Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19748)

Vierailija
16121/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko suunnitteluaika on ihan vitsi. Opettajat käyttää sen lusmuiluun, vain kaikkein tunnollisimmat oikeasti käyttävät ajan siihen mihin se on tarkoitettu ja vieläpä toteuttavat nämä suunnitelmat.

Vierailija
16122/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti raskasta noilla tavoitteilla. Jos tavoitteet on epärealistiset ja eivät palvele asiakkaita, työnantajaa ja työyhteisöä tulee paineita. On aika kirkastaa päivähoidon tavotteita ja mitkä toimet ovat tarpeellisia. Karsia niitä tehtäviä joilla ei lopputuloksen kannalta ole suurta merkitystä. Luokitella perustoimet jotka ovat prioriteettina ykkösenä. Keskiössä on kuitenkin lapset. Kokisin, että tärkeämpää on läsnäolo, kiireettömät aikuiset, leikit, ulkoilu. Nykyinen tarkkailu/raportointi asetelma on lapselle ja vanhemmille raskas. Tietenkin toisinaan on haastavia lapsia , mutta nekään ei lukuisilla suunnitelmilla muutu jos lapselle ei ole kenelläkään aikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16123/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma päiväni: kun tulen töihin minua odottaa jo eteisessä lauma lapsia joiden kanssa olen lähdössä ulos, koska ryhmässäni oleva ope lähtee omalle suunnitteluajalle. Kommentoin, että minulle tulee liikaa lapsia laskennallisesti, johon toteaa, että ei se nyt pahasti ylity. Ope haluaisi, että minä järjestän kauheasti toimintaa ym, mutta aivan mahdotonta. Se aika kun pitäisi olla toimintaa menee siihen kun levitän aurinkorasvaa ja pian onkin jo välipala. Huokaan helpotuksesta kun pääsen ulos ja pian kotiin. On ollut raskasta, koska oma ope työpari on merkannut itselleen 1h suunnitteluaikaa per päivä, mutta todellisuudessa hän on poissa yli 2h ryhmästä jatkuvasti 

Vierailija
16124/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myrkyllinen ilmapiiri tällä hetkellä meidän työpaikalla. Kaksi eri porukkaa. On opettajat ja hoitajat. En koe enää, että kyseinen paikka on minun. Tänään ilmoitin, että irtisanoudun. Pomoni ihmetteli ääneen ja koitti, että muuttaisin mieleni. En antanut periksi.

---- > Teit viisaasti. On ajateltava omaa (mielen)terveyttä ensiksi ! Irtisanouduin itsekin karseasta (vaki)paikasta ja onni potkaisi : löysin tervehenkisen ja toimivan päiväkodin, missä työskennellä motivoituneessa tiimissä (kaikki tasavertaisesti) . Irtisanoutukaa ja etsikää hyvä päiväkotio, niitä (onneksi) vielä löytyy !!

Vierailija
16125/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myrkyllinen ilmapiiri tällä hetkellä meidän työpaikalla. Kaksi eri porukkaa. On opettajat ja hoitajat. En koe enää, että kyseinen paikka on minun. Tänään ilmoitin, että irtisanoudun. Pomoni ihmetteli ääneen ja koitti, että muuttaisin mieleni. En antanut periksi.

---- > Teit viisaasti. On ajateltava omaa (mielen)terveyttä ensiksi ! Irtisanouduin itsekin karseasta (vaki)paikasta ja onni potkaisi : löysin tervehenkisen ja toimivan päiväkodin, missä työskennellä motivoituneessa tiimissä (kaikki tasavertaisesti) . Irtisanoutukaa ja etsikää hyvä päiväkotio, niitä (onneksi) vielä löytyy !!

Kiitos sinulle kannustuksesta. Ihanaa kuulla. Iritisanoutumiseni oli kirinyt kaikkien korviin ja nyt muutama opettaja ei edes jutellut minulle. Eli minulle osoitetaan mieltä. Koitan jaksaa loppuun.

Vierailija
16126/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 opettajaa ja loput lähihoitajia. Meitä hoitajia on enemmän ja jos vaikka äänestämme jotakin, opettajat saavat aina tahtonsa läpi vaikka enemmistö olisi eri mieltä. Siksi minä äänestin jaloillani. Minä en ole tasavertainen työkaveri vaan opettajan alainen. 

Vierailija
16127/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa on unohdettu, että työtä tehdään tiimissä tai työpareina. Ei vain opettajana tai hoitajana, vaan aina TIIMINÄ!

Jokaisen täytyisi muistaa (kuten joku osuvasti aikaisemmin sanoi) se oma rooli työkaverina ja tiimiläisenä. Mitä sinä teet, jotta olette tiimi? Mitä sinä teet ollakseen hyvä työkaveri?

Eikä mitä sinä teet ollaksesi hyvä opettaja/hoitaja! 

Vierailija
16128/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tällä hetkellä lainkaan yhteishenkeä talossa. Joka päivä on selviytymistä. 

Vierailija
16129/19748 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä ala onkin henkisesti niin raskas? Totista torvensoittoa ja joutavanpäiväisiä suunnitelmia. Äkäisiä tiuskivia ihmisiä.

Tämä syö kaiken elämänilon, v.ttu mikä ala ja vielä ne rajattomat lapset, jotka pitää 1 vuotiaasta tunkea kymmeneksi tunniksi hoitoon ja lomapäivystykseen jne.

En jaksa enää!!!!

Vierailija
16130/19748 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tästä vaka -uudistuksesta on seurannut. Ja lisää tulee kun kaikissa ryhmissä pitää olla ope, sosionomi ja hoitaja. Kolmen kerroksen väkeä, joista hoitaja ei ole kuin piika. 

Itse olen päättänyt, että piikana en jatka. Lapset ovat ihania, perheet tuttuja ja mukavia ,mutta työn kuvassa on niin paljon ikävää muutosta että jo riittää. 

Kuluneella viikolla olen joka päivä ollut yksin ulkoilut kun opettajat suunnittelee. Lapsi 21 haarukassa 2-5 vuotta. Kerroin johtajalle, että tämä ei enää käy. Pomo oli sitä mieltä, että onhan sisällä kaksi opettajaa, niin kaikki on ok. Ei hyvänen aika tätä touhua. Ei paljon lohduta. Tätä samaa virttä olen kuullut koko vuoden, kaikissa tilanteissa on ok ,vaikka olen yksin tuntikaupalla päivässä .Ei riitä 2x5h Sakaa, vaan tunteja lisäksi kaikkea turhaa ja tarpeetonta varten ( esimerkki tältä viikolta:opettajien oma kevätkahvitus..siis vain opettajille ja työajalla.kesto 2h.)) Ehei, hei vaan ja hyvää jatkoa vaka. 

Vierailija
16131/19748 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tästä vaka -uudistuksesta on seurannut. Ja lisää tulee kun kaikissa ryhmissä pitää olla ope, sosionomi ja hoitaja. Kolmen kerroksen väkeä, joista hoitaja ei ole kuin piika. 

Itse olen päättänyt, että piikana en jatka. Lapset ovat ihania, perheet tuttuja ja mukavia ,mutta työn kuvassa on niin paljon ikävää muutosta että jo riittää. 

Kuluneella viikolla olen joka päivä ollut yksin ulkoilut kun opettajat suunnittelee. Lapsi 21 haarukassa 2-5 vuotta. Kerroin johtajalle, että tämä ei enää käy. Pomo oli sitä mieltä, että onhan sisällä kaksi opettajaa, niin kaikki on ok. Ei hyvänen aika tätä touhua. Ei paljon lohduta. Tätä samaa virttä olen kuullut koko vuoden, kaikissa tilanteissa on ok ,vaikka olen yksin tuntikaupalla päivässä .Ei riitä 2x5h Sakaa, vaan tunteja lisäksi kaikkea turhaa ja tarpeetonta varten ( esimerkki tältä viikolta:opettajien oma kevätkahvitus..siis vain opettajille ja työajalla.kesto 2h

Itse olen myös irtisanonut itseni, eikä tule ikävä! Ihanaa päästä uusiin töihin. 

Vierailija
16132/19748 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ala on ihan kamala. Tänään taas päivä alkoi sillä että lapsi uhkasi tap paa.

Vierailija
16133/19748 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeissa on unohdettu, että työtä tehdään tiimissä tai työpareina. Ei vain opettajana tai hoitajana, vaan aina TIIMINÄ!

Jokaisen täytyisi muistaa (kuten joku osuvasti aikaisemmin sanoi) se oma rooli työkaverina ja tiimiläisenä. Mitä sinä teet, jotta olette tiimi? Mitä sinä teet ollakseen hyvä työkaveri?

Eikä mitä sinä teet ollaksesi hyvä opettaja/hoitaja! 

Minulla auttoi yksinkertaisesti se että puhuin tosi suoraan opettajalle etten kestä enää. Uskomatonta mutta se auttoi! Hän on tullut vastaan puoliväliin ja minä myös ymmärrän häntä. Ei olisi kyllä uskonut että tuollainen vakava keskustelu olisi auttanut noin paljon.

Nyt on enemmän molemminpuolista kunnioitusta meillä ja lapsetkin huomaa eron. 

Vierailija
16134/19748 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin johtajathan ei ikinä puutu näihin ope /lh erimielisyyksiin koskaan, sanovat että keskustelkaa keskenänne. Parasta on nostaa kissa pöydälle itse ja sanoa etten suostu kynnysmatoksi. Sekä opet että lastenhoitajat, sittenhän johtajat näkee missä mennään 

Vierailija
16135/19748 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluneella viikolla olen joka päivä ollut yksin ulkoilut kun opettajat suunnittelee. Lapsi 21 haarukassa 2-5 vuotta. Kerroin johtajalle, että tämä ei enää käy. Pomo oli sitä mieltä, että onhan sisällä kaksi opettajaa, niin kaikki on ok. Ei hyvänen aika tätä touhua. Ei paljon lohduta. Tätä samaa virttä olen kuullut koko vuoden, kaikissa tilanteissa on ok ,vaikka olen yksin tuntikaupalla päivässä .Ei riitä 2x5h Sakaa, vaan tunteja lisäksi kaikkea turhaa ja tarpeetonta varten ( esimerkki tältä viikolta:opettajien oma kevätka

Kerro meillekin mihin meet? 

Vierailija
16136/19748 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on täällä etelässä käsillä uusi ongelma, jotkut vanhemmat ei halua käyttää auringonsuojavoiteita (mikä on ihan ok) muttei varusta lastaan vaatteilla aurinkoa vastaan. Kevyet ilmavat vaatteet, lippis tai hattu vaaditaan.

Sitten on se toinen ryhmä, kun lapsi huomaa että kaveri saa olla T paidalla ja shortseilla aurinkovoiteen kanssa niin aletaan inttää että minäkin haluan olla vaikkei ole aurinkosuojaa eikä vanhemman suostumusta että saa vapaasti polttaa itsensä. Tässäpä meillä taas ongelma 

Vierailija
16137/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla oikeasti niin, että viimeinen työvuoro on vain lähihoitajalle ja aamun aikaiset vuorot vain opettajille varattu?

Vierailija
16138/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tällä hetkellä lainkaan yhteishenkeä talossa. Joka päivä on selviytymistä. 

Siksi mä sieltä lähdenkin. Ei tule ikävä.

Vierailija
16139/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä ala onkin henkisesti niin raskas? Totista torvensoittoa ja joutavanpäiväisiä suunnitelmia. Äkäisiä tiuskivia ihmisiä.

Tämä syö kaiken elämänilon, v.ttu mikä ala ja vielä ne rajattomat lapset, jotka pitää 1 vuotiaasta tunkea kymmeneksi tunniksi hoitoon ja lomapäivystykseen jne.

En jaksa enää!!!!

Lähde vit...n sieltä! Niin mä tein.

Vierailija
16140/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pitkään vain opettajan alaisena, en tasavertainen työkaveri. Opettajat päättää asiat ja hoitajat tekee vain oman roolinsa... Meiltä onkin nyt lähdössä useampikin hoitaja pois. Eilen vasta asia konkretisoitui minulle kunnolla, että minä oikeasti lähden. Lapsia tulee ikävä, mutta ei lainkaan meidän talomme dynamiikkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi