Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19761)
Onko teillä tällaisia vanhempia muilla, jotka pyytää pukemaan lapsensa valmiiksi ennen kuin tulevat hakemaan? Uskomatonta, että vanhemmat on näin avuttomia lastensa kanssa, että eivät saa niitä puettuakaan...
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä tällaisia vanhempia muilla, jotka pyytää pukemaan lapsensa valmiiksi ennen kuin tulevat hakemaan? Uskomatonta, että vanhemmat on näin avuttomia lastensa kanssa, että eivät saa niitä puettuakaan...
Ja te suostutte koska?
Satunnaisesti se on ok, voi olla syystä tai toisesta niin kiire, että noukkii vain lapsen tyyliin ovelta, mutta ei säännönmukaisesti.
Kaikenlaisia erityispalveluja voi aina pyytää, mutta pitää myös ymmärtää ettei ne aina, useinkaan, toteudu, päiväkoti ei ole hotelli tai täyden palvelun pytinki, me emme ole piikoja ja palvelijoita siellä ja meillä on ihan se varsinainen työkin klaarattava, ei tuomasjuulian vanhemman pillin ja joka oikun mukaan hyppiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja te suostutte koska?
Satunnaisesti se on ok, voi olla syystä tai toisesta niin kiire, että noukkii vain lapsen tyyliin ovelta, mutta ei säännönmukaisesti.
Kaikenlaisia erityispalveluja voi aina pyytää, mutta pitää myös ymmärtää ettei ne aina, useinkaan, toteudu, päiväkoti ei ole hotelli tai täyden palvelun pytinki, me emme ole piikoja ja palvelijoita siellä ja meillä on ihan se varsinainen työkin klaarattava, ei tuomasjuulian vanhemman pillin ja joka oikun mukaan hyppiminen.
En minä suostu ainakaan. Syynä siis se, että vanhempi ei viitsi/saa itse puettua lastaan..
Vierailija kirjoitti:
Pienten puolella huomaa, että moni vanhempi taktikoi tämän niin, että lapset haetaan vasta, kun ovat ehtineet ulos. Voi sitä silmien pyörittelyä, kun kovilla pakkasilla ollaankin jääty iltapäiväksi sisälle ja vanhemmat joutuvat itse pukemaan lapsensa.
Nojoo, kaikenlaisia vaatimuksia vanhemmilla, olen itse ollut tilanteessa, missä vanhempi vaati että mukelolta pestään kakka, itse istui vieressä ja katsoi kun pesin hänen lapsensa kakkaa samalla kun työkaverilla oli ihan ylisuuri lapsimäärä kaitsettavanaan. Nykyään en moiseen kyllä suostuisi, vaikka kuinka joku vanhempi kiukuttelis. En kyllä ymmärrä miten on edes pokkaa toimia noin.
Vierailija kirjoitti:
Nojoo, kaikenlaisia vaatimuksia vanhemmilla, olen itse ollut tilanteessa, missä vanhempi vaati että mukelolta pestään kakka, itse istui vieressä ja katsoi kun pesin hänen lapsensa kakkaa samalla kun työkaverilla oli ihan ylisuuri lapsimäärä kaitsettavanaan. Nykyään en moiseen kyllä suostuisi, vaikka kuinka joku vanhempi kiukuttelis. En kyllä ymmärrä miten on edes pokkaa toimia noin."
Yksi tapaus jäi kirkkaana mieleen:
Eräs lastaan kotiin hakeva vanhempi komensi toisen (vaikeasti vammaisen) lapsen henkilökohtaista avustajaa suureen ääneen eteisessä , että eteisestä poistetaan matot jos hänen täytyy itse kerran suihkuttaa (oman täysin normitenavan) lapsensa kurahousut puhtaiksi ja nostaa ne kuivamaan, koska hän haluaa suihkuttaa nimenomaan siinä keskellä eteistä lapsensa kurahousut puhtaiksi , että sä nostat nuo kaikki (raskaat) eteismatot pois nyt tohon ulos (ja jätettävä oma vammainen avustettava oman onnensa nojaan siksi aikaa).
Naisen viisas lapsi siihen nolona että : ei äiti, kurahousut tulee suihkuttaa tuossa siihen varatulla suihkupaikalla ja toi täti on ton vammaisen lapsen avustaja ja auttaa niiku sitä, sun pitää nyt suihkuttaa vaan noi mun housut tossa suihkupaikalla.
Avustaja jatkoi oman avustettavansa pukemista kaikessa rauhassa eikä korvaansa lotkauttanut ja kiukkuisena äiti suihkutti matot märiksi, koska ei (jostain tuntemattomaksi jääneestä syystä?) halunnut siirtyä suihkualustalle.
Kaiken huipuksi huomattiin vaalimainos, missä sama tyyppi oli ehdokkaana vaikka milllaisten hienojen arvojen puoiesta taistellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo, kaikenlaisia vaatimuksia vanhemmilla, olen itse ollut tilanteessa, missä vanhempi vaati että mukelolta pestään kakka, itse istui vieressä ja katsoi kun pesin hänen lapsensa kakkaa samalla kun työkaverilla oli ihan ylisuuri lapsimäärä kaitsettavanaan. Nykyään en moiseen kyllä suostuisi, vaikka kuinka joku vanhempi kiukuttelis. En kyllä ymmärrä miten on edes pokkaa toimia noin."
Eräs lastaan kotiin hakeva vanhempi komensi toisen (vaikeasti vammaisen) lapsen henkilökohtaista avustajaa suureen ääneen eteisessä , että eteisestä poistetaan matot jos hänen täytyy itse kerran suihkuttaa (oman täysin normitenavan) lapsensa kurahousut puhtaiksi ja nostaa ne kuivamaan, koska hän haluaa suihkuttaa nimenomaan siinä keskellä eteistä lapsensa kurahousut puhtaiksi , että sä nostat nuo kaikki (raskaat) eteismatot pois nyt tohon ulos (ja jätettävä oma vammainen avustettava oman onnensa nojaan siksi aikaa).
Naisen viisas lapsi siihen nolona että : ei äiti, kurahousut tulee suihkuttaa tuossa siihen varatulla suihkupaikalla ja toi täti on ton vammaisen lapsen avustaja ja auttaa niiku sitä, sun pitää nyt suihkuttaa vaan noi mun housut tossa suihkupaikalla.
Avustaja jatkoi oman avustettavansa pukemista kaikessa rauhassa eikä korvaansa lotkauttanut ja kiukkuisena äiti suihkutti matot märiksi, koska ei (jostain tuntemattomaksi jääneestä syystä?) halunnut siirtyä suihkualustalle.
Kaiken huipuksi huomattiin vaalimainos, missä sama tyyppi oli ehdokkaana vaikka milllaisten hienojen arvojen puoiesta taistellen.
Kuulostaa ihan siltä Grahn-Laasoselta, se, joka kertoi omina ministeriaikoinaan kaikille kasvattajille ja opettajille, kuinka heidän pitää toimia. Itse melko heikoin paperein valmistunut valtsikan maisteri ja lähetteli naurettavia paimenkirjeitä yliopiston hallinnolle ja professoreillekin, kuinka heidän pitää työnsä tehdä, tehostaa ja olla ilman rahaa päteviä. Sille nyt nauraa koko valtakunta, oman puolueensa ukot varsinkin virnuilee. Eikä tajua itse edes lähteä pois sieltä säätämästä. Sitten jotkut äänestää tollaisia, että saavat itselleen hupia, kun katselevat sitä torstaisin eduskunnan kyselytunneilla ja ilkkuvat niitä hölmöjä kommentteja. Siis komediahahmo. En tykkää, että tuolla tavalla toimitaan tai että yksinkertaisia naisia käytetään tuollaisina leluina ja hyväksikäytetään lukemaan paperista valmiiksi laadittuja hauskutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten puolella huomaa, että moni vanhempi taktikoi tämän niin, että lapset haetaan vasta, kun ovat ehtineet ulos. Voi sitä silmien pyörittelyä, kun kovilla pakkasilla ollaankin jääty iltapäiväksi sisälle ja vanhemmat joutuvat itse pukemaan lapsensa.
Ihan uskomatonta miten jotkut ei saa omaa lastaan puettua. Me sentään puetaan yksin se koko ryhmä ja useampi kerralla kiireessä..On joku äiti jopa soittanut useammankin kerran, että voisko lapset pukea valmiiksi. On kyllä ihmeelliseksi mennyt, että oman lapsen pukeminen on noin vaikeaa. Ja vieläpä yhden...
Vierailija kirjoitti:
Itse heräsin tässä ihmettelemään, kun tuli uusi päätös päivähoitomaksuista. 0 euroa. Oikeasti? Ollaan perus keskituloinen perhe. Ihan mieluusti maksaisin esim. 200e päivähoidosta kuukaudessa, jos tietäisin sen olevan laadukasta ja hyvää. Summa on silti pieni, verrattuna esim. Jenkkien päivähoito kuluihin. Eikö nämäkin päivähoitomaksujen alennukset olisi voinut ennemmin kohdistaa päivähoidon työntekijöiden palkkoihin ja riittävyyteen??? Itselle merkitsee ainakin se, että lapsellani on hyvä ja turvallinen hoitopaikka, jossa lapsille ollaan läsnä ja on aikaa.
Sanos muuta. Meidän 1-vuotias on hoidossa 15 pv/kk, teen töitä osa-aikaisesti. Meidän bruttotulot on yhteensä melkein 6000 e/kk eikä hoito maksa mitään??
Menkää lakkoon. Lopettakaa ilmaiset työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan siltä Grahn-Laasoselta, se, joka kertoi omina ministeriaikoinaan kaikille kasvattajille ja opettajille, kuinka heidän pitää toimia. Itse melko heikoin paperein valmistunut valtsikan maisteri ja lähetteli naurettavia paimenkirjeitä yliopiston hallinnolle ja professoreillekin, kuinka heidän pitää työnsä tehdä, tehostaa ja olla ilman rahaa päteviä. Sille nyt nauraa koko valtakunta, oman puolueensa ukot varsinkin virnuilee. Eikä tajua itse edes lähteä pois sieltä säätämästä. Sitten jotkut äänestää tollaisia, että saavat itselleen hupia, kun katselevat sitä torstaisin eduskunnan kyselytunneilla ja ilkkuvat niitä hölmöjä kommentteja. Siis komediahahmo. En tykkää, että tuolla tavalla toimitaan tai että yksinkertaisia naisia käytetään tuollaisina leluina ja hyväksikäytetään lukemaan paperista valmiiksi laadittuja hauskutuksia.[/"
Ketään erikseen nimeämättä on mielestäni fakta, että mikäli päättäjissä oikeasti olisi/olisi ollut välittäviä viisaita ihmisiä joille lasten tulevaisuus on tärkeä, ei päiväkotityöntekijöitä olisi laitettu näin ahtaalle resurssoiden ihan tietoisesti helpottamatta tilannetta millään tavalla, sallien superryhmäkoot - samalla vaarantaen lasten turvallisuus päiväkotipäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten puolella huomaa, että moni vanhempi taktikoi tämän niin, että lapset haetaan vasta, kun ovat ehtineet ulos. Voi sitä silmien pyörittelyä, kun kovilla pakkasilla ollaankin jääty iltapäiväksi sisälle ja vanhemmat joutuvat itse pukemaan lapsensa."
Ja sitten se pukeminen pahimmillaan kestää about yli tunnin kun maanitellaan tottelematonta lassemaijaa tyyliin : rakaaaaaas laitettaisko tää tosi kiva haalari kultaaaa puettaisko heiii jo? Ai haluutsä vielä jumppasaliin leikkiin kultaaaa. Ja muksu juoksuttaa vanhempaa surutta ympäri päiväkodin käytäviä niin kuin lystää, määkivä vanhempi avuton ilme naamallaan perässä.
Sitten on vastaavasti paljon enemmän kyllä vanhempia jotka yksinkertaisen varmoin ja hellin ottein sieppaavat väsyneen lapsensa kainaloon ja pukevat lassemaijan parissa minuutissa ja kiitoshei!
Mitä teidän mielestä pitäisi tehdä 4-vuotiaalle, joka alkaa huutaa nukkarissa ja yrittää pois sieltä eikä halua levätä? Veo käski pitää kiinni tyttöä, mutta hän on niin vahva ettei me jakseta pitää kainalossa. Yrittää myös purra/raapia. Ja pitää muita hereillä huutamalla. . Miten tällaisen kanssa tulee toimia? Tarrataulut on kokeiltu jne..Ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teidän mielestä pitäisi tehdä 4-vuotiaalle, joka alkaa huutaa nukkarissa ja yrittää pois sieltä eikä halua levätä? Veo käski pitää kiinni tyttöä, mutta hän on niin vahva ettei me jakseta pitää kainalossa. Yrittää myös purra/raapia. Ja pitää muita hereillä huutamalla. . Miten tällaisen kanssa tulee toimia? Tarrataulut on kokeiltu jne..Ei auta.
En tiedä. Meillä ryhmässä on tismalleen sama ongelma. Toivotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapseni pääsisi vuoropäiväkotiin? Yöhoidolle olisi välillä tarvetta.
Siten, että vanhempi/mat yötöidensä vuoksi estyneitä olemaan kotona yöllä lapsensa kanssa. Ja se työnantajan todistus yötyöstä esitettävä päiväkotiyksikön johtajalle. Yöpäiväkoti ei sentään ole subjektiivinen oikeus.
Ööö..ei meillä ainakaan tarvi mitään todistuksia esittää, riittää että vanhempi sanoo olevansa yötöissä, ei me voida mitään tarkistella. Liekkö sitten kuntakohtaisia eroja, mutta meillän ainakin touhu on varsin vapaata vanhempia kohtaan.
T: Ympissä töissä.
Eihän näitä jatkuvasti todistella, mutta varmasti silloin, kun varhaiskasvatuspaikkaa vuorohoitopäiväkodista on haettu, on tarve täytynyt todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teidän mielestä pitäisi tehdä 4-vuotiaalle, joka alkaa huutaa nukkarissa ja yrittää pois sieltä eikä halua levätä? Veo käski pitää kiinni tyttöä, mutta hän on niin vahva ettei me jakseta pitää kainalossa. Yrittää myös purra/raapia. Ja pitää muita hereillä huutamalla. . Miten tällaisen kanssa tulee toimia? Tarrataulut on kokeiltu jne..Ei auta."
Eiks just tommosia tapauksia varten oo semmonen virkkula mihin ne kuskataan kun muut lepäilee? Ne hoitajat yleensä hermoraunioita pakollisen tunnin jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teidän mielestä pitäisi tehdä 4-vuotiaalle, joka alkaa huutaa nukkarissa ja yrittää pois sieltä eikä halua levätä? Veo käski pitää kiinni tyttöä, mutta hän on niin vahva ettei me jakseta pitää kainalossa. Yrittää myös purra/raapia. Ja pitää muita hereillä huutamalla. . Miten tällaisen kanssa tulee toimia? Tarrataulut on kokeiltu jne..Ei auta."
Eiks just tommosia tapauksia varten oo semmonen virkkula mihin ne kuskataan kun muut lepäilee? Ne hoitajat yleensä hermoraunioita pakollisen tunnin jälkeen...
Meillä ei riitä henkilökunta virkkuloihin..Hyvä kun riittää edes nukkariin...Väsyttävää taistella joka ikinen päivä tämän venkoilijan kanssa. Huomaa, että on saanut kotona tahtonsa läpi huutamalla kuin hyeena ylidramaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Meillä ryhmässä on tismalleen sama ongelma. Toivotonta.
Toivotonta todellakin. Väsynyt taistelemaan joka ikinen päivä nukkarissa, ulos mentäessä, syömässä lapsi sinkoilee pois pöydästä. Miten tätä jaksaa? Hermot kireänä. Ei ole selvästi iso ryhmäinen levoton ryhmä tuon lapsen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen kanssa käytävään tms. rauhoittumaan. Eli lapsi penkille istumaan, ja sitten selitetään, että ei pääse pois siitä ennen kuin on hiljaa ja paikallaan. Jos lapsi karkaa niin sitten pidellään kiinni esim. niin, että aikuinen istuu ja ottaa lapsen syliinsä poikittain mahalleen makaamaan. Siitä asennosta lapsen on tosi vaikea ponnistaa pois, eli isoakin lasta pystyy pitelemään niin.
Voi olla kuntakohtaisia eroja. Työskentelen suuren kaupungin varhaiskasvatuksessa ja meillä vanhempien pitää varhaiskasvatuspaikkaa hakiessa todistaa vuorohoidon tarve. Koskee kaikkea vuorohoitoa, myös ilta- ja viikonloppuhoitoa.