Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19748)

Vierailija
16141/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä ala onkin henkisesti niin raskas? Totista torvensoittoa ja joutavanpäiväisiä suunnitelmia. Äkäisiä tiuskivia ihmisiä.

Tämä syö kaiken elämänilon, v.ttu mikä ala ja vielä ne rajattomat lapset, jotka pitää 1 vuotiaasta tunkea kymmeneksi tunniksi hoitoon ja lomapäivystykseen jne.

En jaksa enää!!!!

Tiedätkin tämän, mutta jos olet lähihoitaja, niin töitä löytyy kyllä muualtakin kuin vaka. Hakemaan vain.

Vierailija
16142/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tuli tunne, että lähihoitajan pitää tyytyä kaikkeen vakassa. Olosuhteet ovat välillä raskaat, mutta ei kannata niistä kertoa ja haluta parantaa niitä. Jos ei vakaan sopeudu poljettavaksi, niin aina voi vaihtaa muuhun.Törkeää .. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16143/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kirjoitin työsopimusta, en ollut edes kuullut, että hoitajille kuuluu siivoamista. Kun aloitin työssä minulle selvisi totuus. Me tiskaamme, siivoamme tilamme ja kuuraamme myös WC:t. Nämä pystytään perustelemaan kuulemma pedagogiikalla, aikuisten töitä joita lapset näkevät... Olen lähdössä pois. Ei niitä vessoja ehdi edes kuuraamaan niin usein kuin pitäisi.

Pomo on aivan pihalla kaikesta, johtaminen erittäin huonoa. Joka ikisen virallisen asian saa selvittää itse, että menee oikein. 

Vierailija
16144/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pitkään äreä ja väsynyt. En ole jaksanut viikonloppuisinkaan nauttia. Nyt tein viikolla iritisanoutumisilmoitukseni ja vitsi! Mä olen täynnä energiaa!!! Mieskin hymyili ja katseli mua ja sanoi, että hän näkee mut pitkästä aikaa iloisena. 

Vierailija
16145/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko suunnitteluaika on ihan vitsi. Opettajat käyttää sen lusmuiluun, vain kaikkein tunnollisimmat oikeasti käyttävät ajan siihen mihin se on tarkoitettu ja vieläpä toteuttavat nämä suunnitelmat.

Minä taas opettajana en mitään suunnitteluaikoja juuri ehdi pitämään, aina ryhmässä kiinni työkavereiden sairauslomien/aikaisten aamuvuorojen tai lomien/palkattomien vuoksi. Rehellisesti sanottuna olen esiopetusryhmässä päässyt suunnittelemaan ehkä tunnin viikossa, lepoaikaan, kun esikoulu on ohi. Ellen sitten itse satu olemaan lepparivuorossa. Silloin on turha toivoa edes kahvitaukoa.

Vierailija
16146/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yrittää siirtyä THLään hommiin niin jo stressi ja kiire loppuu!

Vierailija
16147/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kymmenessä vuodessa asiat muuttuneet. Muistan jo silloin, kun oma ohjaajani varoitteli, että vaka alkaa mennä huonoon suuntaan. Nyt ollaan siinä. Lähden kesän jälkeen. Eilen pomo kierrätti uusia työntekijöitä syksylle tiloissamme ja oli niin mielin kielin. Kyllä se totuus uusillekin selviää meidän työpaikassa

Vierailija
16148/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää, että tein päätökseni lähteä ja silti esimies nälvii ratkaisuani. Nyt sitten kuppikunnat pitää mulle mykkäkoulua ja ei tervehdi ym... Pilasin ilmeisesti syksyn suunnitelmat lähdölläni 

Vierailija
16149/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla oikeasti niin, että viimeinen työvuoro on vain lähihoitajalle ja aamun aikaiset vuorot vain opettajille varattu?

Vastaus : Ei tosiaankaan ole. Työvuorot kiertävät.

Vierailija
16150/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää, että tein päätökseni lähteä ja silti esimies nälvii ratkaisuani. Nyt sitten kuppikunnat pitää mulle mykkäkoulua ja ei tervehdi ym... Pilasin ilmeisesti syksyn suunnitelmat lähdölläni 

Voi hyvänen aika. Hyvä että lähdet.

Vierailija
16151/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla oikeasti niin, että viimeinen työvuoro on vain lähihoitajalle ja aamun aikaiset vuorot vain opettajille varattu?

Vastaus : Ei tosiaankaan ole. Työvuorot kiertävät.

Niin. Tämä on myös yksi syy miksi lähden ja moni muukin ja siltikään tätä ei muuteta 

Vierailija
16152/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tästä vaka -uudistuksesta on seurannut. Ja lisää tulee kun kaikissa ryhmissä pitää olla ope, sosionomi ja hoitaja. Kolmen kerroksen väkeä, joista hoitaja ei ole kuin piika. 

Itse olen päättänyt, että piikana en jatka. Lapset ovat ihania, perheet tuttuja ja mukavia ,mutta työn kuvassa on niin paljon ikävää muutosta että jo riittää. 

