Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19694)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työuupunut jo lähes 10 vuotta. En jaksa enää. Olen ihan loppu. Eläkeikään vielä matkaa jokunen vuosi. Alalla on niin paljon ongelmia että jaksaminen on ihan nolla.
Sama. Harkitsen irtisanoutumistani kokoajan.
Millainen tilanne Vantaalla sijaisten suhteen? Kiertävät tai keikkalaiset. Hyviä vai ok vai huonoja? Saako niitä? Onko heistä oikeasti apua?
Esimerkkejä?
Subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi pistää uuteen syyniin ja lapsiryhmäkoot laittaa pienemmiksi. Alle 3 v ryhmään 10 lasta/koulutettu kasvattaja ja Yli 3 v max 16/3 koulutettua kasvattajaa. Osapäivähoito 5 tuntia/ päivä niille lapsille joiden vanhempi on kotona tai 12 päivän sopimuspäivät/kk. Kyllä niitä töitä ehtii hakea ja kuntosalilla käydä kun lapsi on sopimuspäivillä 12 päivää kuukaudessa hoidossa.
Ei taida muutosta parempaan tulla vaikka kuin täällä jauhetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette vanhemmat hoida lapsianne kotona pidempään? Nykymenossa laittaisin aikaisintaan 5v lapsen päiväkotiin. Silloin aivot ovat jo kehittyneet sen verran, että kestävät hieman paremmin stressiä. Etenkin jos herkkä, helposti stressaava lapsi kyseessä. Silloin päiväkoti nykymenolla on varmaan aivan hirveää lapselle. Sääliksi käy.
Vaihtoehtona voi olla esim perhepäivähoito? Mutta jos olette vielä itse kotona, miksi se pieni esikoinen ei saa olla myös kotona? Ei se 3-vuotiaskaan kaipaa kaveria aikuisen työpäivän ajan verran päivässä! Kavereita aletaan kaivata todella vasta kouluikäisenä. Ihan vallan mainiosti riittäisi kerhot, puistot ym ennen sitä lapselle ja jos vielä sisaruksiakin on kotona kenen kanssa leikkiä.
Tämä! tästä puhutaan liian vähän. Iso tabu. Pitää saada käydä ansiotyössä, pitää saada joka lapselle "kehittävää varhaiskasvatusta".
Viisi vuotta on aika lyhyt aika meille aikuisille, mutta lapselle se on koko varhaislapsuus, ainutkertainen sellainen.
Eikö mitenkään onnistu, millään järjestelyillä, hoitaa itse kotona? Vanhemmat vuorotellen? Lyhennysvapaita lainasta tms?
Raha edellä ei kasvateta terveitä ihmisiä.
Aina, ihan aina on huomattu, että kotona kasvaneet ovat rauhallisempia kuin päiväkodissa kasvaneet. Kotiäitien lapsille on näin sanottu aina. Myös 45 vuotta sitten mun äidille sanottiin näin, ja samaa sanotaan edelleen. Sen eron huomaa lapsesta.
- samaan aikaan ihmetellään, miksi nykylapset ovat niin levottomia ettei koulutunneilla osata edes olla. Syytetään ruutua, vaikka levottomia lapsia on myös niissä perheissä, joissa tarkat rajat ruudulle.
Minusta syy on selvä. Yhä useampi lapsi menee päiväkotiin, koska se on "laadukasta" ja vanhempien kykyyn kasvattaa ei vaan luoteta.
Levoton varhaislapsuuden ympäristö, kiintymyssuhteiden epämääräisyys, kun mikään ei ole pysyvää, ei edes se hoitaja. Sieltä ne levottomat ja härväävät pikkukoululaiset tulevat.
Ja vain vahvimmat ehditään huomioida siinä ryhmässä. Lapset on oppineet olemaan "näkyviä", ja opettajat ovat helisemässä.
Luulen että tämä varhaiskasvatuksen kaikkivoipaisuuden myytti tulee hajoamaan. Vähän kuten lastenkasvatuksessa moni asia on muuttunut.
Ihan kuten aiemmin neuvottiin, että lapsen kuuluu antaa huutaa. Ruokitaan neljän tunnin välein, ei oteta syliin. Ja nyt nuo tuntuvat aivan järkyttäviltä neuvoilta, ja niillä kuitenkin kasvatettiin kokonaisia sukupolvia.
Sama saattaa käydä varhaiskasvatuksen kanssa. Ehkä parin sukupolven päästä kauhistellaan, miten voitiin suositella pienille vaippahousuille päiväkotia, kun pitää sosiaalistua. Miten kukaan saattoi laittaa lapsensa niihin kasvatuslaitoksiin, vaikka oli itse kotona jne.
Toivottavasti puhe pysyvän kiintymyssuhteen merkityksestä ei laannu.
Toivottavasti tulee hajoamaan! Hullua on myös se, että terveydenhoitaja neuvolassa kyseenalaistaa sitä saako lapsi tarpeeksi virikkeitä kun on 3-vuotiaana kotihoidossa, vaikka käy kerhossa, on samanikäistä seuraa säännöllisesti, harrastus ja sisaruksia. Tulee sellainen olo, että ihmiset ovat jonkun hulluuden vallassa?!
Vierailija kirjoitti:
Ei taida muutosta parempaan tulla vaikka kuin täällä jauhetaan
Ei niin tule ellei me kaikki yhdessä åänestetä jaloillamme ja lähdetä samaan aikaan koko Suomessa pitkään lakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette vanhemmat hoida lapsianne kotona pidempään? Nykymenossa laittaisin aikaisintaan 5v lapsen päiväkotiin. Silloin aivot ovat jo kehittyneet sen verran, että kestävät hieman paremmin stressiä. Etenkin jos herkkä, helposti stressaava lapsi kyseessä. Silloin päiväkoti nykymenolla on varmaan aivan hirveää lapselle. Sääliksi käy.
Vaihtoehtona voi olla esim perhepäivähoito? Mutta jos olette vielä itse kotona, miksi se pieni esikoinen ei saa olla myös kotona? Ei se 3-vuotiaskaan kaipaa kaveria aikuisen työpäivän ajan verran päivässä! Kavereita aletaan kaivata todella vasta kouluikäisenä. Ihan vallan mainiosti riittäisi kerhot, puistot ym ennen sitä lapselle ja jos vielä sisaruksiakin on kotona kenen kanssa leikkiä.
Tämä! tästä puhutaan liian vähän. Iso tabu. Pitää saada käydä ansiotyössä, pitää saada joka lapselle "kehittävää varhaiskasvatusta".
Viisi vuotta on aika lyhyt aika meille aikuisille, mutta lapselle se on koko varhaislapsuus, ainutkertainen sellainen.
Eikö mitenkään onnistu, millään järjestelyillä, hoitaa itse kotona? Vanhemmat vuorotellen? Lyhennysvapaita lainasta tms?
Raha edellä ei kasvateta terveitä ihmisiä.
Aina, ihan aina on huomattu, että kotona kasvaneet ovat rauhallisempia kuin päiväkodissa kasvaneet. Kotiäitien lapsille on näin sanottu aina. Myös 45 vuotta sitten mun äidille sanottiin näin, ja samaa sanotaan edelleen. Sen eron huomaa lapsesta.
- samaan aikaan ihmetellään, miksi nykylapset ovat niin levottomia ettei koulutunneilla osata edes olla. Syytetään ruutua, vaikka levottomia lapsia on myös niissä perheissä, joissa tarkat rajat ruudulle.
Minusta syy on selvä. Yhä useampi lapsi menee päiväkotiin, koska se on "laadukasta" ja vanhempien kykyyn kasvattaa ei vaan luoteta.
Levoton varhaislapsuuden ympäristö, kiintymyssuhteiden epämääräisyys, kun mikään ei ole pysyvää, ei edes se hoitaja. Sieltä ne levottomat ja härväävät pikkukoululaiset tulevat.
Ja vain vahvimmat ehditään huomioida siinä ryhmässä. Lapset on oppineet olemaan "näkyviä", ja opettajat ovat helisemässä.
Luulen että tämä varhaiskasvatuksen kaikkivoipaisuuden myytti tulee hajoamaan. Vähän kuten lastenkasvatuksessa moni asia on muuttunut.
Ihan kuten aiemmin neuvottiin, että lapsen kuuluu antaa huutaa. Ruokitaan neljän tunnin välein, ei oteta syliin. Ja nyt nuo tuntuvat aivan järkyttäviltä neuvoilta, ja niillä kuitenkin kasvatettiin kokonaisia sukupolvia.
Sama saattaa käydä varhaiskasvatuksen kanssa. Ehkä parin sukupolven päästä kauhistellaan, miten voitiin suositella pienille vaippahousuille päiväkotia, kun pitää sosiaalistua. Miten kukaan saattoi laittaa lapsensa niihin kasvatuslaitoksiin, vaikka oli itse kotona jne.
Toivottavasti puhe pysyvän kiintymyssuhteen merkityksestä ei laannu.
Toivottavasti tulee hajoamaan! Hullua on myös se, että terveydenhoitaja neuvolassa kyseenalaistaa sitä saako lapsi tarpeeksi virikkeitä kun on 3-vuotiaana kotihoidossa, vaikka käy kerhossa, on samanikäistä seuraa säännöllisesti, harrastus ja sisaruksia. Tulee sellainen olo, että ihmiset ovat jonkun hulluuden vallassa?!
Kyllä nämä jotkut varhaiskasvatuksen asiantuntijat ovatkin. Saarnaavat lapsen oikeudesta varhaiskasvatukseen, vaikka mikä oikeus tai etu se on joutua eroon vanhemmasta kaaottiseen ympäristöön, jossa ihmiset vaihtuu ja ne jotka pysyy oireilee eri tavoin.
Voisiko joku kertoa subjektiivisen päivähoito-oikeuden hyödyt? Jos sosiaalisista syistä on aiemminkin saanut viedä lapsen hoitoon ja sitä suositeltu? Mikä hyöty siinä on, että terve nuori vanhempi vie pienen lapsen täyspäiväisesti (tai lähes) hoitoon, vaikka olisi itse kotona? Voisiko joku selittää minulle tämän?
Vierailija kirjoitti:
Olen lto ja töissä päiväkodissa. Minulla ei ole omia lapsia. Jos olisi omia lapsia niin en veisi lastani yhteenkään sellaiseen päiväkotiin joka on kotialueperiaatteella toimiva. Tampereella ihan järkyttäviä nämä kyseiset isot massalaitokset. Olen totalitäärisen uupunut ja nyt pitkällä sairauslomalla. Harkitsen alan vaihtoa.
Nämä massalaitokset ovat ihan jotain järkkyä. Miten on mahdollista että ollaan menty näihin?
Vierailija kirjoitti:
Millainen tilanne Vantaalla sijaisten suhteen? Kiertävät tai keikkalaiset. Hyviä vai ok vai huonoja? Saako niitä? Onko heistä oikeasti apua?
Esimerkkejä?
Minä olen keikkalaisena Vantaalla. Käyn pääasiassa tutuissa yksilöissä, niissä, joissa tiedän olevan asiat ok ja inhimillistä kohtelua niin lapsia kuin työtovereita kohtaan. Kaikki päiväkodit eivät ole huonoja, uskokaa tai älkää. Kamalalta tuntuisi vanhempana lukea tätä ketjua.
Ja sijaisista: meitä on luonnollisesti moneen junaan, aivan kuten vakkareitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä "ihmetellään" miksi meidän alalla on suuret sairauspoissaolot... 😒
Ei kai sitä enää ihmetellä..
Ennen vuotta 2019 sairaus poissaolojen syy nro1 vakahenkilöstöllä oli tuki-ja liikuntaelinongelmat/sairaudet, nyt ne on syy nro2 ja nro1 ollut viimeiset 4-5v psyykkiset ongelmat.Tervetuloa varhaiskasvatusalalle, menetät sekä fyysisen että psyykkisen terveytesi!
Niinpä😢
Vantaalla on ukaasi päällä ettei sijaisia nyt pahemmin tilailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lto ja töissä päiväkodissa. Minulla ei ole omia lapsia. Jos olisi omia lapsia niin en veisi lastani yhteenkään sellaiseen päiväkotiin joka on kotialueperiaatteella toimiva. Tampereella ihan järkyttäviä nämä kyseiset isot massalaitokset. Olen totalitäärisen uupunut ja nyt pitkällä sairauslomalla. Harkitsen alan vaihtoa.
Nämä massalaitokset ovat ihan jotain järkkyä. Miten on mahdollista että ollaan menty näihin?
Säästösyistä. Ei lasten etu edellä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa subjektiivisen päivähoito-oikeuden hyödyt? Jos sosiaalisista syistä on aiemminkin saanut viedä lapsen hoitoon ja sitä suositeltu? Mikä hyöty siinä on, että terve nuori vanhempi vie pienen lapsen täyspäiväisesti (tai lähes) hoitoon, vaikka olisi itse kotona? Voisiko joku selittää minulle tämän?
Eihän siinä mitään järkeä olekaan eikä ole lapsen etukaan kyseessä. Nyt Orpon hallitus haluaa kaikki äidit töihin, joten jatkossa vakaan tuodaan varmaan jo 5 kk ikäinen rintaa syövä vauva. Ihan hullua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään järkeä olekaan eikä ole lapsen etukaan kyseessä. Nyt Orpon hallitus haluaa kaikki äidit töihin, joten jatkossa vakaan tuodaan varmaan jo 5 kk ikäinen rintaa syövä vauva. Ihan hullua!
Uskokaa tai älkää niin toi voi vielä olla tottakin. Siinä on lapsen psyyke tuhottu täysin.
Jos olisi mahdollisuus vaihtaa vaka-alalla toiseen työmaailmaan, ei kuitenkaan täysin toisenlaiseen työhön, mutta muualla kuin varhaiskasvatuksessa niin vaihtaisitko? Entäpä jos palkka tippuisi samalla n.200-300€/kk?
Sitä tässä mietin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästösyistä. Ei lasten etu edellä.
En ikinä laittaisi lastani tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää niin toi voi vielä olla tottakin. Siinä on lapsen psyyke tuhottu täysin.
Kamalaa, että sitten jotkut vanhemmat varmasti kiikuttavat niitä 5-kuisia vauvojaan hoitoon, koska onhan sellainen palvelu tarjolla. Eihän heitä nyt voi syyttää siitä, jos sitä käyttävät!
Voisiko joku ottaa koppia ja alkaa oikeesti keräämään nimilistaa halukkaista jotka ovat valmiita joukkoirtisanoutumaan? Tarvittaisiin joku vahva ja rohkea hahmo organisoimaan asiaa. Liitot eivät saa mitään aikaiseksi että meidän asioihin saataisiin muutosta. Nähtiinhän me mitä pikkumurusia meille annettiin. Mikä muuttui? Eipä oikein mikään. Mä olisin valmis liittoutumaan ja olemaan mukana. Meidän pitäisi yhdessä hoitaa nämä asiat. Koko yhteiskunta pysähtyisi jos meistä kukaan ei menisi töihin. Miettikääpä sitä.