Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19761)

Vierailija
9621/19761 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtajan puhelin pärisee aamulla aikaisin nonstoppina.

Taas kaatuu työntekijöitä flunssakuumeeseen ja vatsatautiin kuin heinää.

Työntekijöiden saatavuus on alan vakava puute jonka kaikki varmaan jo tiedostaa.

Siitä huolimatta otetaan päivittäin tämä tiedostaen riski, kun tuodaan puolikuntoisia, vihreää paksua räkävanaa sieraimista valuttavia lapsia hoitopaikkaan, kokeillen jos se lapsi kuitenkin jaksais siellä hoitopäivän ja jos hoitaja kuitenkin olisi kiltisti hiljaa eikä huomauttaisi mitään ei-päiväkotikuntoisesta lapsesta.

Lopputuloksena yleensä sairaita lapsia ja puuttuvia hoitajia.

Eikö sen vertaa se oma järki puhuttele aikuisia ihmisiä, että viisaampaa ja ennenkaikkea oikein on jäädä sairastavan lapsen kanssa kotiin,

kun kuljettaa voimattoman oloista lasta hoitoon ja myöhemmin sitten hoitajan soitosta lähteä noutamaan hoitopaikastaan kipeä lapsi kotiin.

Eli käyttää sitä lasta hoitopaikassaan tartumattamassa muita ja sairastumalla itsekin vielä pitempikestoisesti kuin jos olisi pidetty suosiolla kotona toipumassa.  

Älkää viekö lasta kipeänä tai puolikuntoisena hoitopaikkaan. Pitäkää yksi täysin terve päivä sarastamisen jälkeen lapsi kotona.

Lisäisin tähän, että älkää viekö myöskään sairastavan lapsen sisaruksia päiväkotiin. Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, että he sairastuvat samaan tautiin parin päivän-viikon sisällä ja ehtivät käydä levittämässä taudin omaan ryhmäänsä.

Vierailija
9622/19761 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin surettaa lukea tätä ketjua. Useastakin syystä. Sympatiseeraan niin teitä, mutta etenkin myös niitä lapsia siellä päiväkodissa jossa on uupuneita ja työhönsä leipääntyneitä aikuisia. Ilmapiiri ja ympäristö ei voi olla lapselle hyvä ja turvallinen. Ja olosuhteet teille. Minusta oli melkein tulla lastentarhanopettaja (jopa ammatinvalintapsyka ihmetteli miksi valitsisin toisin), valitsin kuitenkin toisen polun. Sydän on kuitenkin tässä asiassa kaikkien päiväkodissa arkea viettävien paremman puolella. Minua pelottaa välillä jättää oma taaperoni päivähoitoon työpäivän ajaksi. Hän kyllä viihtyy ja päivät kuulema menevät hyvin, mutta aikuisia on kyllä moneen lähtöön..siksi en luota. Eräänä aamuna sijaispula oli niin paha, että tarjouduin hakemaan lapseni pois jo lounasaikaan (onneksi pystyin järkkäämään työt jotenkin) ja niin tein. Pelkäsin, että vajaalla miehityksellä lapselle sattuu jotain, tai joku aikuinen ns.napsahtaa stressissään ja purkaa sen lapsiin. Oli aika pitkä 4h sinä aamupäivänä. Olen myös lasta hakiessa todistanut esim kuinka toinen lapsi lyö toista, mutta henkilökunta ei puutu vaikka sen näkee. Joutunut itse sitten siihen menemään, että ketään ei saa lyödä jne selittämään lapsille..Kai niin turtunut/ei kiinnosta kasvatustehtävä sitten hoitajia jotka vähät välittää? Surullista. Ala tarvitsee apua ja uudistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9623/19761 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertakorvaus käsittääkseni 467 euroa

Koskeeko tuo vain kunnan hoitajia, ei yksityisissä ketjupäiväkodeissa työskenteleviä?

Vain kuntapuolta.

Miksi?

Samaa työtä tekevät.

Koska eri työehtosopimukset/ eri työnantaja. Sinä voit valita oletko töissä yksityisellä vai kunnallisella. Mene toukokuuksi töihin kunnalliselle niin saat tuon kertakorvauksen.

Vierailija
9624/19761 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Jälleen kerran olen kipeänä ja kyllä tässä miettii, että mikä hemmetin järki tässä elämässä on.

Olen pienten puolella töissä ja koko ajan meillä hoidossa räkäisiä lapsia. Vaikka miten yritän huolehti käsien pesusta ja hygieniasta, niin olen itsekin jatkuvasti jossain taudissa. En oikeasti jaksa enää. Kaikki vapaa-aika menee jostain sairaudesta toipumiseen. Ja mitähän tämä omalle keholle tekee, kun varmaan taas joku angiina ja kova penisilliinikuuri päällä.

Onneksi ensi syksyksi on jo suunnitelma valmiina joten pystyn irtisanoutumaan kesällä!"

Täällä kohtalontoveri. Eli joopa joo nyt valuu sitten tällä hoitajalla vihreää räkää norona , kuumeessa ja kurkku niin kipeä että pelkkää pihinää tuli kun  soitin poissaolostani. Ajatuksissa myötätunto työkavereita kohtaan, niitä jotka vielä pysyneet siellä työkuntoisina, ilman viruksia, kun meitä kaatui taas samasta yksiköstä aika monta potemaan kerralla. Lisäksi kiertävät kihomato- ja täiepidemiat ja bonuksena erittäin viheliäiset syyhytartunnat. Mistähän johtaja taikoo sijaisia..

Ensi syksynä toivon myös minä hartaasti että olen poissa näistä kuvioista.

Myös täällä 1 vuotiaiden räkänokkien hoitaja ilmottautuu. Minä ja tiimikaverini sairastellaan jatkuvasti, kun tämä kaikkea nuoleskeleva räkäjengi pyörii pienissä tiloissa ja nuolee sekä syö kaikkea. voi elämän kevät ja kesäkuulle pitäis jaksaa.

Vierailija
9625/19761 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on räkänokkien kanssa ollut töissä vuosikausia, mikään pöpö ei tartu enää mistään. Niinpä minä olen siellä töissä viimeiseen saakka niistelemässä neniä ja siivoamassa oksennuksia.

En tiedä, onko tämä sen armollisempi kohtalo kuin niillä, jotka saavat kaikki taudit.

Eniten harmittaa perheiden puolesta, kun lapset sairastavat jatkuvasti ja vanhemmat joutuvat olemaan paljon töistä pois. Vaikka siellä joukossa on paljon niitäkin, jotka pitävät sairaat lapset kotona, niin se vähemmistö, joka ei pidä, huolehtii siitä, että koko ryhmän lapset ovat jatkuvasti sairaana.

Vierailija
9626/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää vanhemmat jotka tuovat sisaruksen hoitoon, kun toinen lapsi kipeänä. Usein käy niin, että muutaman päivän kuluttua se toinenkin on kipeänä ja on ehtinyt tartuttaa ryhmässä toiset lapset ja aikuiset. Ei tarvitse ihmetellä miksi aikuisia on poissa.

Vierailija
9627/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis saako sinne päiväkotiin viedä virikelapsia hiihtolomaviikkoinakin, vaikka toinen vanhempi olisi kotona?! Ihan älytöntä jos näin on! Miten voi olla mahdollista??

Itsellä on 3v lapsi joka on päiväkodissa ja me vanhemmat yritetään aina järjestää niin, ettei lapsen tarvitsisi olla lomaviikkoina hoidossa. Lapsella on tarve lomaan, mutta tiedän että ne työntekijätkin ansaitsee ne lomapäivät. Nyt alkoi sitten ärsyttämään, että minä ja mies järjestellään joko omat työasiat niin, että lapsi saa olla kotona tai pyydetään isovanhempia hoitamaan pari päivää. Tämä ei aina ole niin helppoa.

Sitten jotkut vanhemmat kuskaa lapsensa päivökotiin vaikka ovat itse kotona!

Miten ihmeessä hiihtoloma vaikuttaa päiväkotiin? Ei kaikilla ole päiväkoti-ikäisen lisäksi koululaisia. Ei minulla esim. ikinä olut hiihtolomaviikko lomaa ennen kuin lapsi meni kouluun.

No eikö vanhemmille tule mieleen, että nämä taaperoikäiset pienet lapset tarvitsisivat lomaa siinä missä koululaisetkin?! Toki eri jos pitäisivät lomaa johonkin toiseen aikaan, mutta eivät pidä!

Tottakai lapset tarvitsevat lomaa, mutta ei kaikilla aikuisilla voi olla loma silloin kun kouluissa on lomat. Harva aikuinen voi pitää kahden ja puolen kuukauden kesäloman, syysloman ja talviloman. Tosiasiassa päiväkoti-ikäisen vanhempi ei edes saa lomaa koulujen loma-aikoina, koska aina löytyy pomon suosikki joka varaa nämä ajat.

Vierailija
9628/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kirjoitti asiaa miten vaka ongelmissa päiväkodin johto ja esimiehet pääsevät ongelmista hip hiljaa,

VAIKKA HEIDÄN TEHTÄVÄ ON SAADA OLOSUHTEET  TOIMIMAAN! 

Vierailija
9629/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en kans ymmärrä, miksi tämä pieni 1v lapsi, joka muutenkin tuodaan hoitoon turhaan (jompi kumpi vanhemmista kotona lomalla/vapaapäivällä/tms), tuodaan hoitoon nälkäisenä heti aamusta? Miksi lapselle ei voi antaa aamupalaa kotona ja sitten rauhassa tulla päiväkodille? Meilläkin olisi varmasti puolet lapsista vaan aamupalalla, jos nämä turhaan hoidossa olevat söisivät aamupalan kotona.

Kerron nyt huoltajan vinkkelistä, en työntekijän. Meille ainakin kerrottiin, että lapsen olisi parasta olla heti aamupalasta lähtien mukana päivän toiminnassa. Ja saatiin pitkiä katseita, jos joinakin päivinä lapsi tuotiin vasta aamupalan jälkeen.

Aika erikoisen kuuloista, mikähän siihen oli perusteena?

En ole ikinä kuullut, saati perheelle sanonut, että päiväkodin aamupala olisi jollakin tavalla niin tärkeä asia, että sille on _tultava_🤔.

Sen olen kuullut, ja sanonut, lukuisia kertoja, että ns toiminnan alkaessa klo8.30-9 niin siihen mennessä lapsen on hyvä saapua paikalle, mutta aamupala kotona vs päiväkodissa on ihan eri juttu. Tietysti, jos se kodin amau on jollakin tavalla erityisen rankka, hektinen tai sitä ei perheellä ole syystä tai toisesta lapselle antaa niin silloin eri asia, mutta normitilanteessa ei ole mitään tarvetta/syytä lasta rahdata nimenomaan aamupalalle päiväkotiin.

Sama, en ole ikinä kuullut tällaisesta, saatika jollekin vanhemmalle sanonut, että aamupalalle olisi pakko tulla. Päinvastoin joskus olen koittanut vinkata, että toki aamupalan voi syödä kotonakin (lapsi esim ei mielellään tule hoitoon, kun äiti vauvan kanssa kotona, ikävöi vanhempaa, kun ei ehdi viettää tämän kanssa aikaa tai on muutenkin hidas heräämään aamulla), että ei ole pakollista tulla päiväkotiin aamupalalle.

Tosiaan, tuotiin sitten lapsi pääsääntöisesti aamupalalle, vaikka se tarkoittikin turhaa kiirettä aamuihin. Näin jälkikäteen asiaa pohtineena olen laittanut tämän sen piikkiin, että käytänteet voivat vaihdella kuin yö ja päivä eri päiväkodeissa. Kuten hoidon, tai anteeksi varhaiskasvatuksen, taso.

Vierailija
9630/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"  niitä 10 kk - juuri 1 v. täyttäneitä vauvoja olisi tulossa hoitoon ovista ja ikkunoista. Osalla on varmasti kyse rahasta, mutta kyllä osa tulee "sosiaalistumaan" koko päiväksi."

"Niimpä. Meille tuli vuodenvaihteessa paljon niitä alle 1v ja jonossa pitkä lista samanmoisia. Just niitä vauvoja on kummassakin pientenryhmässä.

Pienimmät sen 9kk. Kaikilla ei edes kumpikin vanhempi töissä. Silti pitkää päivää."

Päiväkoti ei ole mikään seimi. 

Vierailija
9631/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen itse nyt sairaslomalla, kun viime viikolla taas lomalaiset ja vapaapäivillä olevat toivat 1-2-vuotiaita selvästi SAIRAANA hoitoon.

Olivat aivan itkuisia, räkäisiä ja yskäistä ja mietin vain että miten vanhemmat voivat olla niin julmia omalle pienelle lapselleen?

Toinen mamma äitiyslomalla ja toisella isällä vuorotyö, saattaa olla koko viikkokin välillä vapaata.

Niin se 1v vaan tuodaan täysiksi päiviksi hoitoon..

myös KIPEÄNÄ!!"

.

Vierailija
9632/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tästä päätellen varhaiskasvatus muuttuu yhä enemmän ja enemmän lastensuojeluksi. Sinne vaan päiväkotiin kaikki kynnelle kykenevät aamusta iltaan, viikonloppuisin ja lomilla.

Mistä löydätte enää työntekijöitä tuollaiseen hullunmyllyyn?"

Halpatyövoimaa ulkomailta. Nyt jo sijaisina kielitaidottomia, pätevyys mitäsattuu.

Vierailija
9633/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Jos vanhemmat eivät millään tavalla reagoi varhaiskasvatuksen hätään, kohta heidän lapsiaan kaitsee (kasvatuksesta ja opetuksesta ei puhettakaan) täysin kouluttamaton henkilöstö. Sitten ihmetellään miksi meidän maijapetteri on näin sekaisin, kun se on päivähoidossa.[/quote]

"Näinhän jo tapahtuu. Paras ystäväni on puheterapeutti, joka kiertää päiväkodeissa. Monin paikoin "opettajana" on joku kielitaidoton, hoitajan sijaisena voi olla esim. lapsen vanhempi, joka on ollut työtön. Päiväkodeissa on ihan muun alan ihmisiä ja myös täysin kouluttamattomia. Kyse on siis lähinnä lapsiparkki -tyyppisestä touhusta, ei ole enää mitään pedagogiikkaa tai suunnitelmallisuutta. Säännöt vaihtuvat lennosta, samoin henkilöstö. Lapsille aivan järkyttävää kyllä."

Vierailija
9634/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertakorvaus käsittääkseni 467 euroa

Ja sen päälle vakahoitajille 120€ ja vakaopettajille 150€. Maksetaan 30.6.2023.

Mikä 120€?

Tuon 467€/30.6 olen lukenut, mutta en ole kuullutkaan mistään 120€ sen lisäksi..

Vierailija
9635/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pieni taaperoikäinen lapsi ei pidä lomaa, vaikka muu perhe olisi lomalla/kotona koko ajan. Rehellisesti on paljon perheitä, jotka toisivat lapsensa ilomielin päiväkotiin viikonloppunakin jos se vaan olisi heille mahdollista."

Niin no  miksei, Hyvät varhaiskasvatusvirikkeethän siellä lapselle tarjolla pitkin päivää on.

Vierailija
9636/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmetyttää vanhemmat jotka tuovat sisaruksen hoitoon, kun toinen lapsi kipeänä. Usein käy niin, että muutaman päivän kuluttua se toinenkin on kipeänä ja on ehtinyt tartuttaa ryhmässä toiset lapset ja aikuiset. Ei tarvitse ihmetellä miksi aikuisia on poissa.

Noooo,

Meillä on useita näitä 3-lapsisia perheitä joissa äiti kotona 1 kanssa ja ne 2 muuta hoidossa ja kun näistä kahdesta toinen sattuu olemaan sairaana, niin kyllä se "terve osapuoli" silti kärrätään päiväkotiin. Ja sitten kotiin sen kotona jatkuvasti olevan+sen kipeänä olevan kanssa.

Jollakin vinoutuneella logiikalla samaiset vanhemmat voivottelevat pitkittyneitä tautiaikoja perheessä/toistuvia sairastumisia, hmmm🤔😐

Vierailija
9637/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"  yhä useampi 1v. on päiväkodissa 10-11 tuntista päivää joka ikinen arkipäivä?

Ja mitä pidemmälle kevät menee, sitä useampi perhe alkaa venyttää päiviä aamusta ja illasta.

Onko perheiden jaksaminen näin kortilla? Voiko varhaiskasvatus enää olla ainoa tukimuoto tällaisille perheille?"

.

".....Lastensuojelun kauttakin ensimmäinen tukimuoto on se varhaiskasvatuspaikan järjestäminen lapsille, seuraava tukiporras on sitten sijoitus johon tietysti ei helposti lähdetä perheiden massiivisissa ongelmissakaan koska se on niin valtavan kallista."

.

"...Eikö lastensuojelun pitäisi ajatella myös sen lapsen jaksamista?

Käykääpä joskus viikko tekemässä samanlainen 50-tuntinen varhaiskasvatusviikko,

kuin ne teidän asiakasperheidenne 1-vuotiaat ja miettikää, jaksaisitteko sitä seuraavatkin 51 viikkoa vuodessa, lomia olisi vain arkipyhät ja viikonloput.

Onko se edes vanhemmille riittävä tuki, jos päiväkodin ansiosta jaksavat huolehtia lapsistaan vain muutaman tunnin arkipäivisin?

Kun oman kokemukseni mukaan se vanhempien jaksaminen ei koskaan tuosta parane, vaan ne lapset ovat päiväkodissa pitkää päivää ympäri vuoden koko varhaiskasvatusvuotensa.

Miten nämä vanhemmat yhtäkkiä sitten osaavat viettää tasapainoista arkea lastensa kanssa, kun nämä menevät kouluun ja ovat yhtäkkiä valtaosan arjesta vanhempien vastuulla?

Eikö olisi kannattavampaa tukea niitä vanhempia pyörittämään perhearkea? Ymmärrän, että ei ole resursseja, mutta kun kohta ollaan siinä pisteessä, ettei niitä resursseja ole enää varhaiskasvatuksessakaan. Se ei ole lapsen etu, että hänet viedään huonoista kotioloista päiviksi huonoihin laitosoloihin, jossa jatkuvasti vaihtuvat, kouluttamattomat sijaiset eivät edes muista lapsen nimeä."

.

Vierailija
9638/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita "vaihtopenkillä" odottelevia vakaopeja?

Olen siis siirtynyt jo pari vuotta sitten koulun puolelle tekemään koko vuoden mittaisia sijaisuuksia, mutta katselen samalla, milloin vakan olosuhteet mahdollisesti parantuisivat.

Mikäli nämä ehdot toteutuvat, voin ainakin harkita paluuta:

-palkat ylös!!

-lomat varmoiksi ainakin pari kuukautta ennen (eli kesä- ja joulusijaisia palkattava!)

-tauko pidemmäksi (15-20 min)ja sen pitää toteutua päivittäin

-ryhmäkoot pienemmiksi

-erkkoja ja avustajia tarvitseville, tukitarpeiden tulee pienentää automaattisesti myös ryhmän kokoa

-lapsille pakollinen määrä vapaapäiviä

No, ehkä pysyttelen koulun puolella vaan. Ei näitä naisvaltaisten alojen vakavia ongelmia tunnu kukaan haluavan korjata. Sääli, että hukkaan meni verorahat minunkin koulutukseni kohdalla.

Vierailija
9639/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua niin surettaa lukea tätä ketjua. Useastakin syystä. Sympatiseeraan niin teitä, mutta etenkin myös niitä lapsia siellä päiväkodissa jossa on uupuneita ja työhönsä leipääntyneitä aikuisia. Ilmapiiri ja ympäristö ei voi olla lapselle hyvä ja turvallinen. Ja olosuhteet teille. Minusta oli melkein tulla lastentarhanopettaja (jopa ammatinvalintapsyka ihmetteli miksi valitsisin toisin), valitsin kuitenkin toisen polun. Sydän on kuitenkin tässä asiassa kaikkien päiväkodissa arkea viettävien paremman puolella. Minua pelottaa välillä jättää oma taaperoni päivähoitoon työpäivän ajaksi. Hän kyllä viihtyy ja päivät kuulema menevät hyvin, mutta aikuisia on kyllä moneen lähtöön..siksi en luota. Eräänä aamuna sijaispula oli niin paha, että tarjouduin hakemaan lapseni pois jo lounasaikaan (onneksi pystyin järkkäämään työt jotenkin) ja niin tein. Pelkäsin, että vajaalla miehityksellä lapselle sattuu jotain, tai joku aikuinen ns.napsahtaa stressissään ja purkaa sen lapsiin. Oli aika pitkä 4h sinä aamupäivänä. Olen myös lasta hakiessa todistanut esim kuinka toinen lapsi lyö toista, mutta henkilökunta ei puutu vaikka sen näkee. Joutunut itse sitten siihen menemään, että ketään ei saa lyödä jne selittämään lapsille..Kai niin turtunut/ei kiinnosta kasvatustehtävä sitten hoitajia jotka vähät välittää? Surullista. Ala tarvitsee apua ja uudistusta.

Täysin totta.

Nämä omasta mielestään erinomaiset kasvattajat eivät todellakaan ajattele sitä lasta.

Vinkuvat palkastaan ja kirjaavat hoienoja suunnitelmiaan ja se lapsi ja lapsen kanssa oleminen on näille ihan sivuseikka.

Lisäksi ovat ylimielisiä ja vaativat vanhemmilta miten omat lapset tulisi kasvattaa.

Se palkka, 2500 € on ihan riittävä palkka päivätyöstä. Palkankorotuksia vasta sitten kun ne se näkyy oikeasti lasten hyvinvoinniss.

Vierailija
9640/19761 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Olisi aika viheltää peli poikki ja lopettaa vaka-kokeilu. Tästä ei hyödy kukaan, haittaa senkin edestä."

Noh mutta emmehän halua antaa "väärää signaalia" että päättäjät muka arvioivat tilanteen päin honkia lasten vahingoksi? Henkilöstömitoitukset ja ryhmäkoot?

Sillä malttakaahan: kohjta, aivan kohta (...ööö no joo kohta ja kohta) marssii alalle uusi uljas innovatiivinen ja koulutettu vaka-opettajien armeija joka pelastaa koko suomalaisen pedagogiikan ja varhaiskasvatusalan!

Mistä he sitten tulevat, no se on vielä vähän auki joo...