Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19756)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidossa on silleen eroa, että se pikkuinen lapsi rakastaa vanhempiaan ja luottaa niihin. Myös ne vanhemmat rakastavat lastaan ja ovat lähtökohtaisesti valmiita tekemään mitä vaan sen lapsen hyvinvoinnin ja turvallisuuden vuoksi.
Jostain on syntynyt yleinen uskomus, että ne päiväkodeissa kunnallisissa työsuhteissa työskentelevät kymmenet tuhannet ihmiset jotenkin tunnetasolla vastaisivat sitä vanhempien ja oman lapsen, siis perheen, yhteyttä. No eihän se niin ole, tietenkään. Työntekijöistä lähes kaikki ovat töissä siksi, että saisivat palkkaa ja voisivat järjestää sen oman elämänsä ja huolehtia omasta perheestään.
Varhaiskasvatus tai mikään päiväkoti, oli siellä kuka vaan lasten rakastamisesta puhuja töissä, ei voi korvata alle kouluikäisten, ja varsinkin 0-3-vuotiaiden vauvojen ja taaperoiden, perusturvallisuuden ja terveen varhaisen kiintymyssuhteen vaa
En minä ainakaan niitä lapsia mitenkään rakasta. Ihan tusinatavaraa ovat.
lastenhoitajana, alle 3 -v ryhmässä
Ei sinne lapsen vasuihin tai pedagogisiin asiakirjoihin ylipäätään kirjoiteta mitään omia aivopieruja tai kuvauksia itkevistä lapsista.
Tavoitteeksihan pedagogiselle toiminnalle voi kirjoittaa mitä vain, arvioitaessa tuen toteutumista viimeistään toimintakauden lopussa, voi todeta vain että varhaiskasvatussuunnitelma ei ole toteutunut suunnitelman mukaisesti. Esimerkiksi henkilökunnan/lapsen poissaolojen vuoksi.
Ei se sen kummempaa ole.
Ylisuuret ryhmät eivät ole kenenkään etu. Ei lasten, ei työntekijöiden. Mä äänestin jaloillani. Mun olisi pitänyt mennä ryhmään jossa 2 lähihoitaja ja yks ope. Ryhmäkoko olisi kasvanut ja olisin käytännössä ollut lähes koko ajan kaksin toisen hoitajan kanssa. Ei käy.
Pomo listaa hommia... Peskää pyykkiä koko kesä, siivotkaa paikkoja, peskää leluja... Kaikkea tätä voi kuulemma hyvin tehdä... Eka vk oli aivan järkyttävä. Mitään ylimääräistä ei voinut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne lapsen vasuihin tai pedagogisiin asiakirjoihin ylipäätään kirjoiteta mitään omia aivopieruja tai kuvauksia itkevistä lapsista.
Tavoitteeksihan pedagogiselle toiminnalle voi kirjoittaa mitä vain, arvioitaessa tuen toteutumista viimeistään toimintakauden lopussa, voi todeta vain että varhaiskasvatussuunnitelma ei ole toteutunut suunnitelman mukaisesti.
Esimerkiksi henkilökunnan/lapsen poissaolojen vuoksi.
Ei se sen kummempaa ole.
Ja kuka tai ketkä tuosta tiedosta hyötyy?
Mä olin keväällä jatkuvasti kaksin lähihoitajan kanssa, jossa meidän ryhmän laskennallisuus ylittyi jatkuvasti. Ryhmässä oleva ope teki töitä vain osan päivää. Mut ei katsokaas hätää, kun koko talossa on muuten tarpeeksi aikuisia. Lisäksi pomo hengitti niskaan koko ajan ja lopulta keväällä alkoi jättämään "heippalappuja" mitä pitäisi tehdä. Monen sivun ohjeet siivouksesta ym. Hän oikein ajoi minut pois työpaikasta.
Huh jään ihan kohta pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan niitä onnellisen luomu kanojen munia. Niiden kanojen viihtyvyysoloja ja mistä ne tykkää on tutkittu ja sitten niille on tehty kanalat, joissa on tilaa, ne voi itse mennä ulos kun haluaa, niillä on kuopimispaikkoja ja orsia ja pienet ryhmät sekä sellaista ravinteikasta ja vaihtelevaa rehua. Ne on munimisikäisiä eikä mitään tipuja.
Ne munat on kalliimpia kun sellaiset häkkikanalan munat. Ja eri kokosia ja makuisia.
Musta on tosi hyvä, että mietitään vähän, miten ne kanat voi. Syön sitten vähemmän, mutta sellaista, jonka tuottamisen voi edes jollain tasolla hyväksyä.
