Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19694)

Vierailija
11681/19694 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuntuu siltä, että nykyään lapset ovat isolle osalle vanhemmista enemmän taakka kuin ilon aihe? Elämän tarkoitus on saada niin paljon lapsivapaata aika kuin suinkin vaan on mahdollista?

Voisiko joku kertoa syitä miksi tilanne on tämä? Minun on tosi vaikea ymmärtää, koska itse olen kokenut asian aina toisin.

Vierailija
11682/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä, kuinka monet virikelapset jatkavat hoidossa ensi viikolla, vaikka kouluilla alkaa lomat? 

Tottakai suurin osa, ellei jopa kaikki ole.

Millä tämän voi perustella? Suurin osa virikelapsista on hoidossa myös kesäkuun? Ei ole mitään perusteita! Ymmärrän jos osa on, jos esim perheessä mt-ongelmia tai jokin kriisitilanne päällä. Mutta että käytännössä lähes kaikki ovat hoidossa keskellä kauneinta kesää? Koululaiset ovat kaikki lomalla ja nämä pienet ihmisen alut joutuvat tekemään pitkää päivää hoidossa, vaikka ei oikeasti olisi pakko? Ei vaan voi ymmärtää mitenkään.

Tähän pitäisi ehdottomasti saada joku rajoitus. Ihan hullunkurista, että monella työssäkäyvien vanhempien lapsella on pidempi kesäloma kuin sellaisella, jolla on toinen vanhempi koko ajan kotona. Ennen kesäkuut olivat aina rauhallista aikaa, ehti siivota kaappeja, valmistella seuraavaa kautta ja tehdä lasten kanssa kivoja retkiä, kun ryhmästä saattoi puoletkin lapsista jäädä lomalle kun koululaisten kesäloma alkaa. Nykyään virikelapsetkin ovat hoidossa kesäpäivystyksen alkuun asti ja varmaan toisivat sinnekin, jos se olisi mahdollista.

Saman olen huomannut. Myös työssäkäyvän lapsen hoitopäivät saattavat olla lyhyempiä kuin ns virikelapsen.

Olen myös miettinyt, että jos heinäkuussakin olisi samanlainen mahdollisuus vanhempien tuoda lapsia hoitoon, niin toisivatko he silloinkin yhtä lailla? Vaikka siis itse olisivat molemmat vanhemmat lomalla? Tästäkin on kyllä kokemusta. Nykyään ei ole esim mitenkään poikkeuksellista että kun isä pitää lomaa vauvan syntymän jälkeen, esikoinen tuodaan ihan normaalisti kuitenkin hoitoon.

Meillä saa virikelapsetkin olla vaikka koko päivystyksen hoidossa. Ihan uskomatonta, että tähän(kään) ei puututa! Noh, mulla töissä v-käyrä huutanu punasella jo pitkään ja kun kesäloma ohi, sanon sille todella laadukkaalle varhaiskasvatukselle heipat! Ei tule ikävä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11683/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa virikelapsetkin olla vaikka koko päivystyksen hoidossa. Ihan uskomatonta, että tähän(kään) ei puututa! Noh, mulla töissä v-käyrä huutanu punasella jo pitkään ja kun kesäloma ohi, sanon sille todella laadukkaalle varhaiskasvatukselle heipat! Ei tule ikävä...

Sama meillä. Virikelapset heinäkuussa vaikuttavat lomiimme. Heinäkuuksi tarvitaan työntekijöitä enemmän, koska lapsia on paljon. Kesäkuussa ja elokuussa niitä on vieläkin enemmän, joten kesälomia on vaikea järjestää. Sellaiseksi on mennyt.

Vierailija
11684/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä, kuinka monet virikelapset jatkavat hoidossa ensi viikolla, vaikka kouluilla alkaa lomat? 

Millä tämän voi perustella? Suurin osa virikelapsista on hoidossa myös kesäkuun? Ei ole mitään perusteita! Ymmärrän jos osa on, jos esim perheessä mt-ongelmia tai jokin kriisitilanne päällä. Mutta että käytännössä lähes kaikki ovat hoidossa keskellä kauneinta kesää? Koululaiset ovat kaikki lomalla ja nämä pienet ihmisen alut joutuvat tekemään pitkää päivää hoidossa, vaikka ei oikeasti olisi pakko? Ei vaan voi ymmärtää mitenkään.

Tähän pitäisi ehdottomasti saada joku rajoitus. Ihan hullunkurista, että monella työssäkäyvien vanhempien lapsella on pidempi kesäloma kuin sellaisella, jolla on toinen vanhempi koko ajan kotona. Ennen kesäkuut olivat aina rauhallista aikaa, ehti siivota kaappeja, valmistella seuraavaa kautta ja tehdä lasten kanssa kivoja retkiä, kun ryhmästä saattoi puoletkin lapsista jäädä lomalle kun koululaisten kesäloma alkaa. Nykyään virikelapsetkin ovat hoidossa kesäpäivystyksen alkuun asti ja varmaan toisivat sinnekin, jos se olisi mahdollista.

Saman olen huomannut. Myös työssäkäyvän lapsen hoitopäivät saattavat olla lyhyempiä kuin ns virikelapsen.

Olen myös miettinyt, että jos heinäkuussakin olisi samanlainen mahdollisuus vanhempien tuoda lapsia hoitoon, niin toisivatko he silloinkin yhtä lailla? Vaikka siis itse olisivat molemmat vanhemmat lomalla? Tästäkin on kyllä kokemusta. Nykyään ei ole esim mitenkään poikkeuksellista että kun isä pitää lomaa vauvan syntymän jälkeen, esikoinen tuodaan ihan normaalisti kuitenkin hoitoon.

Surullista. Noiden lasten puolia ei pidä kukaan. Ei yhtään kukaan. Kyllä tuohon pitäisi pystyä puuttumaan. Jos lapsen oma vanhempi ei pidä lapsen puolia niin jonkun pitäisi pitää. Varhaiskasvattajien pitäisi tiukemmin puhua vanhemmille ja kertoa lapsen kehityksestä, tarpeista.

Vierailija
11685/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä. Virikelapset heinäkuussa vaikuttavat lomiimme. Heinäkuuksi tarvitaan työntekijöitä enemmän, koska lapsia on paljon. Kesäkuussa ja elokuussa niitä on vieläkin enemmän, joten kesälomia on vaikea järjestää. Sellaiseksi on mennyt.

Lomat on pakko järjestää. Ei auta.

Vierailija
11686/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista. Noiden lasten puolia ei pidä kukaan. Ei yhtään kukaan. Kyllä tuohon pitäisi pystyä puuttumaan. Jos lapsen oma vanhempi ei pidä lapsen puolia niin jonkun pitäisi pitää. Varhaiskasvattajien pitäisi tiukemmin puhua vanhemmille ja kertoa lapsen kehityksestä, tarpeista.

Miten puutut kun päättäjät ja johtajat puhuvat vaan siitä, miten kaikilla lapsilla on oikeus varhaiskasvatukseen. Perheitä suorastaan kannustetaan viemään lapsia kasvatettaviksi.

Ei tähän ongelmaan auta kuin subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen. Päivystykseen saisi tuoda vaan lapsia joilla on siihen hoitoon on oikeasti tarve.

En vaan jaksa uskoa, että mihinkään rajaamiseen lähdetään.

Vierailija
11687/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta jälki on rumaa kuin hu*ran perse. Viikko toukokuussa, kaksi viikkoa ennen juhannusta ja 1.5 viikkoa syyskuun alussa. Tässä oma lomani tänä vuonna. Olin toivonut 5 viikkoa putkeen, koska koen että olen rankan vuoden jälkeen uupunut. Lomapäiviä 38.. viime vuonna säästövapaisiin meni 10 päivää, koska työnantaja ei myöntänyt lomia.

Vierailija
11688/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta jälki on rumaa kuin hu*ran perse. Viikko toukokuussa, kaksi viikkoa ennen juhannusta ja 1.5 viikkoa syyskuun alussa. Tässä oma lomani tänä vuonna. Olin toivonut 5 viikkoa putkeen, koska koen että olen rankan vuoden jälkeen uupunut. Lomapäiviä 38.. viime vuonna säästövapaisiin meni 10 päivää, koska työnantaja ei myöntänyt lomia.

Olisin saikulla jos joutuisin pilkkomaan noin vittumoisesti lomiani tai jos niitä ei myönnettäisi.

Vierailija
11689/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten puutut kun päättäjät ja johtajat puhuvat vaan siitä, miten kaikilla lapsilla on oikeus varhaiskasvatukseen. Perheitä suorastaan kannustetaan viemään lapsia kasvatettaviksi.

Ei tähän ongelmaan auta kuin subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen. Päivystykseen saisi tuoda vaan lapsia joilla on siihen hoitoon on oikeasti tarve.

En vaan jaksa uskoa, että mihinkään rajaamiseen lähdetään.

En tiedä kuuntelisiko osa vanhemmista järkipuhetta? Miten lasten lomattomuutta perustellaan ylemmältä taholta?

Vierailija
11690/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoisin tuolle paikalle heipat. Tällä alalla saa nykyään valikoida työpaikkansa. Miksi jäät tuollaiseen päiväkotiin?

Vierailija
11691/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutteko te liittoon? Katsoin tilinauhasta että tänä vuonna ay maksua oajlle on mennyt jo 160€. Ajalla 1.1-31.5. Eli ammattiyhdistysmaksu on n 400€ per vuosi.

Melko tyyristä, varsinkin kun liitto on niin munaton.

Vierailija
11692/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulutteko te liittoon? Katsoin tilinauhasta että tänä vuonna ay maksua oajlle on mennyt jo 160€. Ajalla 1.1-31.5. Eli ammattiyhdistysmaksu on n 400€ per vuosi.

Melko tyyristä, varsinkin kun liitto on niin munaton.

Mitä liitto on sun hyväksesi tehnyt? Onko yrittänyt parantaa alan epäkohtia? Mikä saa sinut vielä kuulumaan liittoon?

Vierailija
11693/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapsia, joilla ei ole yhtään kesälomaa. Ovat koko kesän hoidossa. Pahimpia ovat ne kesähoitopaikat, jonne kootaan alueen lukuisista päiväkodeista lapsia ja työntekijöitä.  Ne ovat usein ihan säilytyspaikkoja, joissa voi olla hyvinkin kaoottista.

Itse muistelen kauhulla, kun olin viikon, siis vain viikon yhdessä isossa talossa, jossa oli heinäkuussa lapsia 15 eri päiväkodista ja perhepäivähoitoryhmistä. Olivat laittaneet jokaiselle työpäivälleni iltavuoron. Ryhmässä ei ollut ketään itselleni entuudestaan tuttua lasta. Lapsia oli yli 20, 2-4-vuotiaita. Eräänä aamuna olin yksin 4 h. Pyysin apua ja loppupäiväksi sitä nihkeästi annettiin. Sitä ennen olin taiteillut yksinäni.

Vanhemmat selittävät esim niin, että ovat uudessa työssä, ei ole vielä lomia kertynyt. Olisiko mahdotonta ottaa vaikka viikko palkatonta, jotta voisi viettää edes sen ajan oman lapsensa kanssa kesästä nauttien? Osa ei vaan jaksa/viitsi omia lapsiaan..

Itse järjestin työni siten, että sain olla koko kesä- ja heinäkuun lasteni kanssa, kun he olivat pieniä. Tein määräaikaisia töitä, jotka loppuivat sopivasti toukokuun lopussa. Kesä ansiosidonnaisella. 

Minäkin muistelen kauhulla yhtä päivystystä kun jostain syystä suunnitelmat rakoilivat ja lopputulemana eräässä ryhmässä oli sekaisin kahden talon lapsia eikä ainuttakaan aikuista joka olisi heitä tuntenut. Ihan kamala sellaisessa toimia kun ei tiennyt mistään allergioista ja muustakaan. Koskaan ei niin sekavaa päivystystä ollut ennen eikä jälkeen.

Vierailija
11694/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapsia, joilla ei ole yhtään kesälomaa. Ovat koko kesän hoidossa. Pahimpia ovat ne kesähoitopaikat, jonne kootaan alueen lukuisista päiväkodeista lapsia ja työntekijöitä.  Ne ovat usein ihan säilytyspaikkoja, joissa voi olla hyvinkin kaoottista.

Itse muistelen kauhulla, kun olin viikon, siis vain viikon yhdessä isossa talossa, jossa oli heinäkuussa lapsia 15 eri päiväkodista ja perhepäivähoitoryhmistä. Olivat laittaneet jokaiselle työpäivälleni iltavuoron. Ryhmässä ei ollut ketään itselleni entuudestaan tuttua lasta. Lapsia oli yli 20, 2-4-vuotiaita. Eräänä aamuna olin yksin 4 h. Pyysin apua ja loppupäiväksi sitä nihkeästi annettiin. Sitä ennen olin taiteillut yksinäni.

Vanhemmat selittävät esim niin, että ovat uudessa työssä, ei ole vielä lomia kertynyt. Olisiko mahdotonta ottaa vaikka viikko palkatonta, jotta voisi viettää edes sen ajan oman lapsensa kanssa kesästä nauttien? Osa ei vaan jaksa/viitsi omia lapsiaan..

Itse järjestin työni siten, että sain olla koko kesä- ja heinäkuun lasteni kanssa, kun he olivat pieniä. Tein määräaikaisia töitä, jotka loppuivat sopivasti toukokuun lopussa. Kesä ansiosidonnaisella. 

Tuollaiseen paikkaan vanhemmat sitten tuovat lapsiaan, ovatko osa jopa sellaisia jotka itse kotona mahdollisesti korkeintaan vauvan kanssa?! Aivan kammottavaa.

On heitäkin. Mieleen jäänyt eräs äiti joka ei millään halunnut ymmärtää että kesähoitoon ei saa tuoda jos vanhempi on kotona vauvan kanssa. Suuttui ja rähjäsi asiasta. Lapsi juuri täyttänyt sen 2v. Ja muutenkin arkisin oli pitkää päivää hoidossa. Aikana kun kesähoito vielä rajoitettiin.

Vierailija
11695/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Meillä oli kanssa osa lapsista tosi pahoja suustaan, haukkuivat ihan laidasta laitaan muut lapset ja aikuiset, l*ski p*ska, jne. Voi vaan miettiä kotona sit puhutaan. 3 lasta koko 40 lapsen laumasta jonka kanssa töitä tein, sanoa itsestään "kiitos". Käskevöt koko ajan, anna minulle tui, lue! Pane mulle kengät, ja se äänensävy! Siis että millanen pikkudiktaattori se lapsi saa olla kotona, vai onko se niin alistettuna samanlailla puhuvan vanhemman toimesta? Kaikki hakkaa kaikkia isot pieniä, toisiaan, aikuisia. Mäkin raskaana ja joka päivä joku löi tai potki mahaan. Ihan hirveetä. Muutama lapsi alkoi monien selittämisien jälkeen aina sanoa että sulla on vauva mahassa, pitää olla varovainen. Se antoi sentään jotain toivoa. Mut kauheen huonosti käyttäytyviä, ja tosi isoilla lapsilla vaipat. Meillä kaksvuotinen eskarikokeilu, eli vanhimmat sisarusryhmissä on 4v, ja niistä valtaosa vaipoissa.

Miten voi olla mahdollista että lapset oppivat hakkaamaan? Käsittääkseni ohje on tehdä lasu kaikista niistä perheistä missä vielä käytetään ruumiillista kuritusta."

-

Mistä lapsi oppii tuon alatyylisen kielenkäytön jolla kommunikoi päiväkodissa?

Yksi huutaa pahimmillaan vettupersettä ja 18 imitoi kuorossa.

Tuokaa toki lapsosenne virikehoitoon ylibuukattuihin ja aliresurssoituihin päiväkotiin - kielikylpy on taattu! Kielitaidottomat sijaiset eivät puutu kielenkäyttöön kun eivät edes tiedä mitä esim pillupää tai vaippaperse tarkoittaa.

Meillä on ollut YouTube ja pelit opettajina näille rääväsuille ja muiden satuttajille. Tarvii vaan kysyä lapselta mitä oot kotona nähnyt ja kuullut. Vanhemmat tietävät kyllä että kyseessä k16 ja k18 juttuja.

Vierailija
11696/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiseen paikkaan vanhemmat sitten tuovat lapsiaan, ovatko osa jopa sellaisia jotka itse kotona mahdollisesti korkeintaan vauvan kanssa?! Aivan kammottavaa.

On heitäkin. Mieleen jäänyt eräs äiti joka ei millään halunnut ymmärtää että kesähoitoon ei saa tuoda jos vanhempi on kotona vauvan kanssa. Suuttui ja rähjäsi asiasta. Lapsi juuri täyttänyt sen 2v. Ja muutenkin arkisin oli pitkää päivää hoidossa. Aikana kun kesähoito vielä rajoitettiin.

Nykyään saa. Eikä saa edes kyseenalaistaa. Se on lapsen oikeus. Näin meille kertoi esimies.

Vierailija
11697/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalaisia paikalla, saitteko tänään tiedon palkankorotuksistamme?

Meillä pomo antoi jokaiselle infolapun asiasta ihan käteen tuossa iltapäivällä.

Vierailija
11698/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Vantaa!!

Vierailija
11699/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla aprillipila näin toukokuun lopussa? Että todella nostaisivat Vantaalla vakaopen palkkaa n.300 eurolla kuukaudessa, halleluja!

Vierailija
11700/19694 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen alapeukuttaja liikenteessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä