Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19761)
Johtajan puhelin pärisee aamulla aikaisin nonstoppina.
Taas kaatuu työntekijöitä flunssakuumeeseen ja vatsatautiin kuin heinää.
Työntekijöiden saatavuus on alan vakava puute jonka kaikki varmaan jo tiedostaa.
Siitä huolimatta otetaan päivittäin tämä tiedostaen riski, kun tuodaan puolikuntoisia, vihreää paksua räkävanaa sieraimista valuttavia lapsia hoitopaikkaan, kokeillen jos se lapsi kuitenkin jaksais siellä hoitopäivän ja jos hoitaja kuitenkin olisi kiltisti hiljaa eikä huomauttaisi mitään ei-päiväkotikuntoisesta lapsesta.
Lopputuloksena yleensä sairaita lapsia ja puuttuvia hoitajia.
Eikö sen vertaa se oma järki puhuttele aikuisia ihmisiä, että viisaampaa ja ennenkaikkea oikein on jäädä sairastavan lapsen kanssa kotiin,
kun kuljettaa voimattoman oloista lasta hoitoon ja myöhemmin sitten hoitajan soitosta lähteä noutamaan hoitopaikastaan kipeä lapsi kotiin.
Eli käyttää sitä lasta hoitopaikassaan tartumattamassa muita ja sairastumalla itsekin vielä pitempikestoisesti kuin jos olisi pidetty suosiolla kotona toipumassa.
Älkää viekö lasta kipeänä tai puolikuntoisena hoitopaikkaan. Pitäkää yksi täysin terve päivä sarastamisen jälkeen lapsi kotona.
Päiväkoti-ikäinen lapsi kuoli streptikokki A:n aiheuttamaan tautiin.
- THL: vakavien infektioiden määrä kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti-ikäinen lapsi kuoli streptikokki A:n aiheuttamaan tautiin.
- THL: vakavien infektioiden määrä kasvanut.
LÄHDE https://yle.fi/a/74-20021770
Kaikki altistuneet olivat samasta päiväkotiyksiköstä.
Jälleen kerran olen kipeänä ja kyllä tässä miettii, että mikä hemmetin järki tässä elämässä on.
Olen pienten puolella töissä ja koko ajan meillä hoidossa räkäisiä lapsia. Vaikka miten yritän huolehti käsien pesusta ja hygieniasta, niin olen itsekin jatkuvasti jossain taudissa. En oikeasti jaksa enää. Kaikki vapaa-aika menee jostain sairaudesta toipumiseen. Ja mitähän tämä omalle keholle tekee, kun varmaan taas joku angiina ja kova penisilliinikuuri päällä.
Onneksi ensi syksyksi on jo suunnitelma valmiina joten pystyn irtisanoutumaan kesällä!
" Jälleen kerran olen kipeänä ja kyllä tässä miettii, että mikä hemmetin järki tässä elämässä on.
Olen pienten puolella töissä ja koko ajan meillä hoidossa räkäisiä lapsia. Vaikka miten yritän huolehti käsien pesusta ja hygieniasta, niin olen itsekin jatkuvasti jossain taudissa. En oikeasti jaksa enää. Kaikki vapaa-aika menee jostain sairaudesta toipumiseen. Ja mitähän tämä omalle keholle tekee, kun varmaan taas joku angiina ja kova penisilliinikuuri päällä.
Onneksi ensi syksyksi on jo suunnitelma valmiina joten pystyn irtisanoutumaan kesällä!"
Täällä kohtalontoveri. Eli joopa joo nyt valuu sitten tällä hoitajalla vihreää räkää norona , kuumeessa ja kurkku niin kipeä että pelkkää pihinää tuli kun soitin poissaolostani. Ajatuksissa myötätunto työkavereita kohtaan, niitä jotka vielä pysyneet siellä työkuntoisina, ilman viruksia, kun meitä kaatui taas samasta yksiköstä aika monta potemaan kerralla. Lisäksi kiertävät kihomato- ja täiepidemiat ja bonuksena erittäin viheliäiset syyhytartunnat. Mistähän johtaja taikoo sijaisia..
Ensi syksynä toivon myös minä hartaasti että olen poissa näistä kuvioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain oikeasti saatu toimimaan 1-5-vuotiaiden ns. sisarusryhmä, jossa on todellakin kaikenikäisiä ja lapset vaihtelevilla taitotasoilla? Itse alan olla aivan poikki, kun ryhmässä on useampi vähän yli 1v ja tulevia eskareita, joilla esim. käytöksen ja kielitaidon haasteita. Toki vielä lapsia, jotka ovat juuri täyttäneet 3v.
Olen ollut sellaisessa ryhmässä töissä. Tuli burn out.
Vaikea saada toimimaan, jos on paljon ikävaihtelua esim. 5/6 alle 3v, pari juuri ja juuri 3v, ehkä pari 4v ja tulevia eskareita myös. Taitotaso on helposti niin erilainen ja jos ryhmässä on tuen tarpeisia on helposti aika väsyttävää toimia tällaisessa ryhmässä. Mielestäni ei toimi.
Mun mielestä voi toimia tosi hyvinkin. Oltiin kerran hyvällä tiimillä sellaisen joukon kanssa, 2 opea, hoitaja ja avustaja. Siinä oli 4 1-vuotiasta, 8 lasta 4-5-vuotiaita ja loput 3-vuotiaita. 5 lapsella oli aika järeitäkin tuentarpeita. Homma sujui hyvin, kun oli sitoutunut tiimi, ei juuri poissaoloja, loistava pitkälle kouluttautunut avustaja ja todella hyvät tilat ja välineet. Terapeutit kävi siellä päiväkodissa, joka päivä joku heistä. Vaatii tietysti sen, ettei toimita yhtenä isona ryhmänä, vaan juurikin fiksusti lomittain ja jokaisella oma "pieni" joukkonsa. Paljon pitää retkeillä, ulkoilla, pelata ja aikuisten leikkiä mukana, eikä seistä tai istua vieressä "valvomassa".
Ei tulut burnout, tuli palkankorotus. Koko tiimille.
Enpä ole ikinä yli 20-vuotisen työkokemukseni aikana kuullut, että kukaan olisi saanut minkäänlaista palkankorotusta hyvin tehdystä työstä!! Kaikki korotukset ovat olleet liittojen neuvottelemia. Niin että trollausta näkyvillä!
Surullista, että et tiedä henkilökohtaisen lisän olemassaolosta/mahdollisuudesta, sehän on ihan kvtes:sissäkin mainittu asia.
Minä sain sellaisen viimevuonna, pomoni perusteli sen minulle "mustaa valkoisella" ja sama perustelu lähti häntä ylemmille jotka sitten ihan erillisessä kokouksessaan antavat viimeisen päätöksen asialle, mutta harvemmin he kai niitä estävät, jos yksikön johtaja lisää hakee alaiselleen ja mukana kunnon perusteet.
Myös eräs ex-työkaverini sai sellaisen joskus vuosia vuosia sitten.
Eli kyllä, sellaisen voi saada, itse sain ja summa 120€/kk, sen lisäksi kokemuslisät ym niin on ihan mukava korotus palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoutuminen on mielessä, mutta odotan siihen saakka että saan nämä "perälauta" korotukset. Ja sitten adios vaka! Ei tule ikävä.
Oletko laskenut, että minkä verran sitä korotusta on meille tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoutuminen on mielessä, mutta odotan siihen saakka että saan nämä "perälauta" korotukset. Ja sitten adios vaka! Ei tule ikävä.
Oletko laskenut, että minkä verran sitä korotusta on meille tulossa?
Aivan sama enää, mitä se hyödyttää kun alalle ei tule saati pysy enää ketään, l.iian myöhäistä muutaman kympin korotuksilla paikata vuotavaa laivaa koska ihmisiä vaihtaa alaa samaan tahtiin syystä että ryhmäkokoja ei suostuta pienentämään inhimillisiksi saati hoitajamitoitusta korjata lapsille oikeasti turvallisksi. Sama vaikka korottaisi miljoonalla jos joutuu jännittämään töissä koska sattuu jotain ikävää lapsille.
Kesäkuun lopussa tulee kertamaksu reilu 500 € ja sen saamiseksi pitää työsuhde olla voimassa toukokuun lopussa 2023. Eli kesäkuun alussa voi jo häipyä muihin maisemiin. Sitä odotellessa!
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuun lopussa tulee kertamaksu reilu 500 € ja sen saamiseksi pitää työsuhde olla voimassa toukokuun lopussa 2023. Eli kesäkuun alussa voi jo häipyä muihin maisemiin. Sitä odotellessa!
Keille tällainen on tulossa? Kaikille kunta-alan hoitajille ja opettajille?
Kertakorvaus käsittääkseni 467 euroa
Onhan niin, että opettajan vastuulla on varmistaa, että kaikessa toiminnassa on otettu jo suunnitteluasteella huomioon sekä jokaisen lapsen mielipide, jokaisen ryhmässä työskentelevän aikuisen näkemys, lasten huoltajien palaute ja tietämys oman lapsensa tarpeista että neuvolan, terapeuttien & veon neuvot ja tietysti ohjaavien asiakirjojen määrräykset?
Aikamoinen homma muodostaa tuosta määrästä osallisia joku konsensus ja sitten toimia sen mukaan. Toiminnan arviointi on pakollista ja jatkuvaa, koska sen kautta toimintaa kehitetään.
Ja arviointiin osallistuu koko tuo yllä oleva joukko jälleen. Arviointi pitää dokumentoida ja perustella. Siis pitää näkyä miten kenenkin kanta asiaan on kysytty ja miten se on oikeasti huomioitu kehittämisessä, suunnittelussa ja toteutuksessa.
Jos päiväkodissa henkilöstö, neuvola, lapset itse, veo, terapeutit ja ohjaavat asiakirjat ovat sitä mieltä, että kipeänä ei saa tulla paikalle, niin miksi silti sairaat lapset otetaan vastaan ja päästetään sisään? Ei se ole mitään yhteistyötä lapsen parhaaksi, että koko suuresta yhteistyöjoukosta vain yksi osallistuja (huoltajat), päättää muita vastaan ja vie sairaan lapsen päiväkotiin. Se on omavaltaista eikä demokraattista. Ryhmässä on lisäksi kaksi kertaa niin paljon huoltajia kuin lapsia. Heistä suurin osa vastustaa sitä, että heidän terve lapsensa sairastutetaan päiväkodissa jonkun yhden häirikköhuoltajan toimien takia.
Tuollainen menettely pitää käsitellä vasukeskustelussa ja mieluiten myös vanhempainillassa. Siellä häirikkö voi koittaa selittää itse muille vanhemmille ja henkilöstölle, miksi ei piittaa muiden hyvästä ja yhteisistä säännöistä. Ei tuollaista omanapaisuutta tulla hyväksymään.
Kukaan muu ihminen ei hyväksy sitä, että sairaan lapsen vanhempi tuo sairaan ja tartuttavan lapsensa pilaamaan muiden elämän vain siksi, että saa itse itselleen rahaa olemalla töissä.
Kyllä tässä on nyt viimestään alkanut miettimään onko tää ala sen arvosta että on vähän väliä kipeenä ja jossain flunssassa. Ottaa koville kehon kanssa. Ja siltikään kun et oo pahassa flunssassa, niin yleensä on toipuminen menossa tai melkein terveolo. Tätä sitten kuukaudesta toiseen ja siinä samalla töissä koitat jaksaa. 😞
Tykkään nykyisestä työstäni. Eikä kyllä ole mitään juuri nyt mihin kannattaisi vaihtaa..
Ärsyttävää se jatkuva räkästen ym. lasten päiväkotiin tuominen! Joulunaikaan oli terveempi hetki ja lapsilla pitkät lomat. Lomilta tulikin terveitä lapsia pitkästä aikaa!! Kunnes taas joku äiti toi lapsensa saatesanoin tää on vähän yskinyt. Joo kiitti! Haluankin saada taas yskän ja muut pöpöt. Kiitos kun toi tänne levittämään! Sitten siellä yskitään koko päivä ja sängyssä etenkin. Ja sitten yskii jo vähän toinenkin lapsi. Reilu viikko ja olin jo taas kipeä.
Oli ihana ja erikoinen aika se joulu kun tunsi hetken olevansa terve! Harvassa nykyään ne hetket. En ole missään muussa työssä ollut näin usein kipeänä. Käsiä pesen, mutta ihan turhalta tuntuu. Tehokkainta ois ku koko maan linjaus olis että nokka vuotavana niitä ei tuoda. Piste. Ja sit taas on ongelma kun ei vanhemmat voi töistä olla poissa. Huoh. Viimevuonnakin ainakin 2 vatsataudit ja monet flunssat ollu.
Hävettää olla Vaka työntekijä kun täällä haukutaan vanhempia, lapsia ja työkavereita jotka ovat syyttömiä nykyiseen tilanteeseen. Koskaan ei arvostella päättäjiä, esim kaupungin varhaiskasvatuksesta vastaavia ja politiikkoja. Myöskin päiväkotien johtajat pääsee vähällä vaikka eivät koskaan ole lapsen puolella vaan peittelevät tilanteita vanhemmilta ja julkisuudelta. Kuinkas kehtaatte sanon niinkuin Greta Thunberg!
"Hävettää olla Vaka työntekijä kun täällä haukutaan vanhempia, lapsia ja työkavereita jotka ovat syyttömiä nykyiseen tilanteeseen. Koskaan ei arvostella päättäjiä, esim kaupungin varhaiskasvatuksesta vastaavia ja politiikkoja. Myöskin päiväkotien johtajat pääsee vähällä vaikka eivät koskaan ole lapsen puolella vaan peittelevät tilanteita vanhemmilta ja julkisuudelta. Kuinkas kehtaatte sanon niinkuin Greta Thunberg![/quote]
Kuule Greta näkisi sen verran vaivaa asian eteen että perehtyisi lukemalla KOKO ketjun eri kommentteineen , eikä vain muutaman kommentin hänniltä. Suotta siinä häpeät.
Se häpeää jolla on hävettävää.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tuo vain kunnan hoitajia, ei yksityisissä ketjupäiväkodeissa työskenteleviä?
Vierailija kirjoitti:
Ja sen päälle vakahoitajille 120€ ja vakaopettajille 150€. Maksetaan 30.6.2023.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tuo vain kunnan hoitajia, ei yksityisissä ketjupäiväkodeissa työskenteleviä?
Vain kuntapuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kuntapuolta.
Miksi?
Samaa työtä tekevät.