Ihmiset on ihan todella itsekkäitä ja ahneita nykyään. Ryövätään niitä, jotka on jo valmiiksi heikoilla, ei väliä onko "läheinen" tai mikä muu vaan.
Iloisten ja leikkivien luomukanojenkin munissa voi olla matoja.
Miksi opettaja ei voisi tehdä päiväkodin sulkuvuoroa?
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan niitä onnellisen luomu kanojen munia. Niiden kanojen viihtyvyysoloja ja mistä ne tykkää on tutkittu ja sitten niille on tehty kanalat, joissa on tilaa, ne voi itse mennä ulos kun haluaa, niillä on kuopimispaikkoja ja orsia ja pienet ryhmät sekä sellaista ravinteikasta ja vaihtelevaa rehua. Ne on munimisikäisiä eikä mitään tipuja.
Ne munat on kalliimpia kun sellaiset häkkikanalan munat. Ja eri kokosia ja makuisia.
Musta on tosi hyvä, että mietitään vähän, miten ne kanat voi. Syön sitten vähemmän, mutta sellaista, jonka tuottamisen voi edes jollain tasolla hyväksyä.
Ihmiset on ihan todella itsekkäitä ja ahneita nykyään. Ryövätään niitä, jotka on jo valmiiksi heikoilla, ei väliä onko "läheinen" tai mikä muu vaan.
Edelliselle kommentoijalle:
Hei. Minusta on mahtavaa että joukossamme on ihmisiä joilla on tuollaisia ajatuksia, jotka miettivät asioita, oli sitten kyseessä kanat tai mikä vaan mitä ihmiset hyödyntää. Hyvää kesää ja elämää Sinulle, älä koskaan ikinä muutu.
Meillä aamun vuorot on pelkästään opettajille. En halua siksi jatkaa, koska olisi joskus kiva päästä töistä vähän aiemmin. Olen ollut tosi väsynyt kun ei ole jaksanut yhtään mitään kun pääsee aina nii myöhään. Syksyllä ihan uudet tuulet
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettaja ei voisi tehdä päiväkodin sulkuvuoroa?
Vastaus:
Päiväkodissa missä itse (onneksi pääsin sinne) työskentelen on terve ja tasa-arvoinen ilmapiiri. Teemme yhdessä. Johtaja on viisas ja arvostaa meitä, henkilökuntaansa.
Eli tuo mitä kysyit riippuu päiväkodista missä olet töissä.
Paskapäiväkodeissa on keinotekoinen hierarkia joka näkyy juurikin tuolla tavoin. Opettajat ei tee sulkuvuoroa, opettajat ei ole ulkovalvonnassa, opettajat tekee vain aamuvuoroja, opettajat sitä ja tätä..jne..opettajat käskyttää ja päättää, jne,jne,jne...
Tiimityö ja tasa-arvpoinen "tehdään yhdessä me-henki" loistaa poissaolollaan.
Työkavereita ei käytännössä ole, on vain Hoitajia, Avustajia ja Sijaisia ja tosiaan aivan järkyttäviä Opettajia jotka jättää surutta yhden Hoitajan (vaikka kielitaidottoman) pärjäilemään isoon lapsiryhmään (kyl se nukkariajan pärjää) ja menevät vaikkapa laminoimaan toimistoon tai järjestämään kaappeja. Suunnittelemaan.
Paskapäiväkodin johtajalle tämä on ookoo.
Vaihtakaa päiväkotia ennen kuin vaihdatte alaa. Liian monta huippuhoitajaa ollaan jo menetetty .Hyviä päiväkoteja on, hyviä päiväkodin johtajia on, hyviä tiimejä on, katsokaa ja vertailkaa ennen kuin lähdette alalta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aamun vuorot on pelkästään opettajille. En halua siksi jatkaa, koska olisi joskus kiva päästä töistä vähän aiemmin. Olen ollut tosi väsynyt kun ei ole jaksanut yhtään mitään kun pääsee aina nii myöhään. Syksyllä ihan uudet tuulet--
Siis mitä helkkaria täältä saa lukea! Ihan omituista ja epäreilua touhua tuollainen käytänne. Lähde pois tuollaisesta paikasta, myös reiluja työyhteisöjä löytyy vaka-alalta.
Vierailija kirjoitti:
Pomo listaa hommia... Peskää pyykkiä koko kesä, siivotkaa paikkoja, peskää leluja... Kaikkea tätä voi kuulemma hyvin tehdä... Eka vk oli aivan järkyttävä. Mitään ylimääräistä ei voinut tehdä.
Joo näitä paikkoja löytyy valitettavasti, missä lastenhoitaja painostetaan pyykkäriksi, kokkailemaan tai siivoamaan vessoja koska säästetään rahaa mikä valuu suoraan siihen omaan tilipussiin bonuksena.
Miksei, jos kerran näin voi toimia ja joku suostuu.
Eikä siinä lapsia ole unohdettu. Lapset, no nehän voi vaikka katsoa vierestä . Onhan nuo työt (veskin jynssääminen, imurointi, hernerokan lämmitys) myös pedagoginen opetustilanne vaikkapa hygieniakasvatus-suunnitelman alle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aamun vuorot on pelkästään opettajille. En halua siksi jatkaa, koska olisi joskus kiva päästä töistä vähän aiemmin. Olen ollut tosi väsynyt kun ei ole jaksanut yhtään mitään kun pääsee aina nii myöhään. Syksyllä ihan uudet tuulet
Meillä on nykyään kahden työntekijän ryhmä. Kumpikaan ei tee aikasia aamuja eikä viimeisiä iltoja, hoitaja tai opettaja siis. Pomo paikkailee poissaoloja talossa tulemalla aamuvuoroon, ja se jolla se aamuvuoro olisi, saa myöhäisemmän vuoron. Ei ikinä itse tee viiden vuoroa, mutta 6:30 vuoro kelpaa kyllä.
Meillä kaikki tekevät kaikkia työvuoroja, opet ja hoitajat. Ei ole mitään pedagogista perustetta sille, että opettaja ei tekisi sulkuvuoroja.
En ole ikinä nähnyt päiväkotia, missä opet eivät tekisi sulkuja ja kaikki aamut olisivat heidän. Olen työskennellyt yli kymmenessä päiväkodissa pääkaupunkiseudulla.
Älkää suostuko kaikkeen sellaiseen, mille ei oikeasti löydy perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nykyään kahden työntekijän ryhmä. Kumpikaan ei tee aikasia aamuja eikä viimeisiä iltoja, hoitaja tai opettaja siis. Pomo paikkailee poissaoloja talossa tulemalla aamuvuoroon, ja se jolla se aamuvuoro olisi, saa myöhäisemmän vuoron. Ei ikinä itse tee viiden vuoroa, mutta 6:30 vuoro kelpaa kyllä.
No eikö tuo ole ihan järkeenkäyvää? Jos johtaja tulee klo 6.30, hän ehtii heti aamusta järjestellä päivän poissaolot. Jos hän tulee iltavuoroon, niin ei ole toivoakaan saada sijaisia enää klo 9 jälkeen. Sillä pomolla on myös työaika, eikä mitään velvoitetta tehdä töitä kellon ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki tekevät kaikkia työvuoroja, opet ja hoitajat. Ei ole mitään pedagogista perustetta sille, että opettaja ei tekisi sulkuvuoroja.
En ole ikinä nähnyt päiväkotia, missä opet eivät tekisi sulkuja ja kaikki aamut olisivat heidän. Olen työskennellyt yli kymmenessä päiväkodissa pääkaupunkiseudulla.
Juu jep. Meillä tämä on syy siihen varmasti miksi joku lähtee koko aika. Meiltä lähtee nytkin 4 hoitajaa pois, mutta opet ei muuta toimintatapaansa siltikään. Vaikka se on suoraa syy, miksi moni ei viihdy!
Kovat on vaatimukset, paineet ja stressi/vastuu lasten hyvinvoinnista päiväkotiarjessa. Oli sitten opettaja, hoitaja, avustaja, sijainen tai pk:n johtaja.
Päiväkodeissa saattaa kuintenkin olla todella suuria eroja esimerkiksi henkilökunnan työhyvinvoinnissa ja rakennetaanko se arki yhteistyössä ja reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu jep. Meillä tämä on syy siihen varmasti miksi joku lähtee koko aika. Meiltä lähtee nytkin 4 hoitajaa pois, mutta opet ei muuta toimintatapaansa siltikään. Vaikka se on suoraa syy, miksi moni ei viihdy!
Ei kai ne opet niitä työvuoroja päätä?
Mikä "valtava päiväkotimaailman vastahyökkäys"? Siis kuka hyökkää? Meinaatko, että päiväkotimaailmassa työskentelevät? Ehei, enpä usko. Mehän nimenomaan tiedämme, mitä se touhu on. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että alle 3-vuotiaille päiväkoti ei ole se paras hoitopaikka. T. vakaope