Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19694)
Onko totta, että näissä on usein niin, että kaksi ryhmää onkin ikäänkuin yksi ryhmä? Sijaitsevat jotenkin samoissa tiloissa. Esim jos yhdessä ryhmässä on se max 21 lasta niin sitten ryhmä onkin 42? Ja sitten kun työntekijöitä puuttuu, suhdeluvut jakautuvat kahden ryhmän kesken?[/quote]
On totta.
Ja mielestäni aivan "sairasta" menetellä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida muutosta parempaan tulla vaikka kuin täällä jauhetaan
Ei tule ei. Osa porukasta on ihan tyytyväistä, tekevät open sijaisuutta yli 3000 € palkalla, eivät kuulu liittoon ja saikuttavat maksimin. Ovat uransa huipulla, miten heitä kiinnostaisi jonkun uuden sijaisen tai lähärin pahoinvointi
Mä oon hoitaja joka tekee open sijaisuutta sillä noin 3000 palkalla, en saikuta vaan harvoin oon kipeenä. Työni teen hyvin ja oon saanu hyvää palautetta. Mitenköhän on mun vika jos sijaiset tai jotkut lähärit voi pahoin? Minunko ei pitäisi suostua tekemään open sijaisuutta mielestänne? Kuka niitä sit tekis kun tännekään ei tullu yhtään pätevää hakijaa mun paikalle?
Sinun vika on ettei lastenhoitajia riitä ryhmiin kun otat noita sijaisuuksia. Etkä tietenkään kuulu Akavaan joten et aja Vaka opettajien oikeuksia. Teet myyräntyötä itsekkäistä syistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida muutosta parempaan tulla vaikka kuin täällä jauhetaan
Ei tule ei. Osa porukasta on ihan tyytyväistä, tekevät open sijaisuutta yli 3000 € palkalla, eivät kuulu liittoon ja saikuttavat maksimin. Ovat uransa huipulla, miten heitä kiinnostaisi jonkun uuden sijaisen tai lähärin pahoinvointi
Mä oon hoitaja joka tekee open sijaisuutta sillä noin 3000 palkalla, en saikuta vaan harvoin oon kipeenä. Työni teen hyvin ja oon saanu hyvää palautetta. Mitenköhän on mun vika jos sijaiset tai jotkut lähärit voi pahoin? Minunko ei pitäisi suostua tekemään open sijaisuutta mielestänne? Kuka niitä sit tekis kun tännekään ei tullu yhtään pätevää hakijaa mun paikalle?
No jos sä et tekisi eikä kukaan muukaan niin päättäjien olisi pakko reagoida tilanteeseen. Nyt ei tarvi kun sä 'uhraudut', pakkohan sun ei olisi
Miten niin ei ole pakko?
Elämän realiteetit pakottaa, piste.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa on 18 kasvattajaa joista 8 on tällä hetkellä sairaslomalla, sijaisia saatu päivästä riippuen 0-2kpl.
Mites muilla?
Meillä puuttui tänään 7 kasvattajaa, kun normaalimäärä olis 15. Itsekin lähdin kotiin tavallista aiemmin, tästä se syksyn tautikierre alkaa, kun vanhemmat tuovat puolikuntoisia lapsiaan hoitoon.
Ja sitten kehtaavat valittaa kuinka kasvattajia puuttuu, on vieraita sijaisia, ei ole sijaisia etc.
UUTINEN TEILLE VANHEMMILLE: Me tehdään lähikontaktityötä niiden penskojenne kanssa, mekin sairastutaan ja saadaan tartuntoja, emme ole koneita.
Ja pyörät ne pyörii viuhviuhviuh ja pas ka, räkä ja pöpöt ne lentää viuhviuhviuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa on 18 kasvattajaa joista 8 on tällä hetkellä sairaslomalla, sijaisia saatu päivästä riippuen 0-2kpl.
Mites muilla?Ilmoitattehan eteenpäin laittomasta tilanteesta! Lisäksi vanhemmat täytyisi soittaa hakemaan lapsensa kotiin, ei ole turvallinen ympäristö enää .
Soitatteko vanhempia hakemaan lapsia kotiin? Pitäisi tosi herkästi soittaa. Ehkä nämä kotona omaa aikaa nauttivatkin tajuaisivat olla tuomatta lapsiaan täydeksi päiväksi hoitoon. Aivan naurettavaa että terveen, ns tavallisen kahden vanhemman perheen kotiäidin lapsi vie täyspäiväisen paikan päiväkodissa tällaisessa tilanteessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lto ja töissä päiväkodissa. Minulla ei ole omia lapsia. Jos olisi omia lapsia niin en veisi lastani yhteenkään sellaiseen päiväkotiin joka on kotialueperiaatteella toimiva. Tampereella ihan järkyttäviä nämä kyseiset isot massalaitokset. Olen totalitäärisen uupunut ja nyt pitkällä sairauslomalla. Harkitsen alan vaihtoa.
Nämä massalaitokset ovat ihan jotain järkkyä. Miten on mahdollista että ollaan menty näihin?
Säästösyistä. Ei lasten etu edellä.
Säästösyistä kyllä, mutta pieniä päiväkoteja lakkautetaan hyvin paljon myös siksi kun niiden lähialueella ei vaan enää ole tarpeeksi lapsia. Ei päiväkoteja henkilökuntaa varten pyöritetä.
Täällä pk-seudulla lapsia tulee varhaiskasvatukseen ovista ja ikkunoista, varsinkin alle 2v ikäisiä, mutta myös vanhempia.
Ja päiväkodit joita rakennetaan ovat isoja, vähintään 6-8 ryhmän taloja eli lapsia 120-160kpl.
Meidänkin yksikkö puretaan ensivuonna ja tilalle tulee n.150 paikkainen tuotantolaitos, työntekijöiden saaminen on vain suuri mysteeri, koska ei alalle tunkua ole ja meistä nykyisistä 3 jää eläkkeelle ja 4 irtisanoutumassa.Miksi ihmeessä joku haluaisi työskennellä päiväkodissa missä on 150 lasta?
No juu, ei kiitos. Vaihtoehtoja kun on muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen lto ja töissä päiväkodissa. Minulla ei ole omia lapsia. Jos olisi omia lapsia niin en veisi lastani yhteenkään sellaiseen päiväkotiin joka on kotialueperiaatteella toimiva. Tampereella ihan järkyttäviä nämä kyseiset isot massalaitokset. Olen totalitäärisen uupunut ja nyt pitkällä sairauslomalla. Harkitsen alan vaihtoa.
Sama täällä, takaraja joulu ellei ennen sitä jo löydy muuta työtä. Toivon pysyväni vielä terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työuupunut jo lähes 10 vuotta. En jaksa enää. Olen ihan loppu. Eläkeikään vielä matkaa jokunen vuosi. Alalla on niin paljon ongelmia että jaksaminen on ihan nolla.
Sama. Harkitsen irtisanoutumistani kokoajan.
Sama .
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työpaikkakiusattu kahdesti kahdessa eri päiväkodissa. En tehnyt ilmoitusta. Olisi pitänyt. En suosittele kenellekään töihin menoa päiväkoteihin. Naisvaltasten alojen tyypilliset ongelmat ovat juuri pesiytyneet sinne niinkuin koko Sote-alalle. Mulla on pitkän päiväkotiuran aikana vain pari hyvää työpaikkaa ollut. Muissa on ollut huonoa johtajuutta ja kuppikuntasta henkilökuntaa joka alistuu kaikkeen kyseenalaistamatta mitään. Tällaiset joo joo joojottelujat ovat rasittavia työkavereita pitkässä juoksussa. Näissä työpaikoissa jos missä uuvutaan ja saikutetaan paljon.
Järjetään ihan hirveitä mestoja nykyään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työuupunut jo lähes 10 vuotta. En jaksa enää. Olen ihan loppu. Eläkeikään vielä matkaa jokunen vuosi. Alalla on niin paljon ongelmia että jaksaminen on ihan nolla.
Täällä sama.
Itkuun meinasin tänään purskahtaa, olen niin loppu.
Suhdeluvut paukkuvat iltapäivisin (2 aikuisella) 125 prosentissa.
Ja koko ajan lisätään ylemmiltä tahoilta paperityön + projektien määrää.
Lisää lapsia tulossa ryhmään, koska kohta joku täyttää 3.".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama.
Itkuun meinasin tänään purskahtaa, olen niin loppu.
Suhdeluvut paukkuvat iltapäivisin (2 aikuisella) 125 prosentissa.
Ja koko ajan lisätään ylemmiltä tahoilta paperityön + projektien määrää.
Lisää lapsia tulossa ryhmään, koska kohta joku täyttää 3. 🙄😬",
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa subjektiivisen päivähoito-oikeuden hyödyt? Jos sosiaalisista syistä on aiemminkin saanut viedä lapsen hoitoon ja sitä suositeltu? Mikä hyöty siinä on, että terve nuori vanhempi vie pienen lapsen täyspäiväisesti (tai lähes) hoitoon, vaikka olisi itse kotona? Voisiko joku selittää minulle tämän?
Eihän siinä mitään järkeä olekaan eikä ole lapsen etukaan kyseessä. Nyt Orpon hallitus haluaa kaikki äidit töihin, joten jatkossa vakaan tuodaan varmaan jo 5 kk ikäinen rintaa syövä vauva. Ihan hullua!
Uskokaa tai älkää niin toi voi vielä olla tottakin. Siinä on lapsen psyyke tuhottu täysin.
Kamalaa, että sitten jotkut vanhemmat varmasti kiikuttavat niitä 5-kuisia vauvojaan hoitoon, koska onhan sellainen palvelu tarjolla. Eihän heitä nyt voi syyttää siitä, jos sitä käyttävät!
Joo just, sellaiset jotka eivät osaa tai halua omilla aivoillaan ajatella. Ja näitähän riittää, se on nähty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites muilla?Olen sairauslomalla, toipumassa leikkauksesta. Kirurgi kirjoitti kuusi viikkoa heti, normaalin kolmen sijaan, kun kuuli että työskentelen varhaiskasvatuksessa. 4 viikkoa jäljellä lomaa, vointi on jo melko hyvä.
I H A N A A.
Olen kade. Kunpa mullakin murtuisi joku raaja esim ja pääsisin pitkälle saikulle.
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että näissä on usein niin, että kaksi ryhmää onkin ikäänkuin yksi ryhmä? Sijaitsevat jotenkin samoissa tiloissa. Esim jos yhdessä ryhmässä on se max 21 lasta niin sitten ryhmä onkin 42? Ja sitten kun työntekijöitä puuttuu, suhdeluvut jakautuvat kahden ryhmän kesken?
On totta.
Ja mielestäni aivan "sairasta" menetellä noin.
On hullua. Jopa yläasteella pienemmän ryhmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä massalaitokset ovat ihan jotain järkkyä. Miten on mahdollista että ollaan menty näihin?
Säästösyistä. Ei lasten etu edellä.
Säästösyistä kyllä, mutta pieniä päiväkoteja lakkautetaan hyvin paljon myös siksi kun niiden lähialueella ei vaan enää ole tarpeeksi lapsia. Ei päiväkoteja henkilökuntaa varten pyöritetä.
Täällä pk-seudulla lapsia tulee varhaiskasvatukseen ovista ja ikkunoista, varsinkin alle 2v ikäisiä, mutta myös vanhempia.
Ja päiväkodit joita rakennetaan ovat isoja, vähintään 6-8 ryhmän taloja eli lapsia 120-160kpl.
Meidänkin yksikkö puretaan ensivuonna ja tilalle tulee n.150 paikkainen tuotantolaitos, työntekijöiden saaminen on vain suuri mysteeri, koska ei alalle tunkua ole ja meistä nykyisistä 3 jää eläkkeelle ja 4 irtisanoutumassa.Miksi ihmeessä joku haluaisi työskennellä päiväkodissa missä on 150 lasta?
No juu, ei kiitos. Vaihtoehtoja kun on muitakin.
Ihan kiva vaihtuvuus on muuten noissa isoissa laitoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama .
Täälläkin yksi, ja voisin puhua monen työkaverinikin puolesta. Harmittaa että aikuiskoulutustuki viedään, nyt ollaan jumissa tässä paskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama .
Täälläkin yksi, ja voisin puhua monen työkaverinikin puolesta. Harmittaa että aikuiskoulutustuki viedään, nyt ollaan jumissa tässä paskassa.
Hoitoalalla saa töitä muualtakin. Voi tehdä keikkatöitä ja opiskella samalla. Viikonlopputöitä tienaakin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama .
Hoitoalalla saa töitä muualtakin. Voi tehdä keikkatöitä ja opiskella samalla. Viikonlopputöitä tienaakin paremmin.
Ei ole osaamista hoitoalalle. Olen kasvatustieteiden maisteri. Hoitoalalla kuormittuu ne vähät vakkaritkin jos sinne menee ummikoita pyörimään. Sitä odotellessa, että lomautettu raksaväki tulee paikkaamaan päiväkotien henkilöstövajetta.
No jos sä et tekisi eikä kukaan muukaan niin päättäjien olisi pakko reagoida tilanteeseen. Nyt ei tarvi kun sä 'uhraudut', pakkohan sun ei olisi