Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (20034)
Olen todistanut tänä keväänä työpaikallani tilannetta, jossa monta oikeasti hyvää työntekijää lähtee. He olisivat jääneet, jos jokin asia olisi muuttunut. Ei muuttunut. He tunsivat arvonsa. Monet kommentit vanhemmilta tuli, että ei kai he lähde pois. He olivat olleet heidän lastensa tuki ja turva.
Mitä teki esihenkilö? ... Muutama viikko ennen töiden loppumista alkoi vältellä, ei jutellut, aikoi päätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä tuen lapset saavat sitä tukea? Tämä on itselleni mysteeri. Minusta tuntuu, että laskennallisuus on ainoa mitä näen. Toki en ole ollut kauaa talossa, mutta saavatko tuen lapset oikeasti sellaista asianmukaista tukea?
"Asianmukaista tukea"? Jos se asia on, että lapsen ikä ja kehitystaso edellyttävät primäärihoitajaa 24/7 ja maksimissaan yhden tai kahden lapsen "ryhmää" seuraksi - kuten on laita yleensä 0-, 1- ja 2- vuotiailla pikkulapsilla (ks. kehityspsykologian prof. emeriitta Liisa Keltikangas-Järvinen tai lastenpsyk. Jari Sinkkonen) niin siinä tapauksessa alle 3-vuotiaat lapset eivät koskaan saa tarvitsemaansa tukea päiväkodissa.
Itse asiassa päiväkodin isommille lapsille 50 vuotta sitten suunniteltu ryhmäkoko, joihin pienet nykytulijatkin sijoitetaan, juuri aiheuttaa niitä tuen ja erityisen tuen tarpeita my
Eri, mutta lapselle suunnitelu tuki ja sen tavoite näkyvät lapsen varhaiskasvatuksen suunnitelmassa (vasu) kirjattuina (opettaja kirjaa, vasu laaditaan yhteistyössä tiimin, huoltajien, lapsen ja tarvittaessa veon tms. asiantuntijan kanssa). Työntekijän tulee tuntea kaikkien hoitovastuullaan olevien lasten varhaiskasvatuksen suunnitelmat ja toimia niissä sovitun mukaisesti sekä osallistua tuen toteutumisen ja tavoitteiden saavuttamisen arviointiin ja kehittämiseen oman ammattinimikkeensä mukaisesti.
Arjessa tuki näkyy siinä, että kasvattajat yhdessä ja erikseen noudattavat vasussa sovittua ja huomioivat lapsen oman kannan asioihinsa.
Huom! Koko tiimi sekä lapsi ja hänen huoltajansa osallistuvat myös suunnitellun ja toteutetun tuen ja lapselle tarjotun varhaiskasvatuksen arviointiin ja kehittämiseen. Jos esim. joku on eri mieltä kuin toinen tavoitteiden saavuttamisesta tai tuen muodosta, niin kirjataan eriävät mielipiteet pyynnöstä sinne vasuun. Lapselta kysytään (ikätasoisesti) erikseen, haluaako hän jotakin sinne kirjoitettavaksi tai eikö halua. Lapsen sanoma kirjoitetaan lainausmerkeissä sitaattina, eikä sitä tulkita ja muuteta aikuisen mielen mukaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä tuen lapset saavat sitä tukea? Tämä on itselleni mysteeri. Minusta tuntuu, että laskennallisuus on ainoa mitä näen. Toki en ole ollut kauaa talossa, mutta saavatko tuen lapset oikeasti sellaista asianmukaista tukea?
"Asianmukaista tukea"? Jos se asia on, että lapsen ikä ja kehitystaso edellyttävät primäärihoitajaa 24/7 ja maksimissaan yhden tai kahden lapsen "ryhmää" seuraksi - kuten on laita yleensä 0-, 1- ja 2- vuotiailla pikkulapsilla (ks. kehityspsykologian prof. emeriitta Liisa Keltikangas-Järvinen tai lastenpsyk. Jari Sinkkonen) niin siinä tapauksessa alle 3-vuotiaat lapset eivät koskaan saa tarvitsemaansa tukea päiväkodissa.
Itse asiassa päiväkodin isommille lapsille 50 vuotta sitten suunniteltu ryhmäkoko, joihin pienet nykytulijatkin sijoitetaan, juuri
Alapeukku???
Viime yönä pitkään ja hartaasti odotettu raskaus päättyi keskenmenoon 💔 Olen aivan hajalla.
Yhä vähemmän ja vähemmän minua kiinnostaa mennä päiväkotiin töihin kaitsemaan toisten ihmisten lapsia. Vihaan päiväkotilasten vanhempia, ja olen niin helvetin kateellinen.
Haluan vain sen oman (monta! <3) jota en ikinä laita päiväkotiin siihen hullunmyllyyn ja puutteellisia oloihin, jota katson työkseni päivittäin.
Haluan jäädä sieltä itsekin pois loppuiäksi... Kunpa vain tietäisin miten...
Mä kaipaan niin paljon omia lapsia, että välillä ihan harmittaa olla töissä kun joku tuo taas sen lapsensa hoitoon ja menee vauvan kanssa kotiin ... Ja tietysti haetaan lähellä sulkua takas kotiin .. en vaan pystyisi
Mun mielestä yks ope sano joskus hyvin. Että ajatelkaa jos tämä toiminta olis vähä ku joskus ennen vanhaan, et me oltais vain oikeasti sellainen leikkipaikka, jonne lapset tulee aamulla vähän leikkimään ja askartelee ym. Sitten he lähtisivät kotiin unille ja meille ei olisi mitää dokumentointia ym.
Ai että. Vielä 2 aamua. Lomalla aion rentoutua
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä yks ope sano joskus hyvin. Että ajatelkaa jos tämä toiminta olis vähä ku joskus ennen vanhaan, et me oltais vain oikeasti sellainen leikkipaikka, jonne lapset tulee aamulla vähän leikkimään ja askartelee ym. Sitten he lähtisivät kotiin unille ja meille ei olisi mitää dokumentointia ym.
Noinhan se pitäisikin olla, edelleen. Koska tuo kiireettömyys ja paineettomuus on sitä laadukasta ajan viettoa lasten kanssa. Voisi keskittyä siihen tärkeimpään.
Onko muilla päivystyksessä tällänen trendi, että hoitoa varataan koko viikko pitkiä päiviä. Sitten ei tulla paikalle, eikä myöskään ilmoiteta asiasta.
Se varhaiskasvatuksessa saatu tai ei saatu tuki näkyy Suomen kouluissa, kaduilla ja lastensuojelun tilastoissa, ehkä myös mediassa 10 v. sisällä. Niinku nyt näkyy päiväkotivuosien 2010-2016 tuottama hedelmä. Siinä on ne Kataisen, sitten Sipilän hallituksen talkoot ja silloisen opetusministeri Grahn-Laasosen kasvatus- ja koulutusuudistukset lanseerattu. Tästä eteenpäin niitetään juuri niiden satoa yhä voimallisemmin. Vau!
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla päivystyksessä tällänen trendi, että hoitoa varataan koko viikko pitkiä päiviä. Sitten ei tulla paikalle, eikä myöskään ilmoiteta asiasta.
On! Tämä viikko menty niin että lapsia on paikalla 6 ja ryhmässä aikuisia 3. Ois niin mukavaa olla lomalla. Vanhemmat ei välitä ilmoitella ettei tarvitsekaan. Yhdelläkin lapsella erittäin pahat ja monta allergiaa, niin keittiö tekee hänellekin ruuat erikseen ku vanhemmat eivät ole viitsineet ilmoittaa onko vai ei. Ei kasvattajatkaan voi aina jatkuvasti sitä tietoa olla ruinaamassa jokaiselta erikseen, onko tulossa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
On! Tämä ja viime viikko menty niin että 6 lasta ja kolme aikuista paikalla. Ois kiva olla lomalla. Kovasti ja pahasti allergisenkaan lapsen vanhemmat eivät ole viitsineet ilmoittaa tuleeko lapsi hoitoon vai ei ja keittiö tekee ruuat erikseen tälle. Ei kasvattajatkaan voi olla jatkuvasti hoitoaikojen perään kyselemässä.
Vierailija kirjoitti:
Se varhaiskasvatuksessa saatu tai ei saatu tuki näkyy Suomen kouluissa, kaduilla ja lastensuojelun tilastoissa, ehkä myös mediassa 10 v. sisällä. Niinku nyt näkyy päiväkotivuosien 2010-2016 tuottama hedelmä. Siinä on ne Kataisen, sitten Sipilän hallituksen talkoot ja silloisen opetusministeri Grahn-Laasosen kasvatus- ja koulutusuudistukset lanseerattu. Tästä eteenpäin niitetään juuri niiden satoa yhä voimallisemmin. Vau!
Tässä oli hyvä kommentti!
En kyllä haluaisi, että mun lapsi altistuu jonkun negatiivisen vätyksen opeille ja esimerkille. Enkä myöskään minkään takakireän, kaksinaamaisen huijarin vaikutuksen alle. Jonkun, joka väittää asioiden olevan vallan mainiosti, ja varsinkin hän itse on oikea taikanäppi taiturikasvattaja, kun oikeasti lapsia kohdellaan kuin itsekeskeisen tyypin egon jatkeita ja hänen narsististen tarpeidensa tyydyttäjiä.
Kun kasvatat lapsesi itse tai vähintäänkin tiedät, mitä siellä päiväkodissa oikeasti tapahtuu, niin tunnet lapsesi vielä eläkeiässäsi ja voit nukkua yösi rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On! Tämä ja viime viikko menty niin että 6 lasta ja kolme aikuista paikalla. Ois kiva olla lomalla. Kovasti ja pahasti allergisenkaan lapsen vanhemmat eivät ole viitsineet ilmoittaa tuleeko lapsi hoitoon vai ei ja keittiö tekee ruuat erikseen tälle. Ei kasvattajatkaan voi olla jatkuvasti hoitoaikojen perään kyselemässä.
Kuulostaa, ettei siellä oteta vastuuta kokonaisuudesta. Nyt sitten pesemään niitä leluja, rakentamaan oppimisympäristöjä, tukimateriaaleja, käymään verkkokoulutuksia, siivoamaan kaappeja, toteuttamaan huippulaatuista varhaiskasvatusta paikalla oleville lapsille, valmistelemaan elokuussa alkavan toimintakauden lapsilistoja ja toimi
Vaihdan elokuussa eri taloon töihin, niin en pysty nyt kesäpäivystyksessä oudossa talossa johon kesäajaksi tultiin valmistelemaan tulevaa syksyä yhtään millään tavalla, kun en tiedä yhtään ketä ensi syksynä ryhmääni tulee. Keskityn olemaan lapsille läsnä, mukavaa leppoista tekemistä ja odottelen puolentoista viikon päästä alkavaa lomaa hullun viime kevään jälkeen. Eikö se riitä?
Ai että!
Ihanaa päästä lomalle, pois työpaikkakiusaajan armoilta! Talo onneksi vaihtuu syksylle, valinnanvaraa tällä seudulla on.
Menin heti päiväunille ja heräsin nyt. :D
Ihmeissäni kyllä luen tätä keskustelua, ihan tosiko lastenhoitajat haluaa, että opet pois alalta? Kirjaukset on lakisääteiset ja ei se kirjausvastuu tule pienenemään, päinvastoin -> tuen tarpeet lisääntyy, kaikelle toiminnalle pitää olla pedagoginen peruste ja arviointi. Opella on koulutus käyttää arviointimateriaaleja ja tuoda tutkimusperustainen tuki käytäntöön. Ope tuo sen tiimin näkemyksen esiin palavereissa ja kirjaa.
Ja siitä huolimatta, olen samaa mieltä, että hyvä lastenhoitaja on kultaakin kalliimpi. Yhdessä me olemme hyvinvoiva tiimi.
Hyvä ope on hyvä ope.
Hyvä lastenhoitaja on hyvä lastenhoitaja.
Huono, välinpitämätön työntekijä on huono työntekijä, oli titteli mikä tahansa. Ja voi kyllä, niitä huonoja tuntuu olevan paljon. Pitäkää hyvistä, ahkerista ja mukavista työkavereista kiinni kynsin ja hampain, oli titteli mikä tahansa! Ei myrkytetä hyviä tyyppejä ulos alalta.
t. Yks ope
Vierailija kirjoitti:
Milloin päiväkodissa on ollut tuollaista? Itse olen ollut päiväkodissa 90-luvulla ja kyllä siellä oltiin koko päivä siihen asti, että vanhemmat tulivat hakemaan. Ja jonkunlaista dokumentointia tehtiin kyllä silloinkin, koska mulla on tallessa pino "kasvunkansioita", mihin on päiväkodissa kerätty valokuvia, askarteluja ja jotain hassuja lausahduksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin päiväkodissa on ollut tuollaista? Itse olen ollut päiväkodissa 90-luvulla ja kyllä siellä oltiin koko päivä siihen asti, että vanhemmat tulivat hakemaan. Ja jonkunlaista dokumentointia tehtiin kyllä silloinkin, koska mulla on tallessa pino "kasvunkansioita", mihin on päiväkodissa kerätty valokuvia, askarteluja ja jotain hassuja lausahduksia.
No ei tietenkään ole ollut. Viesti, johon viittaat, on provo.
Samaa disinformaatiota alettiin levittää tarkoituksella 2010-luvulla, kun oaj jäsenistönsä palkkoja nostaakseen ja yliopistossa lastentarhanopettajia kouluttaneet tahot ryhtyivät kampanjoimaan sosiaalialan korkeakoulutettujen lastentarhanopettajien (sosionomi, sosiaalipedagogi) häätämiseksi ulos päiväkodeista. Esim. nyt jo eläköitynyt opettaja Marjatta Kalliala rustasi vimmaisia kirjoja vielä vanhoilla päivillään, sanoma ja tekstin tyyli niissä muistuttaa lähinnä kansanosaa vastaan kiihottamista.
Nähtävästi suurin osa päiväkotien ongelmallisesta nykytilanteesta johtuu tuosta kollektiivisesta eri ammattiryhmien solvaamisesta. Työ on rankkaa, ja opettajien oman hännän nostaminen ja muiden päälle sylkeminen ei herätä mitään arvostusta. Ei myöskään opettajien palkan perusteeton nosto yli sosiaalialan korkeakoulutettujen, joiden koulutus on pidempi ja työtehtävät vähintäänkin (yleensä yli) opettajan vaatimustasossa.
Olen kanssasi samaa mieltä, kuten lähes kaikki ennen vuotta 2016 päiväkodeissa työskennelleet: suomalaiset päiväkodit olivat ennen laadukkaita. Ja työntekijät ammattilaisia ja sivistyneitä. Nyt ei ole.
Kun rakentaa riitelylle ja halveksunnalle, ei synny mitään hyvää. Arvostus yliopistojen kasvatustieteellisiä tiedekuntia kohtaan romahti koko maassa. Pitkäksi aikaa.
Jep. Näin kävi omalle tiimilleni myös. Tulimme juttuun, me tehtiin työ hyvin, kaikki sujui. Meillä oli töissä hauskaa lasten kanssa! Vaan mitä teki pomo? Hajoitti tiimin niin, että hyvä kun näemme enää töissä toisiamme. Näin ei saanut olla. = Hajoita ja hallitse.
Keväällä pomo alkoi myös valittamaan joka ikisestä asiasta. Aina olimme tehneet jotakin väärin. Nämä kritiikkiviestit tulivat meille Whatsappryhmässä ja näihin tuli vielä kommentti, että keskustelussa ei saanut antaa kommentteja hänen valitukseen.