Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19748)

Vierailija
16061/19748 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö vaka ikinä lasuja jos selviää tai on vahva epäily että lapset eivät ole ollenkaan lomalla päiväkodista, muuta kuin muutama joulun ajan päivä?

Vierailija
16062/19748 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomattomuus ei ole lastensuojeluasia

Voisi kyllä mun puolesta olla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16063/19748 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ryhmässä opettaja on hyvin autoritäärinen. Me kaksi lastenhoitajaa olemme ikäänkuin hänen alaisiaan, hänellä töissä, hänen ryhmässään.

Hän puhuu juuri näin. Käsitys tiimityöstä ja me-hengestä on hänelle vieras. 

Tiimipalavereissa meille hoitajille kerrotaan, mitä tullaan tekemään, miten puhutaan mistäkin asiasta, mistä ei saa puhua jne Saamme ohjeistukset. Kuuntelemme. Jos yritämme sanoa jotain, meidät hiljennetään. Palaveri on opettajan monologi. Olemme kaikki päteviä omalla alallamme, mitään vähättelyn aihetta ei ole.

Henkilökunta, siis lastenhoitajat, on juuri tästä syystä vaihtunut ryhmässämme meitäkin ennen tiheästi. Silti esimies ei ole riittävästi puuttunut asiaan. Minä yritän kestää, koska jään eläkkeelle lähivuosina, enkä enää jaksa ajatella työpaikan vaihtoa. Työpaikka kun on muuten mukava.

Silti mietin, iskenkö vielä nyrkin pöytään ja sanon, että

Sama juttu meillä. Turhauttaa mennä palaveriin kun kaikki on ennalta sovittu. Ihan sama jos kirjoittaisi meille ohjeet ja ohjelmat seinälle ja siitä luettaisiin, silti haluaa tärkeilläkseen meidät mukamas-palaveriin.

Ainut kannustus tulee vanhemmilta, esimieheltä ei koskaan mistään asiasta. 

Vierailija
16064/19748 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen on normaali vaikka olisi päiväkodissa töissä. Siis osa noista esimiehistä on jotain ihan muuta, eivät välitä vaikka ovat vastuussa. 

Opettajat yrittävät parhaansa vaikeassa tilanteessa, ne jotka ovat ryhmissä. Sitten on niitä opettajia, tittelillä varajohtaja, erityisopettaja tms jotka lusmuilevat kun ovat päässeet kultaiselle oksalle. Koskaan eivät päätään pistä ryhmään, päivä kuluu päätä käännellessä ja käytäviä kuljeskellessa. Jos joskus pakon edessä joutuvat ryhmään eivät tee mitään, eivät ulkoile eivätkä tee mitään oman ammattitaitonsa mukaisia juttuja. Hengailevat vaan. 

Vierailija
16065/19748 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No milloinkas ne opettajat voivat tehdä niistä vasuja ja muita hommiaan, jos pitää ryhmässä olla koko ajan? 

Vierailija
16066/19748 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No milloinkas ne opettajat voivat tehdä niistä vasuja ja muita hommiaan, jos pitää ryhmässä olla koko ajan? 

No esim silloin kun lapset nukkuu /lepää 

Vierailija
16067/19748 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti on opettajilla hommia yllin kyllin ja vastuuta mutta tuo yläporras on vastuuton. Kaikki hommat kaadetaan niiden päälle jotka ovat lasten kanssa koko ajan. Miksei johtajat ja varajohtajat voi tehdä kaikkia loma ym kyselyiden päivityksiä kun itte makoilevat toimistossa päivät pitkät?

Vierailija
16068/19748 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö vaka ikinä lasuja jos selviää tai on vahva epäily että lapset eivät ole ollenkaan lomalla päiväkodista, muuta kuin muutama joulun ajan päivä?

Tuosta asiasta selviää yksinkertaisella kysymyksellä vanhemmille että onko lomaa ja milloin? Meillä toimii hyvin tuo henk.kohtainen kysely ja kertomus siitä ettei kaikki kaverit tule varahoitopaikkaan. Toimiva käytäntö 👍

Vierailija
16069/19748 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt keväällä oli paljon vaka sosionomin paikkoja auki. 

Miten teidän päiväkodissa on rakennettu sosionomin työkuva? Vai tekeekö he opettajan sijaisuutta?

Kannattaako lähteä opiskelemaan? 

Vierailija
16070/19748 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon opena todella neuvotteleva ja keskusteleva. Oikeastaan oon kokoajan käyttäytynyt ihan siten että lastenhoitajat ovat tasa-arvoisia kanssani, keksimään ja pitämään pienryhmätoimintaa. Oon ajatellut että kaikilla meillä on omat vahvuutemme, joten miksi emme käyttäisi niitä?

Kuitenkin nyt olen saanut kuulla, että minun opettajuuttani ja tiimin vetäjänä olemista ollaan arvosteltu ivalliseen sävyyn. Ilmeisesti Minun pitäisi määrätä enemmän ja olla itse vain enemmän äänessä ja pitää kaikki toimintahetket ja pienryhmät?

Noh, kaipa on erilaisia hoitajia mutta en olisi uskonut kun oman ryhmäni hoitajilla on todella pitkä työkokemus, että he haluaisivat minun päättävän kaiken yksin. Tuntuu vaan niin oudolta ja en olisi sellaista itse halunnut.

Sitten vielä se kun he eivät sanoneet asiasta minulle vaan meidän johtajalle, joka sitten asetti minut aika huonoon valoon. En oikein nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa työpaikkaa, koska vaikka työt toimii mutta sitten minun selkäni takana puhutaan ikävästi niin en voi kyllä hyvin sellaisessa ilmapiirissä.

Tällainen kokemus täältä.

T.vakaope

Vierailija
16071/19748 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitomaksuja pitää nostaa niin resurssipula poistuu.

Vierailija
16072/19748 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon opena todella neuvotteleva ja keskusteleva. Oikeastaan oon kokoajan käyttäytynyt ihan siten että lastenhoitajat ovat tasa-arvoisia kanssani, keksimään ja pitämään pienryhmätoimintaa. Oon ajatellut että kaikilla meillä on omat vahvuutemme, joten miksi emme käyttäisi niitä?

Kuitenkin nyt olen saanut kuulla, että minun opettajuuttani ja tiimin vetäjänä olemista ollaan arvosteltu ivalliseen sävyyn. Ilmeisesti Minun pitäisi määrätä enemmän ja olla itse vain enemmän äänessä ja pitää kaikki toimintahetket ja pienryhmät?

Noh, kaipa on erilaisia hoitajia mutta en olisi uskonut kun oman ryhmäni hoitajilla on todella pitkä työkokemus, että he haluaisivat minun päättävän kaiken yksin. Tuntuu vaan niin oudolta ja en olisi sellaista itse halunnut.

Sitten vielä se kun he eivät sanoneet asiasta minulle vaan meidän johtajalle, joka sitten asetti minut aika huonoon valoon. En oikein nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa

Tulipa huono fiilis sun puolesta, sillä itsekin toimin opettajana juuri tavallasi. Kuitenkin tämän toimintakauden olen lähinnä keikkaillut. Jännittää palatessani syksyllä open hommiin, käykö itselleni samalla tavalla, koska olen huomannut keikkaillessa monien lastenhoitajien puhuvan enemmän ja enemmän siihen sävyyn, että heidän ei tarvitse/eivät aio tehdä mitään - ope saa tehdä. En kuitenkaan ole kaikkialla onneksi törmännyt tuollaiseen.

Vierailija
16073/19748 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten vielä se kun he eivät sanoneet asiasta minulle vaan meidän johtajalle, joka sitten asetti minut aika huonoon valoon. En oikein nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa

Minulla samansuuntainen kokemus. Opena olen ryhmässä läsnä todella paljon ja keskustelen ja yhdessä hoitajien kanssa teen. Sitten saankin palautetta, että minun pitäisi suunnitella ja päättää enemmän.

Muutin sitten toimintatapaani, eikä sekään kelvannut, vaan nyt olen liikaa pois ryhmästä, suunnittelemani toiminta ei kelpaa, en kuuntele ja keskustele tarpeeksi.

Olen ollut koko kauden aika loppu. Ollessani todella paljon ryhmässä läsnä tein käytännössä kahta työtä ja osan suunnittelusta, arvioinneista ja vasuista tein omalla ajallani. Ja nyt tiimin sisäinen eripura uuvuttaa ja huomaan, että koko tiimi ja työ ahdistavat ja ärsyttävät. 

Kaipa minunkin on alettava katselemaan uutta työpaikkaa. 

Vierailija
16074/19748 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt keväällä oli paljon vaka sosionomin paikkoja auki. 

Miten teidän päiväkodissa on rakennettu sosionomin työkuva? Vai tekeekö he opettajan sijaisuutta?

Kannattaako lähteä opiskelemaan? 

Ei sosionomeilla ole mitään "erillistä työnkuvaa" varhaiskasvatuksessa vaan toimivat varhaiskasvatuksen sosionomi tai opettaja-nimikkeellä ja työ/työnkuva on sitä samaa juttua kuin ihan vakaopettajan koulutuksen saaneilla. Sillä erotuksella, että olikohan se v.2020 jälkeen valmistuneilla ei ole sitä esiopetus pätevyyttä/oikeutta.

Vierailija
16075/19748 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti myös minulla vaka-opella tuollainen kokemus. Teet niin tai näin niin aina arvostellaan. Joko olet liian pomottava ja jyräävä ja käytät liikaa aikaa tietokoneella, kun olet sak-ajalla. Tai sitten olet liian lepsu, et osaa tehdä päätöksiä ja johtaa ja arjen toimimattomuus ja lasten levottomuus on syytäsi siksi, kun yrität olla läsnä ryhmässä mahdollisimman paljon.

Kokemukseni on, että lastenhoitajat tuppaavat pistää ryhmän levottomuuden opettajan syyksi. Harva miettii sitä omaa asennetta ja työskentelyään. Ei meillä jaksa työhönsä kyllästyneet hoitajat olla läsnä ja leikkiä lasten kanssa. Silti syy ryhmän levottomuuteen on minussa, koska olen ryhmän opettaja. Tiedän, että teen työni niin hyvin kuin se näillä resursseilla on mahdollista. Olen todella väsynyt ja sitä ei helpota työ joidenkin lastenhoitajien tyyli arvostella, puhua selän takana ja tapaa pitää opettajaa syypäänä ongelmiin.

Vierailija
16076/19748 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoisin nuorta Vaka opea olemaan avoin ja tekemään täsmälliset suunnitelmat ajankäytöstä lapsiryhmässä. Tyyliin olen poissa ryhmästä klo 12 - 14, tuo toimii paremmin kuin se että katoaa yhtäkkiä ryhmästä ja lh ihmettelee missä ope luuraa 

Vierailija
16077/19748 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta asiasta selviää yksinkertaisella kysymyksellä vanhemmille että onko lomaa ja milloin? Meillä toimii hyvin tuo henk.kohtainen kysely ja kertomus siitä ettei kaikki kaverit tule varahoitopaikkaan. Toimiva käytäntö 👍

Tuo toimii hyvin normaaleihin perheisiin mutta ei toimi ns kova luu perheisiin. Heillä on aina esittää joku syy lomattomuudelle, uusi työ (joka vuosi juu😄) tai se että lomat otetaan talvella (=ei oteta)

Vierailija
16078/19748 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä on kysytty mutta vanhemmat valehtelevat. Valehtelevat että ei ole lomaa. Tai valehtelevat että kun muuttavat kesällä niin sitten jäävät lomalle vaikka vievät heti uuteen päiväkotiin. Tai valehtelevat loman ajankohdan, että ei ole kesällä ja sitten pitävät loman syyskuussa ja lapset päiväkodissa. Ei ole heitä haitannut että on varahoito heinäkuun eikä tuttuja hoitajia/lapsia. Välillä mietin että vähän sinisilmäisiä on päiväkodin väki, vaikka eihän he tietysti sille mitään voi että valehdellaan.

Minusta tässä subjektiivisessa oikeudessa on heitetty lapsen oikeudet viemäristä alas. Pitäisi olla velvollisuus vanhemmilla todistaa, että ei ole vanhemmalla  lomaa/milloin loma on. 

Sapettaa jo veronmaksajanakin katsella tällaista. Vaikka eniten tietty säälittää lapset. Ja ei, vanhemmat eivät ole mitään mt- potilaita tai muuta, ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä. 

Vierailija
16079/19748 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö meillä merkitty Sak-ajat työvuoroihin. Silti lastenhoitajat pyörittelee silmiä ja vihjailee mihin katosin. Siitähän he itse näkevät työvuoroista, että olen Sak-ajalla. Usein jopa kerron mitä menen tekemään tai miten käytän sak-ajan. Mutta kuka muu joutuu muille selittelemään töitään? Ihan kuin se 5 h Sak-aikaa viikossa olisi edes kauhean paljon. Ei siinä ihmeitä oikeasti kerkeä.

Vierailija
16080/19748 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelkaapas hoitajat opettajiksi, kun heidän hommansa on niin mukavaa ja helppoa ja lopettakaa se ainainen räkytys. Lapset on kivoja, mutta työkaverit ihan perseestä. Sen takia kukaan ei halua jäädä alalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä