata tarjota laadukasta varhaiskasvatusta. Muut työntekijät vain hymyilivät ja vilkuilivat toisiaan. Osa sanoi, että he kyllä ovat saaneet vain hyvää palautetta ja kehuivat kilvan sitä minua ennen ollutta opettajaa ja kuinka harmi on, että hän lähti pois.
Voiko työsopimuksen purkaa viikonloppuna ja olla vaan menemättä? Uskon, että saisin tältä alueelta helposti paikan toisessa päiväkodissa, koska olen nyt muodollisesti pätevä. Onko pakko olla kokemusta myös, että voi mennä ainpaksi opettajaksi ryhmään? Ehkä olisi parempi olla isojen ryhmässä, jos pienten äidit ovat noin uhkaavia tai ilkeitä. En pysty tekemään töitä, jos koko vanhempien joukko on jo valmiiksi ryhmittynyt vastaan, epäilee, tarkkailee ja arvioi selän takana onnistumistani. Varsinkin se vertailu, esitetyt vaatimukset ja uhkailu on tosi ahdistavaa.
Miksi niitä varjoja ei muka voi järjestää pihalle henkilökunnan ja lasten vuoksi.
Paahtava helle eikä varjon paikkaa missään järjestetty. Ei siinä juomatauko ja rasvaus auta lapsia, kärsimystähän tuollainen paistuminen suorassa auringonpaisteessa on.
Heti päiväkotien pihoista näkee näin kesäkuumalla johtaako sitä joku pölvästi vai tolkun ihminen.
Meneekö se pk konkaan jos hakee jostain lidlistä pari päivänvarjoa? Kun ei vaan jotkut (vaikka pönötetään johtajan asemassa ) välitä muista jos itse istuu viileässä ilmastoidussa toimistossa tietsikan edessä. Eikö heitä edes hävetä?