Kuluneella viikolla olen joka päivä ollut yksin ulkoilut kun opettajat suunnittelee. Lapsia 21 haarukassa 2-5 vuotta.  Kerroin johtajalle, että tämä ei enää käy. Pomo oli sitä mieltä, että onhan sisällä kaksi opettajaa, niin kaikki on ok. Ei hyvänen aika tätä touhua. Ei paljon lohduta. Tätä samaa virttä olen kuullut koko vuoden, kaikissa tilanteissa on ok ,vaikka olen yksin tuntikaupalla päivässä .Ei riitä 2x5h Sakaa, vaan tunteja lisäksi kaikkea turhaa ja tarpeetonta varten ( esimerkki tältä viikolta: opettajien oma kevätkahvitus..siis vain opettajille ja työajalla kesto 2 h--

Ei jukolauta! Kaiken huippu !! Mitä ihmettä ! Oikein opettajien "vain opettajille" kevätkahvitus !! Miten kehdataan laittaa hoitajia halvalla ja kuormittaa! Opettajat ja sosionomit saavat onneksi ihanaisen lakimuutoksen myötä vaihtaa tulevaisuudessa kakkavaipat , hoitaa ulkoilut, pukemiset + hoitaa lasten kokonaisvaltaisen huolenpidon ihan itse, kun ne vastuuntuntoiset ammattitaitoiset hoitajat ovat lähteneet muihin töihin ja opettajien kahvitaukovahdeiksi jää esimerkiksi innokkaita nou habla finglese-random sijaisia älykänny kädessä googlekääntäjä esillä.

Vierailija
16153/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kirjoitin työsopimusta, en ollut edes kuullut, että hoitajille kuuluu siivoamista. Kun aloitin työssä minulle selvisi totuus. Me tiskaamme, siivoamme tilamme ja kuuraamme myös WC:t. Nämä pystytään perustelemaan kuulemma pedagogiikalla, aikuisten töitä joita lapset näkevät... Olen lähdössä pois. Ei niitä vessoja ehdi edes kuuraamaan niin usein kuin pitäisi.

---->>> Teidän esihenkilö säästää teidän kustannuksellanne teettämällä teillä hoitajilla vessan kuuraamiset ja tilasiivoukset röyhkeästi kuormittamalla teitä hoitajia härskisti. 

Vierailija
16154/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomo on aivan pihalla kaikesta, johtaminen erittäin huonoa. Joka ikisen virallisen asian saa selvittää itse, että menee oikein. 

Missä päiväkodissa hoitajalle kuuluu siivous? Ei ole tuommoinen enää sallittua missään 

Vierailija
16155/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää, että tein päätökseni lähteä ja silti esimies nälvii ratkaisuani. Nyt sitten kuppikunnat pitää mulle mykkäkoulua ja ei tervehdi ym... Pilasin ilmeisesti syksyn suunnitelmat lähdölläni ...

Harva esimies ojentaa kukkapuskaa kun työntekijä irtisanoutuu. Irtisanoutujathan saavat sen esimiehen huonoon valoon. Irtisanoutujat tilastoidaan ja on suuri vaihtuvuus kertoo että työviihtyvyys on kuralla.

Vierailija
16156/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Vaka keskustelu on mennyt väärille urille kun ammattiryhmät alkaa syytellä toisiaan vaikka ongelma on olosuhteissa. Liian paljon lapsia yhdessä liian vähillä aikuisilla. Ihan sama millä nimikkeellä työskentelet niin 21 lasta on liikaa yhdelle aikuiselle, sehän on selvä. 

Päättäjät eivät välitä vaan lisäävät velvollisuuksia lisäämättä resursseja samassa suhteessa. Jos yksi lapsi tarvitsee yksilöllistä huomiota niin silloin on 6 lasta vailla hoivaa. Jos 1 aikuisen pitää tehdä raportteja lapsista niin eihän se ihminen voi olla samalla läsnä lapsille. Silkkaa matematiikkaa. 

Vierailija
16157/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päiväkodissa hoitajalle kuuluu siivous? Ei ole tuommoinen enää sallittua missään

Ei vai? Olen muuten nähnyt kentällä useasti hoitajien siivoavan myös vessoja joten eipäs olla lapsellisia ja ihmetellä että missä noin muka toimitaan .  Ohuesti tulee mielikuva lapsilla täpötäyteen umpatuista ketjupäiväkodeista joihin jatkuvasti etsitään hoitajien lisäksi opettajaa joka hoitaa samalla sieltä tyystin puuttuvan johtajan duunit ja hoitajat siivoaa ja tekee ruokaa ja jopa lumityöt tarvittaessa..... ?

Vierailija
16158/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä Vaka keskustelu on mennyt väärille urille kun ammattiryhmät alkaa syytellä toisiaan vaikka ongelma on olosuhteissa. Liian paljon lapsia yhdessä liian vähillä aikuisilla. Ihan sama millä nimikkeellä työskentelet niin 21 lasta on liikaa yhdelle aikuiselle, sehän on selvä. 

Päättäjät eivät välitä vaan lisäävät velvollisuuksia lisäämättä resursseja samassa suhteessa. Jos yksi lapsi tarvitsee yksilöllistä huomiota niin silloin on 6 lasta vailla hoivaa. Jos 1 aikuisen pitää tehdä raportteja lapsista niin eihän se ihminen voi olla samalla läsnä lapsille. Silkkaa matematiikkaa. 

Matematiikkaa ? Suoraan sanoen silkkaa vastuuntunnottomuutta lapsia kohtaan ja kusipäisyyttä jättää joku yksin 21 lapsen kanssa !

Vierailija
16159/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varma että jos päivähoitohomma olisi miesten kehittämä niin yhdellä miehellä saisi olla max 4 lasta ja ne saisivat tulla 8-16. Sitten olisi paljon retkiä joihin pyydettäisiin vanhemmilta rahaa ja osallistumista, vähän niinku Saksassa.

Tämä nykyinen systeemi riistää naistyötekijöitä, orjuuttaa heitä. 

Vierailija
16160/19748 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisissä päiväkodeissa! Eihän niissä ole useimmiten siivoojaa, säästävät kaikessa.