Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19748)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon taas saanut taudin töistä. Tällä kertaa vatsatauti. Mulla on nyt kolmen kuukauden sisällä jo toinen vatsatauti ja näiden lisäksi ollut kaksi flunssaa. Onko vastustuskyvyssä vikaa vai mitä tää on? Koskaan en oo näin paljon sairastellut. Vi tuttaa.
Täällä sama. 😱
Yleensä olen n. 3 päivää puolen vuoden aikana sairaana, nyt on ollut vähän väliä jotain tautia.
Johtuiskohan tää siitä että noita kipeitä lapsia ei pidetä kotona?
Vierailija kirjoitti:
Täällä eräs varhaiskasvatuksen ope uupumisen partaalla. Aion jättää rakkaan työn, ihanat lapset ja vanhemmat ja hyvät työkaverit. En enää jaksa taistella jatkuvaa liikettä ja resurssipulaa vastaan.
Tuttua. Siksi lähdinkin opiskelemaan. Nyt sos.tt:nä lastensuojelussa, eli menin ojasta helvetilliseen allikkoon. T mies sos.tt/lto.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä palkkani huonompi ja kuuluu vielä enemmän töitä, mitä kunnallisessa. On siivousta, puuron keittoa, tiskausta...
Jätän yksityisen ja palaan kunnalliselle. Riittää kaikki älyttömyys ja rahansäästö . Lasten ja aikuisten kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon taas saanut taudin töistä. Tällä kertaa vatsatauti. Mulla on nyt kolmen kuukauden sisällä jo toinen vatsatauti ja näiden lisäksi ollut kaksi flunssaa. Onko vastustuskyvyssä vikaa vai mitä tää on? Koskaan en oo näin paljon sairastellut. Vi tuttaa.
Meillä on alkanut ennen joulua tautikierrre talossa joka vasta nyt alkaa laantua, toki joku uusi jo saapunut. Vatsatautia, räkätauteja. Sisaruksia tuodaan ihan surutta vaikka jopa koko muu perhe sairaana ja sisaruksista se umpiräkäinen hoitoon vaan toisen sairastaessa kotona kun ei kuumetta vielä ole...annetaan yöllä lääkettä ja aamulla hoitoon jne...Ihan käsittämättömän ajattelematonta. Pöpöt leviävät etenkin pienillä talon systeemeistä huolimatta kun ei ole vielä mitään tajua hygieniajutuista. Itselläkin taas nuhaoireita kun töissä tarjoillaan pöpöt päin näköä ja siivotaan räkää urakalla. Ei kestä omakaan vastustuskyky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on alkanut ennen joulua tautikierrre talossa joka vasta nyt alkaa laantua, toki joku uusi jo saapunut. Vatsatautia, räkätauteja. Sisaruksia tuodaan ihan surutta vaikka jopa koko muu perhe sairaana ja sisaruksista se umpiräkäinen hoitoon vaan toisen sairastaessa kotona kun ei kuumetta vielä ole...annetaan yöllä lääkettä ja aamulla hoitoon jne...Ihan käsittämättömän ajattelematonta. Pöpöt leviävät etenkin pienillä talon systeemeistä huolimatta kun ei ole vielä mitään tajua hygieniajutuista. Itselläkin taas nuhaoireita kun töissä tarjoillaan pöpöt päin näköä ja siivotaan räkää urakalla. Ei ke
Vein yhtenä päivänä omaa lasta hoitoon niin joku isä toi lastaan ja tuli sanomaan "en tiedä onko tällä nousemassa lämpö, mutta tää oli kyllä dropattu" ihan uskomatonta mietin siinä... Hoitaja toi kuumemittarin ja sanoi, että tässä tälläinen väline, jolla asian voi tarkastaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on alkanut ennen joulua tautikierrre talossa joka vasta nyt alkaa laantua, toki joku uusi jo saapunut. Vatsatautia, räkätauteja. Sisaruksia tuodaan ihan surutta vaikka jopa koko muu perhe sairaana ja sisaruksista se umpiräkäinen hoitoon vaan toisen sairastaessa kotona kun ei kuumetta vielä ole...annetaan yöllä lääkettä ja aamulla hoitoon jne...Ihan käsittämättömän ajattelematonta. Pöpöt leviävät etenkin pienillä talon systeemeistä huolimatta kun ei ole vielä mitään tajua hygieniajutuista. Itselläkin taas nuhaoireita kun töissä tarjoillaan pöpöt päin näköä ja siivotaan räkää urakalla. Ei ke
Joo mulla ei kestä vastustuskyky eikä varmaan kohta mielenterveyskään tätä menoa. Tuntuu että koko ajan on enemmän ja enemmän kipeitä lapsia hoidossa.
Miten ihmeessä vanhemmat tuo puolikuntoisen tai ilmiselvästi kipeän lapsen päiväkodin ovesta sisään ja sitten kysyvät hoitajilta : mitä sä luulet voiks tään jättää?
Harva siellä on sairaanhoitaja tai lääkäri päiväkodissa. Kyllä se viimekäden vastuu on teillä itsellänne lastenne terveydentilasta, ottakaa se vastuu lapsistanne kuten täysikasvuiset.
Terveuspalvelut eivät kuulu päiväkodin tehtäväkenttään. Se osoite on terveyskeskus tai lääkäri, ei päiväkoti mikä määrittelee pienokaisenne voinnin.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt yksityisellä: hoitaja siivoaa, imuroi, noppaa, kuuraa vessoja, tiskaa ja laittaa ruokaa...
No niinpä. Ihan varmaan tapahtuu tuota kaiken aikaa jossain.
Kentältä kuulunut kuinka ihan hemmetin törkeetä hyväksikäyttöä on henkilökuntaa kohtaan, kuulemma eräässäkin paikassa päiväkodin johtaja säästi jättämällä hommaamatta sijaisia, ja aina sit joku kiltti hoitajaparka teki (myös nuo siivoomiset, ruuat, ) kaikkea mahdollista. Sitten loppuviikosta se johtaja oli hihitellen tuonu jonku lauantaikarkkipussin tai suklaalevyn (aikuiselle ihmiselle) siitä hyvästä että tossa on vähä sulle hihhih namia kun sullon ollu vähä rankkaa ku ei ollu ny niitä sijaisia auttaas.. Voi hemmetti mä sanon että oikeesti jos noi pitää paikkaansa niin ihan ala-arvoista paskaahan tommonen on.
Yks vanhempi kertoi järkyttyneenä kuinka ilmeisesti tuo sama tyyppi oli käyny ihan estottomasti kiljumassa ryhmätilassa (siis ihan vanhempien aikana, mitä väliä) hoitohenkilökunnalle "pyllyt ylös penkistä NYT!!!!!"Pyllyt ylös penkistä NYT!". Kuitenkin mainostaa kuinka mahtava ryhmähenki on meidän päiväkodissa. Palkkaa sit hyvin nuoria tai ulkomaalaisia jotka ei osaa kunnolla kieltä, oikeuksistaan puhumattakaan.
Mistä ihmeestä näitä tyyppejä löytyy ja kuka heitä rekryää tommosiin hommiin? Miksi ihmiset suostuu huonoihin oloihin noin vastuullisessa työssä?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä vanhemmat tuo puolikuntoisen tai ilmiselvästi kipeän lapsen päiväkodin ovesta sisään ja sitten kysyvät hoitajilta : mitä sä luulet voiks tään jättää?
Harva siellä on sairaanhoitaja tai lääkäri päiväkodissa. Kyllä se viimekäden vastuu on teillä itsellänne lastenne terveydentilasta, ottakaa se vastuu lapsistanne kuten täysikasvuiset.
Terveuspalvelut eivät kuulu päiväkodin tehtäväkenttään. Se osoite on terveyskeskus tai lääkäri, ei päiväkoti mikä määrittelee pienokaisenne voinnin.
Mullakin ollut joskus näitä kyselijöitä, oon aina vastannut että ei voi, päiväkotiin pitää tulla ihan terveenä ja kotona pitää olla vielä yksi terve päivä ja vasta sen jälkeen päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä palkkani huonompi ja kuuluu vielä enemmän töitä, mitä kunnallisessa. On siivousta, puuron keittoa, tiskausta...
Jätän yksityisen ja palaan kunnalliselle. Riittää kaikki älyttömyys ja rahansäästö . Lasten ja aikuisten kustannuksella.
Kunnallisella yleensä asiallisempaa toimintaa, paremmin seurattuja ja valvottuja päiväkoteja, eikä johtajat voi perseillä niissä miten lystää?
Vierailija kirjoitti:
Hei hoitajat!
Onko johtaja koskaan vaatinut teitä pitämään ja kirjoittamaan vasuja, jotta ryhmän opettajan työtaakka kevenee?
Mitä mieltä te opettajat ja hoitajat (miksei johtajatkin) ovat tällaisesta menettelystä?
Ei ole. Tietää mun vastauksen. Lain mukaan ope on vastuussa vasusta joten myös laatii sen. Minulle hoitajana kuuluu hoitajan työt.
No niin rattoisasti menee tämä lauantai kun saanut käydä ripulilla koko päivän ja illasta alkoi oksentelu... Johan tässä meni kaksi viikkoa välissä terveenä...
Välillä rankkoina viikkoina toivon, että olisin kipeä, että saisin vain olla ... Nyt olen kyllä jäänyt pienillä oireilla saikulle, koska usein kun menen puolikuntoisena töihin saan vain pahemman taudin
Vierailija kirjoitti:
No niin rattoisasti menee tämä lauantai kun saanut käydä ripulilla koko päivän ja illasta alkoi oksentelu... Johan tässä meni kaksi viikkoa välissä terveenä...
Mä taas jännitän milloin taas iskee jokin lähes keskiaikaan kuuluva tauti ja vitsaus. Olen juuri toipumassa angiinasta ja todella väsynyt. Meillä alkoi taudit heti syyskuussa ja loppua ei näy. Yllättäen silmätulehdukset ovat olleet pahimpia, kipeitä ja sitkeitä ja levinneet kulovalkean lailla.
Työuupumus ei ole tästä enää kaukana tai ehkä on jo päällä. Kyynistyminenkin näyttää merkkejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menetin varhaiskasvatuksen opettajana työkyvyn viimevuonna. En pysty tekemään enää kuin satunnaista keikkaa. Yritän hakea toisella vanhemmalla koulutuksellani töitä (muu kuin varhaiskasvatus) mutta ei ole ollenkaan työkokemusta sen alan töistä niin en pääse edes haastatteluihin. Joten sovitellulla päivärahalla ja satunnaisella keikkailulla mennään yrittäen edelleen hakea niitä muita töitä.
Kaikki pääsee jonnekin töihin. Onhan sulla työkokemusta siitä varhaiskasvatuksesta!!
Ei pääse. Vakan kokemuksella pääset vakaan töihin. Ei se muualla auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menetin varhaiskasvatuksen opettajana työkyvyn viimevuonna. En pysty tekemään enää kuin satunnaista keikkaa. Yritän hakea toisella vanhemmalla koulutuksellani töitä (muu kuin varhaiskasvatus) mutta ei ole ollenkaan työkokemusta sen alan töistä niin en pääse edes haastatteluihin. Joten sovitellulla päivärahalla ja satunnaisella keikkailulla mennään yrittäen edelleen hakea niitä muita töitä.
Kaikki pääsee jonnekin töihin. Onhan sulla työkokemusta siitä varhaiskasvatuksesta!!
Ei pääse. Vakan kokemuksella pääset vakaan töihin. Ei se muualla auta.
Se ammattitaito millä tulee vakasta pitää valjastaa "yleispäteväksi" Osaamiseksi.
TVT taidot, asiakaspalvelu, sosiaaliset taidot, ryhmä/tiimityö, projektiosaaminen, luovuus/innovatiivisuus, muutosherkkyys
Kaikki piirteitä jota nykypäivänä on jokaisessa ammatissa
Eikun lisää rakentamaan 1000 päisen lapsikatraan päiväkoteja:D oikein laitostoimintaa nääs...
Kerron oman tarinani miksi en jäänyt päiväkotiin töihin ja vastaus voi yllättää. Syynä oli työ"kaverit."
Oli vuosi 2010 ja olin 20 vuotias tyttö vailla koulutusta. Työkokemusta minulla oli kouluavustajan työtehtävistä ja S-markerista sekä puhelinmyynnistä sekä puhelinhaastattelusta. Halusin jotakin kasvatusalan työtä, koska haaveilin että pääsen opiskelemaan joskus varhaiskasvatustiedettä tai kasvatustiedettä, opettajan ammatti oli aina ollut haaveammattini.
Sain kesätyöpaikan Vantaan Tikkurilan Veturipolun päiväkodista 3:ksi kuukaudeksi (touko-elokuu).
Tänä aikana huomasin millaista porukkaa siellä on töissä ja tajusin että en missään nimessä halua työskennellä tällä alalla. Pedagogiikka kadoksissa, käytöstavat tipotiessään, yleissivistys lähes nolla, johtaminen kadoksissa, kuunnellaan puhelimesta Rihannan Rubeboita, järkyttävää kyykyttämistä, ulkomaalaistaustaisten (somali) vanhempien annetaan valittaa ja päättää mitä meillä työntekijöillä saa olla päällä, haukutaan ruoka-annoksia kaikkien kuullen taukohuoneessa, paiskotaan ovia, puhutaan pahaa muista, keksitään valheita, työntekijä (sosionomi) jota tökki lapsia kipeästi sormellaan jahdaten niitä, koska tämä oli hänen mielestään hauska leikki, vaihdetaan työvuoroja kesätyöntekijän kanssa niin että yhtäkään vakituista oikeaa työntekijää ei ole paikalla, ilman että ilmoitetaan palkkoihin tai esimiehelle muutoksista..
Onneksi kävin jakson päiväkodissa, en lähtenyt opiskelemaan varhaiskasvatusta...se oli pelastukseni
Onko täällä muita jotka eivät ole työterveydessä saaneet mitään apua tai saikkua uupumukseen? Lääkäri totesi mulle että uuvuun kuulemma ihan normaaleista asioista(huono työilmapiiri,monta rääkyvää lasta vieressä,kädet ei riitä jne). Irtisanoutuminen on toki mielessä. Onko näin ettei muiden alojen ammattilaiset oikein ymmärrä vakatyön kuormittavuutta? Mä en kestä sitä että mulla pitäisi olla käsiä kuin mustekalalla ja hoitaa pahimmillaan 11 rääkyvää lasta mun työkaverin kanssa... Lasten äänet on niin stressaavia kun niiden on pakko huutaa tullakseen kuulluksi.
Täällä sama. 😱
Yleensä olen n. 3 päivää puolen vuoden aikana sairaana, nyt on ollut vähän väliä jotain tautia.