Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19761)
"Me käydään samoissa vessoissa lasten kanssa, koska ei ole turvallista lähteä vessaan asti. Samoin meidän vaatteet (ne itse ostetut, joka sään vaatteet) on samassa eteisessä kuin lasten, ei ole mahdollista lähteä minnekään pukkarille ulos lähdön aikana. Ärsyttää silloin aika paljon, kun lapset kaivavat meidän esim. kenkiä jostain ja tuhoavat niitä, heittelevät, tunkevat täyteen kiviä, pyyhkivät räkää jne.
Meidän kahvitauko pidetään n. 80% ajasta lepohuoneesta tulleiden lasten kanssa, taukoa siinä on se että aikuinen pyrkii ISTUMAAN ja ohjeistaa samalla lapsia vessaan, etsimään tossuja jne. Aika usein joku vääntää kakkaa, eli paskanhajussa istuskellaan."
Kyllä tuossa on työpaikan olosuhteet viety äärimmilleen työntekijän kannalta.
Voitko mitenkään ykislöimättä tai nimeämättä kertoa alueen missä pain suomea näin paljon vaka-alan osaajaa arvostetaan?
Kuinka moni mies suostuisi tuollaiseen? Ainiin alahan on naisvaltainen tietystikin.
" Sijainen oli yksin seitsemän alle kolmevuotiaan kanssa, kun hain lastani päiväkodista tällä viikolla. "
Sijaisilta ei vaadita edes rikosrekisteriotetta jos tekevät alle 3 kk keikkaa.
Saati suoritettua tutkintoa (yhtään miltään) alalta. Onnea, lapset.
" Neljän päivän kokemuksella uudessa päikyssä. Ryhmässä 17 lasta, joista kolmen ei kuuluisi olla tuolla, syvä kehitysvamma. Kolmella kovaa, ikätasosta poikkeavaa levottomuutta. Koko ryhmä hyötyisi kun inkluusioajattelu loppuisi."
Oliko kuinka monta henk.koht avustajaa/ryhmäavustajaa noin vaativassa ryhmässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijainen oli yksin seitsemän alle kolmevuotiaan kanssa, kun hain lastani päiväkodista tällä viikolla. Ei oikein vakuuta päivän turvallisuudesta. Onneksi mitään ei sattunut. Iloisenahan lapset siellä leikkivät, kun sijainen on todella pidetty. Sijaisella sen sijaan ei varmaan mikään leppoisa päivä ollut...
Työttömiäkin laitetaan tarhaan palkkatuella muuten voi tulla karenssi.
Itse kärsin vatsaoireista ja käyn vessassa usein. Työkyvyttömyyseläkettä ei saa.
Jos ei ole toista hoitajaa niin ei ole minun murhe.
Työkkäri sanoi, että terveysjuttuja ei saa kertoa työpaikalle, kun muuten ei työllisty.
Lääkäri sanoi, että käyt vaikka 10 kertaa tunnissa vessassa.
Joo, kyllä jos on 8 lapsen kanssa pihalla eikä ole toista hoitajaa niin lapset jäävät sitten keskenään.
Lääkäri sanoi, että voin huoletta käydä.
Kyllä meissä varhaiskasvatuksen vakituisissa työntekijöissäkin on pitkäaikaissairaita. Minulla on juuri tuota vessassa juoksemista ja tiedän, että meidän päiväkodissa on toinenkin vatsavikainen. Kaikki sairaudet vaativat ennakointia ja sopeutumista, mutta työnantajan ja tiimin kanssa sopien olen pystynyt tekemään tätäkin työtä. Yksin en pysty olemaan sairauden vuoksi, joten en tee aikaisia aamuja enkä viimeisiä iltoja. Meidän talo on sen verran iso, ettei ulkona koskaan yksin olla, vaan muut ryhmät ulkoilevat samaan aikaan.
Vessaan juoksemista, no niinpä.
On yksiköitä, missä hoitaja joutuu kirjaimellisesti juoksemaan USEAN ryhmätilan läpi päästäkseen henkilökunnan wc-tilaan. Alan työntekijöiden surkeasta arvostuksesta kertoo mm se, että henkilökuntaa ei ole huomioitu millään tavalla edes upouusien päiväkotitilojen suunnitteluvaiheessa. Lasten (aina ovet auki olevia isoja) vessojahan ei missään nimessä voi, eikä saa aikuinen käyttää. Tauolle ei aina edes pääse vaikka hätä yllättää, eli suolistosairaus-oireinen/ heikentyneen pidätyskyvyn omaava ei pärjäisi tällaisissa yksiköissä ilman aikuisvaippoja. Aikuisten vessa, kuka sellaista tarvitsee? Juoskoon pahimmassa tapauksessa toiseen kerrokseen , jos ehtii.
Me käydään samoissa vessoissa lasten kanssa, koska ei ole turvallista lähteä vessaan asti. Samoin meidän vaatteet (ne itse ostetut, joka sään vaatteet) on samassa eteisessä kuin lasten, ei ole mahdollista lähteä minnekään pukkarille ulos lähdön aikana. Ärsyttää silloin aika paljon, kun lapset kaivavat meidän esim. kenkiä jostain ja tuhoavat niitä, heittelevät, tunkevat täyteen kiviä, pyyhkivät räkää jne.
Meidän kahvitauko pidetään n. 80% ajasta lepohuoneesta tulleiden lasten kanssa, taukoa siinä on se että aikuinen pyrkii ISTUMAAN ja ohjeistaa samalla lapsia vessaan, etsimään tossuja jne. Aika usein joku vääntää kakkaa, eli paskanhajussa istuskellaan.
Luksusta, eikö?
Minä en ole tuohon omien vaatteitteni säilömiseen jossain koukussa roikkuen lasten eteisessä suostunut. Useampi työkaverini tekee niin, minä marssin edelleen pukuhuoneeseen omalle kaapilleni ja yhteiselle kenkätelineelle, käyn WC:ssä jos tarvis ja puen siellä kerrokseni+ulkovaatteet päälle. Kestää useamman minuutin, mutta se on voivoi.
Jotakin rajaa.
Olin sijaisena yhdessä päiväkodissa, jossa työntekijöiden taukotila oli sermeillä rajattu alue isossa eteisaulassa. Alkuperäinen taukotila oli tehty lasten pienryhmähuoneeksi.
Aika perus on se, että kaikille ei ole pukukaappeja. Joudut sitten säilyttämään tavaroitasi (esim. reppua jossa on lompakko!) jossain ryhmän varastotiloissa. Ihan hemmetin kivaa, ku siellä ryhmässä ramppaa välillä ties minkälaista sijaista ja siistijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijainen oli yksin seitsemän alle kolmevuotiaan kanssa, kun hain lastani päiväkodista tällä viikolla. Ei oikein vakuuta päivän turvallisuudesta. Onneksi mitään ei sattunut. Iloisenahan lapset siellä leikkivät, kun sijainen on todella pidetty. Sijaisella sen sijaan ei varmaan mikään leppoisa päivä ollut...
Itse kärsin vatsaoireista ja käyn vessassa usein. Työkyvyttömyyseläkettä ei saa.
Työkkäri sanoi, että terveysjuttuja ei saa kertoa työpaikalle, kun muuten ei työllisty.
Joo, kyllä jos on 8 lapsen kanssa pihalla eikä ole toista hoitajaa niin lapset jäävät sitten keskenään.
Kyllä meissä varhaiskasvatuksen vakituisissa työntekijöissäkin on pitkäaikaissairaita. Minulla on juuri tuota vessassa juoksemista ja tiedän, että meidän päiväkodissa on toinenkin vatsavikainen. Kaikki sairaudet vaativat ennakointia ja sopeutumista, mutta työnantajan ja tiimin kanssa sopien olen pystynyt tekemään tätäkin työtä. Yksin en pysty olemaan sairauden vuoksi, joten en tee aikaisia aamuja enkä viimeisiä iltoja. Meidän talo on sen verran iso, ettei ulkona koskaan yksin olla, vaan muut ryhmät ulkoilevat samaan aikaan.
On yksiköitä, missä hoitaja joutuu kirjaimellisesti juoksemaan USEAN ryhmätilan läpi päästäkseen henkilökunnan wc-tilaan. Alan työntekijöiden surkeasta arvostuksesta kertoo mm se, että henkilökuntaa ei ole huomioitu millään tavalla edes upouusien päiväkotitilojen suunnitteluvaiheessa. Lasten (aina ovet auki olevia isoja) vessojahan ei missään nimessä voi, eikä saa aikuinen käyttää. Tauolle ei aina edes pääse vaikka hätä yllättää, eli suolistosairaus-oireinen/ heikentyneen pidätyskyvyn omaava ei pärjäisi tällaisissa yksiköissä ilman aikuisvaippoja. Aikuisten vessa, kuka sellaista tarvitsee? Juoskoon pahimmassa tapauksessa toiseen kerrokseen , jos ehtii.
Sama täällä. Minut velvoitetaan ulkoilemaan lasten kanssa säällä kuin säällä kaksi kertaa päivässä. Silloin minulla on oikeus myös pukeutua lämpimästi, joka itselleni vaatii sen merinovillakerraston. Eli todellakin menen pukuhuoneeseen, käyn vessassa ja vaihdan alle lämpimän kerraston.
Joskus tästä jonkun johtajan kanssa tuli väittely, kun vaati minua pyörittämään yksin jotain taaperoryhmää. Sanoin että niin kauan on fine, kunhan joka päivä joku tulee sovitusti päästämään minut vessaan, tauolle ja pukemaan. Eihän se järjestynyt joten kieltäydyin pyörittämästä ryhmää yksin.
Me käydään samoissa vessoissa lasten kanssa, koska ei ole turvallista lähteä vessaan asti. Samoin meidän vaatteet (ne itse ostetut, joka sään vaatteet) on samassa eteisessä kuin lasten, ei ole mahdollista lähteä minnekään pukkarille ulos lähdön aikana. Ärsyttää silloin aika paljon, kun lapset kaivavat meidän esim. kenkiä jostain ja tuhoavat niitä, heittelevät, tunkevat täyteen kiviä, pyyhkivät räkää jne.
Meidän kahvitauko pidetään n. 80% ajasta lepohuoneesta tulleiden lasten kanssa, taukoa siinä on se että aikuinen pyrkii ISTUMAAN ja ohjeistaa samalla lapsia vessaan, etsimään tossuja jne. Aika usein joku vääntää kakkaa, eli paskanhajussa istuskellaan.
Luksusta, eikö?
Minä en ole tuohon omien vaatteitteni säilömiseen jossain koukussa roikkuen lasten eteisessä suostunut. Useampi työkaverini tekee niin, minä marssin edelleen pukuhuoneeseen omalle kaapilleni ja yhteiselle kenkätelineelle, käyn WC:ssä jos tarvis ja puen siellä kerrokseni+ulkovaatteet päälle. Kestää useamman minuutin, mutta se on voivoi.
Jotakin rajaa.
" työntekijöiden taukotila oli sermeillä rajattu alue isossa eteisaulassa. Alkuperäinen taukotila oli tehty lasten pienryhmähuoneeksi."
.
Tervetuloa osaksi alati uudistuvaan ja ketterään varhaiskasvastusalaan työntekijäksi!
"Minä en ole tuohon omien vaatteitteni säilömiseen jossain koukussa roikkuen lasten eteisessä suostunut. Useampi työkaverini tekee niin, minä marssin edelleen pukuhuoneeseen omalle kaapilleni ja yhteiselle kenkätelineelle, käyn WC:ssä jos tarvis ja puen siellä kerrokseni+ulkovaatteet päälle. Kestää useamman minuutin, mutta se on voivoi.
Jotakin rajaa."
Juuri niin ! Kyllä ne seitsemän alle kolmevuotiasta (mistä 1 vanhempi tuossa aiemmin kertoikin) siellä keskenään useamman minuutin pärjää! Meikä menee vaihtaan ny kamppeet ja vessaan!
Vierailija kirjoitti:
" Sijainen oli yksin seitsemän alle kolmevuotiaan kanssa, kun hain lastani päiväkodista tällä viikolla. "
Sijaisilta ei vaadita edes rikosrekisteriotetta jos tekevät alle 3 kk keikkaa.
Saati suoritettua tutkintoa (yhtään miltään) alalta. Onnea, lapset."
Ole kiitollinen ettei se sijainenkin ollut toisella puolella taloa vaatteitaan vaihtamassa ja vessassa paskalla.
Vierailija kirjoitti:
"Minä en ole tuohon omien vaatteitteni säilömiseen jossain koukussa roikkuen lasten eteisessä suostunut. Useampi työkaverini tekee niin, minä marssin edelleen pukuhuoneeseen omalle kaapilleni ja yhteiselle kenkätelineelle, käyn WC:ssä jos tarvis ja puen siellä kerrokseni+ulkovaatteet päälle. Kestää useamman minuutin, mutta se on voivoi.
Jotakin rajaa."Juuri niin ! Kyllä ne seitsemän alle kolmevuotiasta (mistä 1 vanhempi tuossa aiemmin kertoikin) siellä keskenään useamman minuutin pärjää! Meikä menee vaihtaan ny kamppeet ja vessaan!
Pärjää ja minä vuorollani. Älkää hyvät naiset suostuko ihan kaikkeen, mikään ei parane jos loputtomasti joustamme.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole missään muussa työssä kokenut näin suurta suoranaista vihaa ja arvostelua kuin varhaiskasvatuksen opettajana hoitajien taholta. Olen kuullut huutoa tiimiläiseltäni, kun ei muka ole tarpeeksi suunniteltua toimintaa lapsille Vaikka vedän yksin musiikit, liikunnan, viskarit jne. Hoitajia ei kiinnosta vetää. Sitten huudetaan ja annetaan ymmärtää, että laiskottelun vaan suunnitteluajallani. Tälläkään viikolla en niitä ole kerennyt edes pitää..Olin auttamassa ryhmässäni, koska oltiin kahdestaan yhden hoitajan kanssa koko lapsilauman kanssa. Ryhmäni on erittäin haastava, johtaminen huonoa talossa ja nyt vielä vihamieliset tiimiläiset. Otan lopputilin heti kun löydän muuta. Pyörittäkööt hommaa sitten keskenään, kun minä lähden. Olin ainut pätevä ope kuka edes haki tähän työhön. Onnea uuden löytämiseen.
Tervetuloa varhaiskasvatuksen opettajaksi ihan helkkarin ketterään päiväkotiimme!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luksusta, eikö?
Jotakin rajaa.
Palohälytyksen tullen poistut lasten kanssa ilman omia ulkovaatteita? Minusta ulkovaatteet päällä on mukavampi odotella pelastusyksiköitä, jotka tarkistavat tilanteen ja antavat luvan palata sisälle, jos hälytys ei ole aiheellinen. Onneksi se yleensä ei ole.
Olen ollut useammassa talossa, jossa ei ole henkilökunnalle minkäänlaisia pukukaappeja. Omia ulkovaatteita pidetään lasten naulakossa ja esim.omat käsilaukut aikuisten vessassa tai pyllynpesupaikan hyllyssä. Ihan koiravirka ja arvostus tuoltakin osin.
Huh huh, viikonloppu alkaa olla ohi ja paluu töihin häämöttää. Ilta on mennyt itkiessä pahaa oloa ja väsymystä. En vaan enää jaksa. Ei vaan enää kiinnosta yhtään. Ennen niin rakastamani työ on muuttunut silkaksi painajaiseksi.
Huomenaamuna taas raahataan ennen kahdeksaa niitä 1-2 vuotiaita päiväksi sosiaalistumaan ja poistutaan pienemmän vauvan kanssa kotiin. Tekisi niin mieli sanoa suorat sanat tästä pelleilystä näille vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, viikonloppu alkaa olla ohi ja paluu töihin häämöttää. Ilta on mennyt itkiessä pahaa oloa ja väsymystä. En vaan enää jaksa. Ei vaan enää kiinnosta yhtään. Ennen niin rakastamani työ on muuttunut silkaksi painajaiseksi.
Aika rankkaa, jos kyseessä työ, jota ennen rakastit.
Mikä on muuttunut eniten?
Minä ainakin puen vaatteet ja käyn vessassa ihan rauhassa. Jos siis ulkoilu on työtehtävä, niin tietysti puen huolellisesti. Sitenhän opetan lapsiakin. Ja vessassa käydään ennen pukemisra. Tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Huomenaamuna taas raahataan ennen kahdeksaa niitä 1-2 vuotiaita päiväksi sosiaalistumaan ja poistutaan pienemmän vauvan kanssa kotiin. Tekisi niin mieli sanoa suorat sanat tästä pelleilystä näille vanhemmille.
Oletkohan tiimiparini? Ihan sama fiilis, voi fiddu😵💫
Vierailija kirjoitti:
Sama ajatukset😨
Luksusta, eikö?