Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19756)
LOMAlomaLOMAlomaLOMAlomaLOMAlomaLOMA
Vierailija kirjoitti:
Se olis enää 7 päivää, wuhuu!
Sieltä se loma lähestyy🙂 milloin palaat töihin, vai palaatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miten monet täällä valittaa että pakko kärsiä heinäkuun työviikkoja. Itse olen ollut alalla jo pitkään ja aina, siis aina olen ottanut lomaa 5 vkoa juhannuksesta n elokuun alkuun, 25 työpäivää. Omat pikkukoululaiset olivat aina kesäleirillä, ehkä viikon mummilla jne sitten 5 vkoa yhdessä perheenä lomalla.
Jaksamiseen vaikuttaa paljon kun tietää että juhannukselta alkaa loma ja taas elokuun alku on yleensä hiljaista ja jo omassa päiväkodissa ettei tarvi lainkaan mennä päivystykseen.
Aina löytyy niitä jotka voivat olla töissä heinäkuussa; lyhyt loma, elokuun lomamatka, puolison loma, opiskelu etc joten en ole koskaan joutunut olemaan heinäkuussa töissä enkä aiokaan vaikka omat lapset jo isoja.
Millä vuosikymmenellä tai vuosisadalla nämä henkilökohtaiset kokemukset on kerätty ja missä?
S
2020-luvulla ja PK-seutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olis enää 7 päivää, wuhuu!
Sieltä se loma lähestyy🙂 milloin palaat töihin, vai palaatko?
En palaa! 😃 Olen opiskellut jo puoli vuotta uutta alaa. Syksyllä keskityn opintoihin...
Nyt olen päivystyksessä töissä ja täytyy sanoa, että on jopa ollut mukavaa. Ryhmäkoot ovat pysyneet pieninä. Huh. Olisipa aina näin
Extra raskasta olla täysin uusien työntekijöiden kanssa. Itsekin sijainen. Kuitenkin pisimpään talossa ollut heinäkuun työntekijöistä...
Onneksi tuo hel.vet.ti on taakse jäänyttä elämää.
Mulla monta vaka opeksi opiskelevaa työkaverina. Osa sanoo jo nyt, että ei halua työllistyä päiväkotiin. Miks sitten on alaa opiskelemassa, mihin töihin meinaavat päätyvät?
Tää keskustelu on perustettu 2021, onkohan täällä vielä samoja keskustelijoita jotka ovat itkeneet alan tilaa tuosta vuodesta ja edelleen toivotte, että joku muuttisi paremmaksi?
Palauttiko loma sinua, palasitko rentoutuneena ja innostuneena takaisin töihin? Minkä pituinen lomasi oli?
Vierailija kirjoitti:
Mulla monta vaka opeksi opiskelevaa työkaverina. Osa sanoo jo nyt, että ei halua työllistyä päiväkotiin. Miks sitten on alaa opiskelemassa, mihin töihin meinaavat päätyvät?
Heille vaka-opiskelupaikka on väylä yliopistoon. Ottavat eri sivuaineita tai vaihtavat ihan opintoja. Siskoni opiskeli maisteriksi ja sanoi ettei hänen opiskelukaveriestaan KUKAAN jää päiväkotiin. Milloinhan tähän oikein herätään? Takaisin lastentarhanopettajaopistot!!
Mä viihtyisin, jos ryhmäkoot olisi pienempiä... Tänään mulla oli monta lasta poissa ja ai että mä nautin kun sai antaa huomion niille kaikille lapsille. Jos ryhmä täynnä niin se on kyllä välillä aika moista touhua... :( Rauhallisina päivinä pidän työstäni.
Meidän talossa kaikki on hyvin silloin kun pomo on poissa. Valitettavasti. Silloin kun hän on läsnä tunnelma on todella ahdistava. Sitten jos on joku epäkohta niin hänellä on siihen aina oiva ratkaisu (joka ei usein toimi käytännössä) ... Esim siivoustyö ym kuuluu meille. Kun siitä sanoo, että ei ehdi niin hänellä on aina ratkaisu. Suunnilleen niin, että seiso päälläsi ja toinen jonglööraa vieressä niin homma valmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu on perustettu 2021, onkohan täällä vielä samoja keskustelijoita jotka ovat itkeneet alan tilaa tuosta vuodesta ja edelleen toivotte, että joku muuttisi paremmaksi?
Helpompi valittaa täällä ja kuormittaa kollegoja valittaen ja saikuttaen, kuin tehdä itse asialle jotain (osaamisen parantaminen, työpaikan vaihtaminen, alan vaihtaminen).
Ammattitaitoon kuuluu myös päävastuu omasta (työ)hyvinvoinnista.
Mutku pomo, mutku huoltajat, mutku lapset, mutku helle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompi valittaa täällä ja kuormittaa kollegoja valittaen ja saikuttaen, kuin tehdä itse asialle jotain (osaamisen parantaminen, työpaikan vaihtaminen, alan vaihtaminen).
Ammattitaitoon kuuluu myös päävastuu omasta (työ)hyvinvoinnista.
Mutku pomo, mutku huoltajat, mutku lapset, mutku helle...
Kylläpä on hyvä juttu, että nyt, 16828 kommentin jälkeen tämä ihminen, numerolla 16829 kertoi, miten asiat on, pitäisi olla ja on syytä olla tässä maassa ja tämän maan päiväkodeissa ja kaikilla ihmisillä, joiden työpaikka on, on ollut tai tulee olemaan päiväkoti.
Miten hukassa oltiinkaan, ennen tätä tilintekoa ja loppulausuntoa.
Nyt, viimeinkin, tämä ketju (ja koko vauvapalsta oikeastaan) on käynyt tarpeettomaksi. Ei ole tarvetta muulle vuorovaikutukselle kuin marssia mukana, reippaana kuin partiolainen, tuli mitä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mä nautin, oli aivan ylimaallisen ihanaa vain kääntää kylkeä aamulla aikaisin, ei kiirettä mihinkään, ei pakkoa mihinkään. Minulla alkoi loma eilen, takaisin vasta 19.8
Kuulostaa ihanalle 😍
Vierailija kirjoitti:
Ennen tota johtajamuutosta ja varhaiskasvatusta oli päivähoitojärjestelmä ja lastentarhat. Se oli hyvä ja toimiva systeemi yli 100 vuoden ajan.
Tämä väkisin väsätty uusliberaali "varhaiskasvatus" perustuu modernin skandinaavisen hyvinvointiyhteiskunnan romuttamistoimiin ja markkinatalouden tuotteistamismekanismiin. Lapset eivät tuota rahaa, ne ovat riskialtis kulu, ajatellaan lyhytnäköisesti, kun ekonomit eivät ole opiskelleet kehityspsykologiaa, sosiologiaa ja kasvatustiedettä.
Segregaatio pitää huolen, että maksukykyisille on omat yksityiset laatukasvattamot tai varaa palkata maisteri tai kaksi kotiin supernannyksi.
Lastentarhoissa oli johtaja, opettajat, hoitajat, päiväkotiapulainen, keittäjä, siivooja ja talonmies. Siellä kasvatettiin lapsia yhteiskuntaan, joka perustui työntekoon, demokraattiseen lapsiryhmään ja ajatukseen "kaikkia tarvitaan yhteiskunnassa ja ihmisarvo on oikeus". Esim. kohteliaat käytöstavat, huol
Erittäin hyvä kannanotto.
Systeemin muututtua moni jäi tarpeettomaksi ja ehkä työttömäksi. Loput ruokapalvelu-, siivous- ja kunnossapitotehtäviin tekemään työnsä kiireellä huonosti.
Entä lapset? Jättihautomoissa. Neuropsykologiset oireet ja kiusaaminen lisääntyy, koulumenestys ei parane, sosiaaliset taidot huononevat.
Jo nyt nuorten aikuisten mielenterveysongelmat on isoja ja hoitamattomia. Heillä on todella puutteelliset äidinkielentaidot. Klikkiotsikot kertovat etteivät he edes pysty parisuhteisiin eivätkä halua perhettä.
Vakaongelma ei siis ole kovin pitkäikäinen. Vapautuvat opettajat työllistyvät pienellä lisäkoulutuksella lastensuojeluun ja sosiaalityöhön tai valvomaan työttömiä jollakin hienolla nimikkeellä. Hoitajat vanhus- ja kehitysvamma(jätti)yksiköihin. Päiväkodit muutetaan "yhteisöllisen asumisen kodeiksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva aloittaa työt päivystyshoidossa kun heti alkoi työntekijöiden vaikutukset. Ja pomon ohje, jos mitoitus riittää, ei sijaista.
Siis työntekijöiden saikutukset alkoi heti piti lukea...
Ja nämä ilmoitukset tulleet juuri ennen työvuoroja
Ei kenenkään pää kestä isojen päiväkotien kesäpäivystystä. Aikuistenkaan.
Meillä kasvattajat saavat pitää kesälomaa 4-6vkoa putkeen ihan sen mukaan miten kullakin on lomaoikeutta/lomahalua plakkarissa. Jokainen jolla lomia pätkitään niin ettei siinä ehdi palautua on kyllä velvoitettu ottamaan asiasta yhteyttä liittoon, työterveyteen jne, älkää alistuko KAIKKEEN paskaan vakassa. Tai jos vain nielee sen ja kärsii omassa olossaan niin omaa tyhmyyttä sellainen.