Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Vierailija kirjoitti:
Minne olette lähteneet vaka-alalta? Itse tein hetken lääkäriasemalla töitä, mutta sekin osoittautui raskaaksi, olin joka paikan höylä.
En minnekään vielä. En pääse minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menetin varhaiskasvatuksen opettajana työkyvyn viimevuonna. En pysty tekemään enää kuin satunnaista keikkaa. Yritän hakea toisella vanhemmalla koulutuksellani töitä (muu kuin varhaiskasvatus) mutta ei ole ollenkaan työkokemusta sen alan töistä niin en pääse edes haastatteluihin. Joten sovitellulla päivärahalla ja satunnaisella keikkailulla mennään yrittäen edelleen hakea niitä muita töitä.
Kaikki pääsee jonnekin töihin. Onhan sulla työkokemusta siitä varhaiskasvatuksesta!!
Ei siitä varhaiskasvatuksen opettajan työkokemuksesta ole hirveästi iloa kun hakee täysin eri alan töitä. Toki se on aina parempi kuin ei mitään, vaikka olisikin eri alan työtehtävät kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin tilanne: lastenhoitajaksi pääsee puolen vuoden sijaisuuksiin ilman mitään alan koulutusta. Tärkein on rikosrekisteriote
Kouluttauduin alalle, ja olin opintojen ajan sekä työsuhteen alussa hyvin motivoitunut alanvaihtaja. Kuvitelmani alasta perustuivat keikkatyökokemuksiini Helsingin vakassa. Talon omana työntekijänä työnkuva ja vastuu onkin jotain aivan muuta. Uuvuin pahasti vuodessa, enkä pystynyt jatkamaan työssä. Olosuhteet olivat sietämättömät.
Samaa työtä lukiokoulutuksella tekevät olivat puolestaan erittäin tyytyväisiä palkkatasoonsa. Eräs totesi, ettei viitsi opiskella alan tutkintoa, koska alan töihin pääsee ilman koulutustakin.
Sain koulutettuna samaa palkkaa kuin hän.
Palasin entiselle alalleni, ja voin taas hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin tilanne: lastenhoitajaksi pääsee puolen vuoden sijaisuuksiin ilman mitään alan koulutusta. Tärkein on rikosrekisteriote
Kouluttauduin alalle, ja olin opintojen ajan sekä työsuhteen alussa hyvin motivoitunut alanvaihtaja. Kuvitelmani alasta perustuivat keikkatyökokemuksiini Helsingin vakassa. Talon omana työntekijänä työnkuva ja vastuu onkin jotain aivan muuta. Uuvuin pahasti vuodessa, enkä pystynyt jatkamaan työssä. Olosuhteet olivat sietämättömät.
Samaa työtä lukiokoulutuksella tekevät olivat puolestaan erittäin tyytyväisiä palkkatasoonsa. Eräs totesi, ettei viitsi opiskella alan tutkintoa, koska alan töihin pääsee ilman koulutustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne olette lähteneet vaka-alalta? Itse tein hetken lääkäriasemalla töitä, mutta sekin osoittautui raskaaksi, olin joka paikan höylä.
En minnekään vielä. En pääse minnekään.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä että työolosuhteet on täysin sietämättömät. Kukaan ei kohta jaksa tuossa työssä. Miksi mitään ei tehdä?!
Onneks se on huomenna taas perjantai... Ja ens viikolla vähän lomaa...
Sijaisena voi olla ihan kuka tahansa...
Kaikki on niin väsyneitä, ettei kukaan jaksa edes kirjoitella juurikaan tähän ketjuun..Aivan törkeä väsymys ja lomakin vasta myöhemmin. Johtaja nillittää mitättömistä asioista ja ilmapiiri on huono uupuneiden työkavereiden takia..Huoh. Jospa sitä menis vaan nukkumaan ja lepäis koko vklopun, että sama alkaa taas alusta. Onneksi ensi viikko on sentään hiihtolomaviikko, joten puolet lapsista sentään poissa ruhtinaallisen viikon. Tällaisista pienistä helpotuksen murusista sitä jotenkin jaksaa edes jotenkin vielä.
Täällä myös yksi, joka on niin väsynyt, etten olisi koskaan uskonut edes voivani olla näin uupunut.
Munkin työpaikalla esimies takertuu täysin toisarvoisiin asioihin, joista käy ryhmässä valittamassa. Mutta jos ryhmässä on tiukkaa, esimiestä ei näy mailla halmeilla ja työpuhelimeen tulee viestejä tyyliin 'pärjäilkää'.
Onneksi on ensi viikolla pari päivää vapaata. Aion käyttää vapaani työnhakuun. En jaksa enää tätä hulluutta.
Toisaalta haluaisin kirjoittaa enemmänkin tämän viikon 'huippuhetkistä', mutta en jaksa ja jokainen vakassa tällä hetkellä puurtava tietää millaista tämä on.
Olen tehnyt 3 Kk tätä työtä ja huomaan, että katson kalenterista jatkuvasti, milloin olisi seuraavat vapaat...
Johtaja on joka päivä kireä kun tullaan töihin.
Hei hoitajat!
Onko johtaja koskaan vaatinut teitä pitämään ja kirjoittamaan vasuja, jotta ryhmän opettajan työtaakka kevenee?
Mitä mieltä opettajat ja hoitajat (miksei johtajatkin) ovat tällaisesta menettelystä?
Hei hoitajat!
Onko johtaja koskaan vaatinut teitä pitämään ja kirjoittamaan vasuja, jotta ryhmän opettajan työtaakka kevenee?
Mitä mieltä te opettajat ja hoitajat (miksei johtajatkin) ovat tällaisesta menettelystä?
Uusin "trendi" on kuulemma alalla nyt tämä, että osa vanhemmista saattaa tuoda lapsukaisensa esimerkiksi vasta tunnin tai puoltoista ennen päiväkodin sulkemisaikaa "hoitoon". Kun on käytävä kampaajalla tai kaupassa tai jossain niin onhan se kätevää jättää ammattilaisten hoiviin siksi aikaa.
Sellaista lapsiparkkimeininkiä alkaa olla päiväkodeissa. Käsi ylös kuka haluaa kokeilla keskustella näiden vanhempien kanssa siitä kuuluisasta varhaiskasvatuksesta? Mä haen sen tunnin päästä, se on jo syöny.
Suomessa etsitään nyt jatkuvasti säästökohteita. Subjektiivinen päivähoito-oikeus olisi hyvä kohde leikkurille.
Päivähoito vain oikeaan tarpeeseen. Ja nimenomaan päivähoito, koko nykyinen varhaiskasvatus on eoäonnistunut kusetus, jossa häviäjiä ovat ennenkaikkea lapset.
Mä oon taas saanut taudin töistä. Tällä kertaa vatsatauti. Mulla on nyt kolmen kuukauden sisällä jo toinen vatsatauti ja näiden lisäksi ollut kaksi flunssaa. Onko vastustuskyvyssä vikaa vai mitä tää on? Koskaan en oo näin paljon sairastellut. Vi tuttaa.
Ja lisään vielä etten tietääkseni oo kouluttautunut sairaanhoitajaksi mutta sitä toi työ tuntuu olevan.
T:edellinen kommentoija joka sairastaa paljon
Ei kohta enää ole olemassa mitään varhaiskasvatusta vaan varhaislapsenhoitoa. Halutaan vaan, että lapset oppii suomen kielen ja se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Hei hoitajat!
Mitä mieltä te opettajat ja hoitajat (miksei johtajatkin) ovat tällaisesta menettelystä?
Ei ole. En suostuisi. Kunta linjasi jo vuonna 2018 että vasut kuuluu vain vakaopettajille, joille myös maksetaan isompi palkka.
Jos johtaja haluaa että alan tekemään open hommia, niin sit tilinauhassa pitää alkaa näkymään myös open palkka.