Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19761)

Vierailija
9141/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän työkkäri sanoisi, jos he kuuntelisivat palutteita näistä työpaikoista.

No juu.

Vastasin osaston puhelimeen sairaalassa, kun käskettiin ja siellä oli kuolleen potilaan omainen enkä tiennyt mitä olisi pitänyt sanoa.

Vierailija
9142/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hautausmaan toimisto hyvä kuntouttava työpaikka, jos on masentunut. Mietein kun työkkäri antoi tuon kaupungien yksikköjen listan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9143/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juu.

Vastasin osaston puhelimeen sairaalassa, kun käskettiin ja siellä oli kuolleen potilaan omainen enkä tiennyt mitä olisi pitänyt sanoa.

Itse jotenkin luulen, että työkkäri ei edes tiedä noista työtehtävistä mitä työttömät tekevät.

Vierailija
9144/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juu.

Palkaton työkokeilu ja osastonsihteeri lähtee ruokatauolle. Itse työttömänä en olisi halunnut vastata puhelimeen, mutta käskettiin.

Vierailija
9145/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole missään muussa työssä kokenut näin suurta suoranaista vihaa ja arvostelua kuin varhaiskasvatuksen opettajana hoitajien taholta. Olen kuullut huutoa tiimiläiseltäni, kun ei muka ole tarpeeksi suunniteltua toimintaa lapsille Vaikka vedän yksin musiikit, liikunnan, viskarit jne. Hoitajia ei kiinnosta vetää. Sitten huudetaan ja annetaan ymmärtää, että laiskottelun vaan suunnitteluajallani. Tälläkään viikolla en niitä ole kerennyt edes pitää..Olin auttamassa ryhmässäni, koska oltiin kahdestaan yhden hoitajan kanssa koko lapsilauman kanssa. Ryhmäni on erittäin haastava, johtaminen huonoa talossa ja nyt vielä vihamieliset tiimiläiset. Otan lopputilin heti kun löydän muuta. Pyörittäkööt hommaa sitten keskenään, kun minä lähden. Olin ainut pätevä ope kuka edes haki tähän työhön. Onnea uuden löytämiseen.

Vierailija
9146/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on typerä ketju.

Miten alalle päätyy vain jotain pohjasakkaa ketjusta päätellen

Vierailija
9147/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen miksi vanhemmat kiikuttavat pieniä lapsiaan tuonne hullunmyllyyn, jos ei ole aivan pakko? Esim vanhempi (äitiys-)lomalla, hänellä vapaapäivä tms. Silti se pieni, pahimmassa tapauksessa 1-vuotias lapsi tuodaan hoitoon täydeksi päiväksi? Joka päivä? Miksi? Mitä nämä vanhemmat ajattelevat? Miten he voivat tehdä lapsilleen sen? Mitkä mahtavat olla tämän seuraukset? Eikö kukaan mieti"

Se on liian houkuttavaa kun tarjoutuu pieninkin mahdollisuus siirtää vastuu jälkikasvustaan toisen harteille ja hoitoon. 

Mutta miten vanhemmalle ei tule huono omatunto siitä? Etenkin kun päiväkotien huonot resurssit ja kaaos on jatkuvasti esillä joka paikassa? Mikä vanhempia vaivaa? Ilmeisesti kiintymyssuhde ei ole täysin kunnossa lapsen kanssa? Mistä voi johtua?

Kaikilla nyt vaan ei kestä pää olla vain kotona lapsen kanssa. Entä sitten?

Entä niiden pienten, lähes vauvojen pää? Miten herkässä iässä oleva pieni jaksaa sitä päiväkodin jatkuvaa kaaosta? Pitkän päivän ajan erossa vanhemmastaan?

Ei taida paljoa kiinnostaa 😔

Sinä työssäsi tuet näitä perheitä. Autat lasta ja tämän vanhempaa jaksamaan. Siitä sinulle palkka maksetaan.

Nope, olet väärässä. Koulutukseni ei ole, eikä työni, sitä, että autan lasta tai perhettä jaksamaan.

Työni on osaltani mahdollistaa vanhemman työssä käyminen, koska olen hänen lapsensa hoitaja, kasvattaja, opettava aikuinen niiden arkipäivän tuntien ajan, kun vanhempi on töissä.

Jaksamiseen haetaan apua ihan jostakin muualta.

Väärin. Sinä olet lapsen varhaiskasvattaja ja kumppanikasvattaja perheelle. Toimit yhteiskunan kunnallisessa tukiorganisaatiossa joka tukee lapsiperheitä näiden lasten hoidossa ja kasvatuksessa.

"Tukea vanhempia kasvatustehtävässään" on yksi varhaiskasvatuksen tehtävistä. Miksi tämä olisi jotenkin ikävä tehtävä, saada olla tukemassa perheitä?

Vierailija
9148/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaka-ala kaipaa ryhtiliikettä ja työntekijöiden itsearvostuksen nostoa!

Eihän kukaan itseään kunnioittava ammattilainen suostu lasten pahoinpideltäväksi tai vanhempien höykytettäväksi, huutaen jotain "apuvaa!", kuin kuorollinen James Potkukelkkoja.

Vierailija
9149/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat: "Meidän lapsi saa ulkoilla vain kerran päivässä näin talvella, kun hän sairastuu niin helposti."

Henkilökunta: "Meillä ulkoillaan aina 2 x päivässä, paitsi kaatosateella ym äärimmäisellä säällä. Hankkisitteko lapsellenne kaulurin ja villahaalarin?"

Suurimmalla osalla ryhmän lapsista on kätevät neulekaulurit ja välivaatteena villahaalarit. Tämä "herkästi sairastuva" on aina huonosti varustettu ulkovaatteiden osalta.

Ratkaisu: vanhemmat tuovat lapsen päiväkotiin aamu-ulkoilun jälkeen. Miten työssäkäyvillä on tällainen mahdollisuus, sitä en ymmärrä.

Vaatteiden osalta ei hankita suositeltuja välivaatteita. Lapsella ikivanha, ohut ulkohaalari ja trikoohuivi kaulassa. 

Vierailija
9150/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tulee se päivä, kun en kykenekään pysymään ammatillisena vaan tuumaan jotakin kitkerää parille äidille jotka hinaavat aamuisin klo8 aikaan 3-4v kersansa päiväkotiin n.8-9h päiviksi vain palatakseen n.1v kanssa kotiin.

Ammatteja turha mainita, mutta sanotaan, että luulisi kyseisten koulutuksien (4-6v) antavan jotakin pohjaa sen ymmärtämiselle mikä on lapselle parasta, ei ainakaan nykyinen varhaiskasvatus täyspitkine päivineen.

🤮🤢🤬🤯

Minä taas ymmärrän kyllä 3-4-vuotiaiden tuomisen päiväkotiin vaikka äiti kotona vauvan kanssa, sillä tuon ikäiset kaipaa jo omanikäisiä kavereita! Ja mikäli asuinkunnassa ei ole näille kotihoidossa oleville 3-5-vuotiaille suunnattuja asukaspuistojen tai seurakuntien kerhoja, ei niitä yli 3-vuotiaita lapsia muualta löydä päivisin leikkikavereiksi, kuin päiväkodista.

Olin siis itse kotona 5v, 3v ja 1v lasten kanssa, kun meidän paikkakunnan kerho ja puistotoiminta lakkautettiin. Nuo kaksi vanhinta olivat 2vuotiaasta saakka käyneet siellä 1-2 kertaa viikossa, muutaman tunnin kerrallaan. Se kun loppui, kaikki tuon ikäiset meni päiväkotiin. Mekin laitettiin vanhimmat sinne osapäiväksi, olivat 3 päivänä viikossa noin klo 9-14

Mutta joo, tuo 8-9h päikkyoäivä on ihan naurettavan pitkä, näille lapsille joilla toinen vanhemmista kotona päivät vois olla 5-6h kyllä siinä ajassa kerkeää saada sosiaalisia kontakteja.

Alle 2-vuotiaiden viemistä tämmöiseen "virikehoitoon" en ymmärrä...

Vierailija
9151/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako vuotta aiotte vielä inistä ja valittaa. Miksi ette mene lakkoon kuten muutkin.

Vierailija
9152/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijainen oli yksin seitsemän alle kolmevuotiaan kanssa, kun hain lastani päiväkodista tällä viikolla. Ei oikein vakuuta päivän turvallisuudesta. Onneksi mitään ei sattunut. Iloisenahan lapset siellä leikkivät, kun sijainen on todella pidetty. Sijaisella sen sijaan ei varmaan mikään leppoisa päivä ollut...

Työttömiäkin laitetaan tarhaan palkkatuella muuten voi tulla karenssi.

Itse kärsin vatsaoireista ja käyn vessassa usein. Työkyvyttömyyseläkettä ei saa.

Jos ei ole toista hoitajaa niin ei ole minun murhe.

Työkkäri sanoi, että terveysjuttuja ei saa kertoa työpaikalle, kun muuten ei työllisty.

Lääkäri sanoi, että käyt vaikka 10 kertaa tunnissa vessassa.

Joo, kyllä jos on 8 lapsen kanssa pihalla eikä ole toista hoitajaa niin lapset jäävät sitten keskenään.

Lääkäri sanoi, että voin huoletta käydä.

Kyllä meissä varhaiskasvatuksen vakituisissa työntekijöissäkin on pitkäaikaissairaita. Minulla on juuri tuota vessassa juoksemista ja tiedän, että meidän päiväkodissa on toinenkin vatsavikainen. Kaikki sairaudet vaativat ennakointia ja sopeutumista, mutta työnantajan ja tiimin kanssa sopien olen pystynyt tekemään tätäkin työtä. Yksin en pysty olemaan sairauden vuoksi, joten en tee aikaisia aamuja enkä viimeisiä iltoja. Meidän talo on sen verran iso, ettei ulkona koskaan yksin olla, vaan muut ryhmät ulkoilevat samaan aikaan.

Vierailija
9153/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat ratkeavat, kun varhaiskasvatuksen ammattilaiset eli työntekijät saavat täsmälleen samaa palkkaa, kuin ahtaajat tulevat saamaan.

Vierailija
9154/19761 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmat ratkeavat, kun varhaiskasvatuksen ammattilaiset eli työntekijät saavat täsmälleen samaa palkkaa, kuin ahtaajat tulevat saamaan.

Ahtaajien Ongelmat ratkeavat vasta kun saavat täsmälleen samaa palkkaa varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kanssa.

Vierailija
9155/19761 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Suurin stressi tulee siitä, että et pysty pitämään lapsia fyysisesti etkä psyykkisesti turvassa, kun ryhmät tungetaan liian täyteen. Hävettää, kun ne kiltit ja helpot jäävät täysin vaille huomiota kun tuen tarpeiset vievät kaikki aikuiset."

Tulevat hiihtolomaviikot ahdistaa:

Useimmat vakkarit hiihtolomailee, sijaisia apuna ja muutama varma saikuittaja laitettu työvuorolistoille.

Paikka täynnä lapsosia kuten arkenankin, nämä lapset ei lomaile.

Vierailija
9156/19761 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tuon saman, ettei ääntä uskalleta käyttää. Monesti toki niiden lapsettomien opettajien/hoitajien osalta, joilla ei luonnollisestikaan ole kokemusta omien lapsien rajaamisesta. Pari kertaa olen selvästi säikäyttänyt kollegani, kun olen korottanut ääntäni ja lopettanut lasten hulinat sillä. Ja olen muuten se hyvin pehmo, mutta joskus tilanne tarvitsee tiukempaa äänensävyä ja silloin sen on myös lähdettävä napakalla tasolla.

Vierailija
9157/19761 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetushallitus ei taida olla mikään lasten maailman tai hoidon asiantuntija. Sen verran yli hilseen menevää ideologista unelmahöttömateriaalia tuuttaavat aika ajoin tulemaan varhaiskasvatuksen kentälle.

Onneksi saa olla portinvartijana ainakin oman ryhmän kohdalla. Kaikkeen aivopesuun ei aika riitä, eikä varsinkaan lasten kiinnostus.

Vierailija
9158/19761 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatusala on aliresursoitua. Ollut jo vuosia.                                                                Tilanne on ollut yleisessä tiedossa jo niin kohtuuttoman pitkään  (tarkistakaa esimerkiksi tämän ketjun aloituiskommentin päivämäärä), että tilanteelle olisi voitu jo ajat sitten tehdä monta korjausliikettä, mikäli lasten hyvinvointi olisi koettu oikeasti tärkeäksi.                         

Päivähoidolla/lapsilla tehdään mm surutta bisnestä, paikat täyteen, mietitään sen jälkeen kuka hoitaa ja miten.

Tilanne on kriisiytynyt useissa päivähoitopaikoissa mm siten, että vastuu lasten perushoidosta tai kasvatuksesta, saattaa olla suurimmaksi osaksi täysin epäpätevien jopa kielitaidottomien hoitajia sijaistavien satunnaisten henkilöiden harteilla. Opettajia (joita on oltava mutta joita ei mistään saada töihin eli joita ei ole ) voi sitten sijaistaa paperilla sijaissopparilla kuka vaan nippanappa lähihoitajatutkinnon suorittanut määrä-aikainen. Asia kunnossa, opettaja on.                          Käytäntö saati pedagogisen kasvatusotteen alkeellisin ymmärrys edes käsitteenä, saati toteutus, voi olla pahimmillaan kai aivan mitä sattuu henkilöstä riippuen, ellei kukaan sitä tunnollisesti valvo miten se käytäntö lapsiryhmässä sujuu. Koulutus puuttuu, miten siis voisi olettaa että pedagoginen ote silti on. Kuka sitä muuten valvoo ja miten ja kuinka usein jotku aamupiirit vedetään vaikkapa ylivilkkaassa ryhmässä missä ei puolet edes kykene istumaan paikoillaan kahta minuuttia ?

Syvän häpeän ja huolen vallassa yhä useammat ammattitaitoiset, ammatistaan aiemmin ylpeät, irtisanoutuvat.  Siirtyvät mieluummin kassatyöhön tai siivoamaan kunhan pääsevät pois ennen rakastamastaan ammatista, palkkakin sama elli parempi ilman vastuuta sairastumisesta alalla.  Yleisimpinä syinä mm mt-ongelmat, totaalinen fyysinen uupuminen johtuen esim ylivirittymisestä, pettymys alaan sekä jopa oman yksikön esimiestason totaalisen arvostuksen puutteeseen omaa työsarkaa kohtaan.                                                                                                                        Riskien lisääntyessä arjessa aliresurssoinnin vuoksi, irtisanoutuneet/alan vaihtajat kokevat etteivät voi taata lasten turvallista päiväkotipäivää, tasokkaasta pedagogisesta varhaiskasvatuksesta puhumattakaan.

Jos olen ymmärtänyt tilanteen väärin, kirjoittamalla asioita jotka eivät missään nimessä pidä paikkaansa, pyydän anteeksi. Pyydän oikaisemaan ja korjaamaan tässä kommentissani kirjaamia asioita miten ne oikeasti tällä hetkellä varhaiskasvatuksen alalla ovat.

Kommenttini on pelkkä mielipide. Ei väittämä.

Hyvää alkavaa viikkoa ja kivoja päiviä suomen hoitolapsille päiväkoteihin!

Vierailija
9159/19761 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijainen oli yksin seitsemän alle kolmevuotiaan kanssa, kun hain lastani päiväkodista tällä viikolla. Ei oikein vakuuta päivän turvallisuudesta. Onneksi mitään ei sattunut. Iloisenahan lapset siellä leikkivät, kun sijainen on todella pidetty. Sijaisella sen sijaan ei varmaan mikään leppoisa päivä ollut...

Työttömiäkin laitetaan tarhaan palkkatuella muuten voi tulla karenssi.

Itse kärsin vatsaoireista ja käyn vessassa usein. Työkyvyttömyyseläkettä ei saa.

Jos ei ole toista hoitajaa niin ei ole minun murhe.

Työkkäri sanoi, että terveysjuttuja ei saa kertoa työpaikalle, kun muuten ei työllisty.

Lääkäri sanoi, että käyt vaikka 10 kertaa tunnissa vessassa.

Joo, kyllä jos on 8 lapsen kanssa pihalla eikä ole toista hoitajaa niin lapset jäävät sitten keskenään.

Lääkäri sanoi, että voin huoletta käydä.

Kyllä meissä varhaiskasvatuksen vakituisissa työntekijöissäkin on pitkäaikaissairaita. Minulla on juuri tuota vessassa juoksemista ja tiedän, että meidän päiväkodissa on toinenkin vatsavikainen. Kaikki sairaudet vaativat ennakointia ja sopeutumista, mutta työnantajan ja tiimin kanssa sopien olen pystynyt tekemään tätäkin työtä. Yksin en pysty olemaan sairauden vuoksi, joten en tee aikaisia aamuja enkä viimeisiä iltoja. Meidän talo on sen verran iso, ettei ulkona koskaan yksin olla, vaan muut ryhmät ulkoilevat samaan aikaan.

Vessaan juoksemista, no niinpä.

On yksiköitä, missä hoitaja joutuu kirjaimellisesti juoksemaan USEAN ryhmätilan läpi päästäkseen henkilökunnan wc-tilaan. Alan työntekijöiden surkeasta arvostuksesta kertoo mm se, että henkilökuntaa ei ole huomioitu millään tavalla edes upouusien päiväkotitilojen suunnitteluvaiheessa. Lasten (aina ovet auki olevia isoja)  vessojahan ei missään nimessä voi, eikä saa aikuinen käyttää. Tauolle ei aina edes pääse vaikka hätä yllättää, eli suolistosairaus-oireinen/ heikentyneen pidätyskyvyn omaava ei pärjäisi tällaisissa yksiköissä ilman aikuisvaippoja. Aikuisten vessa, kuka sellaista tarvitsee? Juoskoon pahimmassa tapauksessa toiseen kerrokseen , jos ehtii.

Vierailija
9160/19761 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Koskaan en ole missään muussa työssä kokenut näin suurta suoranaista vihaa ja arvostelua kuin varhaiskasvatuksen opettajana hoitajien taholta. Olen kuullut huutoa tiimiläiseltäni, kun ei muka ole tarpeeksi suunniteltua toimintaa lapsille Vaikka vedän yksin musiikit, liikunnan, viskarit jne. Hoitajia ei kiinnosta vetää. Sitten huudetaan ja annetaan ymmärtää, että laiskottelun vaan suunnitteluajallani. Tälläkään viikolla en niitä ole kerennyt edes pitää..Olin auttamassa ryhmässäni, koska oltiin kahdestaan yhden hoitajan kanssa koko lapsilauman kanssa. Ryhmäni on erittäin haastava, johtaminen huonoa talossa ja nyt vielä vihamieliset tiimiläiset. Otan lopputilin heti kun löydän muuta. Pyörittäkööt hommaa sitten keskenään, kun minä lähden. Olin ainut pätevä ope kuka edes haki tähän työhön. Onnea uuden löytämiseen."

Kirjoitit täyttä totta mitä se on.

Lisäksi alalle on pesiytynyt kummia alkeellisimpiakaan käytöstapoja hallitsemattomia tylyttäviä "kasvatusvastuullisia", joilta ei yksinkertaisesti luonnistu edes ihan asiallisesti vastata toisten työntekijöiden hyvänhuomenen toivottamiseen. Oma tunnetila tuodaan työpaikalle (kuule mulla on nyt vaikeaa/menkat/jotain muuta keksi itse niin mä en NYT haluu että mulle puhutaan MITÄÄN ja siksi mä en vastaa. Jos jollain on kivaa tai hyvämieli töissä, niin se tunnelma pitää pilata välittömästi tulemalla pätemään, puuttumaan  ja sekaamaan toisen työtä naama AINA happamena ja valittaen. 

Töissä ollaan samalla fiilispohjalla kuin kotona.

Ja kettuileva sarkasmi on ainoa muka huumorilaji, mitä hallitaan.