Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19748)

Vierailija
16101/19748 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei lastenhoitajana tunnuta arvostavan. Meille kuuluu kodinhoidollista työtä, mutta opettajat eivät sitä tee, koska ei kuulemma heille kuulu. Meillä opet tasan määrää mikä on heidän tehtävä ja mikä meidän hoitajien

Minua kiinnostaisi tietää, miten lastenhoitajat ajattelevat opettajien työajan riittävän, jos oletetaan, että työtehtävät ovat kaikilla samat, mutta niiden lisäksi opettajat tekevät myös suunnittelu-, arviointi-, kehittämis- ja dokumentointitehtävät? Täälläkin on nyt viimeksi valitettu siitä, että opettaja on koko ajan SAK-ajalla tai keskusteluissa ja palavereissa, niin missä välissä ope on lasten kanssa, jos pitää opettajalle määriteltyjen tehtävien lisäksi tyhjentää kuivauskaappia ja vaihtaa lakanoita? Työaika on kuitenkin kaikilla sama.

Toisekseen voisi miettiä, onko se edes järkevää, että korkeakoulututkinnon suorittanut tekee kodinhoidollista työtä? Eihän muillakaan aloilla toimita niin.

Vierailija
16102/19748 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei lastenhoitajana tunnuta arvostavan. Meille kuuluu kodinhoidollista työtä, mutta opettajat eivät sitä tee, koska ei kuulemma heille kuulu. Meillä opet tasan määrää mikä on heidän tehtävä ja mikä meidän hoitajien

Minua kiinnostaisi tietää, miten lastenhoitajat ajattelevat opettajien työajan riittävän, jos oletetaan, että työtehtävät ovat kaikilla samat, mutta niiden lisäksi opettajat tekevät myös suunnittelu-, arviointi-, kehittämis- ja dokumentointitehtävät? Täälläkin on nyt viimeksi valitettu siitä, että opettaja on koko ajan SAK-ajalla tai keskusteluissa ja palavereissa, niin missä välissä ope on lasten kanssa, jos pitää opettajalle määriteltyjen tehtävien lisäksi tyhjentää kuivauskaappia ja vaihtaa lakanoita? Työaika on kuitenkin kaikilla sama.

Toisekseen voisi miettiä, onko se edes järkevää, että korkeakoulututkinnon suorittanut tekee

Kun me kaikki lähihoitajat olimme lakossa, opet osoitti meille mieltä monta viikkoa. Aina oli pakko kommentoida. Hyvä kun sai vaipat vaihdettua noina päivinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16103/19748 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ryhmässäni on vain 1 ope ja 1 lastenhoitaja. Ope on SAK ajalla aina siinä kohtaa kun lapset nousee levolta. Olen keskustellut hänen kanssaan useasti, että se aika on erittäin huono, koska saatan olla yksin jopa laskennallisesti 10-12 kanssa. Hän lupasi käyttää ajan silloin kun ulkoilemme ja hlökuntaa enemmän ulkona silloin. En ymmärrä oikeasti mitä hän tekee suunnitteluajallaan, koska monet kertovat minulle, että hän vain istuu kahvilla ja tekee jotakin ihan muuta 

Vierailija
16104/19748 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työpaikan kevätjuhlaan pakko osallistua jos omien lasten juhla samana päivänä...?

Vierailija
16105/19748 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrkyllinen ilmapiiri tällä hetkellä meidän työpaikalla. Kaksi eri porukkaa. On opettajat ja hoitajat. En koe enää, että kyseinen paikka on minun. Tänään ilmoitin, että irtisanoudun. Pomoni ihmetteli ääneen ja koitti, että muuttaisin mieleni. En antanut periksi. 

Vierailija
16106/19748 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kävi kesäloman kanssa, paljonko saat pitää ja milloin, oletko tyytyväinen?

Ei mitään tietoa toistaiseksi. Ehkä ensi viikolla. Ensin pitää vanhempien ilmoittaa koko kesän hoidon tarve viikonloppuun mennessä.

Vierailija
16107/19748 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä puoli vuotta sitten nautin työstäni. En enää. Meillä on huono ilmapiiri. En ole tyytyväinen johtoon... Pomo tiuskii ja on välillä todella ilkeä. 

Vierailija
16108/19748 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No milloinkas ne opettajat voivat tehdä niistä vasuja ja muita hommiaan, jos pitää ryhmässä olla koko ajan? 

No esim silloin kun lapset nukkuu /lepää 

Sopisi itselleni mutta sitten mutistaan, ettei ope oo koskaan lepparissa...

Vierailija
16109/19748 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työpaikan kevätjuhlaan pakko osallistua jos omien lasten juhla samana päivänä...?

Jos työpaikan kevätjuhla on työaikaa, niin kyllähän silloin täytyy olla töissä.

Vierailija
16110/19748 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen, joka kärsii huonoista työkavereista, tulisi aidosti kysyä itseltään, millainen työkaveri itse on.. On loputtoman helppo tie arvostella muiden tekemisiä sekä jäädä pohtimaan miksi tuo toinen on tollo. Miksi ei voi puhua kohteliaasti suoraan, jos jokin asia lisää kuormitusta ryhmään. Miksi jäädä mäkättämään ja maisemaan?

Kun työntekijät kohtelevat toisiaan arvostavasti voi paljastua yllättäviä näkökulmia sen takaa miksi joku toimii siten kuin toimii ja se mahdollistaa myös uusien tapojen löytymisen. Tiimi työssä ei minäminäminä oikein toimi.

Vierailija
16111/19748 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse palasin juuri sairauslomalta. Kun tulin töihin, pomo ei kysynyt mitään voinnistani. 

Vierailija
16112/19748 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti, että vain hoitajat sulkisi päiväkodin. Miksi sulkeminen ei kierrä kaikilla?

Vierailija
16113/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ryhmässäni on vain 1 ope ja 1 lastenhoitaja. Ope on SAK ajalla aina siinä kohtaa kun lapset nousee levolta. Olen keskustellut hänen kanssaan useasti, että se aika on erittäin huono, koska saatan olla yksin jopa laskennallisesti 10-12 kanssa. Hän lupasi käyttää ajan silloin kun ulkoilemme ja hlökuntaa enemmän ulkona silloin. En ymmärrä oikeasti mitä hän tekee suunnitteluajallaan, koska monet kertovat minulle, että hän vain istuu kahvilla ja tekee jotakin ihan muuta 

Sinäkö et osaa ajatella samalla, kun juot kahvia?

Vierailija
16114/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sillä opettajalla on tehtäviä, joita hoitajilla ei ole.

Vierailija
16115/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottunut olo. Heinäkuun puolivälissä lähden ja jään tarvittaessa töihin kutsuttavaksi. 

Vierailija
16116/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisessä keskustelussa johtaja eli pomoni nälvi minua, kun päätin äänestää jaloillani. Hän ihmetteli ääneen monta kertaa ja hoki vain "minä vain ihmettelen..." Siinähän ihmettelee. Annoin hyvin tyhjentävän vastauksen ja sen jälkeen hän ei sanonut mitään. 

Vierailija
16117/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten enää jaksatte?

Vierailija
16118/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja SAK ajan takia on ok, että lähihoitaja on laskennallisesti 12-14 lapsen kanssa yksin?

Vierailija
16119/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpottunut olo. Heinäkuun puolivälissä lähden ja jään tarvittaessa töihin kutsuttavaksi. 

Hyvä. Työkaverit kiittävät.

Vierailija
16120/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja SAK ajan takia on ok, että lähihoitaja on laskennallisesti 12-14 lapsen kanssa yksin?

Puhut ongelmasta esimiehen kanssa. Opettajan on hoidettava omat työt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi