Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19692)

Vierailija
13761/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsukaa supernanny apuun, kun se nyt suuruudenkuvitelmistaan putoaa ttk: sta.

Tosin mietin onko noin ikäviä ihmisiä lastenhoitoalan naiset!?!?

Ihan erilainen riivinrauta kuin mitä saanut kuvan tuosta

Vierailija
13762/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän ihan minimitunnit n. 6h päivässä lapsella (olen kokopäivätyössä, mutta liukuva työaika) ja kaikki lomat tietysti mitä saa, ja tästäkin koen syyllisyyttä, sillä tiedän että päiväkotiryhmässä on ongelmia. Samassa ryhmässä tiedän kuitenkin useita vanhempia, jotka käyvät harrastuksissa ja pitävät muuten vaan vapaapäivinä lapsiaan hoidossa. En yhtään tajua miksi he niin tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13763/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsukaa supernanny apuun, kun se nyt suuruudenkuvitelmistaan putoaa ttk: sta.

Jo Frost jäähyttää lapsia.

Vierailija
13764/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän ihan minimitunnit n. 6h päivässä lapsella (olen kokopäivätyössä, mutta liukuva työaika) ja kaikki lomat tietysti mitä saa, ja tästäkin koen syyllisyyttä, sillä tiedän että päiväkotiryhmässä on ongelmia. Samassa ryhmässä tiedän kuitenkin useita vanhempia, jotka käyvät harrastuksissa ja pitävät muuten vaan vapaapäivinä lapsiaan hoidossa. En yhtään tajua miksi he niin tekevät.

Varhaiskasvatushan ei ole mikään hoitopaikka vaan sen tarkoitus on nimensä mukaan lasten varhaiskasvattaminen. Varmaankin nuo vanhemmat toivovat, että heidän lapsensa saa parhaan mahdollisen varhaiskasvatuksen.

Vierailija
13765/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatushan ei ole mikään hoitopaikka vaan sen tarkoitus on nimensä mukaan lasten varhaiskasvattaminen. Varmaankin nuo vanhemmat toivovat, että heidän lapsensa saa parhaan mahdollisen varhaiskasvatuksen.

Kun esi- ja alkuopetustakin annetaan vain 4h päivässä, niin miksi varhaiskasvatuksessa sen pituinen päivä ei riitä?

Vierailija
13766/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun esi- ja alkuopetustakin annetaan vain 4h päivässä, niin miksi varhaiskasvatuksessa sen pituinen päivä ei riitä?

Puhumattakaan alakoulusta, jossa lapset kuitenkin jo reilusti isompia ja koulupäivän pituus ekaluokkalaisilla saattaa olla 3 tuntia. Ja lisäksi on kolme kuukautta lomaa vuodessa!

Vierailija
13767/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät varmaan ole kiintyneitä lapseensa kuten sinä olet. Olen 100% että sinun lapsesi pärjää kaikin puolin paremmin elämässä, kuin sellaiset lapset kenet halutaan vaan pois silmistä laitokseen mahdollisimman pitkiksi päiviksi.

Vierailija
13768/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksinkertainen juttu: fiksut aikuiset ihmiset valitsevat itse, millaisen lapsuuden lapselleen haluavat. Jos olet niin typerä, että mielestäsi kunnallisen päiväkodin mitkä tahansa duunarit huonolla palkalla ja ylisuurissa taaperoryhmissä ovat se sinun lapsesi juttu, niin sinne vaan.

Jos haluat lapsellesi alle kouluikäisen kehitykseen ja tarpeisiin vastaavan ympäristön, ota selvää, mitä se on. Sitten pyri tarjoamaan se. Ihan voi jo alkajaisiksi kysyä siltä lapselta, onko hän mieluummin kotona vai päiväkotilaitoksessa. Jos lapsi ei vielä puhu, katso hänen käytöstään ja ilmeitään matkalla päiväkotiin tai kotiin/mummolaan/perhepäivähoitoon/kaverille/sukulaiselle ja kuinka hän missäkin käyttäytyy.

Lukkoon meneviä, nurkissa hiippailevia ja koko päivän yksinään apaattisena vaeltelevia, nyyhkiviä, puhumattomia, ilmeettömiä tai aikuisen määräämiin joukkoihin ja "varhaiskasvatustoimiin" alistuvia sivustaseuraajia on päiväkodeissa todella monia 1-5-vuotiaita. Niitä ei ehdi huomata juuri kukaan, kun sen laumaa paimentavan yhden tai kahden aikuisen huomio menee niihin väkivaltaisesti, huutamalla, riehumalla, karkaamalla ja rikkomalla protestoivien perässä juoksemiseen.

Siellä koitetaan pitää kaikki elossa. Hiljaiseen käpertymiseen ei kuole niin nopeasti kuin korkealta hyppäämiseen, lyödyksi tulemiseen, auton alle juoksemiseen tai kuristamiseen.

Näkyy myös aikuisten selviytymisstrategioissa nämä kriisikäytöksen muodot: pakene, taistele tai jähmety.

Varsinaiset mielenterveyden ongelmat ja kehityksen häiriöt itsetuhoisuuksineen näkyvät vasta myöhemmin, sitten koulussa ja nuoruudessa sekä aikuisuudessa. Silloin ovat nykyiset varhaiskasvattajat jo eläkkeellä, muissa töissä tai vähintäänkin uusien teorioiden ja kasvatusohjeiden pauloissa jälleen uusien taaperoiden kanssa.

Vastuuta ei kanna kukaan muu kuin se vanhempi, jolla on huoltajavastuu lapsestaan. Jos hänkään.

Näinhän se menee. Ja häkellyttävää on, kuinka monen lapsen oma vanhempi ei vaan välitä ottaa selvää tai miettiä vaihtoehtoja. Sinne päiväkotiin vaan alkaen hädintuskin 1v. Täyspäiväisesti. Ja tasan pidetään siellä kun uusi lapsi syntyy.

Onko perheet vaan rikki? Ei haluta enää viettää aikaa yhdessä perheenä? Miksi ei haluta? Miksi halutaan että yksi perheenjäsen on poissa kun muut lomailevat? Todella yksinäinen, julma ja lohduton on maailma jo aivan pienelle.

Vierailija
13769/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä varhaiskasvatuksen pitäisi olla sellaista että lapsella olisi siellä niin hyvä olla, että ei tarvitsisi pelätä että miten se siellä jaksaa sen 8 h.

Itse vein lapsen 2 v 4kk ikäisenä päiväkotiin hoitoon, ja en ikinä veisi 1 v ikäistä, mutta mielestäni jo 3 v lapsen on hyvä saada vertaisistaan kokemuksia, jotta hän oppii toimimaan ryhmässä, liittymään leikkiin, oppii kaveritaitoja, oppii kuuntelemaan, oppii odottamaan omaa vuoroaan jne mutta ei tietenkään oman hyvinvointinsa kustannuksella. Jos päiväkoti olisi huono ja lapseni voisi siellä huonosti niin alkaisin ehdottomasti hakea uutta päiväkoti paikkaa muualta.

Kannattaa kuunnella ja aistia herkällä korvalla, mitä lapsi sanoo päiväkodista, onko lapsi ärtynyt ja stressaantunut päivän jälkeen? Pitääkö lapsi hänen ryhmänsä kasvattajista/aikuisista? Onko lapsella kavereita? Haluaako lapsi mennä päiväkotiin? Jos jotain on vikana niin usein valitus ei auta, vain vaihto auttaa.

Vierailija
13770/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni varhaiskasvatuksen nykypäivän haaste johtuu uudesta varhaiskasvatuslaista ja sen porsaanreistä.

Jos suhdeluku olisi ryhmäkohtainen ja sen pitäisi toteutua koko päivän ajan, kaikilla olisi parempi olla päiväkodissa. Lapsilla ja aikuisilla.

Yksi ratkaisu tähän voisi olla se, että yli 8 tuntia varhaiskasvatuksessa viettävä olisi luvultaan suurempi. Nyt lasketaan viikottaisten hoitotuntien perusteella puolikkaita, 0,75 ja kokonaisia lapsia. Miten 20 tuntia viikossa hoidossa oleva lapsi on vain puolikas lapsi, mutta 50 tuntia viikossa hoidossa oleva on vain yksi? Jos se 50 tuntinen (10h päivässä) laskettaisiin samalla kaavalla olevan 1,5 lasta, suhdeluvut toteutuisivat paremmin koko päivän ajan ja toiminta olisi laadukkaampaa,

Vierailija
13771/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä varhaiskasvatuksen pitäisi olla sellaista että lapsella olisi siellä niin hyvä olla, että ei tarvitsisi pelätä että miten se siellä jaksaa sen 8 h.

Itse vein lapsen 2 v 4kk ikäisenä päiväkotiin hoitoon, ja en ikinä veisi 1 v ikäistä, mutta mielestäni jo 3 v lapsen on hyvä saada vertaisistaan kokemuksia, jotta hän oppii toimimaan ryhmässä, liittymään leikkiin, oppii kaveritaitoja, oppii kuuntelemaan, oppii odottamaan omaa vuoroaan jne mutta ei tietenkään oman hyvinvointinsa kustannuksella. Jos päiväkoti olisi huono ja lapseni voisi siellä huonosti niin alkaisin ehdottomasti hakea uutta päiväkoti paikkaa muualta.

Kannattaa kuunnella ja aistia herkällä korvalla, mitä lapsi sanoo päiväkodista, onko lapsi ärtynyt ja stressaantunut päivän jälkeen? Pitääkö lapsi hänen ryhmänsä kasvattajista/aikuisista? Onko lapsella kavereita? Haluaako lapsi mennä päiväkotiin? Jos jotain on vikana niin usein valitus ei auta, vain vaihto auttaa.

No ei se ihan noin mene, et vaihdetaan vaan jatkuvasti paikasta toiseen sen mukaan mitä lapsi puhuu. Hoitopaikan vaihto on lapselle todella kuormittavaa. Saman päiväkodinkin tilanne esim henkilöstön suhteen voi vaihdella.

Vierailija
13772/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan alakoulusta, jossa lapset kuitenkin jo reilusti isompia ja koulupäivän pituus ekaluokkalaisilla saattaa olla 3 tuntia. Ja lisäksi on kolme kuukautta lomaa vuodessa!

Ekaluokkalainen voi käydä aamu- ja iltapäiväkerhossa. Päivä voi olla helposti kahdeksan tuntia. 

Vierailija
13773/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokkalainen voi käydä aamu- ja iltapäiväkerhossa. Päivä voi olla helposti kahdeksan tuntia. 

Ekaluokkalainen on elänyt tällä planeetalla, ollut ylipäätään olemassa, seitsemän kertaa pidempään kuin se vauva.

Ei missään tapauksessa voi verrata. Kuten kaikki hyvin tietää.

Vierailija
13774/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni varhaiskasvatuksen nykypäivän haaste johtuu uudesta varhaiskasvatuslaista ja sen porsaanreistä.

Jos suhdeluku olisi ryhmäkohtainen ja sen pitäisi toteutua koko päivän ajan, kaikilla olisi parempi olla päiväkodissa. Lapsilla ja aikuisilla.

Yksi ratkaisu tähän voisi olla se, että yli 8 tuntia varhaiskasvatuksessa viettävä olisi luvultaan suurempi. Nyt lasketaan viikottaisten hoitotuntien perusteella puolikkaita, 0,75 ja kokonaisia lapsia. Miten 20 tuntia viikossa hoidossa oleva lapsi on vain puolikas lapsi, mutta 50 tuntia viikossa hoidossa oleva on vain yksi? Jos se 50 tuntinen (10h päivässä) laskettaisiin samalla kaavalla olevan 1,5 lasta, suhdeluvut toteutuisivat paremmin koko päivän ajan ja toiminta olisi laadukkaampaa,

Tän vois joku vinkata päättäjille.

Vierailija
13775/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän alkaa nykyään olla lyhyemmästä päästä, jos joku lapsi on varhaiskasvatuksessa vain kahdeksan tuntia... Mikä ettei sama systeemi toimisi myös päiväkodissa, että varhaiskasvatusta ja esiopetusta tarjottaisiin 4 tuntia päivässä kaikille ilmaiseksi ja niille, joilla on tarvetta, olisi lisäksi maksullista aamu- ja iltapäivätoimintaa.

Vierailija
13776/19692 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mitäs muuten sanotte, kummat pitää lapsiaan enemmän päiväkodissa ollessaan itse vapaalla; amikset tms. vai korkeakoulutetut. Minun nähdäkseni ehkä korkeakoulutetut.

Vierailija
13777/19692 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän alkaa nykyään olla lyhyemmästä päästä, jos joku lapsi on varhaiskasvatuksessa vain kahdeksan tuntia... Mikä ettei sama systeemi toimisi myös päiväkodissa, että varhaiskasvatusta ja esiopetusta tarjottaisiin 4 tuntia päivässä kaikille ilmaiseksi ja niille, joilla on tarvetta, olisi lisäksi maksullista aamu- ja iltapäivätoimintaa.

Aika monella on jo nyt 0 € sopimus ja pitävät pitkää päivää. Se kannustaisi enemmän pitämään kun maksut halpenee

Vierailija
13778/19692 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mitäs muuten sanotte, kummat pitää lapsiaan enemmän päiväkodissa ollessaan itse vapaalla; amikset tms. vai korkeakoulutetut. Minun nähdäkseni ehkä korkeakoulutetut.

Mihin lokeroon minä menen kun on eka maisteri tutkinto ja sen jälkeen ammattikoulu?

Vierailija
13779/19692 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oletetaan että päiväkodissa järjestettävällä kasvatuksella on keskeinen merkitys lasten koulumenestykselle niin silloin kieltämättä herättää mielenkiintoa se fakta, että PISA-tulokset ovat heikentyneet selvästi 2000-luvun mittaan.

Menestyksen resepti taisikin olla se entisajan tarha preussilaisine kureineen jossa lapsia vain säilöttiin...?

Silloin myös huomattavan paljon useampi hoiti lapsensa kotona. Päiväkodeissa oli tasan yksi ryhmä, jossa oli pieniä 1-2-vuotiaita, suurin osa aloitti päiväkotiuransa paljon myöhemmin kuin nykyään. Jos perheeseen syntyi uusi vauva, niin esikoinen otettiin pois päivähoidosta, koska mihinkäs sitä olisi enää silloin tarvittu. Vanhemmat nauttivat ajastaan lastensa kanssa, yli 3-vuotiaat sisarukset kävivät kerhoissa 2-3 kertaa viikossa äidin hoitaessa vauvaa kotona. Silloin ihmeteltiin sitä, että joku olisi vienyt pientä 2-3-vuotiasta esikoista päiväkotiin hakemaan sieltä kaikki taudit jos perheessä vauva ja kun hoidon tarvetta ei ollut.

Just tämä. Nyt on lähes aina niin, että äiti ja isä molemmat ovat kotona vauvan kanssa. Esikoinen päiväkodissa. Ja sitten se 2-3v on siellä todella pitkää päivää 7.30-17. Ihan älytöntä

Joo kyllä, isyysloman ajan surutta tuodaan esikoinen hoitoon aivan täyspitkiksi päiviksi. 7.30-17 on liian pitkä päivä minkäikäiselle tahansa muutenkin. Miksi nykyään vanhemmat eivät pyri edes vähentämään lastensa hoitoaikoja? Ei, saatetaan työpäivän jälkeen hyvin käydä lenkillä tms ja vasta sen jälkeen haetaan lapsi klo17, koska päiväkoti menee kiinni vasta silloin. Koska hei, onhan se tärkeää saada omaa rauhoittumisaikaa pitkän työpäivän jälkeen. Ainoa vaan, että se pieni lapsi, jonka stressinsietokyky ei ole yhtä hyvä kuin aikuisen, ei tätä palautumisaikaa saa, vaan joutuu vanhemman itsekkyyden takia jatkamaan päiväänsä vielä vähän pidempään siellä hälyisässä, levottomassa ympäristössä väsyneiden, oireilevien lasten keskellä.

Miten niin "eivät pyri"? Mistä tiedät kuka pyrkii ja kuka käy vaan lenkillä, ja miten sitä päivää pitäisi lyhentää? Jos työpäivä on 8 tuntia, matkat vaikka 40 minuuttia suunta, niin lapsen hoitopäivä on käytännössä juuri tuo kuvaamasi, 7.30 - 17. 

Minulla oli tällainen yksi jakso, kun sain työssäoppimispaikan "kaukaa" ja lapsilla oli pitkät päivät sen viisi viikkoa. Kyllä mulle sanottiin, että "on aika pitkät päivät kyllä..." ajattelin että "no voi v**** ihan totta, luuletko että oli oma valinta, ja en tunne itse kelloa". Mutta en sanonut muuta kuin että "niin on." 

Ihan hemmetin pitkät päivät ne on sillä perheen aikuisellakin, että saa lapset aamulla liikkeelle ja hoitaa vielä kotijutut ja iltatoimet (ja mun kohdalla, opiskelujutut) sen päivän päätteeksi. Olin ihan totaalisen loppu ja missään ei tultu päiväkodin taholta vastaan, päinvastoin, huomauteltiin milloin mistäkin. Eräs hoitaja oli suorastaan ammattitaidoton, mutta otettu varmaan kun ei muita saatu. 

Opiskelin itse silloin lähihoitajaksi (suuntautuminen lapset ja nuoret) ja oli kyllä tavallaan arvokasta se dissaaminen ja kommunikaation taso, mitä itse sai lasten päiväkotiaikana kohdata. Monen monta esimerkkiä, miten itse en haluaisi koskaan toimia asiakasperheitä kohtaan. 

Vierailija
13780/19692 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella on jo nyt 0 € sopimus ja pitävät pitkää päivää. Se kannustaisi enemmän pitämään kun maksut halpenee

Miksi Suomessa on näin, kun tosi monessa muussa sivistysmaassa päivähoito maksaa paljon? Jos halutaan miettiä laadukasta varhaiskasvatusta (jota tällä hetkellä ei ole tarjolla läheskään joka paikassa), niin sitä tosiaan riittäisi se 4h päivässä. Se voisi olla ilmainen ja loppu maksaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä