Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19695)
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä ollut nyt päiväkodissa hoidossa "allergisia" lapsia, jotka viikon ajan sairastavat tosi pahaa allergiaa ja sitten paranevat? Itse sairaana ja saikulla joutunut olemaan useamman päivän, kun jouduin näitä "allergisia" lapsia ensin hoitamaan. On varmasti ollut tosi kurja olla näillä lapsilla päiväkodissa täysiä päiviä näin tukkoisena ja kipeänä, mitä itse olen ollut. Ja itselläni ei siis muuten ole ollut mitään oireita koko keväänä, joten allergiasta ei varmasti yhtäkkiä ole kyse.
On ja tää on ihan yleinen vitsi jo. "Allergiaa se vaan...".
Koronan alkaessa kun oli kielto tuoda vähäänkään oireiset lapset hoitoon niin ei näillä mitään allergioita ollut. Seuraavana keväänä kun linjauksia höllennettiin niin näillä samoilla lapsilla taas "allergiat" jylläsivät. Itselleni ainakin on taas vaihteeksi tämä tarttunut. Kaksi viikkoa kerkesin olla terveenä. Eipä muuten heinix auta tähän "allergiaan". 😒
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä ollut nyt päiväkodissa hoidossa "allergisia" lapsia, jotka viikon ajan sairastavat tosi pahaa allergiaa ja sitten paranevat? Itse sairaana ja saikulla joutunut olemaan useamman päivän, kun jouduin näitä "allergisia" lapsia ensin hoitamaan. On varmasti ollut tosi kurja olla näillä lapsilla päiväkodissa täysiä päiviä näin tukkoisena ja kipeänä, mitä itse olen ollut. Ja itselläni ei siis muuten ole ollut mitään oireita koko keväänä, joten allergiasta ei varmasti yhtäkkiä ole kyse.
Koronan alkaessa kun oli kielto tuoda vähäänkään oireiset lapset hoitoon niin ei näillä mitään allergioita ollut. Seuraavana keväänä kun linjauksia höllennettiin niin näillä samoilla lapsilla taas "allergiat" jylläsivät. Itselleni ainakin on taas vaihteeksi tämä tarttunut. Kaksi viikkoa kerkesin olla terveenä. Eipä muuten heinix auta tähän "allergiaan". 😒
Mikä siinä on että vanhemmat valehtelevat tällaista päin naamaa? Juu eilen alkoi kamala allergia ja lapsi ihan kipeänoloinen ja räkäinen. Luulisi että jos lapsella noin rajut oireet on, niin silloin annetaan allergialääkettä? Viedään allergiatesteihin? Siitä ei kuitenkaan ole mitään puhetta. Jännästi se allergia sitten loppuu yhtä nopeasti kuin on alkanutkin. Kyllähän sen tietää hoitaja, joka on hoitanut paljon allergisia lapsia, että se nuha on erilaista ja jatkuu pitkin kevättä. Ja siihen myös yleensä annetaan lääkettä ja kerrotaan tästä hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronan alkaessa kun oli kielto tuoda vähäänkään oireiset lapset hoitoon niin ei näillä mitään allergioita ollut. Seuraavana keväänä kun linjauksia höllennettiin niin näillä samoilla lapsilla taas "allergiat" jylläsivät. Itselleni ainakin on taas vaihteeksi tämä tarttunut. Kaksi viikkoa kerkesin olla terveenä. Eipä muuten heinix auta tähän "allergiaan". 😒Mikä siinä on että vanhemmat valehtelevat tällaista päin naamaa? Juu eilen alkoi kamala allergia ja lapsi ihan kipeänoloinen ja räkäinen. Luulisi että jos lapsella noin rajut oireet on, niin silloin annetaan allergialääkettä? Viedään allergiatesteihin? Siitä ei kuitenkaan ole mitään puhetta. Jännästi se allergia sitten loppuu yhtä nopeasti kuin on alkanutkin. Kyllähän sen tietää hoitaja, joka on hoitanut paljon allergisia lapsia, että se nuha on erilaista ja jatkuu pitkin kevättä. Ja siihen myös yleensä annetaan lääkettä ja kerrotaan tästä hoidossa.
He taisivat kapinoida kieltoa vastaan. Kaikki eivät olleet samaa mieltä koronaan suhtautumisesta, ja nythän tuo kieltokin on jo kauan sitten poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronan alkaessa kun oli kielto tuoda vähäänkään oireiset lapset hoitoon niin ei näillä mitään allergioita ollut. Seuraavana keväänä kun linjauksia höllennettiin niin näillä samoilla lapsilla taas "allergiat" jylläsivät. Itselleni ainakin on taas vaihteeksi tämä tarttunut. Kaksi viikkoa kerkesin olla terveenä. Eipä muuten heinix auta tähän "allergiaan". 😒Mikä siinä on että vanhemmat valehtelevat tällaista päin naamaa? Juu eilen alkoi kamala allergia ja lapsi ihan kipeänoloinen ja räkäinen. Luulisi että jos lapsella noin rajut oireet on, niin silloin annetaan allergialääkettä? Viedään allergiatesteihin? Siitä ei kuitenkaan ole mitään puhetta. Jännästi se allergia sitten loppuu yhtä nopeasti kuin on alkanutkin. Kyllähän sen tietää hoitaja, joka on hoitanut paljon allergisia lapsia, että se nuha on erilaista ja jatkuu pitkin kevättä. Ja siihen myös yleensä annetaan lääkettä ja kerrotaan tästä hoidossa.
He taisivat kapinoida kieltoa vastaan. Kaikki eivät olleet samaa mieltä koronaan suhtautumisesta, ja nythän tuo kieltokin on jo kauan sitten poistettu.
Eihän tämä mihinkään koronakieltoihin liity. Kipeänä ei voi tulla hoitoon oli korona-aika tai ei. Se, että valehdellaan että lapsella on allergia on väärin paitsi lasta kohtaan, myös muita, jotka sitten saavat tartunnan tietenkin. Miksi pitää valehdella? Koska tiedetään että muuten ei hoitoon olisi asiaa.
Se on ihan järkyttävää minkälaisilla valheilla lapset tuodaan hoitoon. On peräpuikkoa potassa ja särkylääkettä repussa että lapsi voi ottaa jos on huono olo jne. Kaiken lisäksi ei älytä että isommat lapset osaa kertoa että ovat olleet kuumeessa ja oksentaneet . Näistä pitäs tehdä automaattisesti lasu niin vähän rajoittaisi kipeän lapsen hoitoon tuomista.
Eiköhän tuo ole ihan normaalia, että lapsilla nokka vähän vuotaa ja nyt koronarajoitusten jälkeen sairastavat sitkeämpinä nämä perusflunssat. Ei näitä ennen ole kavahdettu, eikä lasten ole tarvinnut viikkokausiksi kotiin jäädä parantelemaan. Itsekään en olisi koko keväänä päässyt töihin, jos lapsilla ei yhtään saisi nokka vuotaa hoitoon viedessä. Liekkö aikuisillakin vastustuskyky heikentynyt, jos kaikki lasten räkätaudit tarttuvat?
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan järkyttävää minkälaisilla valheilla lapset tuodaan hoitoon. On peräpuikkoa potassa ja särkylääkettä repussa että lapsi voi ottaa jos on huono olo jne. Kaiken lisäksi ei älytä että isommat lapset osaa kertoa että ovat olleet kuumeessa ja oksentaneet . Näistä pitäs tehdä automaattisesti lasu niin vähän rajoittaisi kipeän lapsen hoitoon tuomista.
Joo eikö? Itse olen vasta hieman vanhempana vaihtanut varhaiskasvatusalalle, omat lapseni ovat jo koululaisia, mutta päiväkotielämästä on myös kokemusta. Pidin aina lapset kotona, jos heillä oli lämpöä, koska yleensä silloin he olivat myös oikeasti kipeitä. Ei tullut mieleenkään antaa vaan kuumelääkettä ja raahata lapsi itkuisena ja väsyneenä hoitoon, tai jos lapsi oli vaikka oksentanut edellisiltana.
Olen ollut aivan järkyttynyt siitä missä kunnossa lapsia tuodaan kylmästi vaan hoitoon ja puhutaan ummet ja lammet kuinka lapsella tulee hampaita, on allergiaa ym ym, mutta lapsi ei siis missään nimessä ole kipeä, koska tyyliin jaksaa kuitenkin kävellä (joskus ei sitäkään!). Pahinta on että vanhempi saattaa itse olla kotona, joten lapsen vointia voisi hyvin jäädä seuraamaan päivän ajaksi ja antaa sen pienen raukan joskus levätä ja saada oman vanhemman huomiota. Yleensähän ne on vielä näitä pieniä, joita tuodaan sairaana hoitoon, kun eivät raukat osaa kertoa miten paha olo on. Ja nämä samat vanhemmat ovat kyllä itse vähän väliä saikulla töistänsä jos on vähänkin jotain pientä kröhää, mutta hyvin jaksavat silloinkin tuoda lapsia hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole ihan normaalia, että lapsilla nokka vähän vuotaa ja nyt koronarajoitusten jälkeen sairastavat sitkeämpinä nämä perusflunssat. Ei näitä ennen ole kavahdettu, eikä lasten ole tarvinnut viikkokausiksi kotiin jäädä parantelemaan. Itsekään en olisi koko keväänä päässyt töihin, jos lapsilla ei yhtään saisi nokka vuotaa hoitoon viedessä. Liekkö aikuisillakin vastustuskyky heikentynyt, jos kaikki lasten räkätaudit tarttuvat?
Nyt ei todellakaan puhuta viikkokausista, kun moni ei pidä edes päivää paria lasta kotona, etenkään jos ei kuumetta ole (liekö annettu kuumelääkettä), vaikka lapsi selkeästi kipeä, yskii, aivastelee, räkää valuu KOKOAJAN sitä on joka paikassa ja voi olla varma että jokaikinen ryhmästä saa sen saman räkätaudin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos onkin vanhempi vähän epävarma, niin sanoisi sitten että lapsi on vähän nuhainen, mutta muuten ihan virkeä, että soittakaa sitten jos lapsi vaikuttaa sairaalta. Mutta jos lapsi on vaikuttanut sairaalta jo kotona, niin eihän noin sanota tietenkään. Eikä ne vanhemmat myöskään halua sitä puhelinsoittoa, joten eivät siitä kyllä erikseen sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan sitä alkaa pyytää lääkärintodistuksia allergiasta tällaisissa tapauksissa? Joidenkin kohdalla tekisi mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos onkin vanhempi vähän epävarma, niin sanoisi sitten että lapsi on vähän nuhainen, mutta muuten ihan virkeä, että soittakaa sitten jos lapsi vaikuttaa sairaalta. Mutta jos lapsi on vaikuttanut sairaalta jo kotona, niin eihän noin sanota tietenkään. Eikä ne vanhemmat myöskään halua sitä puhelinsoittoa, joten eivät siitä kyllä erikseen sano.
On tuokin väärin, koska lapsi sitten ehtii tartuttaa jo muut ja mitä väliä sillä enää muiden kannalta siinä vaiheessa on. Toki lapsen kannalta on sitten parempi päästä edes siinä vaiheessa kotiin lepäämään. Mutta etenkin tällaisten virikelasten perheiden kohdalla herää aina kysymys, että miten huonot oltavat lapsella siellä kotona mahtaa oikein ollakaan, jos oma vanhempi ei millään halua/jaksa hoitaa sitä omaa pientä sairasta 1-2-vuotiasta vaan kiikuttaa sen ennemmin joka kerta puolikuntoisena tai ihan selkeästi sairaanakin hoitoon. Säälittää kyllä nämä lapset. Kun kaikki perheet eivät todellakaan ole sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuokin väärin, koska lapsi sitten ehtii tartuttaa jo muut ja mitä väliä sillä enää muiden kannalta siinä vaiheessa on. Toki lapsen kannalta on sitten parempi päästä edes siinä vaiheessa kotiin lepäämään. Mutta etenkin tällaisten virikelasten perheiden kohdalla herää aina kysymys, että miten huonot oltavat lapsella siellä kotona mahtaa oikein ollakaan, jos oma vanhempi ei millään halua/jaksa hoitaa sitä omaa pientä sairasta 1-2-vuotiasta vaan kiikuttaa sen ennemmin joka kerta puolikuntoisena tai ihan selkeästi sairaanakin hoitoon. Säälittää kyllä nämä lapset. Kun kaikki perheet eivät todellakaan ole sellaisia.
Mikä teidän kokemus on, miten yleistä tämä on? Minusta tuntuu siltä, että vähemmistö on nykyään ne vanhemmat, jotka aidosti miettivät sen oman lapsensa parasta.
Tämän päivän jälkeen taas pisti miettimään mihin tämä maailma onkaan menossa. Hoitoon tuotiin sairaita, selvästi kipeitä lapsia, joita ei "ehditty" hakea kotiin, kun asiasta vanhemmalle soitettiin. Tultiin n. puoli tuntia normaalia hakuaikaa aikaisemmin, vaikka soitto lähti jo aikaisin aamulla.
Aamun ensimmäiset hoitoontulijat ovat virikelapsia, joiden äiti on vauvan kanssa kotona. Nämä 1,5 v. ovat hoidossa 10 h. Tähän ei kukaan puutu, johtajan mielestä asia on ok. Henkilökunta ei riitä päivän aikana, henkilökunta on aivan loppu ja väsynyt. Eikä vähiten näiden virikelasten takia.
Oma moraali ei vaan enää kestä tätä touhua.
" Tämän päivän jälkeen taas pisti miettimään mihin tämä maailma onkaan menossa. Hoitoon tuotiin sairaita, selvästi kipeitä lapsia, joita ei "ehditty" hakea kotiin, kun asiasta vanhemmalle soitettiin. Tultiin n. puoli tuntia normaalia hakuaikaa aikaisemmin, vaikka soitto lähti jo aikaisin aamulla.
Aamun ensimmäiset hoitoontulijat ovat virikelapsia, joiden äiti on vauvan kanssa kotona. Nämä 1,5 v. ovat hoidossa 10 h. Tähän ei kukaan puutu, johtajan mielestä asia on ok. Henkilökunta ei riitä päivän aikana, henkilökunta on aivan loppu ja väsynyt. Eikä vähiten näiden virikelasten takia.
Oma moraali ei vaan enää kestä tätä touhua."
Niin. Tuo on myös outoa että aina vain sairaampia lapsia roudataan pokkana päivähoitoon ja sitten liuetaan nopeaan paikalta. "Kokeiltiin jos se jaksais" sanotaan kun soitetaan kuumeista, ei missään nimessä päiväkotikuntoista, lasta hakemaan kotiin kesken päivän.
Ei jaksanut lapsi mutta ehti tartuttaa kokeilemisen ansiosta ison porukan.
Miksi ei voida ajatella laajemmin vaikutuksia ja riskejä kun tuodaan tartuttamaan päivähoitoyksikköön missä ollaan tosi läheisissä tekemisissä selkeästi puolikuntoinen lapsi?
Lopputuloksena muutama hoitaja suoraan sairaslomalle kuumeen ja vatsataudin takia ja puolet lapsista kuin dominoefektinä vuorollaan ripulissa oksentelemassa.
Ja tämä sama pöljyys toistuu , lapsi vaan vaihtuu.....
Koronarajoitusten aikana ei ollut sairaslomia henkilökunnalla oikeastaan juuri lainkaan.
Koska räkänenut käännytettiin jämäkästi jo ovelta, ja oli lupa ja suositus näin toimia, niin ei onnistunut kukaan ujuttaa puolikuntoisia lapsia sisään.
Minuakin ihmetyttää nämä 1-2 vuotiaat virikehoidokit, jotka tosiaan ovat hoidossa todella pitkiä päiviä,
Mihin tämä maailma onkaan menossa? Millaisia kiintymissuhteita nämä pienokaiset muodostavat vanhempiinsa?
Miksi tähän ei kukaan puutu?
Näiden 1-2 v. vanhemmat huokailevat aina viikonlopun jälkeen, että voi kun ihanaa että voi taas tuoda lapsen hoitoon 10 tunniksi, kun oli niin raskasta ja vaikeaa. Apua, miten he selviävät nyt kun on taas ylimääräinen arkivapaa ja päiväkoti kiinni? Mikä näitä vanhempia vaivaa, kun omien lasten kanssa ei jakseta/haluta olla yhtään?
No mutta jos kesällä töissä olisi opiskelijoita/sijaisia niin silloinhan koko ajatus lapsen oikeudesta laadukkaaseen varhaiskasvatukseen vesittyisi. Koska tätä jo 1-vuotiaidenkin 9h/5pv/vk hoitoa perustellaan lapsen oikeudella laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Että se on niin ihmeellisen laadukasta että siellä kannattaa pitää lapsi 11,5 kk vuodessa vaikka on itse kotona. Niinhän;)
Vierailija kirjoitti:
No mutta jos kesällä töissä olisi opiskelijoita/sijaisia niin silloinhan koko ajatus lapsen oikeudesta laadukkaaseen varhaiskasvatukseen vesittyisi. Koska tätä jo 1-vuotiaidenkin 9h/5pv/vk hoitoa perustellaan lapsen oikeudella laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Että se on niin ihmeellisen laadukasta että siellä kannattaa pitää lapsi 11,5 kk vuodessa vaikka on itse kotona. Niinhän;)
Työnantajalla ei taida olla vaihtoehtoja. Lopputulos on aina kuitenkin se, että epäpätevät tutun tutun tytöt pläräilevät kännykkää ja hoitavat lapsia.