Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
1101/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaka opettajille vinkkejä työssäjaksamiseen:

1. Keskittykää osaamisen kartuttamiseen eikä koulutuksella pätemiseen.

2. Oppikaa tiimityön alkeet. Te olette päävastuussa tiiminne hyvinvoinnista. Lastenhoitajat uupuvat, jos ette edes kysy heiltä, miten he jaksavat.

3. Tykkäättekö oikeasti olla lapsiryhmässä töissä? Jos toimistotyö on se juttunne, jokin muu työ voisi sopia teille paremmin. Moni opettaja suorastaan etsii tilaisuutta paeta lapsiryhmästä, perustellen sitä milloin milläkin "vastuulla".

4. Vaihda alaa.

Vierailija
1102/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitajissa ainakin paljon oman kokemukseni mukaan todella ilkeitä, lapsivihaajia töissä.

Terkut vaan Hml hoitsuille!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäsin enimmäkseen olla päiväkodissa töissä, mutta vaihdoin helpompaan työhön josta tulee sama palkka. Olihan siellä kiire jne mutta keskityin surutta lempilapsiini ja muut hoidin liukuhihnatyönä.

Vierailija
1104/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen luulee olevansa varhaiskasvatuksen asiantuntija, koska on ollut joskus itsekin lapsi ja on nähnyt lapsia. On siis pätevä neuvomaan asiantuntijoita.

Samalla logiikalla voisin käydä neuvomaan kokkeja. Minäkin olen syönyt ja laittanut ruokaa.

Tai lääkäreitä. Minäkin olen sairastanut ja nähnyt sairaita ihmisiä. Ihan helppoa! Otetaan sairaalaankin työttömiä apulaisiksi ilman koulutusta, koska se on ihan helppoa!

Tosin varhaiskasvatuksen ammattilaisena olen sitä mieltä, että varhaiskasvatuslaki on hyvä. Sitä noudattamalla resurssit ovat kunnossa ja jos sitä ei noudateta, työntekijöillä on lakiin perustuva velvollisuus tehdä siitä ilmoitus. Ratkaisun avaimet ovat työntekijöiden käsissä.

Vierailija
1105/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen luulee olevansa varhaiskasvatuksen asiantuntija, koska on ollut joskus itsekin lapsi ja on nähnyt lapsia. On siis pätevä neuvomaan asiantuntijoita.

Samalla logiikalla voisin käydä neuvomaan kokkeja. Minäkin olen syönyt ja laittanut ruokaa.

Tai lääkäreitä. Minäkin olen sairastanut ja nähnyt sairaita ihmisiä. Ihan helppoa! Otetaan sairaalaankin työttömiä apulaisiksi ilman koulutusta, koska se on ihan helppoa!

Tosin varhaiskasvatuksen ammattilaisena olen sitä mieltä, että varhaiskasvatuslaki on hyvä. Sitä noudattamalla resurssit ovat kunnossa ja jos sitä ei noudateta, työntekijöillä on lakiin perustuva velvollisuus tehdä siitä ilmoitus. Ratkaisun avaimet ovat työntekijöiden käsissä.

En min luule olevani asiantuntija. Olen asiakas joka haluaa ostaa palvelua. Päivähoitoa kun olen töissä. Ei tarvitse raportoida, kyylätä, tarkkailla tai olla muuten vaan besserwisser. Kaitsea, ruokkia, hoitaa ja huolehtia.

Vierailija
1106/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on perustellusti sitä mieltä, että koko varhaiskasvatusta ei tulisi olla olemassa. Vähiä resursseja ei pidä tuhlata byrokratiaan ja joku ilmiantokoneisto taas on ihan vaan sairas ja varma keino tuhota työilmapiiri.

Pieni lapsi tarvitsee laadukasta päivähoitoa ja päivähoidon ammattilaisia. Ei varhaiskasvatusta.

Vierailija
1107/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitajissa ainakin paljon oman kokemukseni mukaan todella ilkeitä, lapsivihaajia töissä.

Olipas merkillisen ilkeä, kärjistävä, vastakkainasettelua lietsova väite. Et itse taida olla kovin empaattinen henkilö. Terv. Lastenhoitaja, joka rakastaa työtään

Vierailija
1108/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä ilkeitä väitteitä? Tunnetko yhtään lastenhoitajaa. Olen töissä varhaiskasvatuksessa ja suurin osa työntekijöistämme on työhönsä sitoutuneita ammattilaisia jotka rakastavat työtään. Jos vihaa ihmisiä tai lapsia ei kykene tekemään tätä työtä tai saa potkut.

Vierailija
1109/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkäsin enimmäkseen olla päiväkodissa töissä, mutta vaihdoin helpompaan työhön josta tulee sama palkka. Olihan siellä kiire jne mutta keskityin surutta lempilapsiini ja muut hoidin liukuhihnatyönä.

Juuri tuon takia lapset kannattaisi hoitaa kotona. Päiväkoti tuottaa traumatisoituneita yksilöitä, jotka kynsin hampain taistelevat asemastaan. Siellä muodostuu asema ne paremmat- ne huonommat. Syypäitä on henkilökunta. Tulevat kiusaajat ja kiusatut. Sellaista.

Vierailija
1110/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä ilkeitä väitteitä? Tunnetko yhtään lastenhoitajaa. Olen töissä varhaiskasvatuksessa ja suurin osa työntekijöistämme on työhönsä sitoutuneita ammattilaisia jotka rakastavat työtään. Jos vihaa ihmisiä tai lapsia ei kykene tekemään tätä työtä tai saa potkut.

Ei saa,koska työntekijöistä on pulaa. Itselläsikin lienee lempilaoset ja ne muut? Vaikuttaako lapsen ulkonäössä joku tuttuus, vai vanhempien asema yhteiskunnassa? Vai kenties molemmat?

Vierailija
1111/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että esikoulussa ryhmät ovat pieniä ja monta aikuista ohjaa heitä? Mutta seuraavana vuonna he siirtyvät ensimmäiselle luokalle ja ryhmät ovatkin suuria ja vain yksi aikuinen ohjaa.

Miten varhiskasvatus esikoulussa voi väittää, että resurssit ovat vähäiset?

(alle 3v: korkeintaam 4lasta/1 aikuinen)

Yli 3v osalta: korkeintaan 7lasta/1 aikuinen

osapäiväisessä hoidossa: korkeintaan 13 lasta / 1 aikuinen.

Kun seuraavana syksynä siirtyvät ekalle luokalle, 25-30 lasta/1 aikuinen.

Vierailija
1112/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan parhaiten jaksavat aktiiviset, positiiviset ja liikkuvat kasvattajat, jotka antavat itsestään eivätkä ole "vain töissä".

Vierailija
1113/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu otan lopputilin heti kun saan lottovoiton, tai perinnön.

Mutta noin ehdottanut elääkin teltassa ja ravintona vesi, joenuomasta tmv.

Vierailija
1114/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset kasvavat, ryhmässä toimimisen taidot ja omatoimisuustaidot kehittyvät. Siksi ekaluokkalaisia voi olla yhtä opettajaa kohti enemmän kuin alle 3-vuotiaita.

Esikoululaiset ovat jo aika omatoimisia, mutta oppimisen taidot eivät ole vielä samaa tasoa kuin ekaluokkalaisilla.

Jos tarvitsemaansa tukea ei saa päiväkodissa, ei pärjää koulussakaan isossa ryhmässä. Siksi toimiva varhaiskasvatus on tärkeää.

Vierailija
1115/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on vähemmän kuin ikinä ja hoitajia enemmän kuin koskaan. Kukaan vaan ei halua hoitaa lapsia vaan opettaa

Näin on! Mielestäni pieni lapsi tarvitsee sitä lämmintä hoivaa enempi kuin ns opetusta. Koko loppuelämän voi oppia vaikka mitä, mutta jos hoivaaminen jää toiselle sijalle on seuraukset ikävät.

Vierailija
1116/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kdglödfgö kirjoitti:

Eikö kukaan mainitse S2 lapsia. Jotenkin hauska seurata varhaiskasvatuksen lähihoitaja ystävääni, joka yrittää yleisen mallin mukaisesti sinnikkäästi suhtautua muualtatulleiden lasten hoitamiseen positiivisesti, mutta tarkkaan tutkii paljonko tulevassa työpaikassa on ensisijaisesti äidinkielenään (S1) suomea puhuvia. Sen verran sain irti, että on kuulemma suuri vaikutus työpaikan mielekkyyteen ja hoitajien vaihtuvuuteen, sairauslomien määrään yms. jopa työturvallisuuteen, häh?

Varsinaista kaksinaamaisuutta. Nostetaanpa kissa pöydälle, yleensä se auttaa!

NO JUST TÄMÄ!

Vierailija
1117/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset kasvavat, ryhmässä toimimisen taidot ja omatoimisuustaidot kehittyvät. Siksi ekaluokkalaisia voi olla yhtä opettajaa kohti enemmän kuin alle 3-vuotiaita.

Esikoululaiset ovat jo aika omatoimisia, mutta oppimisen taidot eivät ole vielä samaa tasoa kuin ekaluokkalaisilla.

Jos tarvitsemaansa tukea ei saa päiväkodissa, ei pärjää koulussakaan isossa ryhmässä. Siksi toimiva varhaiskasvatus on tärkeää.

Höpsistä. Ennen mentiin kouluun ihan ilman eskariakin ja hyvin meni.

Vierailija
1118/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä oli järkyttäviä, joko joku päättäjä on tarttunut asiaan?

Vierailija
1119/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä oli järkyttäviä, joko joku päättäjä on tarttunut asiaan?

Hah😆!!

Niin kauan kun ei omaa persettä tarpeeksi kiusaa niin ei tähän kukaan tartu. Johan se on lastensuojelussakin nähty, edes kuolemantapaukset eivät riitä tässä maassa muutokseen.

Vierailija
1120/19691 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että esikoulussa ryhmät ovat pieniä ja monta aikuista ohjaa heitä? Mutta seuraavana vuonna he siirtyvät ensimmäiselle luokalle ja ryhmät ovatkin suuria ja vain yksi aikuinen ohjaa.

Miten varhiskasvatus esikoulussa voi väittää, että resurssit ovat vähäiset?

(alle 3v: korkeintaam 4lasta/1 aikuinen)

Yli 3v osalta: korkeintaan 7lasta/1 aikuinen

osapäiväisessä hoidossa: korkeintaan 13 lasta / 1 aikuinen.

Kun seuraavana syksynä siirtyvät ekalle luokalle, 25-30 lasta/1 aikuinen.

Nämä luvut näyttävät hyviltä mutta käytännössähän tilanne on näiden lukujen mukainen muutaman tunnin päivässä muutamana päivänä kuukaudessa. Muina aikoina pyöritetään palettia aivan äärirajoilla, koska on palaveria,suunnittelua,poissaoloa,aikaisia aamuvuoroja jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän